Kalle med K
Aktiv medlem
Får gående lalla runt på cykelbana?
Har rundat Triumfbågen på cykel i värsta rysningstiden. Stillastående bilar är tämligen ofarliga
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Undrar hur många miljoner i plåtskador den där platsen kostar per vecka.Ser ju onekligen lite festligt ut.
Räcker inte det kan man alltid knuffa varandra lite i rätt riktning. Lite putt är helt ok…Det är väl bara att tuta, så löser sig allt.
Jag var där våren 2008 när typ både buss-, tåg- och tunnelbaneförare strejkade. (Nä? Strejk i Frankrike? ?)Tyckte det verka flyta på rätt bra där. Nog inte så mycket plåtskador då de flesta verkar ha bra koll. Kul med färgerna. Svart grått vitt. Och så lite rött :)
Det är i Frankrike. En filindelning hade bara skapat ännu mer oreda, för ingen tittar på den ändå. Och trafikregler är till för att brytas.
Har inte kört där men åkt taxi några gånger. På något magiskt sätt funkar det ändå.
Franska bilar har ungefär lika många plåtskador som svenska. Om man tar med i beräkningen att en repa som nästan går igenom klarlacken räknas som plåtskada i Sverige. I Frankrike är det bara en plåtskada om man kan trycka en hand genom plåten.Innebär semioptimalt att de har semiflest plåtskador?
För tydlighets skull: mitt inlägg var av språktramskaraktär.Franska bilar har ungefär lika många plåtskador som svenska. Om man tar med i beräkningen att en repa som nästan går igenom klarlacken räknas som plåtskada i Sverige. I Frankrike är det bara en plåtskada om man kan trycka en hand genom plåten.
Var på bilsemester i Italien när jag var barn. Morsan stannade för att släppa fram fotgängare på övergångsställe. Det skall man tydligen inte göra där.Har också kört bil i Rom.
Det är inte ens semioptimalt.
Efter ha kört bil i Italien några månader, i huvudsak Rom och Milano, tyckte jag att Stockholmstrafiken var värre. Italienarna har ett kontrollerat kaos, de kör tätt, gestikulerar och tutar. Stockholmarna ger sken av att köra kontrollerat, men de är lömska och kör med mord i sinnet.Har kört mycket bil i ??. I Paris funkar det, men det syns på bilarna att det ibland är semioptimalt.
Har också kört bil i Rom.
Det är inte ens semioptimalt.
det skulle man inte i Sverige heller för inte så länge sedanVar på bilsemester i Italien när jag var barn. Morsan stannade för att släppa fram fotgängare på övergångsställe. Det skall man tydligen inte göra där.
Efter ha kört bil i Italien några månader, i huvudsak Rom och Milano, tyckte jag att Stockholmstrafiken var värre. Italienarna har ett kontrollerat kaos, de kör tätt, gestikulerar och tutar. Stockholmarna ger sken av att köra kontrollerat, men de är lömska och kör med mord i sinnet.
Mord och mord. Snarare mobiltelefon och andra distraktioner.Efter ha kört bil i Italien några månader, i huvudsak Rom och Milano, tyckte jag att Stockholmstrafiken var värre. Italienarna har ett kontrollerat kaos, de kör tätt, gestikulerar och tutar. Stockholmarna ger sken av att köra kontrollerat, men de är lömska och kör med mord i sinnet.
När jag bodde i Nice 2001-2002 rådde fri parkering i hela staden frånsett kommersiella garage om jag inte minns fel. Om det reflekterar resten av landets bilpolicy, tillsammans med den franska ”alla ska ha en bil”-kulturen, så fattar man ju nästan att det blir en rätt skrynklig bilflotta så småningom..Åkt mc genom Nice ett par gånger, även där ser bilarna ut som russin, vilket inte är så konstigt om man studerat deras parkeringsteknik. Finns det en lucka mellan ett par parkerade bilar görs den tillräckligt stor genom att knuffa på bilarna ( med den egna bilen) tills plats finns. Och i städer som Aten skall man nog helst vara infödd för att förstå de informella regler som gäller. Formella regler är bara pappersprodukter.
Ett tåg i full fart har väl ingen chans att stanna för ett fordon som fastnat på spåret. Alla trafikanter måste också lämna fri väg för tåg. Om det är perfekt fäste på spåren så behöver en dubbeldäckare i 200 km/h cirka 1 200 meter på sig för att stanna med nödbroms.Det är precis samma regler som säger att en bilist inte behöver försöka stanna ifall den är på väg att krocka med en cyklist passerar över bilvägen eller ett tåg inte behöver bromsa för en bil som fastnat på spåret. Eller att det som gående bara är att braka in i folk som stannar på GÅNGbanan.
Tack för förtydligandet. Jag hade verkligen ingen aning! :)Ett tåg i full fart har väl ingen chans att stanna för ett fordon som fastnat på spåret. Alla trafikanter måste också lämna fri väg för tåg. Om det är perfekt fäste på spåren så behöver en dubbeldäckare i 200 km/h cirka 1 200 meter på sig för att stanna med nödbroms.
Och om tråden gäller personer som går där gångväg saknas så är det olagligt och idiotiskt att beträda järnvägsspår (på andra ställen än vid anordnade övergångar).
Ett tåg i full fart har väl ingen chans att stanna för ett fordon som fastnat på spåret. Alla trafikanter måste också lämna fri väg för tåg. Om det är perfekt fäste på spåren så behöver en dubbeldäckare i 200 km/h cirka 1 200 meter på sig för att stanna med nödbroms.
Och om tråden gäller personer som går där gångväg saknas så är det olagligt och idiotiskt att beträda järnvägsspår (på andra ställen än vid anordnade övergångar).
42Har du någon siffra på bromssträckan för lokaltåg, t.ex Pågatågen?