få tiden att räcka till!

Tigaz

Medlem
få tiden att räcka till!
tjena! har en liten fråga.. är e kille som börjar jobbet kl 6 åker ca 05:20 hemmifrångår upp ca 04:40 för att hinna.. slutar 14:30 och kommer hem ca 15:15 hämtar unge på dagis 15:30 ska fixa mat efter det då in sambo pluggar relativt sent kommer väl runt 16:00 när tusan ska man ha tid att cykla? vill gärna få ihop minst 4 pass pr vecka.. hur ska man göra? hur hade ni gjort?

få tiden att räcka till!
Pluggar sent? Jag har en timme kvar på jobbet när din sambo kommer hem...

Fast den lediga tid man har är väl oberoende av om man börjar tidigt eller sent, så länge man har samma arbetstid per dag...?

få tiden att räcka till!
Omprioritera, det har jag gjort. Det är en av de bättre saker jag gjort, från 4-5 pass i veckan till 2-3. Det blir bara stressande när man upplever att man inte hinner träna de pass man tänkt. Försök träna på lunchen också, då kan du koppla av med familjen utan att känna dig pressad att ge dig ut. När barnen blir större kan man träna mer igen.

få tiden att räcka till!
Håller, för ovanlighetens skull, med Geologen. Du verkar ha gott om tid på eftermiddagarna.

Själv åker jag hemifrån bostaden 06.40 för att ta tåget till jobbet. Är hemma i stan igen 17.40, då får jag oftast vänta en stund för att kunna hämta någon av döttrarna från deras aktiviteter. Är hemma i bostaden igen runt 19.00.

16.00 låter som himmelriket!

få tiden att räcka till!
Jag förstår helt ärligt inte ditt problem. Om din sambo kommer hem klockan 16 så har du ju en massa timmar på dig att köra efter det.

Jag slutar jobba vid 1630-1700, kommer hem mellan 1730-1800, om jag inte har annat jag måste göra så kör jag i en timme. Sen är det dags att diska från gårdagen och laga mat så att det är klart när min sambo kommer hem vid 20:00.

Om min sambo kom hem vid 16 skulle jag vara överlycklig.

få tiden att räcka till!
Sambon är inte sugen på att du pyser och hon (flåt - hen) tar knasten då?
Eller är det så att det är för lätt att låta bli och istället umgås med familjen, äta tillsammans, lyssna på dagsrapporter från förskola och plugg för att till sist drömma sig bort framför TVn.

Ett fall för Familjeliv?

/!Dr Phil

få tiden att räcka till!
Nä det där är inget problem.... Du verkar ju ha riktigt bra tider ju.
Jobbar 07-16 och har ca 2mil till kneget, passar på att cykla morgon och kväll för att få mängdträning, kvalitetspassen som intervaller, teknik, backe, fartpass osv lägger jag på kvällen när mina ungar förhoppningsvis sover. På vinter är det ju lugnt då trainern står för motståndet och i källaren lyser ju solen dygnet runt liksom, då kan man ju helt välja när och vad som gäller för dagen.
Distanspass läggs på helgen vid ett tillfälle som passar övriga familjen ex när frugan ändå ska iväg till någon vännina och tar ungarna med sig, då brukar det bli några timmars lucka.
Förutom detta så ska huset skötas också....
3 ungar mellan 10mån-9år samt hus och jobb, sen ska äktenskapet få sitt så man inte står alena med sin cykel=).
Tror inte jag har så där särkilt mkt ändå på dagarna i jämförelse med många andra, så prioritera och hitta luckor i schemat så ska du se att milen trillar in.

få tiden att räcka till!
oj vad många som engagerar sig kul! jo alltså det är ju så att när jag drar ut på biken så måste ju sambon ta hand om ungen.. och det känns ju inge pepp för henne.. liksom jag kan ju inte dra ut och köra varje dag då kommer jag ju få spö.. är det inte så för er? alltså jag är relativt seriöst och vill satsa lite på cyklingen..

få tiden att räcka till!
Tigaz skrev:
-------------------------------------------------------
>jo alltså
> det är ju så att när jag drar ut på biken så
> måste ju sambon ta hand om ungen.. och det känns
> ju inge pepp för henne..

Haha, nä det måste va tufft att umgås med sin egen unge..

Ni får väl dela upp dagarna, Du sticker och cyklar ett par timmar mån, ons, lör. Hon vill väl också hitta på lite saker, t ex på tis och tors??

Känns inte så knöligt alls, ni får väl prata ihop er.....

få tiden att räcka till!
Klart att det är svårt att få tiden att räcka till. Vi har en tvååring. Jag jobbar 9.30-18.
Jag cyklar till och från jobbet och tränar efter jobbet.
Vardagslogistiken löser sig alltid. Däremot så blir "familjetiden" lidande. Så jag kör olika många pass beroende på hur stämningen hemma är. När min sambo tycker att det är jobbigt att jag cyklar tis,ons,tors,lör och sön. Så kör jag ons och sön. Efter en några veckor tycker hon att jag är hemma mest hela tiden och då kan jag köra några hårdare veckor igen.
Det handlar om förståelse och tolerans. Min sambo har förståelse för att jag vill cykelträna för att uppnå ett visst träningsmål och jag pushar lite till och utnyttjar hennes tolerans. När toleransen är låg då är det familjetid som gäller.
Det är dock jobbigt att få tid över till annat. En middag med jobbet tar bort ett träningspass eftersom det motsvarar en "bortakväll" t. ex. En fiske-weekend med polarna kan kosta 40 mil.
Sen implementerar jag cykling när vi ska iväg "över helgen" också. Jag cyklar helt enkelt dit vi ska.
Ska vi till landstället så cyklar jag dit, vi umgås hela helgen sen cyklar jag hem. På så vis så har min sambo inte märkt av träningstiden och jag har fått 30 extra distansmil.
Nästa år blir vi förmodligen en till i familjen då måste jag offra cykeltid men då behöver jag inte sätta upp så stora mål med cyklingen.
Få klart för dig vilket mål du har med cyklingen, anpassa sen vardagen. All träning är träning och gör dig till en bättre cyklist. Lär dig hur du får ut mesta möjliga effekt av minsta möjliga ansträngning.
Om du inte cyklar enbart för att det är roligt förstås.

/Danne :-)

få tiden att räcka till!
Känner igen mig alltför väl. Lite dåligt samvete när man inte ägnar sig åt lillkotten trots att man vet att man borde.

Det är väl så det ör - livet före och livet efeter barnen. Det kan inte vara samma sak. Men de växer ju förhoppningsvis upp med tiden.

få tiden att räcka till!
Tilläg till mitt svar ovan är att när jag cyklar så gör jag bara det till 100% och när det är familjetid så är det det som gäller till 100%. Vet många som mixar detta genom att cykelsurfa efter nya grejor eller på happy liggande på golvet med 1åringen framför och försöker genomföra någon slags mix av lek och surf ex. Då tror jag resultatet blir kasst i båda fallen.

få tiden att räcka till!
"Vi har varit gifta i 27 år. Min man motionerar genom att cykla, vilket är bra.
Problemet är att han inte har något intresse av att hitta på saker ihop med mig. Han vill aldrig planera framåt, exempelvis vad vi kan göra på lediga helger eller under semestern.
Att ha sex är det enda han är intresserad av att ha gemensamt med mig.
Kommer jag med förslag på aktiviteter känns det som att det hotar hans planer på att cykla med sina vänner.

Nu för tiden ser jag inte fram emot att det blir helg. Jag funderar på att söka upp egna aktiviter under lediga dagar och helt strunta i honom. Är det bra, tycker du?
Ingegärd"

få tiden att räcka till!
Varför klydda till de så ...

Cykla när de finns tid över o lusten finns där.
Ibland blir de 7 dagar i veckan o ibland inte alls.
Cyklen är en hobby för dom flästa här, alltså ska de
Basera sig på "kul, glädje, avkoppling" annars blir de ju
Bara ännu ett "måste" i vardagen och det som vi har så många av redan...

Eller kanske bara jag som missuppfatat ? :)

få tiden att räcka till!
Köra på kvällen? Jag är 18 år och försöker helst alltid att köra runt 15-16 så jag har tid över på kvällen, men annars kan man ju sticka ut och köra lite på kvällen :)

få tiden att räcka till!
Tigaz skrev:
jag är
> relativt seriöst och vill satsa lite på
> cyklingen..

Vad har du för mål? Har du stöd för dessa mål i familjen?

få tiden att räcka till!
- Trainer eller dyligt för att kunna träna hemma.
- Korta intervallpass på vardagarna.
- Distans på helgen.
- Varva med träning som kräver mindre runt-om-tid. För mig är löpning en sån. Inte lika mycket utrustning som måste förberedas osv.
- Hur tar du dig till jobbet? Om du cyklar, gör det till träning. Om inte, byt bil/buss mot cykeln 1-2ggr i veckan. Jag har märkt att någon gång ibland ta en omväg hem och på så vis få ihop träningstid är mycket effektivt. Komma hem från jobbet och vara färdig med träningen och inte försöka klämma in den senare är suveränt.

få tiden att räcka till!
Måste barnet hämtas så tidigt från dagis? Om barnet kan vara på dagis ett par timmar till så hinner du ju träna innan det ska hämtas. Så brukar vi göra. I tillägg hämtar hon på dagis någon dag i veckan så att jag kan cykla från jobbet. Då slipper jag dessutom å ta ett långpass på helgen eftersom jag har 12 mils cykelväg.

Men det är ett problem med pendling, barn och träning. Vi har 4 respektive 10 mil till våra jobb, så det är pussel att lyckas få ihop allt.

få tiden att räcka till!
Köp lampor. Jag kör fortfarande 1-2 pass i veckan med lampa. Sticker ut när barnen sover vid åtta. Har nästan en timme med drägligt ljus i skogen sen är det lampa på.
Somnar glad och lycklig :)

få tiden att räcka till!
tack för alla tips. har räknat ut att med sömn, matlagning osv osv.. botde vi kunna få ut 3 timmar var eller åtminstonde 1:5 timmar var varje dag.. men jag får det ändå inte att gå ihop.. vill helst dra ut efter jobbet..ska köra mkt till jobbet 5 mil tor lampa pallar jag inte med.. det är just att man vill dra ut så snabbt som möjligt.. så man får tid över sen..

få tiden att räcka till!
Tigaz skrev:
> det är just att man vill dra ut så snabbt som
> möjligt.. så man får tid över sen..

Här tror jag du har problemet. Att vilja är en sak, att kunna en annan...ibland måste man tyvärr anpassa sig efter situationen och helt enkelt justera sin vilja. Det är inte helt roligt alla gånger, det kan jag intyga, men jobbar man med det så blir det betydligt roligare när man ser att livet kan fungera ändå :-)

Har man riktigt tur så hittar man dessutom att det blir betydligt bättre med anpassningen än vad man först var ute efter i sin vilja!

(Dock ska jag erkänna att jag inte har några barn att anpassa mig efter, det har varit andra delar)

Edit: Och ibland måste man välja, tid över sen eller cykla. Prioritering, som någon sa ovan. Du måste ju inte cykla alla dagar i veckan, utan ha ett par cykeldagar med mindre tid över sen och ett par dagar med mer tid över sen.

Senast ändrad:
få tiden att räcka till!
Tigaz skrev:
> det
> är just att man vill dra ut så snabbt som
> möjligt.. så man får tid över sen..

Där har du problemet. Lägg ner det och spela med förutsättningarna lite så kan du nog lösa det. Du har ju fått massor med bra tips på upplägg i tråden.

få tiden att räcka till!
"tid över" = min cykeltid på vardagar

Om du inte har någon annan att ta hänsyn till så går det väl att lägga upp sin träning som man har lust, men har man bestämt sig för att ha familj så får man "stå sitt kast" och acceptera förutsättningarna.

få tiden att räcka till!
Det var svårt att fatta hur lätt man hade det innan barn. Då kunde man komma hem från jobbet sent, ta en snabb blund på sofflocket och sen klämma tre-fyra timmar i skogen innan man tog en öl och somnade gott.

Jag har "anpassat bort" målen :) är glad om jag lyckas hålla vikt och form. Sen är det ju personligt, jag älskar att cykla i skogen men vill ogärna offra familjetid öuh så målsättning och träning blir därefter men jag måste ju träna så det blir kul när jag väl kommer ut i skogen...

Löpträning på lunchen på jobbet är tidseffektivt, cykelpendling så ofta möjligheten finns och vid alla andra tänkbara tillfällen (typ lämna bilen på service så tar jag cykeln från verkstan till jobbet) och hellre springa 1,5 km än inte springa alls, löpning med barnvagnen (har joggingvagn) 20 min till en lekplats, sen 20 min hem igen, tar en fem minuters omväg över branta berget med cykelvagnen och får mjölksyratunga ben, cykel eller cykelvagnen till affären isf bilen, ta med cykel/löpskorna på jobbresor etc.

Nu är jag pappaledig och joggar/cyklar varje dag till dagis, men det är ju inte precis ett distanspass.

Jag har varit barnvakt några dagar åt de äldre kusinerna till mina barn och de är i skolåldern och de såg man knappt röken av, direkt iväg till kompisar. Så jag passar på medan mina fortfarande vill umgås med pappa. :^)

Det svåra och det du måste göra är att inse/acceptera vilka ramar som finns och sedan få in den nya vanan, det tar några veckor eller mer innan man får det att funka naturligt, och ibland blir det skitbra så prova och du kommer upptäcka att det blir bra.

få tiden att räcka till!
Det är ett ickeexisterande problem, du har EN unge, lös det med din sambo och tänk långsiktigt för man vill ju gärna ha kvar sambo och unge så länge man vill.

Stig upp tidigt och cykla till jobbet, eller så tränar du på kvällen efter sambon och ungen somnat.

Jag för min del pluggar heltid på en annan kommun, restid minst 2h om dagen, jobbar kväll och helger på mitt företag, resterande ledig tid tillsammans med min familj som består av fru och 4 dagisbarn.

Du har det bra du :)

Senast ändrad:
få tiden att räcka till!
Kristoffer R skrev:
> Nu är jag pappaledig och joggar/cyklar varje dag
> till dagis, men det är ju inte precis ett
> distanspass.

Att vara pappaledig och ha ungarna på dagis måste ju vara det perfekta träningsupplägget. Hela dagen ledigt! ;)

få tiden att räcka till!
Jag tycker det är spännande att folk gnäller på att de inte hinner med något för att de har barn. Att skaffa barn är högst självvalt (oftast). Vill man göra mycket där det inte går att ta med barn så får man väl överväga hur mycket man vill ha barn och hur mkt man vill göra det andra.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp