Fartskillnader mellan "vanliga" och aerocyklar

Gano

Aktiv medlem
Fartskillnader mellan "vanliga" och aerocyklar
Jag har kört en 20 km bana med vändning. Vägen är smal, slingrig och kuperad, dvs ingen typisk tt-slinga. Vind 1-3 m/s med lika riktning vid båda tillfällena.
Snittpuls resp maxpuls var lika vid båda testrundorna.
Samma kläder och hjälm vid de båda rundorna.
Händerna i bocken under hela testet.

Min trogna stålhingst med ramgeometri från 80-talet uppdaterad med lite modernare styre, gruppset, hjul (Hunt c50) och pedaler. Vikt ca 9 kg

Aeroad CF SLX med Ultegra DI2. Lyfte över hjul, sadel och pedaler från stålhingsten. Vikt ca 7.3 kg.
Aeroaden har ett 1 cm smalare styre som med de två stora distanserna avlägsnade hamnade ca 1 cm lägre än på stålhingsten. Sadelhöjd och position var lika. Steget över till Aeroaden blev knappt märkbar.

Resultat: Aeroaden var 12 sekunder snabbare med en snitthastighet på 38,1 km/h. Finns säkert en felmarginal upp mot 2x som skillnad i dagsform och lufttemperatur.

Viktskillnad och smalare lägre grepp känns som de självklara förklaringarna till högre snittfart.

I denna test blev fartskillnaden liten. Finns dock några skillnader som är värda att påpeka.

1. Aeroaden dämpar vibrationer bättre än stålramen och har bättre kurvtagning. I 50-60 km/h känns Aeroaden lugnare.

2. Aeroaden är klart oroligare i stark sidovind. Med vindar på ca 15 m/s från sidan är trycket betydligt större än med den tunna stålhingsten. Upplever känslan att Aeroramen bromsar mindre i sidovind, men det är inget jag kunnat verifiera.

Jag lyckas inte uppnå de stora fartskillnaderna många i media pratar om. Har kört en del Strava segment och visst är Aeroaden snabbare, men 4 sekunder snabbare på ett 5 minuters segment känns inte värt epitetet "blixtsnabb" om Stålhingsten skall ha epitetet "bojsänke".
Jag har försökt göra ett jämförbart test, men det började regna mitt i. Det pekade inte på några vansinnigt stora skillnader dock (så långt jag nu hann).
 
Fartskillnader mellan "vanliga" och aerocyklar
Jag "lånar" tråden lite då jag själv går i funderingar på exakt samma byte. Åker idag en Intenso (105 förvisso) och sneglar just nu på att köpa en Oltre XR3 som ersättare.

Jag blir ju då såklart nyfiken på hur stor skillnad och vad för skillnad du upplever mellan ramarna? Både vad gäller komfort och sittställning. Jag har i år jobbat styret neråt succesivt på Intenson, och har endast en 5mm distans kvar under nu. Om jag har läst geometritabellerna rätt så borde då samma storlek på en Oltre med styret högt ge i princip samma sittställning som Intenso med styret lågt? Har aldrig fått möjlighet att prova en Oltre, och är såklart fundersam på om jag kommer att uppleva sittställning för extrem.

Och vad upplever du annars för skillnad på hur ramarna känns?

Jag tänker att försöka hitta en årsmodell 2020 för vettigt pris, och då finns ju även alternativet Di2, men det är ju en annan diskussion egentligen.

Finns även något i mig som funderar på en lätt begagnad XR4 istället eventuellt, men antar att jag som medelmåttig motionär inte lär märka nån skillnad på XR3 och XR4? Någon som faktiskt jämfört?
Kul! Jag hade egentligen aldrig ändrat något på sadel/styrets höjd (sänkte styret en distansring någon månad innan jag köpte Oltren) under det 1,5 året som jag körde med Intenson som huvudhoj. Köpte den som relativt nybörjare och fick den inställd genom en lättare bike fit vid köptillfället. Så jag har i stort sett cyklat med en rättså "bekväm" position hela tiden. Var lite småfundersam över ifall Oltren skulle vara för aggressiv, men efter att förhört mig lite om det kände jag mig lugnad. Oltren är väldigt bekväm trots att det är mer aggressiv sittställning. Har inte upplevt några problem med övergången. Dessutom är CV-tekniken något som man verkligen uppskattar när man kör lite på grov asfalt/oljegrus. Kör med str 57cm både på Oltren och Intenson. Så om Intenson passar dig i storlek ta samma på Oltren.
Gjorde en bike fit för någon vecka sedan och fick både styre sänkt en del, bytte till ett smalare styre samt en del andra justeringar. Nu passar den som handen i handsken!
Kan verkligen rekommendera XR3 och det känns som det är en bra bit till att jag ska växa ur den här hojen prestationsmässigt.
 

NLC

Aktiv medlem
Fartskillnader mellan "vanliga" och aerocyklar
Jag har kört en 20 km bana med vändning. Vägen är smal, slingrig och kuperad, dvs ingen typisk tt-slinga. Vind 1-3 m/s med lika riktning vid båda tillfällena.
Snittpuls resp maxpuls var lika vid båda testrundorna.
Samma kläder och hjälm vid de båda rundorna.
Händerna i bocken under hela testet.

Min trogna stålhingst med ramgeometri från 80-talet uppdaterad med lite modernare styre, gruppset, hjul (Hunt c50) och pedaler. Vikt ca 9 kg

Aeroad CF SLX med Ultegra DI2. Lyfte över hjul, sadel och pedaler från stålhingsten. Vikt ca 7.3 kg.
Aeroaden har ett 1 cm smalare styre som med de två stora distanserna avlägsnade hamnade ca 1 cm lägre än på stålhingsten. Sadelhöjd och position var lika. Steget över till Aeroaden blev knappt märkbar.

Resultat: Aeroaden var 12 sekunder snabbare med en snitthastighet på 38,1 km/h. Finns säkert en felmarginal upp mot 2x som skillnad i dagsform och lufttemperatur.

Viktskillnad och smalare lägre grepp känns som de självklara förklaringarna till högre snittfart.

I denna test blev fartskillnaden liten. Finns dock några skillnader som är värda att påpeka.

1. Aeroaden dämpar vibrationer bättre än stålramen och har bättre kurvtagning. I 50-60 km/h känns Aeroaden lugnare.

2. Aeroaden är klart oroligare i stark sidovind. Med vindar på ca 15 m/s från sidan är trycket betydligt större än med den tunna stålhingsten. Upplever känslan att Aeroramen bromsar mindre i sidovind, men det är inget jag kunnat verifiera.

Jag lyckas inte uppnå de stora fartskillnaderna många i media pratar om. Har kört en del Strava segment och visst är Aeroaden snabbare, men 4 sekunder snabbare på ett 5 minuters segment känns inte värt epitetet "blixtsnabb" om Stålhingsten skall ha epitetet "bojsänke".
Håhåjaja, nu får du springa och köpa den nya Aeroaden och köra om testet ;-)
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Fartskillnader mellan "vanliga" och aerocyklar
Ja, men som icketävlande motionär är det försvinnande lite, kanske en placering i peloton. Tror dock att elitmotionärer och däröver kan se större skillnader.
Sen skall man inte underskatta känslan av att man iaf hade material som var så bra att det inte var det som fällde avgörandet. Det finns en psykologisk kick i vetskapen om att man har en liiiten fördel som ens antagonister förhoppningsvis inte har.
 

Putteman

Medlem
Fartskillnader mellan "vanliga" och aerocyklar
Kul! Jag hade egentligen aldrig ändrat något på sadel/styrets höjd (sänkte styret en distansring någon månad innan jag köpte Oltren) under det 1,5 året som jag körde med Intenson som huvudhoj. Köpte den som relativt nybörjare och fick den inställd genom en lättare bike fit vid köptillfället. Så jag har i stort sett cyklat med en rättså "bekväm" position hela tiden. Var lite småfundersam över ifall Oltren skulle vara för aggressiv, men efter att förhört mig lite om det kände jag mig lugnad. Oltren är väldigt bekväm trots att det är mer aggressiv sittställning. Har inte upplevt några problem med övergången. Dessutom är CV-tekniken något som man verkligen uppskattar när man kör lite på grov asfalt/oljegrus. Kör med str 57cm både på Oltren och Intenson. Så om Intenson passar dig i storlek ta samma på Oltren.
Gjorde en bike fit för någon vecka sedan och fick både styre sänkt en del, bytte till ett smalare styre samt en del andra justeringar. Nu passar den som handen i handsken!
Kan verkligen rekommendera XR3 och det känns som det är en bra bit till att jag ska växa ur den här hojen prestationsmässigt.
Roligt att du svarade trots trådens ålder. :-)
Intressant att du gjorde en bike-fit. Jag tänkte just det att ska jag nu lägga den här summan på en cykel så är det ju rimligt att dels se så man köper korrekt storlek, och dels så att "min" sittställning faktiskt går att få till på tänkta cykel.

Så i fredags var jag på Musette i Malmö och gjorde en bike-fit (kan varmt rekommenderas, hon var fantastiskt duktig och kunnig tyckte jag). Som av en händelse så åkte hon också Oltre för övrigt. Min sittställning blev betydligt aggressivare än jag suttit på Intenson, men kändes iaf där betydligt mer avslappnad och bekvämare. Många justeringar blev det, bytt sadel, flyttat bak och ner sadel, flyttat bak och ner styre, 380 styre istället för 420. Flyttat bak och vinklat om klossarna. Nya sulor till skorna.

Konstaterade att Intenson är så hög fram så det går knappt inte att få till den sittställningen, eller rättare sagt kräver en rejält negativ styrstam. Då jag tänkte byta hoj så struntade vi i det, och konstaterade att 55 i strl på Oltre blir perfekt för mig, och ska nu hitta lämpligt objekt. När den är inköpt så får dom ställa in och bygga om efter nya måtten så blir det nog kanon. Värk som jag kan få i ländrygg osv hade hon tro på bl.a. kommer från ett höftproblem jag har i kombination med för smal sadel osv. Ska iaf bli intressant att sitta annorlunda och bättre och se vad det ger.

Med tanke på att många cyklar runt på rätt många tusenlappar så borde det nästan vara standard att man gör en bike-fit hos ett proffs för att ombesörja en bra anpassning. 2000:- för det är ju rätt lite jämfört med vad en cykel kostar. Känns viktigare än vad det står på bakväxeln liksom.
 

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Fartskillnader mellan "vanliga" och aerocyklar
Roligt att du svarade trots trådens ålder. :-)
Intressant att du gjorde en bike-fit. Jag tänkte just det att ska jag nu lägga den här summan på en cykel så är det ju rimligt att dels se så man köper korrekt storlek, och dels så att "min" sittställning faktiskt går att få till på tänkta cykel.

Så i fredags var jag på Musette i Malmö och gjorde en bike-fit (kan varmt rekommenderas, hon var fantastiskt duktig och kunnig tyckte jag). Som av en händelse så åkte hon också Oltre för övrigt. Min sittställning blev betydligt aggressivare än jag suttit på Intenson, men kändes iaf där betydligt mer avslappnad och bekvämare. Många justeringar blev det, bytt sadel, flyttat bak och ner sadel, flyttat bak och ner styre, 380 styre istället för 420. Flyttat bak och vinklat om klossarna. Nya sulor till skorna.

Konstaterade att Intenson är så hög fram så det går knappt inte att få till den sittställningen, eller rättare sagt kräver en rejält negativ styrstam. Då jag tänkte byta hoj så struntade vi i det, och konstaterade att 55 i strl på Oltre blir perfekt för mig, och ska nu hitta lämpligt objekt. När den är inköpt så får dom ställa in och bygga om efter nya måtten så blir det nog kanon. Värk som jag kan få i ländrygg osv hade hon tro på bl.a. kommer från ett höftproblem jag har i kombination med för smal sadel osv. Ska iaf bli intressant att sitta annorlunda och bättre och se vad det ger.

Med tanke på att många cyklar runt på rätt många tusenlappar så borde det nästan vara standard att man gör en bike-fit hos ett proffs för att ombesörja en bra anpassning. 2000:- för det är ju rätt lite jämfört med vad en cykel kostar. Känns viktigare än vad det står på bakväxeln liksom.
Super att du gillade bikefit:en på Musette. Jag är också nöjd med min, även om det inte var Alexandra som gjorde den.

Värt att tänka på är att en bikefit hos en LBS ofta medför att de vill kränga prylar, så man får räkna med det när man budgeterar för en bikefit. 🙃
 

glitch

Aktiv medlem
Fartskillnader mellan "vanliga" och aerocyklar
Roligt att du svarade trots trådens ålder. :-)
Intressant att du gjorde en bike-fit. Jag tänkte just det att ska jag nu lägga den här summan på en cykel så är det ju rimligt att dels se så man köper korrekt storlek, och dels så att "min" sittställning faktiskt går att få till på tänkta cykel.

Så i fredags var jag på Musette i Malmö och gjorde en bike-fit (kan varmt rekommenderas, hon var fantastiskt duktig och kunnig tyckte jag). Som av en händelse så åkte hon också Oltre för övrigt. Min sittställning blev betydligt aggressivare än jag suttit på Intenson, men kändes iaf där betydligt mer avslappnad och bekvämare. Många justeringar blev det, bytt sadel, flyttat bak och ner sadel, flyttat bak och ner styre, 380 styre istället för 420. Flyttat bak och vinklat om klossarna. Nya sulor till skorna.

Konstaterade att Intenson är så hög fram så det går knappt inte att få till den sittställningen, eller rättare sagt kräver en rejält negativ styrstam. Då jag tänkte byta hoj så struntade vi i det, och konstaterade att 55 i strl på Oltre blir perfekt för mig, och ska nu hitta lämpligt objekt. När den är inköpt så får dom ställa in och bygga om efter nya måtten så blir det nog kanon. Värk som jag kan få i ländrygg osv hade hon tro på bl.a. kommer från ett höftproblem jag har i kombination med för smal sadel osv. Ska iaf bli intressant att sitta annorlunda och bättre och se vad det ger.

Med tanke på att många cyklar runt på rätt många tusenlappar så borde det nästan vara standard att man gör en bike-fit hos ett proffs för att ombesörja en bra anpassning. 2000:- för det är ju rätt lite jämfört med vad en cykel kostar. Känns viktigare än vad det står på bakväxeln liksom.
Kul med positiv bikefit-upplevelse, låt oss hålla tummarna att det känns lika bra även efter några rejäla långturer :) Mycket kan kännas kanon under kort tid men sen kommer besvären efter ett par timmar.
Inte helt lätt det där med bikefit.
 

BFS

Aktiv medlem
Fartskillnader mellan "vanliga" och aerocyklar
Dags att börja jobbpendla med TT-hoj, menar du?
Jag fattar inget så jag menar inget. :) Men de pratade om watt och jag vet att siffror är bra om man vill mäta och jämföra saker. Själv är jag för ointresserad för att orka bry mig. Min jobbpendling är helt utan ambitioner (annat än att jag ska komma fram och tillbaka).
 
Fartskillnader mellan "vanliga" och aerocyklar
Roligt att du svarade trots trådens ålder. :-)
Intressant att du gjorde en bike-fit. Jag tänkte just det att ska jag nu lägga den här summan på en cykel så är det ju rimligt att dels se så man köper korrekt storlek, och dels så att "min" sittställning faktiskt går att få till på tänkta cykel.

Så i fredags var jag på Musette i Malmö och gjorde en bike-fit (kan varmt rekommenderas, hon var fantastiskt duktig och kunnig tyckte jag). Som av en händelse så åkte hon också Oltre för övrigt. Min sittställning blev betydligt aggressivare än jag suttit på Intenson, men kändes iaf där betydligt mer avslappnad och bekvämare. Många justeringar blev det, bytt sadel, flyttat bak och ner sadel, flyttat bak och ner styre, 380 styre istället för 420. Flyttat bak och vinklat om klossarna. Nya sulor till skorna.

Konstaterade att Intenson är så hög fram så det går knappt inte att få till den sittställningen, eller rättare sagt kräver en rejält negativ styrstam. Då jag tänkte byta hoj så struntade vi i det, och konstaterade att 55 i strl på Oltre blir perfekt för mig, och ska nu hitta lämpligt objekt. När den är inköpt så får dom ställa in och bygga om efter nya måtten så blir det nog kanon. Värk som jag kan få i ländrygg osv hade hon tro på bl.a. kommer från ett höftproblem jag har i kombination med för smal sadel osv. Ska iaf bli intressant att sitta annorlunda och bättre och se vad det ger.

Med tanke på att många cyklar runt på rätt många tusenlappar så borde det nästan vara standard att man gör en bike-fit hos ett proffs för att ombesörja en bra anpassning. 2000:- för det är ju rätt lite jämfört med vad en cykel kostar. Känns viktigare än vad det står på bakväxeln liksom.
Gjorde också bike fiten hos Alexandra hos Musette, riktigt nöjd än så länge. Även på 100+ rundor. Enda negativa som jag upplevt var när jag körde ett riktigt hårt race på Zwift, då jag fick en djävulsk värk pga något tryck mot sadeln. Förskjuter min position en del när jag kör hårt inne på trainern.

Visst får man räkna med att de kränger på en lite prylar vid en riktig bike fit, men det ingår väl lite i det hela när man ska anpassa cykeln utifrån ens egna mått och kroppsliga begränsningar. Känns som en uppdatering väl värd pengarna med tanke på effektökningen det gett.
 

Putteman

Medlem
Fartskillnader mellan "vanliga" och aerocyklar
Gjorde också bike fiten hos Alexandra hos Musette, riktigt nöjd än så länge. Även på 100+ rundor. Enda negativa som jag upplevt var när jag körde ett riktigt hårt race på Zwift, då jag fick en djävulsk värk pga något tryck mot sadeln. Förskjuter min position en del när jag kör hårt inne på trainern.

Visst får man räkna med att de kränger på en lite prylar vid en riktig bike fit, men det ingår väl lite i det hela när man ska anpassa cykeln utifrån ens egna mått och kroppsliga begränsningar. Känns som en uppdatering väl värd pengarna med tanke på effektökningen det gett.
Kul att det är flera som är nöjda med både Musette och Alexandra.

Att jag plötsligt beställt en sadel för 2500:- är ju såklart del av bikefiten, och hade aldrig kunnat tänka mig att jag hade tyckt det kändes rimligt för mig att lägga på en sadel innan. Men måste säga att jag har ingen känsla av att dom vill sälja prylar bara för att kränga, utan det är ju helt enkelt en sadel av bättre kvalitet som passar mig bättre än original. Del av anpassningen helt enkelt.

Ett bekymmer jag på riktigt har är att vi kom fram till att jag ska ha 380 mm styre. Och det Vision Metron 5D ACR Integrated som sitter på Oltre XR4 finns som jag hittat endast ner till 400 mm? Vad göra nu? Hela idén är ju att skaffa en fin cykel OCH sitta exakt som bikefiten gav. Kan liksom inte lägga 6000:- på ett styre som är nåååågot för brett ju. Ska helt enkelt bli rätt, även om jag såklart förstår att bikefit inte är en exakt vetenskap.

Är det rätt tolkat av mig tror ni att för att hamna rätt (dvs 380 mm styre plus full integration på kablage) så är enda alternativet att använda Vision Metron Carbon ACR stem?


Och sedan borde väl det kunna kombineras med valfritt styre avsett för kabelintegration antar jag?

Det är väl något med utförandet på gaffelröret eller nåt som gör att man måste ha ACR systemet och inte kan välja valfri styrstam för kabelintegration inbillar jag mig? Jag har mailat Bianchi och frågat om lösning, men saknar svar tyvärr. Detta blir ju brutalt dyrt, men vad gör man annars??
 

Jacke89

Aktiv medlem
Fartskillnader mellan "vanliga" och aerocyklar
Kul att det är flera som är nöjda med både Musette och Alexandra.

Att jag plötsligt beställt en sadel för 2500:- är ju såklart del av bikefiten, och hade aldrig kunnat tänka mig att jag hade tyckt det kändes rimligt för mig att lägga på en sadel innan. Men måste säga att jag har ingen känsla av att dom vill sälja prylar bara för att kränga, utan det är ju helt enkelt en sadel av bättre kvalitet som passar mig bättre än original. Del av anpassningen helt enkelt.

Ett bekymmer jag på riktigt har är att vi kom fram till att jag ska ha 380 mm styre. Och det Vision Metron 5D ACR Integrated som sitter på Oltre XR4 finns som jag hittat endast ner till 400 mm? Vad göra nu? Hela idén är ju att skaffa en fin cykel OCH sitta exakt som bikefiten gav. Kan liksom inte lägga 6000:- på ett styre som är nåååågot för brett ju. Ska helt enkelt bli rätt, även om jag såklart förstår att bikefit inte är en exakt vetenskap.

Är det rätt tolkat av mig tror ni att för att hamna rätt (dvs 380 mm styre plus full integration på kablage) så är enda alternativet att använda Vision Metron Carbon ACR stem?


Och sedan borde väl det kunna kombineras med valfritt styre avsett för kabelintegration antar jag?

Det är väl något med utförandet på gaffelröret eller nåt som gör att man måste ha ACR systemet och inte kan välja valfri styrstam för kabelintegration inbillar jag mig? Jag har mailat Bianchi och frågat om lösning, men saknar svar tyvärr. Detta blir ju brutalt dyrt, men vad gör man annars??
Kom fram till att du ska ha ett 38cm cc styre, Är det nåt du åkt på innan? Ett 40 styre är rätt smalt och tror inte det förstör hela grejen med din bikefit.
 
Fartskillnader mellan "vanliga" och aerocyklar
Kul att det är flera som är nöjda med både Musette och Alexandra.

Att jag plötsligt beställt en sadel för 2500:- är ju såklart del av bikefiten, och hade aldrig kunnat tänka mig att jag hade tyckt det kändes rimligt för mig att lägga på en sadel innan. Men måste säga att jag har ingen känsla av att dom vill sälja prylar bara för att kränga, utan det är ju helt enkelt en sadel av bättre kvalitet som passar mig bättre än original. Del av anpassningen helt enkelt.

Ett bekymmer jag på riktigt har är att vi kom fram till att jag ska ha 380 mm styre. Och det Vision Metron 5D ACR Integrated som sitter på Oltre XR4 finns som jag hittat endast ner till 400 mm? Vad göra nu? Hela idén är ju att skaffa en fin cykel OCH sitta exakt som bikefiten gav. Kan liksom inte lägga 6000:- på ett styre som är nåååågot för brett ju. Ska helt enkelt bli rätt, även om jag såklart förstår att bikefit inte är en exakt vetenskap.

Är det rätt tolkat av mig tror ni att för att hamna rätt (dvs 380 mm styre plus full integration på kablage) så är enda alternativet att använda Vision Metron Carbon ACR stem?


Och sedan borde väl det kunna kombineras med valfritt styre avsett för kabelintegration antar jag?

Det är väl något med utförandet på gaffelröret eller nåt som gör att man måste ha ACR systemet och inte kan välja valfri styrstam för kabelintegration inbillar jag mig? Jag har mailat Bianchi och frågat om lösning, men saknar svar tyvärr. Detta blir ju brutalt dyrt, men vad gör man annars??
Haha satt precis å kollade på samma konfiguration gällande styret. Enligt bike fit ska jag ha 380mm styre å 90mm styrtapp. När vi kollade på det kom vi fram till att det skulle gå på över 8000 spänn. Pengar som hellre lägger på t.ex. hjulkontot. Styret känns mer som en snygg detalj snarare än något som jag har egentlig nytta av.

Beträffande att sälja på en grejer så upplevde jag det verkligen som att de inte på något sätt var pushy på den fronten. Sen var en del av syftet med bike fiten för min del att kunna försäkra mig om att jag köper rätt storlek på uppgraderingar.
 

Putteman

Medlem
Fartskillnader mellan "vanliga" och aerocyklar
Kom fram till att du ska ha ett 38cm cc styre, Är det nåt du åkt på innan? Ett 40 styre är rätt smalt och tror inte det förstör hela grejen med din bikefit.
Haha satt precis å kollade på samma konfiguration gällande styret. Enligt bike fit ska jag ha 380mm styre å 90mm styrtapp. När vi kollade på det kom vi fram till att det skulle gå på över 8000 spänn. Pengar som hellre lägger på t.ex. hjulkontot. Styret känns mer som en snygg detalj snarare än något som jag har egentlig nytta av.

Beträffande att sälja på en grejer så upplevde jag det verkligen som att de inte på något sätt var pushy på den fronten. Sen var en del av syftet med bike fiten för min del att kunna försäkra mig om att jag köper rätt storlek på uppgraderingar.
Jag åker idag på standard 42 cm, och har en del bekymmer med skuldra, axel och armbåge, och känner att jag spänner mig uppe i skulder/axel partiet. Vi testade mellan 40 och 38 fram och tillbaka flera gånger, och var överens om att 38 var rätt. Kändes direkt även mer avslappnat. Små justeringar, visst, men det var bättre.

Med tanke på att det blir svindyrt redan att köpa Vision Metron 5D ACR i 400 mm, så "måste" jag nästan få till 380 mm likväl. Men visst hade jag hellre köpt hjul eller skumpa för pengarna. :-)
 

ejma

Aktiv medlem
Fartskillnader mellan "vanliga" och aerocyklar
Ett bekymmer jag på riktigt har är att vi kom fram till att jag ska ha 380 mm styre. Och det Vision Metron 5D ACR Integrated som sitter på Oltre XR4 finns som jag hittat endast ner till 400 mm? Vad göra nu?
Kan hålla med om att Vision Metron 5D är snyggt och typ halva utseendet av cykeln, men det är också väldigt styvt. Är väl främst spurtspecialister som vill ha styva styren? Styva grejer överför vibrationer till kroppen som får dämpa bäst den kan.
 

me.I.am

Aktiv medlem
Fartskillnader mellan "vanliga" och aerocyklar
Haha satt precis å kollade på samma konfiguration gällande styret. Enligt bike fit ska jag ha 380mm styre å 90mm styrtapp. När vi kollade på det kom vi fram till att det skulle gå på över 8000 spänn. Pengar som hellre lägger på t.ex. hjulkontot. Styret känns mer som en snygg detalj snarare än något som jag har egentlig nytta av.

Beträffande att sälja på en grejer så upplevde jag det verkligen som att de inte på något sätt var pushy på den fronten. Sen var en del av syftet med bike fiten för min del att kunna försäkra mig om att jag köper rätt storlek på uppgraderingar.
Nu är jag förmodligen en bit under er nivå, och för mig handlar det egentligen inte om att cykla snabbare. Men känslan, har kommit fram till att jag vill ha smalare styre, det känns bättre och mer avslappnat (men har bara testat att hålla lite annorlunda på existerande breda styre, 420 mm).
Dock upplever jag att det i bocken känns bra, det är uppe i hoodsen jag vill ha smalare. Har förstått det som att det idag finns styre som är bredare i bocken.

Så till min fråga, när ni rekommenderats smalare styre vid bikefiten, har dom då kollat både ställning vid hoodsen och i bocken? Jag upplever att det är skillnad för mig vad gäller vilken bredd som känns bra.

PS.
Om det nu är 420 mm jag har idag, var lite fritt ur minnet, original som satt på Cannondale 10 Ultegra en gång i tiden. Men känns för brett i hoodsen gör det.
 

-Andy-

Aktiv medlem
Fartskillnader mellan "vanliga" och aerocyklar
Jag har kollat rätt mycket på olika styren nu på sistonde och det är en djungel. Olika tillverkare mäter/specar på olika sätt vilket innebär att två styren med t.ex. samma reach kan vara olika långa trots att de har samma siffror på pappret.

Vinklar och former skiljer sig rätt mycket åt också. Det är inte bara bredd, drop och reach man behöver ha koll på utan även backsweep, flare, rise, hur bocken är formad, hur olika positioner känns, osv. Bredden är med andra ord bara ett av måtten.

Jag skulle verkligen rekommendera att testa styret innan köp.
 

ejma

Aktiv medlem
Fartskillnader mellan "vanliga" och aerocyklar

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Fartskillnader mellan "vanliga" och aerocyklar
Att vinkla in handtagen ger lite smalare grepp samt mindre vinkel på handleder. Remco Evenepoel vinklar in sina handtag ganska mycket se tex bilden https://cyclingtips.com/2019/08/the...evenepoel-solos-to-win-clasica-san-sebastian/
Vad vrickat det där ser ut! Som om han har vurpat två gånger och slagit till styret på båda sidorna. 😂

Hmm. Undrar om det är det är så som Campenaerts kör nu i Girot också? Jag såg honom dra klungan idag med världens konstigaste styre idag - det var som om han körde ett 32 cm brett styre med flare ut till 40 cm eller så. Men jag kan ju ha sett fel.
 
Senast ändrad:

me.I.am

Aktiv medlem
Fartskillnader mellan "vanliga" och aerocyklar
Att vinkla in handtagen ger lite smalare grepp samt mindre vinkel på handleder. Remco Evenepoel vinklar in sina handtag ganska mycket se tex bilden https://cyclingtips.com/2019/08/the...evenepoel-solos-to-win-clasica-san-sebastian/
Jo, men jag tror det även finns styren där styret följer handtagen som är på bilden, alltså att även bocken är vinklad (eller hur man ska förklara det). Men de kanske inte räknas som "riktiga" LVG-styren.
Det skulle vara intressant att veta om de som varit på mer proffsig bikefit, som några i den här tråden, har testat ut bredden både i bocken och hoodsen.
 

Miss Lycka 2.0

Aktiv medlem
Fartskillnader mellan "vanliga" och aerocyklar
Jag har gjort med Klas J och fick bra tips om en sittställning efter tävlingskarriären.
Det var givetvis en diskussion om hur den kunde genomföras.
Stor tacksamhet för de råden.
 

båtbensbudet

Aktiv medlem
Fartskillnader mellan "vanliga" och aerocyklar
Jag åker idag på standard 42 cm, och har en del bekymmer med skuldra, axel och armbåge, och känner att jag spänner mig uppe i skulder/axel partiet. Vi testade mellan 40 och 38 fram och tillbaka flera gånger, och var överens om att 38 var rätt. Kändes direkt även mer avslappnat. Små justeringar, visst, men det var bättre.

Med tanke på att det blir svindyrt redan att köpa Vision Metron 5D ACR i 400 mm, så "måste" jag nästan få till 380 mm likväl. Men visst hade jag hellre köpt hjul eller skumpa för pengarna. :-)

Var det just det styret du testade i stl 38 cm? Antagligen inte eftersom det inte finns i 38 om jag förstår dig rätt. Då kommer man ju in på nästa fråga. Var är styret 38cm ? Troligen i bocken och måttet är taget center till center eftersom det är det vanligaste men det är inte alla tillverkare som mäter så. Utöver detta så kan styrens olika utformning skilja rätt mkt. Dvs om du oftast sitter med händerna på hoodsen, vilket jag misstänker kommer bli än vanligare med din nya sittställning då den är lägre om jag förstod dig rätt, så är det ju där måttet ska vara samma som din bikefit (lr styret ni hade då). Tex kan ett 38cm styre som mäts i bocken ctc vara bredare än ett 40cm styre vid hoodsen om det har mer flair även om de av tillverkarna mäts likadant (ctc i bocken).

Så om du inte har fått mer info än du uppger blir det ju svårt att få det så rätt som du vill ha det. Så om du nu verkligen vill ha valuta för pengarna om du ska lägga 6k på ett styre så kanske det är värt att göra lite mer efterforskningar på vad det är ni kom fram till att du trivs på.

Kan jag ju personligen tycka borde förklarats för dig vid in bikefit som får dig att köpa styre för 6k men d kanske det gjorts oxå även om det inte låter så.
 
Senast ändrad:

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Fartskillnader mellan "vanliga" och aerocyklar
Vad vrickat det där ser ut! Som om han har vurpat två gånger och slagit till styret på båda sidorna. 😂

Hmm. Undrar om det är det är så som Campenaerts kör nu i Girot också? Jag såg honom dra klungan idag med världens konstigaste styre idag - det var som om han körde ett 32 cm brett styre med flare ut till 40 cm eller så. Men jag kan ju ha sett fel.
Jag svarar mig själv. Ja, Campenaerts kör med invinklade brifterhandtag. Men har även ett väldigt smalt styre med flare.

CF24B52C-8CB5-4C20-A5BA-7ED68D9B06C1.jpeg
 

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Fartskillnader mellan "vanliga" och aerocyklar
Jag satte på ett 38-styre på pendlaren. Mest för att inte slå i backspeglarna. Jösses vad bra känsla. Överväger att byta på racern också.
 

NiklasL

Aktiv medlem
Fartskillnader mellan "vanliga" och aerocyklar
Jag satte på ett 38-styre på pendlaren. Mest för att inte slå i backspeglarna. Jösses vad bra känsla. Överväger att byta på racern också.
Likadant här. Körde 44 cm för en del år sedan och kände mig som en spinnaker. Nu 42 men nyfiken på att testa 38 eftersom styret tycks betyda så mycket för effektåtgången.
 

Jacke89

Aktiv medlem
Fartskillnader mellan "vanliga" och aerocyklar
Likadant här. Körde 44 cm för en del år sedan och kände mig som en spinnaker. Nu 42 men nyfiken på att testa 38 eftersom styret tycks betyda så mycket för effektåtgången.
Är lite lätt nyfiken själv men bredaxlad som man är (Ej typisk slank cyklist 😛 ) Så tror jag inte på tex 36-38 cm styre blir så bra. 40 nöjde jag mig med som känns som en bra kompromiss.
 
Fartskillnader mellan "vanliga" och aerocyklar

Ganska pedagogisk/rolig video av GCN
Snyggt, jag hade precis tänkt röra om i getingboet genom att posta den =)

TL;DW
Jobba på stretchingen och när positionen med 90'C armbågar på hoodsen sitter kan man köpa en skinsuit. Höga karbonfälgar kan man skita i så länge.

Eller den här videon:

Är det så liten skillnad i luftmotstånd mellan en modern Aero-hoj och en riktigt gammal museiracer är skillnaden mot en modern allroundhoj, typ Ultimate, mycket mindre.
 

nisseson

Aktiv medlem
Fartskillnader mellan "vanliga" och aerocyklar
Bytte i somras från 40 cm som jag haft sen 2012 till 36 cm. Det känns bra. Är smalaxlat byggd, 43 cm mellan benknölarna. Har ej varit i vindtunnel så om det gjort mig snabbare är okänt, annat än placebo, det känns pro.
 

Sam00

Aktiv medlem
Fartskillnader mellan "vanliga" och aerocyklar
Jag har 42 nu, men jag tror det skulle kunna funka med 40. Nya Aeroad har ett styre som kan ställas in, från 100 till 410 tror jag. Intressant att de har max 410 på en Large cykel. XL har 430.

Edit. Jag tror inte det är från 100, det kan inte vara möjligt. Men det står så på hemsidan.
 
Senast ändrad:

Sam00

Aktiv medlem
Fartskillnader mellan "vanliga" och aerocyklar
Super att du gillade bikefit:en på Musette. Jag är också nöjd med min, även om det inte var Alexandra som gjorde den.

Värt att tänka på är att en bikefit hos en LBS ofta medför att de vill kränga prylar, så man får räkna med det när man budgeterar för en bikefit. 🙃
För mig var det tvärtom. Det blev nästan inga förändringar alls. Men det var inte min LBS, om jag nu ens har en sån.🙂
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer