Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vÄr webbplats som en webbapp pÄ din startskÀrm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
51R skulle jag sĂ€ga. Ăr 174 med 82 cm lĂ„nga ben och cyklar en 54R med 100 stam och med 1 cm spacer under. För min del hade det funkat med en 51:a med lĂ€ngre stam och ytterligare en spacer eller tvĂ„.Hej alla. Jag Ă€r i farten att bestĂ€lla en strael. Hur upplever ni storlekarna? Jag Ă€r 172 cm ca och kanske 78-79 i inseam och velar!
Kolla reach och stack pÄ dina andra cyklar och ta med det i beslutsprocessen.Hej alla. Jag Àr i farten att bestÀlla en strael. Hur upplever ni storlekarna? Jag Àr 172 cm ca och kanske 78-79 i inseam och velar!
Hej,Hej alla. Jag Àr i farten att bestÀlla en strael. Hur upplever ni storlekarna? Jag Àr 172 cm ca och kanske 78-79 i inseam och velar!
Det Àr ju verkligen jÀttestor skillnad mellan olika cyklister vad man klarar av eller föredrar. Jag har kört 58R (första cykeln jag blivit professionellt bikefittad pÄ) och tycker det har fungerat kanon, men sen har jag kört andra cyklar motsvarande 56R och trivs Ànnu bÀttre pÄ dem. Gissar att 58T skulle vara alldeles för hög men cykelbar för mig (mtp hÀndernas position med "vanlig" styrstam), men att 56R, 56T och 58R Àr rÀtt storlek för mig som Àr 184 cm med 90 cm innerbenslÀngd, och som vill ha styret ganska lÄgt. Relativt stort spann, mao.Tack för svaren, sittstÀllning glömde jag kommentera pÄ men nÄgot mittemellan, inte för race-igt eller för upprÀtt. TyvÀrr blev min gamla cykel stulen sÄ jag har inget att jÀmföra med. Bike fit Àr bokad men Àr glad att höra er feedback frÄn verkligheten ocksÄ!
Maila Fairlight. Gör en bike fit innan.HallĂ„. Har blivit vĂ€ldigt sugen pĂ„ en Faran. Lite osĂ€ker pĂ„ storleken dock. Ăr 180 cm, med normal benlĂ€ngd. 56T? Ska anvĂ€ndas till pendling Ă„ret runt, men Ă€ven turer i skog och mark, dock inget avancerat stök. Sitter gĂ€rna hyfsat upprĂ€tt.
HallĂ„. Har blivit vĂ€ldigt sugen pĂ„ en Faran. Lite osĂ€ker pĂ„ storleken dock. Ăr 180 cm, med normal benlĂ€ngd. 56T? Ska anvĂ€ndas till pendling Ă„ret runt, men Ă€ven turer i skog och mark, dock inget avancerat stök. Sitter gĂ€rna hyfsat upprĂ€tt.
LÄter underbart. BÄda mina bikefits har innehÄllit kritiska kommentarer om min bristande bÄlstyrka.Det mÄnga inte inser Àr att position handlar lika mycket om styrka i rygg och core som flexibilitet och det Àr inte nÄgot bike fitters Àr sÄ bra pÄ att tÀnka pÄ. JÀmför lasten pÄ en lyftkran nÀr man lyfter lÀngst ifrÄn kranen eller om kranen pekar nÀstan rakt upp.![]()
För mig ger guiden en storlek för stor ram.Tycker att fit-guiden ger bra resultat. Antar att den ger 56T som Àr jag tycker Àr rimligt.
Jag har motsatt erfarenhet av deras fit-guide. Jag har lÀst om vÀldigt mÄnga som blivit rekommenderade för stora ramar av Fairlight. Och i princip ingen som blivit rekommenderad en för liten ram.Tycker att fit-guiden ger bra resultat. Antar att den ger 56T som Àr jag tycker Àr rimligt.
Riktigt snygg!Hej,
Jag 171-172-ish med lÄnga ben typ 81-82 cm innerbenlÀngd och ville ha en jÀtteupprÀtt cykel. Jag sitter grymt bra pÄ 54T med 80 mm styrstam och nÄgra spacer; kanske 25 mm? Jag hade absolut lika gÀrna kunnat ta en 51T men Ängrar inte 54T dÄ jag tror att toe-overlap hade kunnat bli ett problem pÄ 51T.
Visa bilaga 832430
Skulle jag göra om det hade jag kört bike-fit först och skickat datan till Fairlight. Du kan Àven maila och frÄga och de sa om jag vill ha lite mer upprÀtt att jag kunde köra pÄ 54T. Det jag mÄnga inte inser Àr att position handlar lika mycket om styrka i rygg och core som flexibilitet och det Àr inte nÄgot bike fitters Àr sÄ bra pÄ att tÀnka pÄ. JÀmför lasten pÄ en lyftkran nÀr man lyfter lÀngst ifrÄn kranen eller om kranen pekar nÀstan rakt upp.
PS. Jag har en Secan. DS. Jag ska köpa -27 grader styrstam och sÀnka den lite tror jag. Mest för att det ser coolare ut.![]()
För mig ger guiden en storlek för stor ram.
Jag har motsatt erfarenhet av deras fit-guide. Jag har lÀst om vÀldigt mÄnga som blivit rekommenderade för stora ramar av Fairlight. Och i princip ingen som blivit rekommenderad en för liten ram.
Jag sjĂ€lv kör pĂ„ en Strael i 56T. 186, 88 innerben om jag minns rĂ€tt. 82kg. Ăr NĂ„gra extra kilo pĂ„ magen pĂ„verkar ju ramstorleken med. Kan du inte böja dig framĂ„t ordentligt behöver du en högre ram osv.
Touring-orienterad Àr den absolut inte. 100mm styrstam, 5mm spacers just nu.Skulle tÀnka att det Àr ok om man vill har en mer touring-orienterad cykel med en lite kortare stam.
SjÀlva fÄr jag 56R som rekommendation medan jag skulle vÀlja 54R. Men jag vill har en storlek mindre hos alla tillverkare (lite kortare ben och vill sitta djupt).
Touring-orienterad Àr den absolut inte. 100mm styrstam, 5mm spacers just nu.
Oavsett sÄ Àr det mÄnga som köpt för stor ram efter Fairlight rekommendation. Det finns en Fairlight-grupp pÄ facebook dÀr jag lÀst om alldeles för mÄnga som vill byta till en mindre storlek. I princip ingen som vill byta uppÄt.
Ăr det verkligen det...? Jag tycker det Ă€r en nödlösning snarare Ă€n nĂ„got som faktiskt efterstrĂ€vas. Man fĂ„r hĂ„lla isĂ€r mtb och gravel/lvg, och framförallt hĂ„lla isĂ€r en vĂ€l utvald storlek pĂ„ bockstyrecykel med en monstercross som nĂ„gon byggt ihop av sin gamla mtb tĂ€nker jag.Jag hittade inte vilken stamlĂ€ngd de anvĂ€nder. PĂ„ bilderna finns sĂ„g jag bara korta stam. Med en 100 mm stam hĂ„ller jag med att den Ă€r för stor. Det Ă€r dock modern med lĂ„ng ram och kort stam.
Jag har motsatt erfarenhet av deras fit-guide. Jag har lÀst om vÀldigt mÄnga som blivit rekommenderade för stora ramar av Fairlight. Och i princip ingen som blivit rekommenderad en för liten ram.
Jag sjÀlv kör pÄ en Strael i 56T. 186, 88 innerben om jag minns rÀtt. 82kg. Har man nÄgra extra kilo pÄ magen pÄverkar ju ramstorleken med. Kan du inte böja dig framÄt ordentligt behöver du en högre ram osv.
Jag kunde ha gÄtt pÄ en 58R med. Men jag har haft problem med migrÀn och huvudvÀrk efter trÀning. Det har antagligen kommit frÄn nacken. Den nÄgot mer upprÀtta sittstÀllningen pÄ 56T har gjort enorm skillnad för mig. Och vill jag fÄ ner styret mer Àr det bara att skaffa en styrstam med mer negativ vinkel.Och med samma mÄtt tog jag en 58T, mycket baserat pÄ deras modell men velade mycket och jÀmförde med min Roubaix 56 (my19) och 56/58T Àr precis före och efter. Hade jag handlat idag sÄ hade jag kanske gÄtt pÄ en 56T istÀllet.
Ăr det verkligen det...? Jag tycker det Ă€r en nödlösning snarare Ă€n nĂ„got som faktiskt efterstrĂ€vas. Man fĂ„r hĂ„lla isĂ€r mtb och gravel/lvg, och framförallt hĂ„lla isĂ€r en vĂ€l utvald storlek pĂ„ bockstyrecykel med en monstercross som nĂ„gon byggt ihop av sin gamla mtb tĂ€nker jag.
Modern geometri Àr inte bara att ta en kortare styrstam. Det hÀnger ju ihop med gaffelvinkel mm.T.ex. Canyon Grail, som Àr en snabb gruscykel, har 411 mm reach och 70 mm stam i M.
Om det Àr trevligt har jag ingen aning om. Jag köpte en snabb gruscykel med nÀsta samma reach och stack som min lvgcykel utan att prova modern geometri.
Modern geometri Àr inte bara att ta en kortare styrstam. Det hÀnger ju ihop med gaffelvinkel mm.
Det Ă€r ju det. Jag hatade min Allebike Bramley i storlek small. SuperlĂ„ng och superlĂ„g gav superont i ryggen. Jag fick gĂ„ upp 10 mm över tilltĂ€nkt reach pĂ„ grund av att Shockstop:s styrstam dĂ„ bara fanns i 80 mm/6 grader. Det ironiska var att det var inte rörligheten som sannolikt var problemet, utan svag core. Men att ligga i plankan belastar ryggmusklerna mer Ă€n att sitta i en stolâŠPĂ„ en gruscykel skulle jag sĂ€ga att modern geometri Ă€r lĂ„ng reach + kort stam. Gaffelrörsvinkel varierar beroende om man vill har en snabb cykel till snĂ€ll underlag eller en adventurebike.
Det Ă€r ju det. Jag hatade min Allebike Bramley i storlek small. SuperlĂ„ng och superlĂ„g gav superont i ryggen. Jag fick gĂ„ upp 10 mm över tilltĂ€nkt reach pĂ„ grund av att Shockstop:s styrstam dĂ„ bara fanns i 80 mm/6 grader. Det ironiska var att det var inte rörligheten som sannolikt var problemet, utan svag core. Men att ligga i plankan belastar ryggmusklerna mer Ă€n att sitta i en stolâŠ
Generellt gĂ€ller att âdet alla gör gör alla och det ingen gör gör ingenâ. Det jag gillar med Fairlight Ă€r att de bryter konventioner. Snacka om marginal gains att dra in kablar i styrstam och annat. Det Ă€r 100% marketing för halvt lönnfeta MAMIL:s. Man kan lika gĂ€rna banta 2 kg och köra stĂ„l sĂ„ rullar man snabbare Ă€n en Crux. Jag kan ligga betydligt mer i mina drops Ă€n vad folk jag cyklar med gör. Varför ska man ha dem om man inte vill anvĂ€nda dem? Vill du bli mer aerodynamisk, böj pĂ„ armbĂ„garna. Men det Ă€r mina tvĂ„ cent. Jag har sĂ€kert ingen aning.
TÀnk sjÀlva vad ni vill ha. Gör bike fit. GÄ till en fysioterapeut om ni fÄr ont. Köp det som passar er bÀst men kanske viktigast ta en skottkÀrra med salt till allt vad ni lÀser pÄ internet, det hÀr inlÀgget inkluderat.![]()