Fairlight Faran/Strael/Secan
Jag använder min Secan 2,5(56T) till ungefär samma behov som du har (lite kortare distans ifall det är enkel väg du presenterar..). Pendlar Lerumstrakten-GBG. Jag har dock valt att inte göra min till året-runt-pendlare (har en annan för det som får lida med dubbdäck etc.) utan nöjer mig med att pendla med min i torr eller varmväder. var beredd på lite distansbricke-fest när du ska skaffa din through-axle för Thule bara..Fick svar av Fairlight nu angående Strael 4.0:
"Yes, using an axle mount trailer should be fine".
Glädjande besked!
Samtidigt har kommentaren från @Steel is Real ovan fastnat lite hos mig - det där med att använda en ram i "finstål". Min grundtanke är att skaffa en cykel som är riktigt trevlig att pendla 40 km med, men som också klarar av att dra en kärra någon mil i veckan. Många robustare stålcyklar uppfyller inte riktigt det förre, medan lätta i alu/kolfiber inte alltid uppfyller det senare.
Jag vill dessutom kunna cykla året runt, även i riktigt ruskigt väder, utan att behöva oroa mig för att cykeln tar stryk. Spontant känns Strael som ett bra alternativ - riktigt trevlig körarupplevelse, hög kvalitet, stålram, dyr men inte orimligt dyr. Men jag funderar ändå på om den kanske är för fin för det användningsområdet jag har i åtanke. Någon som har ytterligare input eller erfarenheter kring detta?