Kung Stalle Skrev:
> Är inte själva begreppet "exklusivt" associerat
> med en vanvettigt dyr pryl som är väldigt glassig
> men kanske inte riktigt svara upp till prislappen.
> Saker som är svindyra men åxå är svinbra är väl
> inte "exklusiva". De är ju prisvärda. Exklusivt är
> lika med onödig lyx?
Exklusivt betyder att utesluta, exklusivitet kan t ex uppstå genom valutakursförändringar, vilka gjorde Klein o de flesta andra amerikanska hojar opåkallat dyra runt 2000, dollarn var ju en bra bit över 11 SEK 2001-2002. Idag står den i ca 7.40. I den meningen blev Klein exklusiva i din bemärkelse, löjligt dyra, ett tag. Klein har ett starkt varumärke men som Dane var inne på; det hör inte till de mest exklusiva, snarare snäppet under.
Men exklusivt kan ju också handla om smak. I den meningen betraktar jag Adroit Racen som Cal länkade till som i allra högsta grad exklusiv, även om Morangos tilltänkta klienter inte skulle begripa det och Mattel tycker den är ful, underbart välgjord härlig styv ram, topp-komponenter, internt dragna vajrar, etc. Kort sagt: en verkligt läcker hoj!
Jag har faktiskt aldrig hävdat att Klein är särskilt exklusiva, vi kom in på saken för att jag reagerade på att Commencalen såg ut som en kopia av en Klein Q.
Mattel, Klein´s hardtails intog länge den ställning som Turner 5-spot har här idag. Quantum serien är en erkänt bra, en av världens bästa landsvägshojar, har väl aldrig påstått att den är världens allra bästa, men väl en av bästa. Klein´s arbete med aluminium är förklaringen, kan tilläggas att Cannondale också var tidigt ute, följde i Kleins fotspår.
Cannondale anno 1987
Det kan förefalla paradoxalt att försöka vara exklusiv på offentliga web-sidor, som dömt att misslyckas, som oxymoroniskt, om det är omöjligt eller ej vill jag låta vara osagt; men en sak är klar Exklusive.se kommer knappast att tjäna några pengar med det nuvarande upplägget.
Per