Exklusivt?

Exklusivt?
Rippa Skrev:
-------------------------------------------------------
> Har det blivet en Pro/Con Klein tråd nu? :D

Ser inte bättre ut. Det är lite komiskt, eftersom jag egentligen inte är någon Kleinfreak, även om jag iofs tycker de är läckra hojar finns det andra jag sätter högre. Däremot Elisabeth, min fru, älskar Klein

Wtb.jpg

Elisabeth i Winter Park

Per

Exklusivt?
Jag känner en som köpte en Klein-ram hos Dr Spoke och byggde ihop den här och som skulle bli mycket grinig om han följde den här tråden. :)

Jag undrar om inte den ramen kommer platsa i "ram-knäckar-tråden" snart. Invändig dragning av vajrarna samt ölburksklang vid knäppning på rören gör mig orolig. :)

Fast just den nyansen känns mer pimpig än 80-talsinspirerad. Men så är den ju från 2001 också. ;)

Senast ändrad:
Exklusivt?
cal Skrev:

> Jag undrar om inte den ramen kommer platsa i
> "ram-knäckar-tråden" snart. Invändig dragning av
> vajrarna samt ölburksklang vid knäppning på rören
> gör mig orolig. :)

Jag tror inte att det är minsta risk. Den svagaste punkten på Klein brukade vara dels de bakvända dropoutsen i bak och de integrerade styrlagren, de hade en egen dimension på gaffelrören med påföljd att bara vissa Manitougafflar tillverkade just för Klein passade och dessutom var de svårservade. Den enda butik jag känner till som har uppsättningen verktyg som krävs är just Dr Spoke. Den här ramen har ju ett riktigt styrlager o kommer med största sannolikhet att fylla sin funktion som en snabb, kvickstyrd, lätt, o rolig, XC hoj, tills ägaren köper något nytt.

Per

Exklusivt?
cal Skrev:
> Nästa projekt för honom ser ut att bli en Klein Quantum Race

ekolnrunt2.jpg

Härlig ram, åker själv på en på landsväg, faktiskt just den som Mattel (avundsjukt?) skåpar ut, som billig o tragisk ;)

Per

Exklusivt?
Per:
Precis den!

Är inte själva begreppet "exklusivt" associerat med en vanvettigt dyr pryl som är väldigt glassig men kanske inte riktigt svara upp till prislappen. Saker som är svindyra men åxå är svinbra är väl inte "exklusiva". De är ju prisvärda. Exklusivt är lika med onödig lyx?

Stalle

Exklusivt?
Nja pengar har inte så mycket med det hela att göra.

Erol/Frost var rätt ute i början av den här eländiga tråden
med prat om Koski, Potts och Cunningham.

Exklusiv.se har ju redan Exkluderat sig själv genom att
vara tillgänglig (på internet dessutom).

Annat är det med http://www.connoisseur.nu/ där du måste
tjäna xxx.xxxkr per år för att få tillgång till det hela.

Mao så är happymtb.org nästan ett ganska exklusivt forum
eftersom Morango nästan blir svårt ansatt när han dyker upp.

Att få starta en cykeltur med amerikanska blåbärspannkakor
vid mitt köksbord går inte heller att köpa för pengar och
är därmed extremt exklusivt trots att det bara handlar om
mjöl, salt, socker, mjölk, smör, bakpulver, blåbär, lönnsirap.

DANNE BÖRJA INTE TJATA OM CROISSANTER OCH CAFÉ CREME NU !!!!

SAOB
BETYDELSE: uteslutande, som utesluter l. med uteslutande av andra l. annat; (krets l. samfund o. d.) som bl. omfattar l. inomsig upp tager särskilt utvalda l. kvalificerade personer; äv.: som håller sig (förnämt) avskild från andra l. folk i allm.; stundom övergående i bet.: granntyckt, kräsen (i sitt val); ngn gg närmande sig bet.: ensidig, trångsynt, ofördragsam o: d.

Senast redigerad av en moderator:
Exklusivt?
Per Skrev:
> Härlig ram, åker själv på en på landsväg, faktiskt
> just den som Mattel (avundsjukt?) skåpar ut, som
> billig o tragisk ;)
>
> Per
>
>
>
> Keep the trails open

well.. klart att det måste vara avundsjukan som talar när någon inte håller med och råkar tycka att den ser billig ut (det tragiska är att lacken förmodligen är dyr ändå). vad skulle det annars vara? *ser förvånad ut*

om du ska återupprepa mina åsikter så skall du sätta dem i rätt sammanhang, att skriva om verkligheten för att passa dina syften är jag inte intresserad av.

förtydligande: ramens känsla/funktion har jag ingen uppfattning om. färgen tycker jag ser blaskig och billig ut och det tragiska är att just den färgen troligen kostar plenty att lacka hojen med. förstår du bättre nu per?

jag har fortfarande inte fått svar på vem som har utsett kleins hardtail/racerramar till världens bästa?

Exklusivt?
"Exklusiv.se har ju redan Exkluderat sig själv genom att
vara tillgänglig (på internet dessutom)."

Pang på pungen! Mycket exakt beskrivet!

Fast å andra sidan så kan jag tycka att pengar har med saken att göra eftersom alla inte har obegränsat med pengar.
"uteslutande, som utesluter" kan ju faktist vara på grund av att det är så dyrt att bara ett fåtal har pengar/vett att köpa det.

Stalle

Exklusivt?
Tycker Carrera Hercules bakgaffel <http://w1.877.telia.com/~u87722603/images/bikes/herculesfoto4.jpg> är bland det Exklusivaste som finns. Kanske för att jag själv äger en sådan, men "What the heck!".

Sedan kostar den bara 19,350kr på ECI.nu och då ingår Pegaso gaffel. Tror dom har några -03 på REA också.

Exklusivt?
PerM Skrev:
> Tycker Carrera Hercules bakgaffel är bland det
> Exklusivaste som finns.

Tja den utesluter ju en hel del däcksval =). Men den var snygg.

/rikard

På den bilden kan man observera ett otroligt fånigt sätt att spara vikt. Pedalerna har inte gängat igenom mer än halva vevarmen......

Exklusivt?
nyrikedoms-style'e är per definition i bästa fall smaklös men oftast kräkframkallande och jävligt tacky.
Två raka höger och sen en vänster deles härmed ut till herr marango eller vad han nu hette, varsågod.

Exklusivt?
Kung Stalle Skrev:

> Är inte själva begreppet "exklusivt" associerat
> med en vanvettigt dyr pryl som är väldigt glassig
> men kanske inte riktigt svara upp till prislappen.
> Saker som är svindyra men åxå är svinbra är väl
> inte "exklusiva". De är ju prisvärda. Exklusivt är
> lika med onödig lyx?

Exklusivt betyder att utesluta, exklusivitet kan t ex uppstå genom valutakursförändringar, vilka gjorde Klein o de flesta andra amerikanska hojar opåkallat dyra runt 2000, dollarn var ju en bra bit över 11 SEK 2001-2002. Idag står den i ca 7.40. I den meningen blev Klein exklusiva i din bemärkelse, löjligt dyra, ett tag. Klein har ett starkt varumärke men som Dane var inne på; det hör inte till de mest exklusiva, snarare snäppet under.

Men exklusivt kan ju också handla om smak. I den meningen betraktar jag Adroit Racen som Cal länkade till som i allra högsta grad exklusiv, även om Morangos tilltänkta klienter inte skulle begripa det och Mattel tycker den är ful, underbart välgjord härlig styv ram, topp-komponenter, internt dragna vajrar, etc. Kort sagt: en verkligt läcker hoj!

Jag har faktiskt aldrig hävdat att Klein är särskilt exklusiva, vi kom in på saken för att jag reagerade på att Commencalen såg ut som en kopia av en Klein Q.

Mattel, Klein´s hardtails intog länge den ställning som Turner 5-spot har här idag. Quantum serien är en erkänt bra, en av världens bästa landsvägshojar, har väl aldrig påstått att den är världens allra bästa, men väl en av bästa. Klein´s arbete med aluminium är förklaringen, kan tilläggas att Cannondale också var tidigt ute, följde i Kleins fotspår.

Crest.jpg

Cannondale anno 1987

Det kan förefalla paradoxalt att försöka vara exklusiv på offentliga web-sidor, som dömt att misslyckas, som oxymoroniskt, om det är omöjligt eller ej vill jag låta vara osagt; men en sak är klar Exklusive.se kommer knappast att tjäna några pengar med det nuvarande upplägget.

Per

Exklusivt?
Oavsett VEM man sätter in som X, och oavsett om det är sant eller ej, så ger jag Rippas formulering tio av tio poäng!

"Å [X] är polemiker med faiblesse för retoriska krumbukter"

Jag tycker Klein-lackerna är ganska fina i sin otidsenlighet. Onödiga, kanske, eftersom man ändå bara repar dem och då blir man ledsnare om de är fina från början.

Fast det där med fina svetsar och dyra rör har jag aldrig förstått varför man ska ha. Det låter dyrt. Jag tycker om tråkiga oslipade svetsar gjorda av väl avskrivna CNC-robotar i asien. Kontinenten som för övrigt kommer att ta över och som en bieffekt slå ut hela vår "välfärd" inom vår livstid. Jag ska bättra på min Mandarinkinesiska lite tror jag.

Exklusivt?
"Men exklusivt kan ju också handla om smak."
Ja precis, men det är just denna subjektiva detalj som göra att "exklusivt" i prylsammanhang inte är odelat positivt. Exklusivt kan lika gärna vara vulgärt som perfekt.

Jag menar... begreppet "god smak" är ju bara en uppfinning där man försöker skilja sig från det vanliga "patrasket" genom att "veta bättre". Och troligtvis är det samma sak med begreppet "exklusivt" när vi pratar om prylar.

Om Klein har jag därmot inga åsikter.

Stalle

Exklusivt?
the_TnT Skrev:

> Vilken ställning är det?

Tar det ett par gånger extra för att gjädja dig: Mest eftertraktade ram. Mest eftertraktade ram. Mest eftertraktade ram. Mest eftertraktade ram. Mest eftertraktade ram. Mest eftertraktade ram. Mest eftertraktade ram. Mest eftertraktade ram. Mest eftertraktade ram. Mest eftertraktade ram. Mest eftertraktade ram. Mest eftertraktade ram. Mest eftertraktade ram. Mest eftertraktade ram. Mest eftertraktade ram. Mest eftertraktade ram. Mest eftertraktade ram. Mest eftertraktade ram. Mest eftertraktade ram. Mest eftertraktade ram. Mest eftertraktade ram. Mest eftertraktade ram. Mest eftertraktade ram. Mest eftertraktade ram. Mest eftertraktade ram. Mest eftertraktade ram. Mest eftertraktade ram. Mest eftertraktade ram. Mest eftertraktade ram. Mest eftertraktade ram. Mest eftertraktade ram. Mest eftertraktade ram. Mest eftertraktade ram. Mest eftertraktade ram. Mest eftertraktade ram. Mest eftertraktade ram. Mest eftertraktade ram. Mest eftertraktade ram. Mest eftertraktade ram. Mest eftertraktade ram.

Klein var länge top-off-the-line, gjorde oerhört läckra hardtails, som kom speccade med Chrisking nav etc, men har tappat rejält på senare år, Trek köpte Klein i slutet av nittiotalet, och alltfler efterfrågade heldämpade hojar. Och på den fronten låg inte Klein lika långt fram. Man tappade så en del av den bästa marknaden, med mest pengar i. Få ville köpa dyra toppspeccade HTs. De gör fortfarande alldeles förträffliga hojar, gör den billigaste monolinkramen, och har en tjusig lackering som signum.

Per

Exklusivt?
Per Skrev:
> the_TnT Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Vilken ställning är det?
>
> Tar det ett par gånger extra för att gjädja dig:
> Mest eftertraktade ram.

Tack för omtanken, men det gläder mig inte :P

Jag har hittat hem och stortrivs, att sedan andra måhända blir lite halvtokiga i dess närhet gör varken från eller till för min cykelglädje. Faktiskt.

Men faktum kvarstår att ramen är värd att eftertrakta, om man vill kunna syssla med heldagsepics, lite asfaltsnötning och lätt DH/FR på samma ram.

Åter till Klein vs. Commencal där min enda åsikt är fonetisk och då vinner Commencal ;)

Exklusivt?
Kleins fantastiska biffiga gafflar som man tyckte var så läckra, hade sina exklusiva egenskaper att transportera vibrationer utan omvägar rätt upp i cyklistens armar. För att säkerställa dessa egenskaper tillverkades för ändamålet extra stora styrlager ;)
Vilken tur att man inte hade råd med en sån på den tiden utan fick nöja sig med en vibrationsabsorberande Bontrager.

Exklusivt?
the_TnT Skrev:
> min enda åsikt är fonetisk och då vinner Commencal ;)

Vilken föredrar du då? Commencal Pasta eller Commensal Pizza? Eller kanske vore en Commensal Falukorv eller en Commensal Isterband smakligare?

På tal om klassiska hardtails, så var väl Litespeed Obed väl i samma klass, en del blev t o m döpta efter dem. Klart snyggare än Elvis ;)

Per

Exklusivt?
Ja nicknamnet är inte särskillt fräckt i cykelsammanhang men det funkade i icke-cykelsammanhang då det inte betyder direkt något. Obed river som sägs flyta förbi Litespeed. i Tennesee eller var det ligger någon stans.

Titanfärgen tycker jag förövrigt är väldigt exklusivt som är svår att imitera.

Exklusivt?
Vi var en hårsmån från att köpa varsin Obed ram i San Francisco för fem år sedan. Då var det en av de finaste titanramar man kunde köpa, även om det var Litespeeds instegsmodell. Dessvärre fanns det bara en som var i rätt storlek så det slutade med att Elisabeth köpte en Klein Adroit och jag en Fisher Supercaliber. Båda ramarna är fortfarande i tjänst.

Per

Exklusivt?
Obed: Yep, under några år så döptes Litespeeds ramar efter de vilda floder som finns kvar i USA. Jag tror det var/är sju stycken.

Marin Team Issue -94 (stålram) har en lack (eller om det är en anodisering) som är väldigt lik titanfinishen. Det finns någon på forumet som byggt om sin till en SS och lagt upp bilder på den här så att man kan se hur den finishen ser ut. Titanytan är ganska speciell och om man stryker handen över en olackad ram känns materialet mer "organiskt", mjukt eller vad man nu kan hitta på för synonymer för "levande", än t ex en aluminiumyta. Eller så är det bara jag som yrar... ;)

Anyway... det finns en komplett Merlin Newsboy till salu på eBay just nu, storlek M. 5000 $ så är den din. Den görs inte längre och det var en liten upplaga så den kanske kan räknas in som "one of a kind". Vacker är den också. En "made in Sebastopol" Ibis Mojo ti ramset kan man också bjuda på om man vill vara den (förmodligen) enda i Sverige med en sådan ram. Tyvärr är den gjord efter 1996 så man får ingen "hand job" på ramen. De flesta svenskar vet inte vad "Ibis" är/var för något, utöver att det är en någon sorts egyptisk helig stork, så det kan omöjligen sticka i ögonen på grannen heller.

Exklusivt?
TommyE Skrev:
> De flesta svenskar vet inte vad "Ibis" är/var för
> något, utöver att det är en någon sorts egyptisk
> helig stork, så det kan omöjligen sticka i ögonen
> på grannen heller.

LOL ;)

Per

Exklusivt?
=David: För en bra espresso krävs rätt bönor (jag gillar Illy), sen ska man ha en maskin som klarar rätt tryck förstås. Annars får man ingen crema. Hemligheten ligger också litet i att inte låta allt kaffe rinna igenom så att man inte får med det beskaste. Sen måste man förstås ha en bra malning som inte är för grov eller för fin. För grov blir blaskigt och för fin för starkt. Enligt en italienare som jag pratade med så kan man dessutom bara få riktigt gott kaffe i en maskin som går hela dagen så att den får upp en bra temperatur.

Mycket med det där!

Exklusivt?
Jag såg att " the dude" har tillkommit i den här diskussionen. Är det någon wannabe eller har Peter Thidholm återvänt till bebodda trakter?
I viket fall, Jah love.
I and I will conquer.

Mathias: Illy är svindyra bönor, men det passar ju i den här tråden. ;-)

Exklusivt?
Markus F Skrev:

> Är det någon wannabe eller har Peter Thidholm återvänt till bebodda trakter?

Jag tror att det är Peter.

Per

Exklusivt?
Tommy -

Jag håller med om det där med hur en obehandlad satin finish titan rör känns under fingrarna. Smoothie Blend var det första Ti ram som jag har mycket tid på, och jag bara måste le varje gång jag tar tag i topröret. Jag tror att det är kombinationen av ytan plus faktum att Ti är en sämre värmeledaren än både aluminium och stål som bidrar till känslan. När det gäller åkegenskaparna föredrar jag styvheten som Ventanas aluminium rör ger till bakgaffeln i Smoothie Blend jamfört med Smoothie Ti, men det är ingen tvekan att Smoothie Ti är mer exklusivt, och inte bara pga priset.

Exklusivt?
Mathias: Skriv gärna nån lite lätta OT-tråd med guiden till den perfekta Espresson. Kämpar förtvivlat hemma med min handkvarn för att få rätt malning. Vore skitkul med en diskussion kring detta.

//jns

Exklusivt?
per: så det är alltså bara din subjektiva åsikt att kleins ramar var den mest eftertraktade. sorry, men det håller inte. pratar jag med peugeotfantaster så får jag samma svar från dem.. deras top of the linemodell från 83 är det bästa som tagits fram. oh lala.. den känslan!! ;)

sen kan det vara så att klein var stora i usa men inte i europa, och i asien så var det en annan variant som var störst bäst och skönast att cykla på.

återigen förvånas jag av din inskränkthet och vilja att håna hellre än att intresserat och nyfiket vilja prova.

undrar vilken den bästa bilen är..

Exklusivt?
Per Skrev:
> the_TnT Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > min enda åsikt är fonetisk och då vinner
> Commencal ;)
>
> Vilken föredrar du då? Commencal Pasta eller
> Commensal Pizza? Eller kanske vore en Commensal
> Falukorv eller en Commensal Isterband smakligare?

Ska det ätas flott så ska det vara Pizza, inte korv :P Hm, om jag hade en pizzeria skulle jag nog ha en pizza som hette Commencal :D

Pizza Power
pizza_power_xl04.jpg

Exklusivt?
mattel Skrev:
> sen kan det vara så att klein var stora i usa men
> inte i europa, och i asien så var det en annan
> variant som var störst bäst och skönast att cykla
> på.

Inte alls, det tillverkades knappt några MTBs i Europa, och de var ytterst eftertraktade i Sverige och Schweiz, delvis oförtjänt som Obed skriver.

> återigen förvånas jag av din inskränkthet och
> vilja att håna hellre än att intresserat och
> nyfiket vilja prova.

Du argumenterar ad hominem, och har inte den blekaste aning om jag är inskränkt eller vidsynt, jag är inte hånfull däremot är det väl inte förbjudet med lite häckleri (hur farao kan man döpa en hoj till pizza?). Mitt intresse för att pröva hojar är begränsat, skulle gärna ta en provtur med någon Turner eller Maverick eller någon annan bättre hoj, men däremot är jag måttligt intresserad av att pröva alla hojar eller hojar som jag direkt kan bedöma att jag inte är särskilt intresserad av att hoja på. Detta är inte ett uttryck för "inskränkthet" utan snarare brist på cykeltid; när jag cyklar vill jag hoja på en riktigt bra hoj för att få ut så mycket som möjligt av den. Ha så kul som möjligt: Är det otillständigt?

Per

Exklusivt?
Exklusiv espresso eller något för att platsa i den här numera väldigt urspårade tråden.. ;)

Mathias och jns: Aah det verkar vara en hel vetenskap det där. OT-tråden om espresso välkomnar jag..

Exklusivt?
Förresten, hur uttalas Commencal eg?

Kommenkal, Kommensal eller somensal? Kanske rent av Somenkal? (De två sista tror jag inte på men tog med dom ändå...)

Exklusivt?
Där ser vi en av nyklarna till exklusivitet - ett namn som bara de som är med i klubben kan uttala med säkerhet!

Jag har för mig att det uttalas "Commençal".

Exklusivt?
Är inte det exklusiva inom cykelsporten alla tillbehör? Det tycker nog jag iaf. Så som en dyr pannlampa eller lätta pedaler med carboncykelskor, dyra däck osv.

Eftersom vikten på cykeln ska vara lätt, som inte klingar så exlusivt i sig i okunnigas öron. Så har ju vi så lite saker som möjligt på cykeln.
Då en okunnig köper cykel så skruvar de på så mycket tillbehör det går oavsett ifall de behöver dem eler ej. Det ska va bred och mjuk sadel, reflexer i hjulen (helst begge) annars är cykeln farlig!! stöd, pakethållare, ringklocka, metallstänkskärmar och cyklelkorg. Fast viktigast av allt är såklart att plasthattarna sitter på ventilerna. En cykel utan plasthattar är ingen riktig cykel! Just det skruvarna får inte rosta i hålen heller!! Det är viktigare med rostfria skruvar än en rostfri ram.

Exklusivt är ju egentligen att ha mycket dyra prylar på sätt o vis. Men då är det ju exklusivt för oss att ha fler typer av cyklar som är exakt annpassade för den terrängen som för dagen ska köras.

Men för 17. Det jag tycker hör till stil är att ha hjälmen ner till ögonbrynen, cykelstrumpor och rakade ben. Och att cykla på rätt växel med en individuellt anpassad kadens. Och ventilen i mitten av däckens dekaler är A och O.

Cykling är helt oexklusivt, rätt ballt egentligen.

Exklusivt?
faran:
om det ser exklusivt ut eller inte är en smaksak, däremot så är det ett j*vla "prylb*geri" ur okunnecyklister att ha alla grejjerna, som vi cyklister anser som nödvändiga, exempelvis cykelskor, cykeltröjjor o byxor samt en hjälm som kostar flera gånger mer än de på ica.

det ständiga utbytet av grejjer, pulsklockor, kläder, rent ut sagt "kringutrustningen" är det som kostar pengar.

klasskamraterna (mina päron med för den delen också, kanske för att de ska betala?) rynklar på näsan när de ser vad grejjer kostar.. o de summorna anser jag som "normala".. men å andra sidan så förstår jag delvis att de rynkar på näsan, då cykeln från början var till att förflytta sig snabbt och smidigt på.

Å andra sidan så ser vi alla olika på vad som är "dyrt" vad som är "exklusivt" och vad som är "nödvändigt".

det är väldigt individuellt, men jag tror nog alla är överäns om att en måttanpassad ram är ganska (om inte extremt) exklusivt oavsett material.

Exklusivt?
Per Skrev:
skulle gärna ta en
> provtur med någon Turner eller Maverick eller
> någon annan bättre hoj, men däremot är jag
> måttligt intresserad av att pröva alla hojar eller
> hojar som jag direkt kan bedöma att jag inte är
> särskilt intresserad av att hoja på. Detta är inte
> ett uttryck för "inskränkthet" utan snarare brist
> på cykeltid; när jag cyklar vill jag hoja på en
> riktigt bra hoj för att få ut så mycket som
> möjligt av den. Ha så kul som möjligt: Är det
> otillständigt?
>
> Per
>
>
>
>
> Keep the trails open

Ojojoj!, med den inställningen undrar jag om du någonsin kommer få ha så kul på en cykel som du kan ha.

Märkeshulliganer som du finns i alla brancher. Och jag tänker inte lägga någon större tid på att säga hur otroligt fel jag tycker det är. Alla är vi olika och alla har vi våra åsikter. jag är ivf glad att jag inte är nere i det träsket längre.

Mattel:

Bra fråga om bilen där. Jag vet att det är den bil som kostar mets pengar som är världens bästa, det är ju hellogiskt.

Men kan du säga mig vilken världens godaste maträtt är?

Tillbaka
Topp