Får gående lalla runt på cykelbana?

• Trådstartare Trådstartare Pqz
  • Start datum Start datum

Pqz

Aktiv medlem
Vad gäller egentligen när gående kliver ut i markerad cykelbana (ej kombinerad gc-bana)? Måste jag som cyklist bromsa, eller måste den gående se sig för?
Har letat som en galning i TrF och trådar i detta forum, men hittar inget entydigt svar?

Jag vet inte, men det beror kanske på om det finns en gångbana eller ej? man får ju gå på en cykelbana om sådan inte finns.

Jag hittade det här, kanske det kan hjälpa lite.
GCB.jpg

Kör du på människan så är väl du vållande iom att du inte hunnit stanna. Att det kan drälla ut gående fast det inte ska är nog nåt man förväntas räkna med, åtminstone i tätort.

nej, du som cyklist måste självklart inte bromsa ifall en gående råkar gå in på cykelbanan.

Det är precis samma regler som säger att en bilist inte behöver försöka stanna ifall den är på väg att krocka med en cyklist passerar över bilvägen eller ett tåg inte behöver bromsa för en bil som fastnat på spåret. Eller att det som gående bara är att braka in i folk som stannar på GÅNGbanan.

Bara gasa på!

Det fanns nåt som hette oskyddad trafikant å det var väl på nåt vis så att man i fallande grad ska visa hänsyn neråt i hierarkin å vi på cykel färdas på ett fordon…
Ett sjukt exempel är min kompis som tappade kedjan och självklart försökte växla på den igen , brakade in i bakluckan och genom rutan på en parkerad bil Citroën zx, kombi med sluttande baklucka/ruta. Näsan hakan och läppen sprack. Jag skjutsar honom till sjukan , tejpar igen fönstret och skriver en lapp med telefonnummer, ber så mycket om ursäkt .
Han blir uppringd av den förtvivlade bilägaren att denne anses som vållande i kollision med oskyddad trafikant !!!??, polaren betalade såklart självrisken.
Mange

Det fanns nåt som hette oskyddad trafikant å det var väl på nåt vis så att man i fallande grad ska visa hänsyn neråt i hierarkin å vi på cykel färdas på ett fordon…
Ett sjukt exempel är min kompis som tappade kedjan och självklart försökte växla på den igen , brakade in i bakluckan och genom rutan på en parkerad bil Citroën zx, kombi med sluttande baklucka/ruta. Näsan hakan och läppen sprack. Jag skjutsar honom till sjukan , tejpar igen fönstret och skriver en lapp med telefonnummer, ber så mycket om ursäkt .
Han blir uppringd av den förtvivlade bilägaren att denne anses som vållande i kollision med oskyddad trafikant !!!??, polaren betalade såklart självrisken.
Mange
Om bilen var lagligt parkerad tycker jag att lagstiftningen är konstig om det är en korrekt bedömning.

Vad gäller egentligen när gående kliver ut i markerad cykelbana (ej kombinerad gc-bana)? Måste jag som cyklist bromsa, eller måste den gående se sig för?
Har letat som en galning i TrF och trådar i detta forum, men hittar inget entydigt svar?

Den springande punkten här torde väl vara "... stanna ... framför varje hinder som går att förutse."

Är mängden av händelser som "går att förutse" = de som är fysiskt möjliga? Eller finns det någon sannolikhets- eller rimlighetsbedömning involverad?

Den springande punkten här torde väl vara "... stanna ... framför varje hinder som går att förutse."

Är mängden av händelser som "går att förutse" = de som är fysiskt möjliga? Eller finns det någon sannolikhets- eller rimlighetsbedömning involverad?
Den bedömningen görs rimligtvis från fall till fall. Lagar och regler är öppna för tolkning, annars hade vi inte behövt betala ockerpriser för jurister. Och lagboken hade varit betydligt tjockare. ?

Kan man relatera det här till gående på cykelbana, och ev gångbana i närheten?
Vår lokala riksdagsman Karin Svensson Smith från Lund la ett förslag som ändrade trafikförordningen efter denna incident i samma stad, så nu är det OK att cykla på vägen även om det finns en cykelbana.

Den bedömningen görs rimligtvis från fall till fall. Lagar och regler är öppna för tolkning, annars hade vi inte behövt betala ockerpriser för jurister. Och lagboken hade varit betydligt tjockare. ?
Jo, det är svårt. Dock lite otillfredsställande att inte veta vad det är som gäller. Det kan nog vara ganska stor skillnad på vad som är acceptabel fart beroende på hur konstiga, men fysiskt rimliga, scenarion man måste ta höjd för. I värsta fallet misstänker jag att det skulle bli en väldigt låg fart i vissa lägen.

OK. Då tycker jag det finns (fanns?) något i regelverket som inte är helt sunt.
Vill minnas att det är en försäkringsgrej, för jag har hört liknande. Bilisten är nog inte vållande i lagens mening att han kommer åka dit för det, däremot blir det hans försäkring som används, därav "vållande". Av den enkla anledningen att cyklisten kan vara helt oförsäkrad, det skulle bli dyrt att köra in i Zlatans nya Ferrari...
Motsvarande historier finns med hästar. En häst som fick panik och satte sig på en stillastående bil t ex, gissa vem som är vållande.

Vill minnas att det är en försäkringsgrej, för jag har hört liknande. Bilisten är nog inte vållande i lagens mening att han kommer åka dit för det, däremot blir det hans försäkring som används, därav "vållande". Av den enkla anledningen att cyklisten kan vara helt oförsäkrad, det skulle bli dyrt att köra in i Zlatans nya Ferrari...
Motsvarande historier finns med hästar. En häst som fick panik och satte sig på en stillastående bil t ex, gissa vem som är vållande.
Ok, då är det ju rimligare. Sen är det ju ändå lite skumt att bilägaren åker på självrisken om inte personen som orsakat skadan och moraliskt är skyldig, som i detta fall, tar sitt ansvar och står för den.

Jo, det är svårt. Dock lite otillfredsställande att inte veta vad det är som gäller. Det kan nog vara ganska stor skillnad på vad som är acceptabel fart beroende på hur konstiga, men fysiskt rimliga, scenarion man måste ta höjd för. I värsta fallet misstänker jag att det skulle bli en väldigt låg fart i vissa lägen.

Jag väljer att köra 15 km/h på några ställen vid min pendling på några tidpunkter (vi en skola kl 8:15 är en av dom), andra väljer att köra 30 km/h.

1. Det finns inget förbud att gå på en cykelbana.
2. Det finns inget förbud att gå på en cykelbana.
3. Ovanstående två punkter är värda att upprepa.
4. Det finns ett påbud om att gångbanan eller vägrenen ska användas (TraF 7 kap. 1 §), annars cykelbanan eller körbanan.
5. Gående ska korsa körbana eller cykelbana tvärs över denna och utan onödigt dröjsmål. (7 kap. 3 §)
6. Ett påbud är ungefär som ett förbud fast tvärtom, så under förutsättning att det finns en gångbana eller en vägren så är det förbjudet att gå på cykelbanan och det finns ett straff (orkar inte leta, det står nånstans). Men påbudet upprätthålls inte, av förklarliga skäl. Gående har i praktiken stor frihet att under eget ansvar röra sig även utanför gångbanan - och så ska det vara.
7. Regeringen skrev dock i förordningsmotivet 1985:4 att dåvarande vägtrafikkungörelsens allmänna hänsynsparagraf (motsvaras idag av trafikförordningens 2 kap. 1 §) skulle tolkas som att gående ska lämna företräde till annan trafik på körbana och cykelbana.
8. Utan att vara expert på juridik i allmänhet så skulle jag tänka mig att om en gångtrafikant blir påkörd så skulle det ligga gångtrafikanten i fatet om det framkommer att gångtrafikanten tagit sig lite väl stora friheter i sitt användande av körbanan eller cykelbanan.
9. Men man får likt förbannat inte köra på en annan trafikant. Fordonsförare måste anpassa hastigheten och stanna framför varje hinder som går att förutse (3 kap. 14 §). En gående som släntrar vårdslöst in på körbanan eller cykelbanan - olämpligt beteende men något man måste vara beredd på i stadstrafik.
10. Det finns forskning (t.ex. Jonsson & Hydén, 2005) som visar att rätt utformad så håller sig gångtrafikanterna på sin gångbana (och cykeltrafikanterna på sin cykelbana). Vi talar om efterlevnader på 95-99 %. Och kan ni tänka er, den rätta utformningen är inte att på väghållares vis dra ett vitt streck mitt på en 2 meter smal asfaltremsa och tro att man har skapat en fungerande trafiklösning.

Jag väljer att köra 15 km/h på några ställen vid min pendling på några tidpunkter (vi en skola kl 8:15 är en av dom), andra väljer att köra 30 km/h.
Det är ju onekligen en situation där sannolikheten ökar för händelser som gör att man måste bromsa så då är det förstås rimligt att anpassa farten. Sen gissat jag att om det är en cykelbana som är några meter bred och du passerar/möter en gående så hinner du inte hinner bromsa från 15 km/h om personen uppför sig på "värsta möjliga sätt", vilket också är ett väldigt osannolikt sätt att uppföra sig på.

Ok, då är det ju rimligare. Sen är det ju ändå lite skumt att bilägaren åker på självrisken om inte personen som orsakat skadan och moraliskt är skyldig, som i detta fall, tar sitt ansvar och står för den.
Håller med. Men alternativa lösningar är också konstiga.
Skulle cyklistens kostnad tex bero på vilken självrisk bilisten valt? Gäller att sikta på rätt bil.
Gissningsvis har väl någon tänkt att en bilist som ger sig ut alltid tar risken att åka på en självrisk, men man kan kanske inte ställa samma krav på en cyklist? Cyklisten är kanske inte ens straffmyndig.
Men pluspoäng för cyklisten som stod för självrisken, det är ju det moraliskt rätta!

Håller med. Men alternativa lösningar är också konstiga.
Skulle cyklistens kostnad tex bero på vilken självrisk bilisten valt? Gäller att sikta på rätt bil.
Gissningsvis har väl någon tänkt att en bilist som ger sig ut alltid tar risken att åka på en självrisk, men man kan kanske inte ställa samma krav på en cyklist? Cyklisten är kanske inte ens straffmyndig.
Men pluspoäng för cyklisten som stod för självrisken, det är ju det moraliskt rätta!
Visst är det kanske lite otillfredsställande om vald självrisksnivå hos bilisten påverkar kostnaden, men jag tycker ändå att det är sekundärt till en princip om att att den som orsakar en skada tar kostnaden. I alla fall rent känslomässigt. Juridiken har jag ingen aning om.

Sen var väl bilisten i detta fall inte ute och åkte utan bilen stod parkerad.

Det finns en gammal god sats i Vägtrafikkungörelsen, att en förare måste kunna stanna före varje förutsägbar fara. (Ventil-)gummiparagraf, jag vet, men i princip betyder det att du cyklar för fort.

Svaret på ursprungsfrågan är alltså att det inte finns något svar..?
Då hittar jag på att på cykelbana väjer elcyklar för gående som väjer för trampcyklar...
?

Svaret på ursprungsfrågan är alltså att det inte finns något svar..?
Då hittar jag på att på cykelbana väjer elcyklar för gående som väjer för trampcyklar...
?
Det rimliga svaret är väl att den gående tittar sig för och att du bromsar om personen trots allt kliver ut, oavsett om hen tittat sig för eller inte. Fattar inte riktigt vad poängen med att inte bromsa skulle vara. Rent egoistiskt bör det även för dig vara bra om farten minskas i händelse av krock och det gör det sannolikt lättare att undvika krock om du bromsar.

Jag tycker ringklocka är en rätt lustig företeelse egentligen. Ska man som cyklist räkna med att gående är helt oförtsägbara och bara gör precis vad som faller in för stunden. Ska man tänka så när man kör bil skulle man aldrig kunna köra om t.ex en cyklist. De kan när som helst bara kasta sig ut var som helst i vägbanan? Men ja en cykle är väldigt tyst. det är en skillnad..

Att inga fordon på vanliga vägen, med trottoar vid sidan, skall kunna köra fortare än 15 km/h, tycker nog alla är orimligt. Varför skulle något annat gälla på cykelbana, med gångbana vid sidan om?

Jag tycker ringklocka är en rätt lustig företeelse egentligen. Ska man som cyklist räkna med att gående är helt oförtsägbara och bara gör precis vad som faller in för stunden. Ska man tänka så när man kör bil skulle man aldrig kunna köra om t.ex en cyklist. De kan när som helst bara kasta sig ut var som helst i vägbanan? Men ja en cykle är väldigt tyst. det är en skillnad..
Räknar alltid med att gående är helt oförutsägbara, gäller även bilar och andra cyklister.

På fråga 1: Ja, du måste bromsa om det annars innebär en kollision.
På fråga 2: Ja, den gående måste se sig för för att undvika en kollision.

Grundregeln i Trafikförordning (1998:1276) är att alla trafikanter ska vara så omsorgsfulla och varsamma som omständigheterna kräver för att undvika trafikolyckor.

Räknar alltid med att gående är helt oförutsägbara, gäller även bilar och andra cyklister.
Om du menar att du skyddar dig mot alla tänkbara rörelser så förhåller jag mig tveksam. Jag är inte säker på att det på en normal GC-bana ens går att passera en gående om denna uppför sig maximalt problematiskt.

Om du menar att du gör någon intuitiv bedömning baserad på sannolikheten för olika konstiga händelser och försöker se till att gardera dig mot det stora flertalet händelser som riskerar att leda till olycka och i någon mening viktar in olyckans allvarlighet så låter det rimligare.

Tillbaka
Topp