Konstiga tankegångar här ;)
Hur kom du fram till att köra tl från första början om du kör med så högt tryck? Typ 99% av fördelarna med tl är att kunna köra med lågt tryck ..
På vilket sätt hade det gått annorlunda med en slang i däcket ? Tror du slangen hade hållit emot 4bar utan att spricka med en bang när däcket trycktes av fälgen...
Verkar det inte lite förhastat att byta till slang på flera cyklar pga av ett felbyggt däck . Måste varit en traumatisk upplevelse helt utan fysiska skador du varit med om ..San
Det var nog den allmänna hypen för slanglöst som fick mig att satsa på denna lösning. Jag ville ha en lätt cykel med breda däck (framförallt fram) för att ta mig fram på skogstigar. Jag har kört 20/30 fram/bak på dessa stigar i 2år+ på Schwalbe slangfria däck med stor förnöjelse. Förnöjelsen hade kanske varit större om jag inte så blint följt däcktillverkarnas rekommendationer vad gäller tryck, utan vågat sänka trycken.
Det går säkert att råka illa ut på ett däck med slang också.
Men upplevelsen att hela däcket flög av med en knall var läskig.
Ett däck med clinch sitter ju hårdare på fälgen. Även om en slang också kan explodera TROR jag att sannolikheten i alla fall är större att däcket blir kvar på fälgen. Det ger i så fall en större chans till en mer kontrollerat krasch.
Sannolikheten för en slangexplosion TROR jag är mindre än sannolikheten för att ett slanglöst däck (som inte sitter lika hårt på fälgen) blåser av.
Blåser däcket av framhjulet är ju risken stor att det blir tvärstopp och man åker över styret.
Jag TROR ( eller det känns som ) att sannnoilikheten för en slanglös explosion är ungefär lika stor som en punktering av ett däck med slang (det är nog fel).
En punktering leder i regel INTE till ett haveri.
Ett tungt skäl till att jag börjat misstro slanglöst är att tillverkarnas rekommendationer förefaller så missvisande att de kan leda till fatala haverier.
Det råder ju uppenbarligen en otrolig discreptans mellan vad tillverkarna påbjuder/rekommnederar och vad användarna tillämpar vad gäller däcktryck i slanglösa däck.
Nu skall jag prova med den mer en 100 år gamla och beprövade lösningen med clinchat däck och slang för att utröna om jag upplever någon påtaglig nackdel i jämförelse med slanglöst för den typ av cykling jag ägnar mig åt.