Nu har det varit vinter med kyla och snö i tre månader, så det börjar bli dags för en liten utvärdering.
Executive summary: Den ultimata vintercykeln.
För att utveckla det hela lite mera, så är det bara att konstatera att under denna vinter har Pugsleyn varit i sitt rätta element. Under största delen av tiden har stignätet varit ytterst begränsat för vanliga cyklar, medan en tjockhjuling däremot möjliggjort cykling på en stor del av de tillgängliga stigarna. För tillfället är stigarna i gott och hårt skick, men senast idag åkte jag på en stig som hade varit helt omöjlig på en vanlig cykel: Smal, halvmjuk och ojämn. Vid sidan av stigarna är det just nu ungefär en halvmeter snö. Detta korta videoklipp illustrerar skillnaden i bärförmåga mellan vanliga och tjocka däck (notera att jag väger 25 kg mera än min kompis):
Alfine-navet har fungerat alldeles utmärkt och jag skulle välja samma sak igen. Som kallast har det varit -24°C när jag cyklat till jobbet och allt fungerade utmärkt. Att kunna växla ner utan att trampa är en avsevärd fördel då man cyklar på smala och krävande stigar i snö: Inte sällan blir det tvärstopp då framhjulet åker bort från det 15 cm breda lite hårdare underlaget. För cykelns specifikationer i övrigt hänvisar jag till tidigare inlägg i tråden.
Pugsleyn har även motsvarat mina förväntningar för vinterturer med övernattningsutrustning. Med ramväska och pakethållare fram och bak får man med vad man behöver utan problem. Här är ett stycke video från en sådan tur:
Slutligen några bilder från ett antal goda cykelrundor med Pugsleyn:
Biltemas pogies (muffar) fungerar alldeles utmärkt.