Exklusivt?

morango

Medlem
Exklusivt?
Hejsan Happymtb'are,

har ett litet problem, jag letar efter exklusiva saker i mountainbike/landsvägs området och
därför vänder jag mig till er.

Kan ni leda in mig på något exklusivt spår, finns det någon tillverkade som gör snuskigt dyra cyklar,
cykeldelar, saker som är lite utöver det vanliga.

Visst är det ett luddigt ämne, jag är jätte tacksam för svar håller nämligen på med ett litet projekt.

Tack på förhand

M V H
Stefan

Exklusivt?
Jag startade North American Flyers för att möjliggöra inköp av fina grejer som tillverkas i USA och Canada från lokal cykelhandlarna här i Sverige. Vissa av grejerna som jag tar in är rätt prisvärda, men de här grejerna kan kanske uppfylla dina krav om exklusivitet, även om de flesta är faktiskt inte dyrare här i Sverige än de är någon annanstans inom EU.

Jeff Jones Curved H-Bars: 1 990:-
Jeff Jones One måttbeställd Ti HT MTB (frame only eller komplett): Beror helt och hållet på dina önskemål. Jeff gör bara custom.
Litespeed Niota Ti FS MTB (frame only): 39 990:-
Merlin Cielo Ti/Carbon racer (frame only): 37 550:-
Moots Vamoots SL Ti racer (frame only): 34 990:- (tilllägg för måttbeställd)
Moots Compact SL Ti racer (frame only): 34 990:- (tilllägg för måttbeställd)
Moots Smoothie Ti FS MTB (frame only): 34 990:- (tilllägg för måttbeställd)
Oval Concepts A900 Carbon tempostyre: 5 500:-
Oval Concepts A900 Carbon tempogaffel: 4 280:-
Thomson Masterpiece Seatpost: 1 780:-
Titus Racer-X Exogrid måttbeställd Ti/Carbon FS MTB (frame only): 36 000;-
Titus Exogrid Mountain måttbeställd Ti/Carbon HT MTB (frame only): 39 950:-
Titus Isogrid Ultralite måttbeställd Ti/Carbon racer (frame only): 46 000:-
Titus Exogrid måttbeställd Ti/Carbon racer (frame only): 49 950:-
Tomac Revolver Ti FS MTB (frame only): 39 000:-
White Industries DJ disc nav med Ti Freehub body: 2 700:-

Jag är inte klar med prissättningen för Ventana och Waterford, och det finns flera andra rambyggare som jag har kontakt med som kan tillverka efter kundens önskemål, så det blir exklusivt oavsett pris. Samma sak med custom färgsättning från Olympic, Spectrum, Vicious eller Waterford.

Den dyraste cykeln som vi har tagit in än så länge är den Moots Psychlo-X YBB som testades av Kadens och Outside. Summan av alla grejer var runt 72 500:- (det skulle har fått ett lägre paketpris.)

Kontakta mig om du har frågor.

Exklusivt?
Så fort jag kommer att tänka på Jeff Jones kurviga variant av "Vertically Compliant Hardtail" så måste jag surfa på lite bilder. Det är verkligen den finaste cykel jag sett. För den som vill göra av med så mycket pengar som möjligt är nog den ramen en bra start, tyvärr.

Man måste verkligen respektera Jeff också, han kan minsann köra grejorna ordentligt själv:
http://www.jonesbikes.com/gallery/body.htm

riding16.jpg

Exklusivt?
for my money:

Colnago C50
Pinarello Dogma
De Rosa King & Dual
Time VXRS
Eddy Merckx MXM

Riktigt fina racercyklar som trots sitt höga pris fortfarande är rätt raciga. Många andra lyxprylar tenderar att bli rätt så "gubbiga".

Exklusivt?
Lite tillverkare av exklusivare komponenter:

Brooks (sadlar)
Phil Wood (nav, vevlager, ramar)
Royce Racing (vevlager)
Tune/Schmolke (lätta kolfiberdelar)
Storck (kolfibervevarmar)
Morati (titangafflar)
SRP (titanbultar - finns de kvar i branschen?)
Zipp (landsvägshjul)
King Cage (flaskställ i titan eller crmo)

Ramar:

Castellano (kommande Bow ti och Fango i titanversion, hamnar förmodligen runt 40 tkr respektive 26-30 tkr för ramarna)

Exklusivt?
Tommy -

Phil Wood ramar har tillverkats av SyCip (stål) och Independent Fabrications (titan). Jag vet inte vem är ansvarig för "Type R" prototypen som visades på Interbike i år.

När det gäller Castellano väntar jag svar från John ang. modeller för kommande året. Jag återkommer med nyheterna så snart jag kan.

Jag har lite problem med ordet "exklusiv" för det kan vara så snobbig och utestängande. Jag föredrar "one-of-a-kind" eller måttbeställd för att betona de högst personliga egenskaper som sådana skapelser besitter utan att stänger ut någon eller utesluta möjligheten att varan i frågan kan faktiskt vara prisvärd. Det finns flera anledningar att en sak är dyr, men det finns inte så värst många saker som är dyra bara för att flera ska inte ha råd med dem.

Exklusivt?
Hör med Göran på Cykelmagneten (ligger under butiksrecensioner). Han kan fixa fram racercyklar som är bra, exklusiva och dyra (Wilier) till bra priser(?).

Exklusivt?
feffemannen Skrev:
-------------------------------------------------------
> Får man fråga vad det är för "projekt"?
>
> f

Håller på att starta upp ett nytt livsstils community som heter Exklusivt.se, där man kommer att kunna läsa om exklusivare produkter, resmål och tjänster.

Därför jag letade efter cyklar som har det lilla extra, det Daner hade att erbjuda lät mycket intressant,
hoppas att det gav dig lite mera kött på benen.

M V H
Stefan

Exklusivt?
> det Daner hade att erbjuda lät mycket intressant,

Ja, Titus gör suveräna ramar, och Moots är också extremt väl gjorda, men jag har ingen egen erfarenhet av Moots, utöver att ha beundrat hur de är svetsade och svarvade.

Per

Exklusivt?
Läste för en tid sedan om Poshbikes.com i UK som byggde exlusiva cyklar. Vill minnas att de hade en kund med en racer som vägde drygt 4 kg, tex hade kedjan reducerats med laser för att ta bort överflödigt material....

Exklusivt?
morango skrev:
"Håller på att starta upp ett nytt livsstils community som heter Exklusivt.se, där man kommer att kunna läsa om exklusivare produkter, resmål och tjänster. "

aha.....dagisterapi för 40-talisterna:-)

ge dom inte för många tips på dyra leksaker.

Det blir ju som vanligt vi som är födda på 60 och 70- talet som får betala kalaset:-)

ha det
Jan

Exklusivt?
Cannondale Scalpel Team Replica är hyggligt exklusiv för ca 80kkr.
Då är det "bara" en replika...
Men va fan, vem som helst kan köpa dem med rätt pengar. Är det värt det?
Riktiga Teamhojen är ju inte till salu...den är exklusiv.

Exklusivt?
morango:

Jones-hojen är nog en av de mer "exklusiva" eller hellre one of a kind i och med att det är ett års väntetid på ramen plus att allt kan anpassas i samråd med köparen. En del ramar/cyklar som kostar extremt mycket är "massproducerade" och det enda som skiljer dem åt är annan lackering, fördyrad finish (förgyllning) eller komponentval som är ovanför standarden för sin prisklass. Lite väl billiga trix i kampen om hög status, i mitt tycke. En standard Skoda överdragen med 18 k guld är fortfarande en Skoda, om än en halv miljon kr dyrare och det går ju att byta ut komponenter i efterhand.

Matt Chester får väl sägas vara en annan titanrambyggare med egna ideer, men han har ett mycket mer bestämt "ramverk" än Jones. Bygger inte skivfästen, endast ramar för 29" hjul (men han hade 26" förr) etc vilket kan försvåra för korta cyklister.

Det Daner menar om måttbeställt/one of a kind istället för exklusivt håller jag med om. Curtlo Cycles (USA) erbjuder måttbeställda hardtails i True Tempers finaste stålrör för runt 7-800 $ så det behöver inte kosta enormt mycket för att få skräddarsytt. Även om din community ska fokusera på high-end produkter så tycker jag inte att högt pris ska vara den primära faktorn. Då blir det ytligt, lite Slitz/Café över det hela vilket överskuggar det faktum att det är bra ramar med personlighet och inte bara dyra ramar.

Ett bra perspektiv, i mitt tycke, vore att redovisa en eller några ramar från några valda tillverkare samt deras ideer kring rambygge/cykling/materialval. Många mindre custombyggare är så små/nischade att de har råd att ha unika ideer och/eller lägga väldigt mycket resurser på perfekta svetsfogar och välgjord finish. Samt ha tid till att fixa jigg och rörsatser efter varje kunds önskemål, något som är helt omöjligt eller i alla fall väldigt omständigt/fördyrande på ett löpande band.

Exklusivt?
Just nu blev jag lite lätt illamående.
Kan du inte nöja dig med att pusha för golf och resor till Mauritius för alla idioter med för mycket pengar och för lite hjärna?
Folk som måste få berättat för sig vad som är exklusivt och extra lyxigt har väldigt lite att göra med cykling som jag upplever det.
Tror du att cykling handlar om meningslös konsumtion som kan likställas med mäklarbrickor, guldklockor och egen brygga i Sandhamn?
Vad värre är, för din tilltänkta lyxsite så orkar du inte ens leta tillräckligt med information själv utan måste be om tips på vad som är exklusivast.
Din fråga är ett hån mot det här forumet och du borde skämmas.

> Håller på att starta upp ett nytt livsstils
> community som heter Exklusivt.se, där man kommer
> att kunna läsa om exklusivare produkter, resmål
> och tjänster.

Exklusivt?
Markus, skrämmer inte bort honom!

We can enlighten that market segment much more effectively working from the inside than throwing stones from the outside. This is our chance!

Besides that, I want to write an article on mountain biking in Mauritius.

;)

Exklusivt?
Markus F Skrev:
> Just nu blev jag lite lätt illamående.
> Kan du inte nöja dig med att pusha för golf och
> resor till Mauritius för alla idioter med för
> mycket pengar och för lite hjärna?
> Folk som måste få berättat för sig vad som är
> exklusivt och extra lyxigt har väldigt lite att
> göra med cykling som jag upplever det.
> Tror du att cykling handlar om meningslös
> konsumtion som kan likställas med mäklarbrickor,
> guldklockor och egen brygga i Sandhamn?
> Vad värre är, för din tilltänkta lyxsite så orkar
> du inte ens leta tillräckligt med information
> själv utan måste be om tips på vad som är
> exklusivast.
> Din fråga är ett hån mot det här forumet och du
> borde skämmas.

okay!?, så du förväntar dig att jag ska bli expert på ALLA områden istället för att fråga dom som verkligen vet?, det tar tyvärr upp för mycket tid, tid som jag tyvärr inte har så jag tar lite genvägar.

I mitt tycke är det inget fel att fråga runt, du är den första som har svarat på ett negativt sätt, förmodligen en släng av den svenska avundsjukan.

Tycker du ska vara glad istället att cykling får lite marknadsföring på hemsidan, kunde likaväl skrivit om något helt annat, lova mig att du tänker efter innan du skriver nästa svar, slipper man stå med byxorna nere.

M V H
Stefan

Senast redigerad av en moderator:
Exklusivt?
Markus F Skrev:

> Folk som måste få berättat för sig vad som är exklusivt och extra lyxigt har väldigt lite att göra med cykling som jag upplever det.

De är nouveau riche, och jag tycker de bör välkomnas med öppna armar till cykelvärlden, främsta skälet därför är att det är alldeles för få som köper de allra finaste hojarna, marknaden är alldeles för tunn, varför de sällan hålls i lager. Jag skulle med förtjusning se fler Seven, Titus, Moots, Ellsworth o Turner, o färre bilar på Östermalm o i Danderyd. Fler köpstarka cykelköpare innebär, att vi får ett mycket bättre utbud på topphojar.

Idag är det bara Dr Spoke som har dylika hojar i affären. Det är utan tvekan Sveriges mest intressanta och exklusiva cykelaffär, den enda som har Mootsramar på display, den enda som har Chris King nav direkt tillgängliga, den enda som kan serva Kleins styrlager i Sverige o s v; en verklig custombyggare, som klart hör hemma på Morangos site. Exklusivare blir det inte!

Per

Exklusivt?
Morango, hela din idé stinker. Men jag ska ändå besvara dina sista påståenden.

>så du förväntar dig att jag ska bli expert på ALLA områden istället för att fråga dom som verkligen vet?, det tar tyvärr upp för mycket tid, tid som jag tyvärr inte har så jag tar lite genvägar.
Det tar inte speciellt mycket tid att läsa igenom gamla trådar och titta på bilder på det här forumet. En koll i länkarkivet skulle gett dig väldigt mycket information du kunde ha haft användning av . Lite surfning på några internationella forum hade gett dig bra koll. Det är ganska ringaktande mot dina kunder att inte göra bättre research än så. Kommer du att göra på samma sätt när det gäller handrullade cigarrer och Armagnac?

>I mitt tycke är det inget fel att fråga runt, du är den första som har svarat på ett negativt sätt, förmodligen en släng av den svenska >avundsjukan.
Avundsjuk? Jag är förbannad på din totala brist på netikett. Du kunde ju ha nämnt från början vad saken gällde, till exempel. På vad skulle jag vara avundsjuk?

>Tycker du ska vara glad istället att cykling får lite marknadsföring på hemsidan, kunde likaväl skrivit om något helt annat, lova mig att du >tänker efter innan du skriver nästa svar, slipper man stå med byxorna nere.
Nej, jag ser ingen som helst anledning till att vara glad över cykling får lite marknadsföring. Varför ska cykling marknadsföras? Cyklar är inga chica tillbehör som visar hur mycket pengar man har, cyklar är slit skit och meckande. Var snäll och skriv om något helt annat. Den värsta tjänsten du kan göra cykling är att den associeras med såna som dig.

Det vore en mardröm om Jeff Jones-hojar köptes av människor som bara attraherades av prislappen och svåruppnåeligheten.
Dessbättre så lämpar sig inte cyklar och cykling speciellt bra för din målgrupp. Hur dyr en cykel än blir så kräver den ändå engagamang,tid och kunskaper. Och det är lyckligtvis något som det inte bara går att köpa sig till.

Note for Daner: Expensive bikes are not bought by rich people, expensive bikes are bought by bikelovers.

Exklusivt?
Ha ha ha ha... det här håller på att utvecklas till en helt underbar tråd. Lite skön dokusåpakänsla över det hela.... Fattiga & Rika Redux. Danderyd vs Årsta: 1-1 so far... ha ha ha ha...

Exklusivt?
Ja, efter att ha sneglat på exklusivt.se's miserabelt fula och definitivt Oexlusiva sajt så får blir det minuspoäng. Ha ha.. Men det finns så klart chans till uppryckning på den fronten.

Exklusivt?
OK, handlar det om dokusåpa måste ju jag kliva in ;)

Markus: Vad är du så fruktansvärt rädd för? Dyra cyklar köps av rika människor, konstiga cyklar köps av cykelfantaster. Jag håller helt och hållet med om att Jeff Jones inte passar den målgrupp som morango vänder sig till och jag tror inte heller att de attraheras av dessa underliga skapelser.

Cyklar passar alldeles utmärkt som lyxaccesoirer. Men jag tror nog att de cyklar jag nämde i ett tidigare inlägg passar målgruppen bättre än de amerikanska customgrejjerna som alla andra envisas med.

Tillägg: Jag ser ingen som helst nackdel i att det säljs fler cyklar. Vad skulle det vara???

Exklusivt?
Vem ska köpa "frontline" produkter? Jag tror inte att det är bara entusiaster som gör det.
Min uppfattning är att vi nog behöver folk som är rikare än vad jag är. Vem annars ska betala utvecklingen?
Och vilka är vi att avgöra vilka som får tillåtelse att köpa en fin cykel?

Jag ser inga problem med en hemsida med ett innehåll som skall visa det bästa som finns att få tag på. Om dessutom personen snackar på forumet, och med den kunskap som finns, är ju risken att skriva fel på hemsidan avsevärt mycket mindre. Eller hur?

Måste nog säga att jag inte förstår problemet.
dp

Exklusivt?
Markus - Du vet att jag har haft folk som ville köpa det "värsta" i butiken och jag har styrt dem ifrån mina ramar till någonting som bättre motsvarade deras behov. Du vet att jag kommer att rekommendera produkter som jag tror är bäst anpassad efter kundens behov (oavsett var de kommer ifrån), och att gör allt jag kan för att får folk att verkligen användar sina cyklar. If somebody with more money than sense decides that they want to buy the first 100 000:- bike in Sweden, I hope to be able to make sure that it at least fits them perfectly and that they aren't afraid to get the damned thing dirty!

The sad fact is that there are not currently enough bike lovers in this country with enough money to keep me in business forever. In order to make this a sustainable deal I need to try to turn people who already have money on to the fact that bicycles can be one of the best combinations of practicality and exclusiveness. Bikes are combination fitness/lifestyle/transportation tools that can be custom built to match the needs of our bodies, skill levels and wallets. None of this is new to those of us here on Happy, but only a very small percentage of people in this country think about bicycles in those terms.

What we all know about bikes is too good to keep to ourselves. This guy is asking for our help. He wants to learn as much as he can as quickly as he can and he is going to get it from the first best source he can find. We have a short time to help him to get it as right as possible, and I think that it would be a shame if he went away from this with the impression that we are a closed, clannish bunch that looks down upon people who have the means to buy the bikes of our dreams but can't possibly have the ability to properly appreciate them.

I say let's do all that we can to help people learn to appreciate great bikes. Teach them how to be picky, what to look for, how to buy wisely, and above all, how to wield their purchasing power in such a manner that they can improve the current state of the Swedish cycle market. This is a chance for us to have an influence that reaches well beyond the scope of our own pocketbooks. If we play this right we might be able to get rich people to pester Grahns into importing Specialized Roll-X tires. Duells might see the merit in bringing LeMond and Klein to Sweden. We could even justify having a full range of colors rather than just silver and black Chris King products.

This type of thing doesn't have to be anybody v. anybody. It has the potential to be very good for current and future bike lovers, no matter how much or little money they might have.

Remember what Bamse says: Det bästa sättet att bli av med fiender är att gör dem till dina vänner.

Exklusivt?
Danne och Daner. Jag är nog inte så rädd. Mera kränkt över att min (vår?) passion behandlas som något som går att köpa sig till. Och jag är förbannad över att Morango stövlar in och vill ha tips till sin site.
Om han hade erbjudit någon att vara cykelredaktör på sin site så hade varit klart mer respektabelt. För jag tror inte att exklusivt.se är nån form av idéellt forum.
Det är en usel form av låtsasjournalistik.

Självklart ska vi inte hålla informationen vi sitter på hemlig, det går emot hela grundidén med Internet.
Och ja, självklart blir världen bättre om fler cyklar. Och jag önskar mest av allt att cyklarna köps från er två, det vet ni. Jag förstår att ni är piskade att hitta fler kunder. Fast rent businessmässigt tror jag nog att det här är lite fel målgrupp. Och marknadsföringsmässigt är exklusivt.se en katastrof. Det finns ingen idé eller egen tanke bakom. Och den vänder sig till folk som inte har några idéer eller tankar.
Vänd er till intelligenta rika människor istället, för det handlar inte om att den som har mycket stålar inte ska få ha en fin hoj.
Nu får det vara färdigsnackat för mig i den här diskussionen, och jag mår fortfarande illa.

Exklusivt?
Back in the early days of the AIDS epidemic former President Ronald Reagan offered his time and money to serve as a spokesman and supporter for the leading charity involved with raising money for the dreaded disease. They charity turned him down because they didn't want to be associated with somebody that they were accustomed to looking upon as an enemy. By doing so they actively polarized the issues and kept money away from researchers, when they could have gained very valuable allies and funding to promote a much more unified push to fight this devestating disease.

I can't afford to make the same kind of idealogical mistake here.

I intend to do all that I can to spread the good word to as many people as I can. Those that have a good deal of money at hand (or that want to have a good deal of money at hand) are such an obviously appropriate group of potential customers that I've got to take advantage of this opportunity, even though I dislike many of the connotations of the word "exclusive". My goal will be to show people just how "inclusive", engaging, intriguing, fun and practical the world of custom bicycles can be.

There is a lot of good news to be spread. Who better to spread it to than the people who need it the most, and who have the means to do something about it? It's not like I'll be ignoring everybody else as a result.

I've got to go ride a bike on this dark, rainy morning. Sure as hell doesn't feel exclusive to me.

Peace, brother(s)! ;)

Exklusivt?
danne Skrev:

> Men jag tror nog att de cyklar jag nämde i ett tidigare inlägg passar målgruppen bättre

Bah, vulgoprylar, de finns ju i Cykelcitys postorderkatalog, och har en dräggelfaktor som ungefär motsvarar Fiats.

Går inte att jämföra på samma dag som en Titus Racer-X, Custom Exogrid

racerx_exo.gif

eller en Seven Elium

eliumL.jpg

eller en Seven Duo

duoL.jpg

Exogrid och Seven bygger på samma koncept, man mäter o väger kunden o tar reda på hur kunden hojar vad hojen ska användas till o sedan bygger man den o dimensionerar varje rör rätt.

Per

Exklusivt?
Det var värst vad alla pratar om säljande och köpande, det min vision är att göra dom förmodande besökarna intresserande av cykling och hur snygg en MTB faktiskt kan vara, sen om dom vill kontakta leverantören och beställa en cykel är upp till dom, ett tänkbart scenario är att dom får upp sitt cykelintresse och en dag kanske även besökare denna sida, som jag tycker är det bästa och seriösaste svenska mtb sidan.

Sen att du "Markus F" tycker att projektet jag håller på med är en marknadsmässig katastrof får stå för dig, min avsikt var inte att göra reklam, utan feffemannen frågade vad vi skulle hitta på och jag skrev någon rad om vad som kommer skall, om du vill kan jag maila dig hela våran vision Markus F.

Exklusivt?
Markus F Skrev:
>Just nu blev jag lite lätt illamående.
>Kan du inte nöja dig med att pusha för golf och
>resor till Mauritius för alla idioter med för
>mycket pengar och för lite hjärna?

så för att någon har ett intresse som inte passar in i dina normer så är man 'en idiot med för mycket pengar och för lite hjärna'? ta en sväng ner till driving rangen i årsta och kolla vad det är för personer som står där, kan garantera dig att cyklingen som vi håller på med kostar minst lika mycket som den golf som vilken snubbe/snubba som helst där nere. helt fantastiskt att det finns folk som är SÅ inskränkta på det här forumet.

>Din fråga är ett hån mot det här forumet och du
>borde skämmas.

för att du är forumpolis och det markus f tycker är ok är det enda som är ok? bra nivå mannen..

Exklusivt?
För att förhindra vidare pajkastning till höger och vänster så får gärna någon moderator ta bort eller låsa denna tråd, jag har fått den info jag letade efter och för allas trevnad så kan vi glömma denna tråd.

kram

M V H
Stefan

Exklusivt?
Jag är med Markus F (som vanligt).

Vad som roar mig mest är att sidan exklusivt.se
känns ovanligt olyxig, lite som man föreställer
sig att en rysk bordell skulle vara inredd?

Jag ska tipsa killarna på sunkit.com om sidan så
kanske de kan länka direkt till den. För övrigt
är Sunkit en ljuvlig klubb som förtjänar att besökas
mer än tre gånger. Check it out!

Exklusivt?
Jaa du Per. Jag tror inte att det finns någon här på Happy som har missat det faktum att du sitter fast lååååååångt ner i det amerikanska customträsket. Vi har nog alla lite till mans spenderat tid där och kanske drömt om en Seven Odonata eller kanske en IndyFab Crown Jewel, och visst, det är grymma cyklar. Men jag är hur som helst glad över att jag tagit mig upp igen. För mig är de bara vräkiga och byggda med en enda sak för ögonen, att vara just exklusiva (ok, inte IFn den är cool). Customgeometri och mått må vara coolt, men i 99 fall av 100, helt onödigt. Titan och kolfiber må vara en lyckad kombination, men när man gör det som Seven känns det väldigt mycket "bara-för-att".

På Titus Hemsida basunerar man stolt ut att man byggt cyklar sedan 1991. 1991 Vann Miguel Indurain Touren på en Pinarello, ett märke med rötter i 50-talets Italien. Ugo DeRosa och Ernesto Colnago har byggt cyklar sen Luther dog och båda har byggt åt den största någonsin.

So what om de finns i Cykel Citys postorderkatalog? Cykel City började med samma idé som Dane har med NAF, att förse svenska cyklister med delar som tidigare inte gått att uppbringa här i Sverige. Så vad är din poäng?

På samma sätt som Pärs passion för gubbcyklar skiner igenom, tror jag att mitt intresse för tävlingcykling är uppenbart. Jag har gått från okynnescyklist till inbiten racerfantast, en transition som tog några år. Längs med vägen känns det som jag lärt mig ett och annat. Både om cyklar och om den mentalitet som genomsyrar hela cykelsverige. Jag trivs bäst där jag är idag.

Exklusivt?
danne Skrev:
> Ugo DeRosa och Ernesto Colnago har byggt cyklar sen Luther dog

LOL ;) Du slår huvudet på spiken, utvecklingen de åstadkommit sedan 1546 är helt otillräcklig för att de skulle kunna platsa som exklusiva o snuskigt dyra, det handlar om mycket mer än om mått o geometri, främst rören, som dimensioneras och reduceras efter ens vikt o åkstil.

En Seven är dessutom diskret, jämfört med postorderkatalogcyklarna du nämner, en lätt smutsig Sola skulle man kunna parkera vid Uppsala C en dag utan att få den stulen.

Per

Tillbaka
Topp