Få bort gamla dekaler från carbonram

2old4this

Medlem
Hej!
Jag vill inte åka omkring och se ut som om jag är sponsrad av lokala cykelhandlarn. Just nu så är det fullt med reklam och det ska bort. Vad vågar jag använda på en carbonram utan att riskera att förstöra något?

Det mesta egentligen. Men vanlig olja, eventuellt vegetabilisk brukar jag använda för limrester. Isopropanol är en annan fiffig grej du köper billigt på Kjell och Co.

Kolfiberram heter det.

Det är inte många lösniningsmedel som förstör risinet. Det värsta är blästring.

Är det klibbor eller överlackat?

Ok Kolfiber, det står dock ofta carbon i annonser från företag mm. Klibbor vet jag inte vad du menar men det är inte överlackat.

Skogling sa:
Kolfiberram heter det.

Nu tycker jag du är lite väl picky här.

Men ja, allt utan risk för ramen. Dels är ju kolfibern lackad av en väldigt beständig lack, men även naken kolfiber är ganska väl skyddad mot kemikalier.

Örjan Lax sa:
Skogling sa:
AX3L sa:
Skogling sa:
Kolfiberram heter det.

Det tycket inte jag. Det är väl bra att lära sig saker? :)

Under flera år skrev jag "ithem" istället för "item" i jobbet. Ingen sa något om det. Jag kom på det själv och tyckte det var lite genant.

"Dem beställde ett ithem av art.nr xxxx till carbon ramen..."

:-)
ramen - är det nudlar då eftersom det tydligen inte är så viktigt om man blandar språk hej vilt?

tinkerbell sa:
Örjan Lax sa:
Skogling sa:
AX3L sa:
Skogling sa:
Kolfiberram heter det.

Det tycket inte jag. Det är väl bra att lära sig saker? :)

Under flera år skrev jag "ithem" istället för "item" i jobbet. Ingen sa något om det. Jag kom på det själv och tyckte det var lite genant.

"Dem beställde ett ithem av art.nr xxxx till carbon ramen..."

:-)
ramen - är det nudlar då eftersom det tydligen inte är så viktigt om man blandar språk hej vilt?
Jajjemen, nudlar med viltskav! :)

bellasoda sa:
Skogling sa:
Annonsörer som skriver Karbon eller Carbon, försvenskat, har fel. Kolfiber är det svenska ordet. :)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Karbon

Klibbor är klistermärken som är påklistrade. ¨
Kan du inte bara ta bort klistermärkena och tvätta av med lite kemisk bensin?

Karbon är visst ett svenskt ord. Är det en riktig lättiviktscykel så kanske den är gjord av karbonpapper:
https://www.dustinhome.se/product/5010675297/
Fast karbonpapper är ju en gammal halvöversättning. Carbon paper blev karbonpapper istället för kolpapper. Det misstaget gjordes cirka 1901.

Hur e det med värme på Kolfiber/Carbon/Karbång? Hur mycket tål det? Har kört inlinesskorna i ugnen (120 grader tror jag det var) för att mjuka upp dem så att man kunde forma dem efter foten. Då mjuknar kolfibern. Hur blir det då med varmluftpistolen om man är oförsiktig?

Jon sa:
Hur e det med värme på Kolfiber/Carbon/Karbång? Hur mycket tål det? Har kört inlinesskorna i ugnen (120 grader tror jag det var) för att mjuka upp dem så att man kunde forma dem efter foten. Då mjuknar kolfibern. Hur blir det då med varmluftpistolen om man är oförsiktig?

Man värmer lite på klistermärkena så man kan ta bort dem med fingrarna, du har bra skinn om du smälter ramen men ändå tycker den är ok att hålla i.

Jon sa:

Kör med hårtork om du är rädd ;)

Fail. Resin. :)

Resin eller Epoxi för gjutningar, sealer eller laminering mm. Även kallat epoxiresin.

Resin för både gjutning och coating.
Vanliga användningsområden är fotosmycken för att få en genomskinlig hård glasaktig yta över bilden, delar till modellbilar, modelltåg och miljöerna kring detta, skapa skålar, armband, bord, bänkskivor, golv och mycket annat.

En ram gjord av kolfiberarmerad epoxikomposit lackas väl med samma lack som en automobil?

Senast ändrad:
Angående värme har vi härdbrickor i kolfiber. De går i cirka 970-1000 grader.. Med detta sagt varierar det mellan olika epoxy, men lacken är ett större problem än kolfibern. Sen ska man såklart undvika stora tempskillnader.

AX3L sa:
Angående värme har vi härdbrickor i kolfiber. De går i cirka 970-1000 grader.. Med detta sagt varierar det mellan olika epoxy, men lacken är ett större problem än kolfibern. Sen ska man såklart undvika stora tempskillnader.
Det är nog snarare grafitbrickor (glidbrickor).
Epoxi är ju en härdplast där man kan öka på temperaturtåligheten en smula under hålltemperatur under initialhärdningen. Men mer än från 70 grader upp till 130 går inte med de flesta normala kvalitéer. Sen finns det väl vissa epoxikvaliteer som pallar upp mot två hundra, men då har massa andra nackdelar i stället.
Själva kolfibern är ju inte så stort problem. Det är ju plasttuber som förbränns i miljö med enorm sotbildning.

Skogling sa:
Fail. Resin. :)

Resin eller Epoxi för gjutningar, sealer eller laminering mm. Även kallat epoxiresin.

Resin för både gjutning och coating.
Vanliga användningsområden är fotosmycken för att få en genomskinlig hård glasaktig yta över bilden, delar till modellbilar, modelltåg och miljöerna kring detta, skapa skålar, armband, bord, bänkskivor, golv och mycket annat.
Resin, sealer, coating...
Det låter inte som svenska direkt :)

Tillbaka
Topp