Får man ta en cykel i väska på SL-buss?

kontorsråttan

Aktiv medlem
Ska till Mallis imorgon bitti. Hade tänkt ta en SL-buss till centralen. Börjar plötsligt fundera på om man ens blir insläppt på bussen med en Evoc bikebag.... någon som vet?

Det finns en risk att de inte släpper på dig. Vi råkade ut för det en gång när det stod barnvagnar i det utrymmet. Efter lite omstuvning kunde vi skapa plats så att folk kunde passera. Då var det okej enl chauffören. Det var dock nära nobben.

Beror kanske mest på tidpunkten du resar?
Kan tro att det är mindre populärt under rushtiderna. I Malmö har det aldrig varit ett problem att kånka en cykelväska ombord på bussen klockan 0500 på morgonen eller sent på kvällen när barnvagnsbrigaden har ledigt.

Funderar plötsligt på vad mer man kan stoppa i väskan... vems barn/ vems cykel? Huvva!
Jag måste nog sluta se alla konstiga 70-tals filmer på play.

Funderar även på SL buss (+ pendeltåget) och i mitt fall 2 cykelväskor, två stora väskor samt en fru. Känns lite lurigt med krängande buss fyra stora väskor på hjul och en fru. Känns lite som man kan bli en fara för sig själv och andra. Funderar även hur det funkar med taxi är det lätt att få med väskorna och frun där? Det var typ 20 år sedan jag flög med cykel så känner mig som nybörjare igen och insett att det är inte nu som det var.

Funderar även på SL buss (+ pendeltåget) och i mitt fall 2 cykelväskor, två stora väskor samt en fru. Känns lite lurigt med krängande buss fyra stora väskor på hjul och en fru. Känns lite som man kan bli en fara för sig själv och andra. Funderar även hur det funkar med taxi är det lätt att få med väskorna och frun där? Det var typ 20 år sedan jag flög med cykel så känner mig som nybörjare igen och insett att det är inte nu som det var.

Citerar mig själv, se inlägg #4, "Det finns en risk att de inte släpper på dig. Vi råkade ut för det en gång när det stod barnvagnar i det utrymmet. Efter lite omstuvning kunde vi skapa plats så att folk kunde passera. Då var det okej enl chauffören. Det var dock nära nobben.". Vid det tillfället var vi två resenärer med två cykelväskor och två stora väskor.

Taxi kan vara lika krångligt. Laddhybrider har begränsat med lastutrymme och vi hade problem med att hitta en bil hem från Arlanda. VW Caddy diesel funkar. Försöker man att boka med ett taxibolag kommer deras besked vara att man ska boka två bilar för att vara säker.

Flygbussen var ju inget problem. Men jag vågade inte chansa på SL-bussen imorse utan hade tur att sambon körde mig till centralen. Buss A1 från Palmas flygplats in till stan var inga problem med cykelväskan. Mer än att det var lite ont om plats då, men det var inget snack om att väskan var för stor.

Håller med om problemet med taxi på Arlanda, när jag hade en ändå rätt liten och smidig bärbar mjuk väska med racer i tog det ändå 3 bilar (taxi Stockholm) innan någon av dem accepterade att transportera den väskan. En hade en barnstol i bagagutrymmet som blockerade för väskan men vägrade ta väskan i baksätet. Jag var inte nöjd.

Sent nu, men om någon behöver så har jag nummer till en taxi som har en Transit Connect Passenger på Mallis. Inga problem med fru, två barn, all packning plus en cykelväska.
Bara skicka pm. - kanske skulle lägga detta i Mallorcatråden också.

Citerar mig själv, se inlägg #4, "Det finns en risk att de inte släpper på dig. Vi råkade ut för det en gång när det stod barnvagnar i det utrymmet. Efter lite omstuvning kunde vi skapa plats så att folk kunde passera. Då var det okej enl chauffören. Det var dock nära nobben.". Vid det tillfället var vi två resenärer med två cykelväskor och två stora väskor.

Taxi kan vara lika krångligt. Laddhybrider har begränsat med lastutrymme och vi hade problem med att hitta en bil hem från Arlanda. VW Caddy diesel funkar. Försöker man att boka med ett taxibolag kommer deras besked vara att man ska boka två bilar för att vara säker.
Blev caddy taxi ifrån Södertälje taxi. Funkade klockrent och inga problem med två cykelväskor och två resväskor. Var en okänd taxibokningskod för mig men definitivt en att lägga på minnet. Finns samma kod i VW:s hemland månne? Skall dit vid midsommar så inget akut men tacksam för tips.

Blev caddy taxi ifrån Södertälje taxi. Funkade klockrent och inga problem med två cykelväskor och två resväskor. Var en okänd taxibokningskod för mig men definitivt en att lägga på minnet. Finns samma kod i VW:s hemland månne? Skall dit vid midsommar så inget akut men tacksam för tips.

Har tyvärr ingen kod och tveksamt om det finns någon. Caddy är baserat på våra egna erfarenheter.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp