Färdighandlat fr Asien nu?

Det jag undrar är om Postnord/Tullverket sagt nåt om hur de tänker behandla paket markerade "gifts" eller "commercial samples"? De har ju tidigare varit momsbefriade upp till 500kr och det mesta jag handlar fr Kina är billigare än så och brukar vara markerade enl ovan.

RockyM sa:
Kan vara som så att informationen angående Ceta inte har kommit fram till Postnord än..
Ceta är ett frihandelsavtal, dvs det ska inte vara tull på några varor. Dock så brukar tull vara lågt, bara några få procent, det är momsen som är det stora påslaget för konsumenter.
EU däremot är en inre marknad där du betalar momsen (europeisk eller svensk, beroende på säljarens omsättning till SWE) direkt vid köpet, och således ska ingen moms tas ut när varan kommer till Sverige.

ooms sa:
Det jag undrar är om Postnord/Tullverket sagt nåt om hur de tänker behandla paket markerade "gifts" eller "commercial samples"?
Med tanke på hur utbrett fusket med dylik markering är skulle jag misstänka att det kommer ignoreras. (Möjligen att commercial sample kan gå igenom om det är adresserat till företag…?)

cubeforce sa:
Men det borde väl fortfarande funka att handla från Hongkong? Det verkar ju vara specifikt Kina man skjutit in sig på.
Hong Kong har ju även om det "tillhör" Kina delvis eget styre, egen ekonomi, postväsende samt tullsamarbetsavtal med EU.
Eller tänker jag fel?

Du tänker åtminstone halvrätt. Det finns en del företag i Hongkong som skickar via UK och då kommer undan både tull och moms. Fråga inte exakt hur det går till, men det bygger på en gammal rest från tiden då Hongkong var en del av imperiet. Men det betyder att prylarna måste skickas till UK för att sedan skickas till Sverige med nya frakthandlingar. Kanske inte värt att göra för vanligt "kinaskit", men det finns några kamerabutiker som gör det - fullt lagligt. Att man måste skicka eventuella garantiärenden till Hongkong kanske man kan leva med om man köpt en fullt laglig kamera för 10K lägre pris än i Europa.

RockyM sa:
tror inte den är uppdaterad?
Handlar du för under 1500kr är det ingen tull oavsett, både före och efter Ceta. Moms ska du alltid betala på pris+frakt. Så du får betala 25% av (100+f) till SS, där f är vad du betalar för frakten.
Sedan får du betala en avgift till Postnord, UPS, DHL, eller vem som nu levererar det i Sverige, för deras hantering/admin av paketet.

Det tråkiga är att man inte verkar kunna komma runt avgiften. Moms och ev tull är ju en sak, men att inte kunna deklarera försändelsen i förväg och slippa den där förbaskade avgiften är så surt. Jag fick iaf svaret att man inte kunde slippa avgiften på ngt sätt när jag beställde dvd-filmer från USA för en herrans massa år sedan.

tinkerbell sa:
Det tråkiga är att man inte verkar kunna komma runt avgiften. Moms och ev tull är ju en sak, men att inte kunna deklarera försändelsen i förväg och slippa den där förbaskade avgiften är så surt. Jag fick iaf svaret att man inte kunde slippa avgiften på ngt sätt när jag beställde dvd-filmer från USA för en herrans massa år sedan.
Mja det stämmer väl inte längre riktigt idag. För beställningar från Amazon.com, åtminstone för allt som levereras av Amazon själva snarare än tredjepartssäljare, brukar svensk moms tas ut i samband med köpet så att det inte skall fastna i tullen. Även eBay tar ut svensk moms i förhand om säljaren skickar genom eBays eget Global Shipping Program.

Mayhem sa:
tinkerbell sa:
Mja det stämmer väl inte längre riktigt idag. För beställningar från Amazon.com, åtminstone för allt som levereras av Amazon själva snarare än tredjepartssäljare, brukar svensk moms tas ut i samband med köpet så att det inte skall fastna i tullen. Även eBay tar ut svensk moms i förhand om säljaren skickar genom eBays eget Global Shipping Program.
Avgifterna eBays GSP innebär får å andra sidan PostMord att blir rätt prisvärda. Jag har aktivt låtit bli ett par köp där säljaren skickat via det eftersom den totala kostnaden blivit för hög.

Uppdatering: Enligt ehandel.se tillbakavisar PostNord uppgiften om en avgift på 125kr per paket från Kina. Skillnaden mot tidigare sägs vara att en avgift kommer att tas ut oavsett varans värde. Exakt vad avgiften per paket kommer att bli sägs inte vara fastställt än. Tack till Tiredness för tipset!

(Från Swedroid)

Max_max sa:
Drosa sa:
Max_max sa:
Så postnord får pengar från China Post som ska kompensera för frakten, plus att de passar på att lägga till en hanteringsavgift medans alla är förvirrade över vad pengarna egentligen går till.

Hur menar du nu?

Då menar jag att enligt artikeln om subventionssystemet, som postades tidigare, så får Postnord pengar från China Post.
http://www.ehandel.se/Nya-regler-kommer-ta-bort-gratisposten-ifran-Kina,9498.html
"De nya reglerna innebär att PostNord kommer att få högre ersättning av China Post för att dela ut brevförsändelser, från China Post, i Sverige."

Sedan menar jag att Postnord passar på att lägga till en hanteringsavgift nu när frågan kommit upp i debatt. Men vad går hanteringsavgiften till?

Hanteringsavgiften kommer ju av att man nu måste (enligt tullverket) ta ut moms på alla "kinapaket". Det är ju vilket även du borde förstå en extra hantering som kostar pengar. Därav en avgift. Och att man nu kanske får rimliga ersättningar för hantering av post från kina har ju inget med momsen att göra. Eller du kanske tror att det är posten som bestämt att man måste ta ut moms på varor från utlandet?

Senast ändrad:
RockyM sa:
Uppdatering: Enligt ehandel.se tillbakavisar PostNord uppgiften om en avgift på 125kr per paket från Kina. Skillnaden mot tidigare sägs vara att en avgift kommer att tas ut oavsett varans värde. Exakt vad avgiften per paket kommer att bli sägs inte vara fastställt än. Tack till Tiredness för tipset!

(Från Swedroid)
Ja, det finns en anledning till att jag inte skrev 125kr utan bara "en avgift" ovan som svar på din fråga ang Kanada-beställning... Fältprästen länkade som sagt in infon här för 2-3 dagar sedan, så det finns ingen anledning att gå till andra forum :-)

26er sa:
Det här borde rimligtvis strida mot minst ett par förordningar. Har nån gjort anmälan till Post- och telestyrelsen?
Vilka förordningar är det du tänker dig att det strider mot?
Det är inga nya regler, det är bara att Tullverket slagit Postnord på fingrarna att de inte längre får släppa igenom försändelser utan att ta ut moms och ev tull.

ooms sa:
26er sa:
Det här borde rimligtvis strida mot minst ett par förordningar. Har nån gjort anmälan till Post- och telestyrelsen?
Vilka förordningar är det du tänker dig att det strider mot?
Det är inga nya regler, det är bara att Tullverket slagit Postnord på fingrarna att de inte längre får släppa igenom försändelser utan att ta ut moms och ev tull.
Rullverket skrev själva på sin hemsida att ingen brydde sig om paket under tre hundra pix. (Borde gå att hitta med en sökmotor för coachade sidor.) Så det är nog postnord som bett tullverket säga till postnord så det inte ser ut som en privat firma styr över statens angelägenheter.

Hep sa:
cubeforce sa:
Men det borde väl fortfarande funka att handla från Hongkong? Det verkar ju vara specifikt Kina man skjutit in sig på.
Hong Kong har ju även om det "tillhör" Kina delvis eget styre, egen ekonomi, postväsende samt tullsamarbetsavtal med EU.
Eller tänker jag fel?

Du tänker åtminstone halvrätt. Det finns en del företag i Hongkong som skickar via UK och då kommer undan både tull och moms. Fråga inte exakt hur det går till, men det bygger på en gammal rest från tiden då Hongkong var en del av imperiet. Men det betyder att prylarna måste skickas till UK för att sedan skickas till Sverige med nya frakthandlingar. Kanske inte värt att göra för vanligt "kinaskit", men det finns några kamerabutiker som gör det - fullt lagligt. Att man måste skicka eventuella garantiärenden till Hongkong kanske man kan leva med om man köpt en fullt laglig kamera för 10K lägre pris än i Europa.

Tack för svaret. Man får nog bara sitta still i båten och se var det här landar någon stans.

cubeforce sa:
Hep sa:
cubeforce sa:
Eller tänker jag fel?

Tack för svaret. Man får nog bara sitta still i båten och se var det här landar någon stans.
Det behöver inte vara HK och UK för detta. Flera Kinaföretag har tjänsten "taxfree-shipping" till EU, där de har ett "kontor" eller mellanhand i ett EU-land (ofta Nederländerna), som de då skickar via (officiellt är det ju då kontoret/mellanhanden som gör importen till EU). Dock tar de lite betalt för tjänsten.

steen sa:
Postnord och Tullen har snackat ihop sig.
Framöver blir det pålagd moms 25% och en adiministrationsavgift på 125 kr oavsett försändelsens värde. Ska tydligen gälla fr.o.m 1/3.
Det var kul så länge det varade...
Jag förstår inte hur det här har kunnat bli en sådan grej. Så här har det varit ALLTID. Det har alltid varit en chansning om ens grejer skulle smyga under radarn så man slapp betala moms, eller inte, och den administrativa avgiften är densamma som när de försökte plocka mig på 5 spänn i moms för 10-12 år sedan...
Och jag gjorde som jag ser att folk har sagt här i tråden. Ställde mig frågande till vad det var för paket, det kan inte ha varit till mig, och det måste gå i retur, och sen beställer man en ny bara... Blir en avvägningsfråga när det är värt det eller inte.

cubeforce sa:
Jag funderar lite på vad som ska gälla egentligen. Man vill lägga på en avgift på paket, men vad gäller om avsändaren skickar det som brev?
Som lagen har varit alltid, så spelar det ingen roll hur det skickas. Försändelsen ska förses med streck-kod, och mottagaren ska få en avi med vilken man löser ut försändelsen. Problemet ligger inte där, utan i hur man uppskattar försändelsens värde.

GoranS sa:
Är administrationsavgiftens storlek något PostNord valt? Om så, vad tar andra speditörer för motsvarande "tjänst"? Vad jag har fattat är fuskandet med momsen något som de andra inte kunnat göra p.g.a. tullen i så fall varit på dem.
DHL skriver så här:
Som transportör hanterar vi införtullning och tulldeklaration av ditt gods. Det innebär även att vi använder vår kredit/konto hos tullen för dina importavgifter. Därför tillkommer en tilläggsavgift per försändelse för vår hantering, kallad Om dina totala importavgifter vid privat import är under 50 kr är vår tilläggsavgift 25 kr + moms (totalt 31,25 kr). Är de totala importavgifterna under 300 kr är vår tilläggsavgift 50 kr + moms (totalt 62,50 kr). Är de totala importavgifterna mellan 300 – 3 333 kr är vår tilläggsavgift 100 kr + moms (totalt 125 kr). För belopp över 3 333 kr är vår tilläggsavgift 3 % av beloppet + moms.

ooms sa:
De flesta småprylar skickas väl redan idag som "gift" eller "commercial sample" och dessa ska/får det väl inte tas ut nån tull och moms på? Så jag undrar vad skillnaden blir i praktiken.
Gåva, gäller enbart mellan privatpersoner, och commercial sample, betyder egentligen ingenting alls här i Sverige. Gåvor under 500:- är tull och momsfria, över 500:- är det moms, och över 1500:- läggs det på schablon tull, på 2.5%.

morrberg sa:
Frågan är om dom kommer att kräva in denna avgift på kinesiska paket skickade från EU. Typ, en kinesiskt säljare skickar en container med saker till Belgien, där den packas om och skickas till Sverige. Samt att på vissa Kina sidor kan man välja att få sin vara skickad från ett europeiskt lager (till en liten avgift), billig Kina-grej men också skickad från Europa.
Försändelser inom EU kommer även fortsättningsvis vara tull och momsfria. Däremot ska de ju tullas när de tas in i, exempelvis, Belgien.

mv70 sa:
Pratas mest om asien men hur påverkas Tysk inporten.
England lär ju ochså bli dyrare efter brexit. Usa känns ochså som allt blir tull,moms o extra avgifter gämfört med tidigare.
Inom EU, ingen förändring, utanför EU, samma regelverk som det alltid har varit. Moms från första kronan, tull från 1400:-, och transportörens hanteringsavgift.

Mayhem sa:
Gör du inte det får PostNord inte in några avgifter och dessutom dubbelarbete att först utföra tulldeklaration och sedan skicka tillbaka det outhämtade till avsändaren… :O
Just kina gods brukar man inte skicka tillbaka, utan det river man ur förpackningen, och "kastar för destruktion" vilket naturligtvis betyder att personalen plockar med sig grejerna hem, i någon utsträckning. Möjligen blir de tuffare med det, men det tror jag egentligen inte.
Det fanns artiklar om det här i samma veva som media insåg att PostNord fuskade med allt annat...

RockyM sa:
Så om jag köper något för 100 Skr från Kanada. Vad får jag betala i avgifter till SS (svenska staten)
25% moms+125kr i hanteringskostnad, om det kommer via PostNord.

ooms sa:
Det jag undrar är om Postnord/Tullverket sagt nåt om hur de tänker behandla paket markerade "gifts" eller "commercial samples"? De har ju tidigare varit momsbefriade upp till 500kr och det mesta jag handlar fr Kina är billigare än så och brukar vara markerade enl ovan.
Som jag skrev tidigare, gäller "gåva" bara mellan privatpersoner, och provvara skriver tullen så här om:
Varuprov

Varuprover av ringa värde kan du i vissa fall importera från ett land utanför EU utan att betala tull eller moms.

Ett varuprov är

en vara som ska visa egenskaper eller användningsområden med målet att få beställningar av importvaror av samma typ, till exempel tapet- och tygprovskataloger. Sättet som varan presenteras på, storleken och mängden av varan utesluter att den kan användas till något annat än just ett varuprov.
en vara som inte kan användas till något annat än demonstration eftersom den före importen har gjorts oanvändbar som handelsvara genom rivning, perforering, oförstörbar märkning eller på något annat effektivt sätt som till exempel hålade skor och konfektionsvaror.

RockyM sa:
tror inte den är uppdaterad?
Det behöver den inte vara, det är samma regelverk som alltid har gällt, som ska gälla även i framtiden.

tinkerbell sa:
Jag vet inte hur det fungerar, men just från USA, via eBay, kan man handla, och betala tull / moms på redan vid beställningen, och slipper då moms på frakten, eftersom det bara är i Sverige vi håller på med sådana dumheter.

Det ska bli intressant att se om avgiften kommer att krävas in i samband med utlämning hos ombudet eller om det löses på annat sätt.

Ferag sa:
Det ska bli intressant att se om avgiften kommer att krävas in i samband med utlämning hos ombudet eller om det löses på annat sätt.

De gånger jag fått betala sådan avgift på Postnord har det blivit gjorts så. DHL däremot har tagit det på faktura i efterhand, men då har det varit till företag, kan kanske skilja på det också.

ooms sa:
cubeforce sa:
Hep sa:
cubeforce sa:
Eller tänker jag fel?

Det behöver inte vara HK och UK för detta. Flera Kinaföretag har tjänsten "taxfree-shipping" till EU, där de har ett "kontor" eller mellanhand i ett EU-land (ofta Nederländerna), som de då skickar via (officiellt är det ju då kontoret/mellanhanden som gör importen till EU). Dock tar de lite betalt för tjänsten.

Är det helt fritt från både tull och moms och lagligt att gå den vägen? Jag vet att det finns en hel del som fulimporterar till EU genom att ljuga om värde ( smuggling) och sedan skicka inom EU utan skatt och tull. Men det är inte lagligt, även om man som slutkund kanske inte gjort något fel. Vet du hur de du hänvisar till gör och om det är lagligt, småfult eller helfel? Hur mycket tar de betalt förreseten - adminavgift eller ”riktiga” pengar?

Hep sa:
ooms sa:
cubeforce sa:
Hep sa:
cubeforce sa:
Eller tänker jag fel?

Är det helt fritt från både tull och moms och lagligt att gå den vägen? Jag vet att det finns en hel del som fulimporterar till EU genom att ljuga om värde ( smuggling) och sedan skicka inom EU utan skatt och tull. Men det är inte lagligt, även om man som slutkund kanske inte gjort något fel. Vet du hur de du hänvisar till gör och om det är lagligt, småfult eller helfel? Hur mycket tar de betalt förreseten - adminavgift eller ”riktiga” pengar?
Ingen aning hur de tar in grejerna till EU. När jag köpte mina hjul i höstas kunde jag välja på "free shipping" direkt hem till mig fr Kina (gratis), eller "tax-free shipping" för 69 USD tror jag. Samma summa oavsett hur mycket/lite man handlade. Det beskrevs som att de hanterar förtullning in i EU, inga övriga avgifter tillkommer (dvs ungefär som eBays global shipping program). Så jag tror inte jag som kund gjort nåt olagligt. Jag kunna följa paketspårning hela vägen fr Kina, via Holland och hem. Gick med nåt okänt företag först, och sedan med UPS fr Holland och till mig. Väldigt tidigt beställdes UPS-fraktsedeln vill jag minnas, så kanske det var detta okända företag som erbjöd tjänsten till försäljaren. Totalt tog det väl ca 2 veckor att få hjulen, men då låg de nog 4-5 dagar på HongKongs flygplats.

Postnord sponsrar ju SCF, och jag har hört att de som motprestation nu begärt att alla cyklister som löst licens någon gång de senaste tre åren kallas in för att hantera Kinapost-admin som en tillfällig lösning tills de hunnit bygga upp sitt system...

Tillbaka
Topp