Exklusivt?

Exklusivt?
Appropå cyklar från bilmärken så har ju även BMW gjort en också. Det var inte så länge sedan man kunde se den på deras hemsida. Har för mig att tråden varit uppe ungefär samtidigt som vi pratate om Whytes framdämpning som är liknande den som BMW har.

BMWBike.jpg

Edit: Haha, coolt. Jag googlade fram bilden och nu såg jag att den är från Daners hemsida! =)
Edit2: Hittade en slags BMW sports-prylar sajt: http://www.bmw-online.com/Products....&r1=ALL&md=&a1=ON&d1=ON&i1=ON&p1=1&Bookmark=4
Edit3: Först nu fattar jag att den är vikbar. Huga.

Senast redigerad av en moderator:
Exklusivt?
Åh herregud. Et tu, BMW. De borde allihopa göra som SAS vid Gottrörakraschen. Snabbt som attan leta fram en roller och rolla över den egna loggan så att man slipper förknippas med pinsamheterna.

Exklusivt?
mytomspunnen Skrev:

> Bara för att någon kom efter behöver de inte vara
> bleka kopior.

Naturligvis inte, men med 34 olika modeller har jag svårt att tro att någon är riktigt bra. Det är förvisso en oprövad hypotes men med viss förankring. Mästerskap kräver koncentration.

> Jag har inte cyklat på vare sig KLEIN
> eller Commencal så jag har inga personliga
> preferenser.
> Får bara kännslan (som också kan vara fel) att du
> liksom bestämt dig för vad det är som "gäller".
> Har du någonsin cyklat på en Commencal?

Vi kom in på saken genom en annan väg. Danne har nämligen tagit sig ur "customträsket" som jag sitter fast i. Du vet hur det är man börjar med amerikanska customhojar o slutar i frälsningarmén eller i Knutby. Har hojat ganska mycket på Klein, främst på väg, de gör härliga landsvägsramar (vill hela tiden gå lite fortare), och min fru är en Kleinfreak. Men, jag har aldrig prövat någon Commencal, o det är inte troligt att jag någonsin kommer att göra det.

> Vad jag däremot med säkerhet kan säga är att det
> är väldigt lätt att hamna i märkeshysteri om man
> inte passar sig! Det kan i slutändan leda till
> inskränkthet, tråkig konservatism och allmäna
> fördomar. Om du har fastnat i något utav
> ovanstående vet jag inte.

Jag är rätt svag för Titus men långt ifrån hysterisk ;)

> Jag vet att jag har borrat ifrån både cykelbud och
> träningsklädda racercyklister när jag varit på väg
> hem från universitetet (och haft bråttom) på det
> här hemmabygget:

Med den klonkaren, du måste ha föranlett flera självmord.

Erik h,

> Uäck! Jag kör hellre på Mytomspunnens hysteriska bygge än den där hemska Colnago-Ferrari-ramen. Inte ens om jag fick betalt skulle jag köra på den.

Nu tar du i, men faktum är att vi kände inte minsta sug, faktum är att den såg lite löjlig ut bland Ellsworth Truth o andra godbitar. Har också sett Mercedes hojar (AMP) o t o m en Porche hoj (i ett skyltfönster i SF för några år sedan) och de framstår mer som gimmickar än seriösa hojar.

Per

Exklusivt?
4517_832.jpg

Marknadsföringsavdelningen har nog inte den blekaste aning om att seriösa cyklister kan börja tvivla på bilarna, rent negativ reklam ;)

Per

Exklusivt?
Well, för $3995 är den din! Ungefär lika exklusivt som att köpa kromat bajs.

Ursäkta språket. Men jag kände att jag behövde göra en metafor med litet tyngd i. Det var nog orden "fully suspended" och "foldable" i kombination som triggade mig.

Exklusivt?
Per, jag hoppas verkligen att du förstår att mina anmärkningar gällande customträsk och dylikt är uttryckta med en stor portion humor och glimten i ögat.

Jag måste dock säga att dina uttalanden gällande kvaliten på Commencal är osedvanligt plumpa och fullkomligt gripna ur luften. Allvarligt talat, hur kan du påstå att man, bara för att man har ett digert modellprogram och bygger fler än 30 cyklar per år, inte kan producera cyklar av god kvalitet?

Hela tråden har ju ett lite skönt löjets skimmer över sig, men dina inlägg känns väl seriösa och faktiskt osmakliga.

Exklusivt?
Personligen tycker jag det är kul att Per är så fanatisk! Det blir liksom litet mer engagerat då! :-)
Tycker alltid det är kul med folk som brinner för något och helt onyanserat dissar allt annat. Jag är lika snobbig när det kommer till single-malt whisky och hur man gör en bra espresso. Kör hårt Per! ;-)

Exklusivt?
Danne -

Om du har en Commencal demohoj (MTB eller lvg) med en effective top tube runt 56cm jag är sugen att prova. Du får naturligtvis välja vilken du vill av mina.

När det gäller BMWs Telelever MTB jag tycker faktiskt att framdelen av cykeln har stora möjligheter att vara bra. Designen av framdämpningen har visat sig fungerar mycket bra på deras motorcyklar i flera år nu, och möjligheten att bli stark, lätt och tom prisvärd om det serietillverkades i volym. Om de bara kunde strunta i möjligheten att stuva den i baggaget på en 3-serie och anlitar någon annan för att tar hand om bakdämpningen.

Exklusivt?
Rippa Skrev:
-------------------------------------------------------
> Kör du nånsin om mig på det där aset så är jag
> tvungen att döda dig Erik!!!

Jag kan meddela att på asfalt är Erik löjligt snabb på den hojjen. Jag och Hanna blev omblåsta på Sveavägen när vi cyklade med vår tandem genom stan. Det sa bara kablam så var han om. Jag lovar att hans "Heeeeeejjjjj Riiiiiikaard" var dopplerförskjutet, så fort körde han. Det lär vara 59 tänder på den storklingan vettu.

/rikard

Exklusivt?
Danne

Commencal förhåller sig till Klein ungefär som Kia till Mercedes, den förra är ett oförblommerat plagiat. Till det yttre är den mest slående skillnaden är att Klein har elegantare kabeldragning. Vet inget om Commmencals reducering, Klein´s ”gradient tubing” är däremot banbrytande och legendarisk. Om jag förstått saken rätt har Kia nöjda kunder och det har säkert Commencal också.

> hur kan du påstå att man, bara för att man har ett digert modellprogram och bygger fler än 30 cyklar per år, inte kan producera cyklar av god kvalitet?

Det säger jag inte. Jag säger att Commencals program påminner om pyttepanna. Tag alla möjliga ramtyper, TIG-svetsa, lägg till Shimano, o Fox, krydda med lite Klein Q kopior, o rör om. Som sagt jag har aldrig prövat någon. Men anrättningen förefaller mig okoncentrerad. Vem skulle vilja vara nummer 29 till en tjej med 30 älskare?

Kolla in topptillverkarna och du kommer att finna att de har relativt få modeller. Men de de tillverkar och tjänar pengar på är ytterst väl genomtänkta och beprövade. T ex Santa Cruz, de har 11 modeller som tillverkas år efter år och förfinas lite mer och blir lite bättre för varje år. Eller Turner, eller Intense, eller Ellsworth, eller Titus, få modeller, men maximal satsning på att optimera dem är det genomgående.

Nu vill jag inte säga att Kia är dålig, som sagt det finns folk som gillar Kia, men skulle jag ge råd till Max Commencal vore det, att slänga ut två tredjedelar av modellprogrammet och koncentrera ansträngningarna på tio och arbeta upp dem i världsklass, komma med ett eget bidrag, skulle nämligen vara skitkul med en Europeisk tillverkare som kan konkurrera på allvar med nordamerikanerna.

Per

Exklusivt?
> Personligen tycker jag det är kul att Per är så
> fanatisk! Det blir liksom litet mer engagerat då!
> :-)
> Tycker alltid det är kul med folk som brinner för
> något och helt onyanserat dissar allt annat. Jag
> är lika snobbig när det kommer till single-malt
> whisky och hur man gör en bra espresso.

Mmm... Jag gillar också single malts. Allt över 15 år och så blandar man 50-50 med cola och en isbit. Mums *asflabb*
Seriöst så har jag en bekant som alltid dricker whiskey så, bara för att reta andra. Köper dyra sorter och höftar i lite cola :)

Åter till cyklingen.

Kul att se att det finns tillverkare med ett gediget modellprogram. Visst, många av modellerna är säkert "dussinvaror" som tillverkas utan allt för stora exklusivitetstankar (ta det på rätt sätt Danne, och rätta mig gärna om jag har fel). Det är snarare tanken att det skall finnas något för alla som verkar prägla modellserien. Något för den som vill börja med cykling och något för den som söker efter det där lilla extra som passar just hans cykeltankar och ideer?
Fast det kanske är det som stör, att dom inte har fräckheten att bara vända sig till dom "riktiga cyklisterna"?

Ekonomiskt är det smart också, för försäljningen i mellansegmentet är betydligt mycket mer värt (hög volym och hyffsade marginaler) än försäljningen på de "exklusiva" hojjarna.

Hur många modeller har Specialized? Blir deras "bra" cyklar sämre bara för att dom har många modeller?
Samma sak gäller väl även Cannondale, Scott och många mer. Fox har vissa dämpare som är top-of-the-line, men sedan har dom andra modeller för att "alla" skall kunna ha en Fox dämpare. Samma sak där, dom blir väl inte sämre för att dom har många modeller och att några av dom riktar sig till mellansegmentet?

/Mattias

Exklusivt?
BMW-cykeln handlar ganska mycket om att de vill ha prylar med BMW-loggan på när de demar lastkapaciteten i sina bilar, därav vikbarheten. Men en av BMWs chefer i tyskland porträtterades i ett nummer av BIKE som en MTBentusiast och han cyklade visst runt på en såndär. Bara för att den ser ful ut och saknar Kleinlogga betyder inte att den inte går att cykla på, däremot så kanske den inte är prisvärd.

/rikard

Exklusivt?
Det verkar uppenbarligen som att man pratar med en vägg här, så jag vet inte om jag orkar fortsätta.

Mattias L tells it like it is. Commencal gör cykelsporten än välgärning medan de tillverkare du nämner "preaches to the choir", som det heter på utrikiska. När jag ändå är inne på språktemat så ska vi se om du kan greppa någonting nytt när det inte handlar om cyklar... Det heter Pytt _i_ panna. Alltså en pytt som tillagas i en stekpanna inte en jätteliten stekpanna, en så kallad pyttepanna...

här är för övrigt en till av mina cyklar. Ryktet säger att den tillverkas av kinesis i Taiwan, känns sådär lagom fräscht å custom, fast du får gärna fortsätta att tro det. Min Commencal VIP slår den med hjullängder trots att den här har Chris Kingstyrlager och Eastonstolpe:

cropped2s.jpg

Å just det ja, min pappa är starkare än din också.

Svar på svetsfrågan: De svetsas i styrröret, vevlagerhylsan, toppen på sadelröret och längst bak i bakgaffeln ;)

Det här är roligt. Å Markus inlägg just nedanför detta är faktiskt dagens sanning.

Exklusivt?
Det går inte att hålla sig från den här diskussionen, även fast jag försöker.
Angående Commencal så förstår jag inte riktigt Pers utsaga om att programmet liknar pyttipanna.
Jag får det till 8 mtb-modeller och tre landsvägsramar. (resten är variation på komponenter)
Det är väl inte så mycket?

Exklusivt?
rikard Skrev:
> BMW-cykeln handlar ganska mycket om att de vill ha
> prylar med BMW-loggan på när de demar
> lastkapaciteten i sina bilar, därav vikbarheten.

BMWs lastkapacitet är sannerligen ingen höjdare, såvitt jag förstår är det endast i X3 serien man får en MTB med framhjulet avtaget i bak.

Per

Exklusivt?
från mtbr's forum..

"Giant produces the best followed by Merida. Kinesis, which produces the Santa Cruz line, is a distant third. The Specialized Epic and Enduro are made at the Giant plant while the Stumpy FSRs and hardtails are made at the Merida plant (refering to the 2004 model year). I spoke w/ an engineer from Merida who admitted that Giant made a better product."

Hur dom rangordnat är inte jag rätt man att svara på men det förstärker dannes inlägg ovan att Santa Cruz är tillverkat av Kinesis..

Exklusivt?
freddan Skrev:
> Hur dom rangordnat är inte jag rätt man att svara
> på men det förstärker dannes inlägg ovan att Santa
> Cruz är tillverkat av Kinesis..

Om man tittar på äldre SC chamelion så sitter det en klisterlapp som säger "handmade in USA" på ramen. Den lappen sitter inte på de nya chamelionramarna. Men jag kan inte säga att jag kan se skillnad på svetsfogarna.

/rikard

Exklusivt?
Nä, det är nog säkert inte någon större skillnad på svetsar.. Jag är av den uppfattningen att det går precis lika bra att göra en ram i Taiwan som någon annanstans. Om svetsaren heter Mike eller Chen skiter jag fullständigt i...

Exklusivt?
rikard Skrev:
> Rippa Skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kör du nånsin om mig på det där aset så är
> jag
> > tvungen att döda dig Erik!!!
>
> Jag kan meddela att på asfalt är Erik löjligt
> snabb på den hojjen. Jag och Hanna blev omblåsta
> på Sveavägen när vi cyklade med vår tandem genom
> stan. Det sa bara kablam så var han om. Jag lovar
> att hans "Heeeeeejjjjj Riiiiiikaard" var
> dopplerförskjutet, så fort körde han. Det lär vara
> 59 tänder på den storklingan vettu.
>
> /rikard

rikard, jag kan meddela att jag var väldigt försenad (skulle på bio med flickvännen), därav den höga hastigheten. Intrycket förstärkdes av att ni hade stått helt stilla vid ett rödljus precis och inte fått upp farten och jag låg och bombade (på tungen 53-14 eller 53-15 jag minns inte) genom gröna vågen...
Kan intyga att så fort orkar jag inte cykla på den cykeln mer än några få kilometer för den är fasligt tung!
Det är faktiskt bara 53 tänder på storklingan men dock är vevpartiet ett stronglight racervevparti från slutet på sjuttiotalet.

Till Markus F vill jag bara säga:
Kärringhondor med stronlight racervevparti är en betydligt exklusivare skara en både TITUS och KLEIN.

Exklusivt?
Bästa tråden på lääänge :)

Alla våra färgklickar bidrar, synd lagombra är i Kina...

F.ö. skulle jag tom kunna drista mig till att någon som gör 1000 svetsfogar om dan är mycket bättre på att svetsa än någon som gör 100... En aning överdrivet men det för kanske hem poängen?

Hur vanligt är det f.ö. att en cykel går sönder i svetsen? Även en dålig svets blir starkare än materialet man svetsar i...

Exklusivt?
Rippa Skrev:
> Kör du nånsin om mig på det där aset så är jag
> tvungen att döda dig Erik!!!

Asgarv! Det var nära du tog livet av mig med den kommentaren i vart fall ;)

Exklusivt?
Dagens bild?

bild3.jpg

Italienskt precisionsarbete.

Jag tar en nitisk kines över en bakfull, kaffestinn, skunkrökande amerikan varje gång...

Exklusivt?
danne Skrev:
> här är för övrigt en till av mina cyklar. Ryktet
> säger att den tillverkas av kinesis i Taiwan,
> känns sådär lagom fräscht å custom, fast du får
> gärna fortsätta att tro det.

Är väl medveten om att Kinesis svetsar Santa Cruz. Bolaget har fabriker i Oregon, Taiwan och Kina. Om jag förstår saken rätt svetsas Santa Cruz i Portland. Men jag kan inte inse att det skulle vara något fel på ramar som svetsats på Taiwan? Specialized svetsas väl genomgående där? Och, Commensal antar jag efter ditt undanglidande svar. Svetsas de i samma anläggningar eller i anläggningar som gör sitt yttersta för att konkurrera med de som tillverkar Giant och Specialized är de säkert helt OK.

Du är lite personlig, jag är som en "vägg" o har mindra farsa, o s v, känns lite trist att du blir så harmsen. Jag är med på att Commencal är OK, och tror dig när du skriver att din Commencal är snabbare än SCs Roadster, men samtidigt tycker jag att man ska ge folk ett erkännande för sina insatser. Det som slog mig när jag såg Commencalen var att den verkligen ser ut som en kopia av en Klein Q. Som när man ser en Kia första gången, o tänker, var är det där för Merca. Det är väl inte fel att börja med att kopiera en av världens bästa landsvägshojar. Kan till o med hända som ngn var inne på att Commencal, om man koncenterar sig, kan göra en bättre hoj med tiden. Som sagt jag har inte prövat.

Per

PS Pyttepanna är en velocopedisk term, inte kulinarisk.

Exklusivt?
mytomspunnen Skrev:

> rikard, jag kan meddela att jag var väldigt
> försenad (skulle på bio med flickvännen), därav
> den höga hastigheten.

Fort gick det iallafall, Hannas kommentar var: "Vad var det där för nånting och vad sa han?". Du måste ha gjort närmare 50 knyck utan överdrift. =)

Var det en bra film?

/rikard

Exklusivt?
per: inte konstigt att danne blir 'lite harmsen' eftersom du har hånat commencal löpande i den här tråden.

världens bästa landsvägshojar? enligt vem? i mina ögon har klein alltid sett ut som skit, fula lösningar (typ mantra) och en färgsättning som skulle göra varje 80-talspopstjärna lycklig. men eftersom jag inte kört någon så vet jag inte hur de funkar.. vad jag vill säga är att med tanke på dina reseberättelser som poppar upp här med jämna mellanrum och fina bilder från runt om i världen så är du otroligt trångsynt och arrogant i din attityd mot andra märken. jag hade väntat mig en mer nyfiken inställning och kanske en önskan att få provrulla en commencal istället.

EDIT: stavfel..

Exklusivt?
rikard Skrev:
> mytomspunnen Skrev:
> -----
>
> > rikard, jag kan meddela att jag var väldigt
> > försenad (skulle på bio med flickvännen),
> därav
> > den höga hastigheten.
>
> Fort gick det iallafall, Hannas kommentar var:
> "Vad var det där för nånting och vad sa han?". Du
> måste ha gjort närmare 50 knyck utan överdrift.
> =)

Skönt! Hälsa att det var en galen fysiker som varken kan eller vet bättre!
Jo jag tror nog att det gick över 45 i vilket fall.
>
> Var det en bra film?
>
> /rikard
>
Vilken film vi såg minns jag inte.
Tjejen jobbar extra på bio så då får man se på film gratis. Det blir endel filmer...

Exklusivt?
danne Skrev:

> Jag tar en nitisk kines över en bakfull,
> kaffestinn, skunkrökande amerikan varje gång...

Samma här, fast amerikaner röker inte mycket nuförtiden, det gör däremot kineser, de röker som besatta överallt, så jag skulle hellre ta en nitisk amerikan över en bakfull, tepimplande, skunkrökande kines varje gång.

Tråden har glidit iväg från att handla om exklusiva o snuskigt dyra handgjorda hojar till cyklar i mer allmän bemärkelse. Här har jag inga fördomar mot Taiwanproducerade ramar. TIG-svetsen lär vara en Taiwanesisk uppfinning, automatiseringen är omfattande, produktiviteten hög (låga styckepriser), och kvaliteten jämn och hög. Är det då ramar gjorda i USA eller i Europa bättre? Jo, i det översta segmentet, tror jag svaret är jakande, och att det främst handlar om val av rör o reduceringen. Men det är dyrt, svindyrt, nyttan för varje extra krona avtar snabbt, kostnaden för varje sparat gram blir allt högre för varje gram. Och det finns ingenting som säger att motsvarande jobb inte skulle kunna göras lika skickligt på Taiwan, Specialized SWorks ramar är t ex oerhört fina och står sig utmärkt i alla jämförelser. Detsamma kan sägas om Giants toppmodeller.

Per

Exklusivt?
TNT: Är det inte så att svetsfogarna oftast blir den svagaste punkten, materialet runt fogen värms ju upp, vilket borde föranleda att materialet runt fogen blir sprödare och därmed mer benäget att spricka?

JJ

Exklusivt?
mytomspunnen Skrev:

> Skönt! Hälsa att det var en galen fysiker som
> varken kan eller vet bättre!

tihi, det var ungefär det jag sa. =)

> Vilken film vi såg minns jag inte.
> Tjejen jobbar extra på bio så då får man se på
> film gratis. Det blir endel filmer...

hmm, när Hanna skulle sommarjobba för ett par år sedan försökte jag få henne att söka jobb på Clas Ohlson. Vi hade sparat massa med pengar på det.=)

/rikard

Exklusivt?
JoJo Skrev:
> TNT: Är det inte så att svetsfogarna oftast blir
> den svagaste punkten, materialet runt fogen värms
> ju upp, vilket borde föranleda att materialet runt
> fogen blir sprödare och därmed mer benäget att
> spricka?

Det är sant som du säger, men det är inte svetsen i sig utan materialet alldeles intill som spricker för att det härdats om. Men cykelramar härdas efter svetsningen. Det är därför man helst inte ska svetsa en aluminiumram om man inte kan fixa härdning efteråt.

Exklusivt?
Den här ramen passerar som Exclusif tycker jag.

John Tomac hade spons-deal på gång med Allsop och
han bad John Parker att tillverka en fjädrad allsop-ram.

Det blev inget av dealen och ramen låg bortglömd i flera
år hos Yeti tills en polare som pysslade med specialeffects
frågade om de hade en cykel han kunde använda till en
knäpp film han jobbade med "Natural Born Killers".

Om man kollar filmen från 94 noga så kör de på en stackare
på en triathlon-liknande cykel och det är denna Yetin.

Yeti-Allsop-Jpws.jpg

John Tomac/John Parker/Woody Harrelson/Juliette Lewis

Exklusivt?
Ska ni snacka skit om min cykel (Mantra) nu också? Det är i alla fall ingen annan som har en likadan än, ingen jag har mött, det måste vara exklusivt... Och den har ett jättetjockt aluminiumrör och jag har förstått att det är bra av tidigare inlägg...

Det kanske blir ändring på det nu, jag såg reklan för "militärcyklar" som är skrämmande lika bland google-annonserna här på sidan.

Exklusivt?
mattel Skrev:
> en färgsättning som skulle göra varje 80-talspopstjärna lycklig.

Våra är snygga. Plum Crazy är en av de snyggaste cykelfärgerna någonsin tycker jag

ekolnrunt1.jpg

Inte är det nå fel på denna Aegeiskt blå heller, hur sober som helst

mallorca4.jpg

Per

Exklusivt?
Per Skrev:
> mattel Skrev:
> -----
> > en färgsättning som skulle göra varje
> 80-talspopstjärna lycklig.
>
> Våra är snygga. Plum Crazy är en av de snyggaste
> cykelfärgerna någonsin tycker jag
>
>
>
> Inte är det nå fel på denna Aegeiskt blå heller,
> hur sober som helst
>

Jag visste inte att Per var popstjärna på åttiotalet!??
Förlåt jag kunde inte låta bli:)

Exklusivt?
sorry per, jag tycker inte de är snygga. de är alldeles för blaskiga för mig och ger, tycker jag, ett billigt intryck (även om mixen säkert är svindyr vilket gör det mer tragiskt).

Exklusivt?
mattel Skrev:
> jag tycker inte de är snygga.

Smaken är ju delad, så gärna för mig,

Per

Exklusivt?
Vad spelar det för roll om cyklarna är snygga när man vanhelgar de med ryggsäckar, sadelväskor och nedhasade tubsockor? ;) (notera nu snälla den där ;)-et, jag kan inte nog understryka att jag skojar.)

Exklusivt?
danne Skrev:
> Vad spelar det för roll om cyklarna är snygga när man vanhelgar de med ryggsäckar,

De är sannerligen ingen ryggsäck, det är en bromsskärm, alldeles nödvändig eftersom Quantum är så förskräckligt snabb ; )

Per

Exklusivt?
Värst vad den här tråden svänger hit o dit... o en slank han ner i diket. Har det blivet en Pro/Con Klein tråd nu? :D

Å Per är polemiker med faiblesse för retoriska krumbukter, så räkna inte med att han ger upp sina teser i första taget. :D

Tillbaka
Topp