Fairlight Faran/Strael/Secan

Fick svar av Fairlight nu angående Strael 4.0:
"Yes, using an axle mount trailer should be fine".
Glädjande besked!

Samtidigt har kommentaren från @Steel is Real ovan fastnat lite hos mig - det där med att använda en ram i "finstål". Min grundtanke är att skaffa en cykel som är riktigt trevlig att pendla 40 km med, men som också klarar av att dra en kärra någon mil i veckan. Många robustare stålcyklar uppfyller inte riktigt det förre, medan lätta i alu/kolfiber inte alltid uppfyller det senare.

Jag vill dessutom kunna cykla året runt, även i riktigt ruskigt väder, utan att behöva oroa mig för att cykeln tar stryk. Spontant känns Strael som ett bra alternativ - riktigt trevlig körarupplevelse, hög kvalitet, stålram, dyr men inte orimligt dyr. Men jag funderar ändå på om den kanske är för fin för det användningsområdet jag har i åtanke. Någon som har ytterligare input eller erfarenheter kring detta?
Jag använder min Secan 2,5(56T) till ungefär samma behov som du har (lite kortare distans ifall det är enkel väg du presenterar..). Pendlar Lerumstrakten-GBG. Jag har dock valt att inte göra min till året-runt-pendlare (har en annan för det som får lida med dubbdäck etc.) utan nöjer mig med att pendla med min i torr eller varmväder. var beredd på lite distansbricke-fest när du ska skaffa din through-axle för Thule bara..

Jag använder min Secan 2,5(56T) till ungefär samma behov som du har (lite kortare distans ifall det är enkel väg du presenterar..). Pendlar Lerumstrakten-GBG. Jag har dock valt att inte göra min till året-runt-pendlare (har en annan för det som får lida med dubbdäck etc.) utan nöjer mig med att pendla med min i torr eller varmväder. var beredd på lite distansbricke-fest när du ska skaffa din through-axle för Thule bara..
Om nån är på väg att beställa hos Robert Axle Project kan jag hiva med detta mail jag fick skicka då deras sajt rekommenderade fel axel till mig när jag beställde den (kanske har uppdateras sen detta). Också Fairlight Secan 2.5. De skickade en ny gratis och lät mig behålla den andra så det var väldigt bra kundservice!

The Secan axle measures 170mm while the axle I got is size 159–165 mm, so I'd like to exchange it for a 172–178mm m12x1.5 axle (from what I understand +/- 2mm is ok).

Om nån är på väg att beställa hos Robert Axle Project kan jag hiva med detta mail jag fick skicka då deras sajt rekommenderade fel axel till mig när jag beställde den (kanske har uppdateras sen detta). Också Fairlight Secan 2.5. De skickade en ny gratis och lät mig behålla den andra så det var väldigt bra kundservice!

The Secan axle measures 170mm while the axle I got is size 159–165 mm, so I'd like to exchange it for a 172–178mm m12x1.5 axle (from what I understand +/- 2mm is ok).
Testade nu, den rekommenderade fortfarande 165 mm, Fairlight specar sin axelbredd till 168 mm.
Jag köpte Thule Axel 20110734 M12x1.5mm 172-178mm, och den har ju ett rätt stort "huvud", som kombinerat med spacer på 4 mm blir lite grovt.. så själva Thule-fästet sticker ut en hel del, iaf om man jämför med min andra hoj som har QR där Thule-fästet hamnar flush mot ramen. Men ser ut som att Robert Axle Projects ser liknande ut.
1761215617603.webp

Återkopplar till diskussionen om däcktjocklek tidigare i tråden.

Frågade Fairlight om att använda hjulen DT Swiss E 1800 (bas till Strael) istället för standard G 1800 till Secan. De svarade följande:

”We generally suggest using the Secan with at least 35mm wide tyres, maybe 32mm at a push. At which point, the slightly wider G 1800 offers an advantage in handling.”

Vid pendling vill jag kunna köra Secan med rätt landsvägig setup. Vad är era erfarenheter på den punkten - lirar den bra med 32 mm?

Snart har det gått 12 timmar och fortfarande ingen bild på vad som är i kartongen?
Sorry för cliffhanger. Var tvungen att gå till jobbet. Men en mkt efterlängtad blå cykel låg i kartongen😃

Strael 4.0 i size 54R

Primärt för Rando. Men har förhoppningar om att den även ska ersätta min räser om den är tillräckligt sprättig även för kortare Lvg pass.
IMG_4158.webp

Får man nyfiket fråga vad det landade på? Mest intressant som referens mot mitt lösa ramköp.
Sneglar lite på en Faran och funderade på om man kanske skulle köpa komplett.

Får man nyfiket fråga vad det landade på? Mest intressant som referens mot mitt lösa ramköp.
Sneglar lite på en Faran och funderade på om man kanske skulle köpa komplett.
Det får man absolut fråga!

Handpenning/frakt/Cykel: 34 041:-
Svensk Moms: 8498:- (ingen moms i England)
Tull: 0:-
DHL avgift: 212:-
Totalt: 42 751:-

Typ listpris med några tillägg som extra växelöra.

Angående betalning så fick jag ett mejl om att skapa ett konto på en extern sajt (ej Fairlight) som skulle hjälpa till med optimal växelkurs. Jag gjorde aldrig det, betalade med kort via min banks växelkurs.

Även 105-utrustade cyklar har blivit riktigt dyra!
Hoppas verkligen att du blir nöjd med den. Men varför inte navdynamo+lampa om det skall vara en randocykel?
Japp, så är det. Tror och hoppas att jag kommer bli nöjd och köra långt och länge på den.

Angående navdynamo så har jag inte suktat efter det trots att jag kört Rando i många år. Tycker laddbara batterilampor med en powerbank i fickan som backup funkar bra även på de långa flerdagarsloppen. Men skulle jag ångra mig så är ramen förberedd för dynamo.

Det får man absolut fråga!

Handpenning/frakt/Cykel: 34 041:-
Svensk Moms: 8498:- (ingen moms i England)
Tull: 0:-
DHL avgift: 212:-
Totalt: 42 751:-

Typ listpris med några tillägg som extra växelöra.

Angående betalning så fick jag ett mejl om att skapa ett konto på en extern sajt (ej Fairlight) som skulle hjälpa till med optimal växelkurs. Jag gjorde aldrig det, betalade med kort via min banks växelkurs.
Handpenningen är ink någon form av tillval då eller? Frågar bara för att jag sitter och räknar själv och får grundutförandet med frakt till £2325+135 = ~30750 kr. Så jag inte missar något :giggle:

Jag gjorde lite matte med hjälp av Bikecalculator och enligt de siffrorna kan du i princip fylla ramväskan med kraftbanker innan ett dynamo lönar sig.

Dynamon har dock enklare logistik t ex så vissa fördelar är där ändå. Med det sagt kör jag powerbank själv ändå, men hade varit skönt att slippa ha så många ibland.

Nu får vi väl få ett ordentligt foto :)

För all del. Om jag var ute och cyklade Unmapping Sweden eller något sådant hade jag nog övervägt dynamo, men för ett par tre dagar sisådär känns det enklare med en kraftbank.

Dynamobelysningens främsta fördelar är för vardagscykeln, så man alltid är redo att dra när som. Planerad långcykling är ju mycket enklare att överblicka och åtminstone för min del sker den nästan alltid när det är ljust sent på kvällen och tidigt på morgonen (även om man ibland cyklar på natten är det ytterst sällsynt för de allra flesta över tid), även om det såklart finns undantag. Pendlings- eller vardagscykling sker nästan alltid i mörker eller åtminstone skymning under vinterhalvåret för mig och jag hade inte pallat sladdriga plastiga batterilampor att behöva hålla koll på laddningen på för sådan cykling. En annan fördel som jag inte vet om det är en fördel eller ej är att jag med dynamoförsedd cykel alltid kör med belysningen på, dag som kväll/natt.

Baklampa på dagen har sina fördelar men där har jag ändå radar så det blir batteri ändå för långcyklingen.

Råkade av oklar anledning ha en bild med båda mina pendlar-/vardagshojar. Ful och dålig bild, men standlightfunktion och allmänt vardagskaos med cyklar som huggs i farten porträtteras iallafall ganska bra...😛

IMG_0504.webp

För all del. Om jag var ute och cyklade Unmapping Sweden eller något sådant hade jag nog övervägt dynamo, men för ett par tre dagar sisådär känns det enklare med en kraftbank.
Nästan så att det är tvärt om.
En 60-milare försöker många sträckköra. Så mycket tid i mörker.
Unmapping som blir 7 dagar behöver jag sova ordentligt varje natt. Inte lika mycket tid i mörker och förhoppnignsvis sova inne och kunna ladda några nätter.

Sedan finns extremerna, som Silk Road Mountain Race där man är igång många dagar, men möjligheter till att ladda är begränsade.

Men med allt sagt, hade jag inte redan haft dynamohjul och lampor hade jag nog skaffat batterilysen idag. Varför? För att kunna flytta mellan lvg-gravel-mtb (idag har jag qr-10*100-15*110 på cyklarna).

Hur funkar det med dynamolampor på t.ex. klättringar i berg, respektive gravel / terrräng där farten sjunkar rätt drastiskt? Vid vilka hastigheter blir det problematiskt med att hålla "lyset tänt" så att säga?

Hur funkar det med dynamolampor på t.ex. klättringar i berg, respektive gravel / terrräng där farten sjunkar rätt drastiskt? Vid vilka hastigheter blir det problematiskt med att hålla "lyset tänt" så att säga?
Jag har aldrig upplevt ett problem med det under 10 års användande eller så (SON 28 + Edelux). När man leder cykeln flimrar det, men så fort man har strax över styrfart lyser det som vanligt. Tror man hade blivit galen att köra dynamo på stökig skogsstig med diverse fastkörningar och annat, men i övrigt ser jag inga problem för branta backar och sådant. Givet då att man inte måste hoppa av och leda, men det har aldrig hänt mig (cyklar säkert för kort). Litet litet problem är också när man punkar i mörker, för då blir det strax kolsvart. Där är batterilampa bra!

För riktig långcykling i oländig terräng (som knappt existerar häromkring förutom möjligtvis långt norrut där jag aldrig cyklat) hade jag ändå haft med mig pannlampa för behov utanför cyklingen, så då hade det inte varit ett problem.

Ska också säga att jag långcyklade förr med min dynamo- och skärmförsedda cykel, men har nu gått över till skärmlöst och batteribelysning för "all" sådan cykling. Skulle jag mer upplevelsecykla i lugn och ro hade jag övervägt en sådan setup igen, bara för att det helt enkelt är bekvämt och smidigt.

Jag hade en natt i Turkiet då ljuset ibland inte räckte till. Då var det svårcyklat grus och trötthet. Skulle säga att farten då var under 8 km/h. Hade tyvärr ingen hjälmlampa vilket jag skulle ha om jag gör om det.

En annan nackdel mad att ljuset försvinner när farten försvinner, är tex vid punkteringar. Gäller att ha med en extra lampa för det. Eller om man stannar för att man hör hundar i närheten, då har man inget ljus att rikta dit man vill.

Nästan så att det är tvärt om.
En 60-milare försöker många sträckköra. Så mycket tid i mörker.
Unmapping som blir 7 dagar behöver jag sova ordentligt varje natt. Inte lika mycket tid i mörker och förhoppnignsvis sova inne och kunna ladda några nätter.

Sedan finns extremerna, som Silk Road Mountain Race där man är igång många dagar, men möjligheter till att ladda är begränsade.

Men med allt sagt, hade jag inte redan haft dynamohjul och lampor hade jag nog skaffat batterilysen idag. Varför? För att kunna flytta mellan lvg-gravel-mtb (idag har jag qr-10*100-15*110 på cyklarna).
Du bor för långt söderut. 60-milarna går ju oftast när det är relativt kort natt, och i alla fall där jag huserar så räcker en vanlig batterilampa utan powerbank. Powerbanken får ändå följa med för att ladda cykeldatorn.

Jag har aldrig upplevt ett problem med det under 10 års användande eller så (SON 28 + Edelux).
SON 28 är väl en av de dynamor som ger mest effekt vid riktigt låg hastighet?
För riktig långcykling i oländig terräng (som knappt existerar häromkring förutom möjligtvis långt norrut där jag aldrig cyklat) hade jag ändå haft med mig pannlampa för behov utanför cyklingen, så då hade det inte varit ett problem.
En annan nackdel mad att ljuset försvinner när farten försvinner, är tex vid punkteringar. Gäller att ha med en extra lampa för det.
Att ha en pannlampa för enklare mekning, typ punkalagning, kan underlätta en hel del oavsett batteri eller dynamobelysning även vid typisk svensk pendling under mörka årstiden.

@Steel is Real jag är ledsen för att jag startade vad som har blivit en dynamo/belysnings-urspårning
Nu är det hög tid för fler bilder på din nya cykel!

Handpenningen är ink någon form av tillval då eller? Frågar bara för att jag sitter och räknar själv och får grundutförandet med frakt till £2325+135 = ~30750 kr. Så jag inte missar något :giggle:
Stämmer bra. Jag gjorde tillval på extra växelöra och Hope-hjul istället för standardhjulen. De ska sitta på en annan cykel. Annars har du bara missat momsen i dina siffror.

Haha. Vilket nonsens. Dom flesta amatörcyklister som vill bli snabbare får bättre utdelning på att träna sin flexibilitet, och bli mer aero, än att lägga samma tid på att öka sin FTP.

Dessutom är det snyggare med slammad stam. Cyklar man inte på en stålcykel för att den är snygg? 😄

Tja, titta på TT-cyklarna. Förr var det slammat, nu har de flesta ngn decimeter med distanser så att händerna hamnar mera i nivå med ansiktet istället för naveln.

Tja, titta på TT-cyklarna. Förr var det slammat, nu har de flesta ngn decimeter med distanser så att händerna hamnar mera i nivå med ansiktet istället för naveln.
Det är ju en helt annan sorts cykel som pga restriktioner av uci måste vara utformade på ett visst sätt för att vara snabba. Den geo och fit är det snabbaste inom reglerna.

Titta istället på linjehojarna. Där är det istället rätt få som har spacers under styrstammen, dock börjar fler ha en positiv vinkel på stam och tillomed riser på styret, men det tror jag beror mer på att få ner ramvikten mha en mindre storlek.

Tillbaka
Topp