Evans Cycles

Evans Cycles
Beställde en hjälm för någon månad sedan, fungerade väldigt bra. Sen att PostNord strulade till det här hemma i Östersund är ett eget kapitel, men det är väl inte första eller sista gången de krånglar.

Evans Cycles
Tänk på att Evans är ganska fula och visar en "bättre" växelkurs än du får när du beställer. De tar alltid betalt i GBP oavsett vilken valuta de visar.

Evans Cycles
garfunkel skrev:
-------------------------------------------------------
> Tänk på att Evans är ganska fula och visar en
> "bättre" växelkurs än du får när du
> beställer. De tar alltid betalt i GBP oavsett
> vilken valuta de visar.

+1, de hycklar ordentligt med SEK-kursen. Beställde dyra hjul däifrån i vintras, och SEK-beloppet de visade på sin hemsida var över 1000 kr lägre än vad som faktiskt drogs (och nej, det var inte transaktionsavgifter som var orsaken till detta).

Så ställ in GBP på hemsidan och konvertera sedan själv.

Evans Cycles
Jag har också handlat av Evans och tycker dom har ett bra sortiment, service och priser. Dock lider dom, liksom CRC och andra engleska webshopar av att dom anlitar PostNord som speditör. Tekniskt sett anlitar dom väl inte PostNord utan Royal Mail som sen skickar vidare med idioterna på PostNord. Efter att fått en gaffel skickad fram och tillbaka till Evans 2 gånger pga PostNord drar jag mig faktiskt för att beställa från dom igen. Köpte tex min BMC Alpenchallenge vinterpendlare från en butik i Malmö istället för Evans trots att Evans var några hunkor billigare just för att jag ville ha den levererad innan vintern vilket PostNord garanterat gått bet på.

Evans Cycles
Jag har köpt cykel därifrån och hade inga problem med leveransen alls. Däremot blev det en smula dyrare i SEK än jag väntade mig, så tipset att visa priserna i GBP är nog vettigt.

Evans Cycles
120 kr i skillnad på två däck om jag konverterar själv, ganska mycket trots allt...då blev det inte så billigt som jag trodde längre

Senast ändrad:
Evans Cycles
HenkeN skrev:
> 120 kr i skillnad på två däck om jag
> konverterar själv, ganska mycket trots allt...

Det är helt klart tillräckligt mycket för att man troligtvis hade köpt någon annanstans om man kände till det faktiska priset innan man betalade. Ergo, det är ett billigt och fult säljknep från Evans.

Evans Cycles
Köpte en cross därifrån i somras. Dom drog varken mer pengar än vad som stod eller levererade den via PostNord. Fick cykeln via DHL och samma summa som stod drogs från kontot och allt gick smidigt. Dock enda gången jag handlat där så jag hade kanske tur vad vet jag ;-)

Evans Cycles
Kundservice kritiken - hade fått en begagnad del och hörde av mig. Det var inga bekymmer, bara att skicka tillbaka och få en ny

Men sedan funderade jag och återkom som förslag att om jag behåller den begagnade delen och får en rabattcheck för nästa köptillfälle istället.
Det köpte Evans direkt, enklare för båda parter
Summan jag fick i rabatt var högre än vad delen kostade - alltså riktigt bra
Det lilla negativa var att tog tid att få det reglerat

Evans Cycles
triumph skrev:
> Kundservice kritiken - hade fått en begagnad del
> och hörde av mig. Det var inga bekymmer, bara att
> skicka tillbaka och få en ny
>
> Men sedan funderade jag och återkom som förslag
> att om jag behåller den begagnade delen och får
> en rabattcheck för nästa köptillfälle
> istället.
> Det köpte Evans direkt, enklare för båda
> parter
> Summan jag fick i rabatt var högre än vad delen
> kostade - alltså riktigt bra
> Det lilla negativa var att tog tid att få det
> reglerat

Jag har skrivit om det här tidigare i någon tråd, men drar kortversionen igen...

Beställde en ram, fick fel storlek. Kontaktade kundservice - fick välja mellan ram i rätt storlek eller pengarna tillbaka. Jag valde ramen. Dom lovade leverans av ramen och samtidigt skulle de plocka upp den i fel storlek. Hemma och väntade - ingen kom. Ny kontakt med kundservice - "oj vad tråkigt, vi bokar nytt datum på en gång". Samma sak en gång till. Ny kontakt och då fick jag veta att dom inte alls kunde skicka ramen utan att ha fått in den jag hade fått. Tråkigt men okej. Ny tid för upphämtning bokades och den gången kom de faktiskt. Efter ett par veckor fick jag mail om att ramen inte längre fanns i den storlek jag beställt från början och blivit lovad rätt många veckor tidigare när jag första gången påpekade felet och att jag skulle få pengarna tillbaka. Inget mer.

Ringde dem och frågade vad de höll på med. Blev erbjuden rabatt på nästa köp eller bättre pris på någon av ramarna de hade inne. Kunde ju varit okej om det inte vore så att jag verkligen inte skulle få för mig att handla där ifrån igen, och de enda andra ramarna som fanns var heldämpade ramar för >20k sek och ramen jag beställt var en ht för ca 2k sek.

Därför skulle jag aldrig råda någon att handla på Evans. Det kan gå bra, men blir det fel har dom uppenbarligen ingen aning om vad de gör. Inga jag skulle vilja reklamera något till, till exempel.

Evans Cycles
Jag har handlat där vid två tillfällen för några tusen. Produkterna stämde och priset matchade det jag fick betala (med paypal). (PostNord knasade dock lite i ena fallet.)

Handlade de grejorna där pga. att de hade det lägsta priset, men jag har även sett högt satta priser där. Jag fick ett lika blandat intryck som från de flesta andra näthandlare. Har dock aldrig behövt kontakta dem för något.

Evans Cycles
Inga problem - köpte en sadel och en väst därifrån för ca en månad sen. T.o.m. PostNord-leveransen funkade smidigt. Reflekterade dock inte kring växelkursdiff så antagligen var den försumbar.

Evans Cycles
mhenry skrev:
> Jag handlade på Evans Cycles i London på
> 90-talet. Det blev bl.a. ett tröja och tights
> från Answer Manitou. Det passar inte längre.

Reklamera!!

Evans Cycles
garfunkel skrev:
> Tänk på att Evans är ganska fula och visar en
> "bättre" växelkurs än du får när du
> beställer. De tar alltid betalt i GBP oavsett
> vilken valuta de visar.

Nej, stämmer inte alls med min erfarenhet.
Beställde en cykel för en dryg vecka sedan. Om jag jämförde deras pris i kronor mot deras pris i pund skulle det bli billigare att handla i kronor. Betalade med PayPal (med min dystra livssyn tyckte jag att det lät bra med fri returfrakt). Beloppet som dragits från mitt bankkonto stämmer exakt med summan på min beställning. Cykeln anlände idag, hel o ren, o för skojs skull kollade jag pundpriset i första bästa valutakonverterare o enligt den betalade jag 2.700 kr mindre tack vare att jag betalade i kronor istället för pund:)

/S

Evans Cycles
C-dale skrev:
> > Tänk på att Evans är ganska fula och visar
> en"bättre" växelkurs än du får när du
> > beställer. De tar alltid betalt i GBP oavsett
> > vilken valuta de visar.
>
> Nej, stämmer inte alls med min erfarenhet.

Det stämmer med min, jag hade en diskussion med dem i början av sommaren, det rörde sig om tusenlappar i skillnad på en pryl för runt 7k men de skyllde bara på "systemet". Eftersom de slösar min tid genom att locka dit mig med priser som inte stämmer handlar jag inte från dem.

Tillbaka
Topp