Får gående lalla runt på cykelbana?

• Trådstartare Trådstartare Pqz
  • Start datum Start datum
Hastigheten som står på skylten är väl högsta tillåtna. Finns inget som säger att den hastigheten gör att man hinner agera på allt som kan tänkas hända

Då har du inte en chans att stanna om en fotgängare är oförutsägbar och plötsligt kliver ut i vägen.
Du har rätt. Idag råder ishalka ute, det står 70 på skylten. Det finns gående i vägrenen som antingen är på väg till en busshållplats eller rastar hunden, vissa har mörka kläder och saknar reflexer.
Kör jag i 70 då? Självklart inte.

En körbana är oftast så bred att om en fotgängare plötsligt kliver ut i vägen så finns utrymme att väja. En cykelbana är oftast så smal att om en fotgängare plötsligt kliver ut i vägen så blockeras hela cykelbanan. Där har ni skillnaden.

Nej, man kan givetvis inte röra sig 100 % defensivt i trafiken och hela tiden utgå ifrån att det kommer att dyka upp hinder med minimalt varsel. Då måste vi helt sluta med både cykling och bilkörning och bara använda apostlahästarna. En korrekt utformad trafikmiljö är så utformad att hindren upptäcks i god tid och att det finns utrymme (i längs- och breddled) att undvika kollision.

(Skälet till att det nästan inte finns några trafikregler för gående är att hastigheterna är så låga att kollisioner nästan aldrig uppstår och om de väl uppstår så leder kollisionen inte till personskada. Obs!
)

Det rimliga svaret är väl att den gående tittar sig för och att du bromsar om personen trots allt kliver ut, oavsett om hen tittat sig för eller inte. Fattar inte riktigt vad poängen med att inte bromsa skulle vara. Rent egoistiskt bör det även för dig vara bra om farten minskas i händelse av krock och det gör det sannolikt lättare att undvika krock om du bromsar.
Den totala energiförlusten är mycket större om cykeln skall bromsas in och sedan åter accelereras, än om en gående dröjer lite på steget...

Den totala energiförlusten är mycket större om cykeln skall bromsas in och sedan åter accelereras, än om en gående dröjer lite på steget...
Om det styrde reglerna skulle bilar alltid ha företräde för cyklister. Eller skulle det bara gälla när det är till cyklistens fördel?

Kommer du till en stad där det står en bil i en rondell och släpper in folk, då kan det vara där.
Ja något sydeuropeiskt land, är det möjligen Spanien eller Grekland, har företräde för den som kör in i rondellen. Det är väl en form av högerregel. Annars låter det som landet Narnia möjligen?

Som jag ser på situationen kan den brytas ner i några olika fall.

Om den gående saktar in/stannar så kommer skillnaden mellan om cyklisten bromsar eller inte att vara att denna vid inbromsning kommer att behöva accelerera i onödan. I min värld är det ingen stor sak.

Om den gående inte saktar in/stannar kommer skillnaden mellan om cyklisten bromsar eller inte kunna vara rätt stor då ju risken för skador rimligen växer rätt snabbt med farten.

I praktiken tycker jag inte att det är värt att chansa på att inte bromsa och hoppas att den gående baserar sitt gångsätt på resonemang om energiförluster för cyklister. Då tar jag hellre några extra accelerationer och dessutom slipper att i onödan sätta mig i en situation där det blir juridik av det hela.

Sen kan man ju föra ett rent teoretiskt resonemang kring vad som vore bäst sett utifrån någon sorts utilitaristiskt perspektiv eller vad man nu ska kalla det. Det känns dock som rätt långt ifrån den regelmässiga ursprungsfrågan.

Jag har testat. Ambulansen fick skrapa upp mig. Jag har minneslucka. Testa på du.
Jag med. Kom med bra fart på cykelbanan på Landsvägsgatan i Lysekil och ett annat barn står vid sidan av vägen, tittar på mig, och kliver sedan rakt ut på mitt framhjul. Detta var före cykelhjälmen gjorde sitt intåg men som jag minns det landade jag på hakan. Satt i alla fall och såg stjärnor efteråt, gissningsvis med en lätt hjärnskakning.

Ja något sydeuropeiskt land, är det möjligen Spanien eller Grekland, har företräde för den som kör in i rondellen. Det är väl en form av högerregel. Annars låter det som landet Narnia möjligen?
Om cirkulationen är tvåfilig så gäller regeln även i Karlskrona. Man väjer bara mot innerfilen, ytterfilen används bara vid direkt högersväng.

Om cirkulationen är tvåfilig så gäller regeln även i Karlskrona. Man väjer bara mot innerfilen, ytterfilen används bara vid direkt högersväng.
Om du tänker på vanliga tvåfiliga rondeller har det inte med högerregeln att göra - det är väl den vanliga väjningsplikten vid filbyte. Men jag kanske inte förstår exakt hurdana rondeller du menar.

Om du tänker på vanliga tvåfiliga rondeller har det inte med högerregeln att göra - det är väl den vanliga väjningsplikten vid filbyte. Men jag kanske inte förstår exakt hurdana rondeller du menar.
Jag tänker på Karlskronaregler. (Inte såna som lärs ut på körskolan.)

Karlskroniter blir i allmänhet förvirrade när det finns mer än ett körfält i körriktningen.

Blev plötsligt nyfiken på var du bor, för jag har aldrig sett en cirkulationsplats med högerregel? Och då ser jag många cirkulationsplatser varje dag.
Väjningsplikt och högerregel blir i praktiken samma sak i en liten cirkulationsplats. Trafik som kör rakt fram genom en cirkulationplats håller oftast högre fart än de som svänger. En bil som stannat utanför cirkulationsplatsen och kör in håller inte lika hög fart som en bil som bara kör rakt genom. Alltså måste de som kör in i rondellen anpassa sin fart efter bilen framför.

Väjningsplikt och högerregel blir i praktiken samma sak i en liten cirkulationsplats. Trafik som kör rakt fram genom en cirkulationplats håller oftast högre fart än de som svänger. En bil som stannat utanför cirkulationsplatsen och kör in håller inte lika hög fart som en bil som bara kör rakt genom. Alltså måste de som kör in i rondellen anpassa sin fart efter bilen framför.
Om man bor i England. Men för oss som bor i Sverige blir det raka motsatsen. Vänsterregeln?

Är det inte litet så, att vägansvariga tänker på cykel- och gångtrafik litet i eftertankens kranka blekhet? Och så blir det en klumpig lösning som skiljer eller blandar fordon och gående med millimeterprecision. ...Kanhända har vägansvariga inte så stor erfarenhet av att cykla eller gå.

Hur gick det förresten för den där grabben som hade nån cykelbana rakt genom ett bostadsområde som teststräcka som han dagligen försökte sätta rekord på och ville ha träningstips? (eller om de var två som tävlade t.o.m., jag minns inte).
två var dom, det var han och hans kompis. De skulle väl snitta 50knyck om jag inte minns fel. Misstänker du samma frågeställare?

Jag har en tryckluftsdriven lastbilstuta som jag slår på varje morgon när jag bombar fram på götgatan.
Alla lallare hoppar ner i diket direkt ?

Blev plötsligt nyfiken på var du bor, för jag har aldrig sett en cirkulationsplats med högerregel? Och då ser jag många cirkulationsplatser varje dag.
I Italien, vid utfarten från Ciampino flygplats, hittade jag en rondell/cirkulationsplats där företräde gällde för den som kör in. Höll på att bli manglad av en lastbil som höll fullt genom "rondellen".

Ja, att studera cirkulationen runt Triumfbågen i Paris är en intressant upplevelse.
Har suttit på en parkbänk där runt 1980 och förtärt en flaska vin, ett långbröd och en vällagrad brie tillsammans med några vänner och studerat eländet. I cirkulationsplatsen stod tre-fyra polisaspiranter med visselpipor och försökte få ordning på eländet, ingen brydde sig. Avkopplande upplevelse.

Ja, iaf enligt den gående rundlagda mannen som korsade min väg för någon vecka sedan när jag cyklade i Göteborg. När jag påpekade att det var cykelväg och pekade på cykelmyran två meter framför oss svarade han ”Precis, o de bettyyyr att duu ska stanne fö meijj!” på klingande skaraborgska. Så lärde man sig något nytt.

Bäst är alla som inte har ringklocka för att det stör utseendet på cykeln. Hur tänkte man då? "Pling-pling!"
Jag använder med fördel "pling-pling" istället för ringklockan, då flyttar gladligen gångaren på sig och nästan ber om ursäkt den är ivägen?. Däremot plingar jag får jag surt till mig, -jaha, är jag ivägen!? Och plingar jag inte, utan håller i sidled väl avstånd och hastighet får jag, -HAR du ingen ringklocka!?! ?‍♂️

Det är ingen cirkulationsplats runt Triumfågen, det är en rund korsning. En cirkulationsplats är ALLTID skyltad.
Jag var aldrig vid Triumfbågen men när jag tittar i Google Streetview så ser jag över huvud taget inga skyltade trafikregler på platsen! Det verkar vara något slags shared-space med (informellt?) vänstervarv. Att korsa platsen till fots görs antagligen med den vietnamesiska metoden (gå rakt fram med stort självförtroende och i konstant tempo så kommer alla fordonsförare att släppa fram dig, stanna för guds skull inte, då blir du överkörd).

Jag var aldrig vid Triumfbågen men när jag tittar i Google Streetview så ser jag över huvud taget inga skyltade trafikregler på platsen! Det verkar vara något slags shared-space med (informellt?) vänstervarv. Att korsa platsen till fots görs antagligen med den vietnamesiska metoden (gå rakt fram med stort självförtroende och i konstant tempo så kommer alla fordonsförare att släppa fram dig, stanna för guds skull inte, då blir du överkörd).
Det är i Frankrike. En filindelning hade bara skapat ännu mer oreda, för ingen tittar på den ändå. Och trafikregler är till för att brytas.
Har inte kört där men åkt taxi några gånger. På något magiskt sätt funkar det ändå.

Tillbaka
Topp