Ev. konstruktionsfel på Specialized epic carbon?

EricT

Ny medlem
För någon månad sedan la jag ner 30 000 på en Specialized epic carbon expert fsr. Det tog inte ens mer än tre turer innan en glipa till vevlagret hade uppenbarat sig. Jag lämnade in cykeln till en reparatör som fixade glipan (detta gjorde han i samspråk med butiken där jag köpt cykeln och fick sedan reparationskostnaderna á 300 täckta). Och nu, 3-4 veckor sedan jag fick cykeln reparerad så har samma problem uppenbarat sig igen.

Problemet gör ju inte cykeln funktions oduglig men har man ändå lagt ner såpass mycket pengar i stål och kolfiber vill man ju ändå att delarna ska vara intakta.

Det jag undrar över är hur jag ska gå vidare. Ska jag 1) lämna in cykeln på reparation en gång till och hoppas att problemet blir fixat temporärt. 2) Begära att cykelbutiken byter ut delarna.

Bilagor

• Spec.jpg
    Spec.jpg
    127.3 KB · Besök: 55
  • Spec2.jpg
    Spec2.jpg
    103.6 KB · Besök: 58
Senast ändrad:
Ser ju ut som en påtaglig snedställning av vevlagret. Tycker inte det är nåt du ska acceptera, utan kräva att få det åtgärdat, helst i form av en ny ram.

Råkade ut för mer eller mindre samma fel på min Specialized Epic Expert. Fick höra att det berodde på att jag inte efterdragit vevlagret så det lades helt enkelt på surhögen för jävligt tråkiga utgifter. Men nu vettifan vad jag ska tro...

Fattar inte vad det är som sitter snett. Är det verkligen vevlaherhylsan ska du ha en ny hoj, alt ny ram å att butiken skiftar prylarna åt dig. Fast jag tror inte den kan ställa sig så snett, måste vara något annat

rularn skrev:
-------------------------------------------------------
> Köpte du den ny eller begagnad? Vilken årsmodell
> och är det 26 eller 29 tum?

Sprillans ny 29tummare 2012.

Alexandra L skrev:
> Råkade ut för mer eller mindre samma fel på min
> Specialized Epic Expert. Fick höra att det
> berodde på att jag inte efterdragit vevlagret så
> det lades helt enkelt på surhögen för jävligt
> tråkiga utgifter. Men nu vettifan vad jag ska
> tro...

Vad menas med "efterdragit vevlagret"? Innebär det att man ska skruva och ha sig innan man börjar cykla? Butiken ifråga saluför sig med att de levererar cyklarna komplett utan vare sig instruktioner om dittan eller dattan. Kan det helt enkelt åligga mig att göra sista "finishen" innan man använder cykeln?

Ser ut som om det är BB30 adaptern(eller vad det nu är för adapter) som har vridt sig. Be att dom petar på de grejer som ramen är ämnad för. Behövs det en adapter är det någon som har tänkt fel redan från början.

Det där är ju så FUBAR som det över huvud taget kan bli! Ny ram! Det finns inga ursäkter eller undanflykter alls, sådär ska det inte under några som helst omständigheter se ut.

MEN, om vevarmarna är åtdragna, hur kan då adaptern glida ut?
den sitter ju både pressad i ramen och pressad mellan de utanpåliggande vevlagerna.

Måste nog byta vevlager adapter och använda loctite 641 (tror jag att det ska vara) för att sätta fast dom nya. Går den ut på ena sidan så bör den andra sidan gå in i ramen. Alltså kanten som ligger mot ramen måste vara knäckt. Ramen är nog ok. Kan omöjligt se att du ska betala för detta på en cykel som inte är ett år gammal.

Min gissning är att antingen så sitter stålröret som är själva vevlagerhuset löst/snett i ramen vilket gör att vevlagret sätter sig snett. Eller så är något rejält trasigt med adaprarna som gör att de kan röra sig i vevlagerhuset.

Edit: Men visst är det vevlagerhuset som är snett. Inte adaptern ser jag nu?

Senast ändrad:
EricT skrev:
> rularn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Köpte du den ny eller begagnad? Vilken
> årsmodell
> > och är det 26 eller 29 tum?
>
>
> Sprillans ny 29tummare 2012.

Då är det bara att lämna in den där du köpte den så får de lösa de

Måste vara felmonterat på nåt sätt.. Fel lagerdimension eller missat lägga in nån distans för det finns inte en chans att ett vevlager kan lossna så mkt så att det tom. syns på bild efter några turer... Oavsett om du kört 3 eller 300 turer så ska det inte se ut så... Dom ska åtgärda det omgående och kostnadsfritt... Försök få en titt på lagerhuset när dom monterar av för att se om det finns några synliga skador. Troligen inte ramen det är fel på utan kombination av vevparti/vevlager som inte trivs tillsammans...
Hoppas du får ordning på det snart iaf, lycka till...

Och Alexandra... Dom borde skämmas, det var en riktigt säljarfuling han drog till med.. Vevlager som dras åt med rätt moment behöver inte efterdras, dom behöver inte röras förrens det är dags att byta eller smörja och det dröjer många, många, många mil till det behövs.... Gör inte affärer mer med dom för dom blåste dig.. Sorry..

Men Martin, kolla på den undre bilden. Det svarta som glappar från ramen är väl vevlagerhylsan? Man ser ju den silvriga (Hollowtech?)-adaptern som ligger dikt an en bit ovanför, eller?

Reklamera!

Jag kopte av olika anledningar bara en MTB ram under hela 90 talet.
De rakade namligen spricka i en svets (tavlade lite da) och da fick man en ny... aven efter ngt ar.

Finns inte en chans att man accepterar detta!

Kan inte kolfibercyklar, men halla... dessa byggs inte i ett laboratorium... har du otur med en kinaram, byt ut skiten!

Det är vid såna här tillfällen som man ska vara glad att man köpt cykeln hos LBS. Det är väl upp till dem att lösa, bara gå tillbaka. Trist i vilket fall, hoppas det blir ordning på grejerna fort.

Jag hade nästan gillat om det var min cykel och butiken försökte något liknande :)

Spec sa du? Well, då är det ju bara att skicka bilderna till Spec store med hänvisning till den butiken som du köpte från och deras svar till dig och fråga om det kan vara rätt...

Jag har oxå en Spec Epic Expert 29. Vet inte hur det ska se ut men så här ser min ut. Inte sned som din men på drivsidan ligger den inte an som på den gör på andra sidan.

drivsida.jpg

odriven.jpg

freddan skrev:
> Jag har oxå en Spec Epic Expert 29. Vet inte hur
> det ska se ut men så här ser min ut. Inte sned
> som din men på drivsidan ligger den inte an som
> på den gör på andra sidan.
>
>
>

Jag har också en Epic 2012 och det ser likadant ut som på "freddans" bilder.

På "EricT" bilder ser det ut att sitta "Hollowtech" adapter vilket inte är standard på 2012år Epic? Satt de verkligen på som standard och isf med vilket vevparti?

/Jonas

freddan skrev:
> Jag har oxå en Spec Epic Expert 29. Vet inte hur
> det ska se ut men så här ser min ut. Inte sned
> som din men på drivsidan ligger den inte an som
> på den gör på andra sidan.
>

Det verkar som om de snålar lite med epoxylimmet i Specializedfabriken.

Ujuj. Jag anade oråd redan när jag såg alla de här nya press fit vevlagerhusen och efterföljande adaptrar. Ju färre adaptrar man kan köra med, desto mindre kan gå sönder. Jag håller mig nog till klassiskt gängade hus, som man kan meka själv med..

Tråkigt, hoppas det löser sig med reklamationen/utbytet av delar! Spesh är ju inte kända för att vara omöjliga direkt, så jag tror de löser detta åt dig.

Senast ändrad:
Har nu talat med butiken och de ska höra med Specialized hur vi ska gå vidare. Måtte gudarna ha förbarmelse och låta det gå smidigt.

EricT skrev:
> Har nu talat med butiken och de ska höra med
> Specialized hur vi ska gå vidare. Måtte gudarna
> ha förbarmelse och låta det gå smidigt.

Får man fråga vilken butik det gäller? Det är ju alltid intressant att höra hur bemötandet och responsen blir vid sådana här tillfällen. Självklart ska både positiva och negativa erfarenheter lyftas fram för att hjälpa och stötta de LBSer som förtjänar det, och varna för dem som missköter sig.

EvaldsMTB. Jag köpte cykeln via deras webshop. När felet dök upp första gången lämnade jag in cykeln till en mekaniker på min ort. Efter att jag fick fakturan hörde jag av mig till EvaldsMTB och de sa att jag då kunde få dra av kostnaderna på min nästkommande beställning. Det gick jag inte med på utan frågade om de kunde sätta över reparationskostnaderna (300SEK) på mitt konto, vilket de även gjorde. Så hittills är bemötandet helt OK.

För den nyfikne så kan jag berätta att vissa komponenter är utbytta (men ingen av komponenterna ska väl ha något med vevlagret att göra) då 44 000:- var för mycket dineros för min del.

Det byttes till dessa delar:

Broms Avid Elexir 5
bakväxel Sram X 7
växelreglage Sram X 7
kassett Sram X 7
hjul Roval 29:er hjul

och priset för cykeln blev då 30 000:-

Original:

http://www.evaldsmtb.se/specialized-cykel-epic-fsr-expert-carbon-29er-2012-p-25124-c-1535.aspx

Enligt mailet jag fick av dem så är det endast de komponenterna som blivit bytta.

Hej igen,

Det är följande komponenter som är bytta.

Broms Avid Elexir 5

bakväxel Sram X 7

växelreglage Sram X 7

kassett Sram X 7

hjul Roval 29:er hjul (kostar ca 3000kr) Sitter orginal på Epic Comp cykeln.

---

Och i ett tidigare e-post skriver de:

Ok då gör vi så här, du får dessa hjulen och Sram X7 komponenter, jag antar att du vill ha kvar värstingframgaffeln

Så den byter jag inte. Jag byter heller inte styre stam ,sadel mm mm

Så vad jag förstår framgår det inte att vevlagret är bytt (såvida inte vevlagret ingår i samlingsnamnet "Sram X7 komponenter"?)

Måste ha med vevpariet eller distanser som problemet är, jag har S-Works-vevarna och då ligger Pressfit kopparna tight mot ramen. Som ditt ser ut Eric så måste det flexa en hel del i vevarna...

EricT skrev:
> Enligt mailet jag fick av dem så är det endast
> de komponenterna som blivit bytta.
>
> Hej igen,
>
> Det är följande komponenter som är bytta.
>
>
> Broms Avid Elexir 5
>
> bakväxel Sram X 7
>
> växelreglage Sram X 7
>
> kassett Sram X 7
>
> hjul Roval 29:er hjul (kostar ca 3000kr) Sitter
> orginal på Epic Comp cykeln.
>
> ---
>
> Och i ett tidigare e-post skriver de:
>
> Ok då gör vi så här, du får dessa hjulen och
> Sram X7 komponenter, jag antar att du vill ha kvar
> värstingframgaffeln
>
> Så den byter jag inte. Jag byter heller inte
> styre stam ,sadel mm mm
>
>
> Så vad jag förstår framgår det inte att
> vevlagret är bytt (såvida inte vevlagret ingår
> i samlingsnamnet "Sram X7 komponenter"?)

Hur lyckades du få ner priset 14 000 kr genom att byta dessa delar????

Inte den första Specialized:en med konstruktionsfel, och säkert inte den sista. Personligen har jag aldrig haft en värre cykel vad gäller reparartioner och annan handpåläggning. Har snart bytt ut hela cykeln efter drygt ett år. Har bytt vevlager 3 ggr, första gången efter 1 månad. Bakhjulsnavet höll 2 månader. Och Brain-bakdämparen 6 månader. Så nästa gång jag köper en cykel köper jag 2, bara för att få billigare delar när det är dax att byta! :)

Stå på dig vad gäller reklamationen/garantin!

/Staffan

PeaceDog skrev:
> Efter drygt ett år så har du väl fortfarande
> garanti hoppas jag.

Det är oftast inte där problemet ligger utan viljan hos handlaren att hantera ärendet eller ej.

Tillbaka
Topp