Få loss vevarmar, fyrkantslager med mutter

Barometer

Aktiv medlem
Som rubriken säger. Ett fyrkantslager med gängad tapp och mutter istället för en skruv som går in i axeln. Så den vanliga avdragaren från Jula funkade inte. Vad kan man använda? Ett + om vevarna inte förstörs.

Bilagor

• vev.jpg
    vev.jpg
    53.6 KB · Besök: 53
nej stumpy, den får inte tag i veven eftersom det saknas gängning. en vanlig universalavdragare med gripklor klarar jobbet. bäst är modellen där gtipklorna kan vridas runt, eftersom varken två- eller trearmade med fasta poitioner riktigt passar en femarmad vev.

kais01 sa:
nej stumpy, den får inte tag i veven eftersom det saknas gängning. en vanlig universalavdragare med gripklor klarar jobbet. bäst är modellen där gtipklorna kan vridas runt, eftersom varken två- eller trearmade med fasta poitioner riktigt passar en femarmad vev.

Vevarna är gängade invändigt, men som sagt, axeltappen sticker ut ganska långt.
Kais1: Tror du att en sån här skulle göra jobbet?

Bilagor

• 1as.jpg
    1as.jpg
    4.8 KB · Besök: 48
aha, nu ser jag gängen. långt därinne. sorry stumpy!

ja min egen vevavdragare från biltema skulle iaf funka. en trearmad förstås också...

Bilagor

• 143762FD-FA11-4B65-8A19-30E39A81756E.jpeg
    143762FD-FA11-4B65-8A19-30E39A81756E.jpeg
    281.9 KB · Besök: 50
LTS sa:
Biltemas vevarmsavdragare har ett rykte om sig att förstöra gängor.

Ja, Biltemas är inte bra. Den jag provade hade för låg/otydlig gäng och kanske något för liten diameter. Det satt visserligen väldigt hårt men det är lite störande när verktyget plötsligt börjar komma ut på snedden och rensar både egna och vevpartiets gängor. Vinkelkap tog bort vevpartiet och avslutade dess lidande för gott. Avdragaren gjorde liket sällskap.

Jag har en Campagnolo-avdragare av samma modell som funkar. Om du bor i Malmötrakten kan den lånas ut.
Se till att bada vevaxeln i 5-56 e.d. något dygn innan du försöker dra av vevarmen!

Sen kokar du en kanna vatten och häller på veven som är i alu och utvidgar sig mer än stålaxeln. Jag har avdragare i stockholm västerort om det hjälper.

oavsett vilket fabrikat du väljer är det viktigt att få in hylsan djupt i veven. om centraltappen på avdragaren inte är utskruvad ordentligt kan man få för sig att hylsan skruvats i botten när det i själva verket är tappen som slår i axeln.

då drar man sönder gängorna på direkten.

avdragaren ovan har gjort god tjänst hos mig, men jag tror modellen som säljs nu är annorlunda.

Ninjatipset annars är att bara cykla runt lite utan bulten (och ev med lite 5-56/krypolja på infästningen) så kommer veven förr eller senare att trilla av.

haha, ungefär samma som när man inte får loss hjulet från bilen.

kör med något lossade hjulbultar runt kvarteret så lossar det;)

kais01 sa:
oavsett vilket fabrikat du väljer är det viktigt att få in hylsan djupt i veven. om centraltappen på avdragaren inte är utskruvad ordentligt kan man få för sig att hylsan skruvats i botten när det i själva verket är tappen som slår i axeln.

då drar man sönder gängorna på direkten.

avdragaren ovan har gjort god tjänst hos mig, men jag tror modellen som säljs nu är annorlunda.

Jag håller med om allt ovan. Biltemas avdragare tycker jag funkar helt ok förutom att den lilla lagringen som trycker mot vevlageraxeln har en förmåga att gå sönder. När detta har skett så ger det å andra sidan ännu bättre förutsättningar för att få av vevaxel med mutter :)

Jag vill även tipsa om att värma vevarmen på en spisplatta. Det ger högre temperatur än att köra med vattenkokare.

Hjälper inget annat så brukar det även gå att banka stenhårt med hammare från baksidan på vevarmen. Skulle dock bara rekommendera det som en sista utväg.

Biltemas pedalarmsavdragare à 84.90 skr fungerade ypperligt efter att förbandet fått marinera i 5-56 i 24 timmar. Inga som helst problem med gängor som skar.

Tackar för alla goda tips!

Tillbaka
Topp