Fartskillnader mellan "vanliga" och aerocyklar

ejma

Aktiv medlem

Är det så liten skillnad i luftmotstånd mellan en modern Aero-hoj och en riktigt gammal museiracer är skillnaden mot en modern allroundhoj, typ Ultimate, mycket mindre.
Ser ut som de inte utnyttjar retrocykelns potential. De skulle kunna sänka styrstammen 3-4 cm och därmed sänka åkarens motstånd. Pinarellons styrstam är i botten.

Sam00

Aktiv medlem
Hur är det med stabiliteten då med så smala styren? Eller måste man ha styre med flare för att kunna köra med supersmalt vid hoodsen?

Mr Bottecchia

Aktiv medlem
Hur är det med stabiliteten då med så smala styren? Eller måste man ha styre med flare för att kunna köra med supersmalt vid hoodsen?
Det där en fråga jag också ställt mig. Gick ner i bredd från 42 till 38 cm cc under året och känner ingen skillnad i stabilitet vid hoodsen alls. Snarare känns det mer naturligt, men då är jag också rätt "smalaxlad". Men när man kör med så extrema styren som till exempel Jan Willem van Ship (32 cm cc vid hoodsen) börjar man fundera på stabiliteten. Har inte kollat så mycket på hur han kör, funderar därför på om han generellt ligger i bocken inför varje kraftigt sväng eller inte. När han är nere i bocken kommer också hans armar ut (på grund av flare och kraftigt vinklat styre) en bra bit ut vilket heller inte ser jätteaerodynamiskt ut i videon. Men det kanske inte ser ut så normalt utan endast när han är riktigt trött och trycker max i slutet av ett lopp?
van.jpg

van2.jpg

Senast ändrad:

NiklasL

Aktiv medlem
Det sägs ju vara mera aerodynamiskt att ha underarmarna horisontellt, d v s händerna på hoodsen, än att ligga i bocken. Ska man helt enkelt såga av bocken då?

Singular

Aktiv medlem
Det sägs ju vara mera aerodynamiskt att ha underarmarna horisontellt, d v s händerna på hoodsen, än att ligga i bocken. Ska man helt enkelt såga av bocken då?
Nja, det beror ju på - om man för det första har styret för lågt och/eller är för ovig/bålsvag (dvs att man inte kan sitta med underarmarna horisontellt i bocken) och för det andra inte behöver alternera sittställning, få ner tyngdpunkten, bromsa effektivt och kunna ta i även med ex ryggen när man står upp...tja, då är det ju bara att kapa.

Äldre tempo-/förföljelsejonnar hade ju styren som i praktiken såg ut som ett kapat bockstyre (och där är det ju plattfart som är prio)

Senast ändrad:

Sam00

Aktiv medlem
Det där en fråga jag också ställt mig. Gick ner i bredd från 42 till 38 cm cc under året och känner ingen skillnad i stabilitet vid hoodsen alls. Snarare känns det mer naturligt, men då är jag också rätt "smalaxlad". Men när man kör med så extrema styren som till exempel Jan Willem van Ship (32 cm cc vid hoodsen) börjar man fundera på stabiliteten. Har inte kollat så mycket på hur han kör, funderar därför på om han generellt ligger i bocken inför varje kraftigt sväng eller inte. När han är nere i bocken kommer också hans armar ut (på grund av flare och kraftigt vinklat styre) en bra bit ut vilket heller inte ser jätteaerodynamiskt ut i videon. Men det kanske inte ser ut så normalt utan endast när han är riktigt trött och trycker max i slutet av ett lopp?
Visa bilaga 448737
Visa bilaga 448738

Haha, det där ser ju helt galet ut. Jag mätte precis upp bredden mellan axlarna till 37cm. Gissar på att jag skulle kunna gå ner till 38 åtminstone då.

Nån som har tips på aero styre med flare som finns i 38cm? Nu har jag ett Metron 4D i 42cm. Jag trivs väldigt bra med formen på det. Hade också ett Fsa styre på förra cykeln med samma reach och drop. Så jag skulle vilja ha nåt med liknande dimensioner.

Sam00

Aktiv medlem
Är det något som fungerar så hade fler gjort det.
Menar du att ha smala styren? Det verkar iallafall inte vara många proffs som har det, när man tittar på tävlingarna. Ibland är det svårt att avgöra hur breda deras styren är.

Man tycker att Fsa borde ha deras 5d styre i mindre än 40cm om det nu skulle vara nåt proffsen vill ha. Det är ju flera team som kör med de styrena. Såg förresten förra året att Nibali inte körde med integrerat 5D utan vanlig stam och runt k-force styre.

Senast ändrad:
Ser ut som de inte utnyttjar retrocykelns potential. De skulle kunna sänka styrstammen 3-4 cm och därmed sänka åkarens motstånd. Pinarellons styrstam är i botten.
Håller med. Det blev även nsätan lite pinsamt när han sade att det var en enorm skillnad mellan den gamla Merxen och den nya Pinarellon. Det var det ju nämligen inte. Ingen bra produktplacering.

Lingon

Aktiv medlem

NLC

Aktiv medlem
Snart sätter UCI stopp. Farligt med smala styren.
Klart att UCI kommer sätta stopp för smala styren men inte för att det skulle vara ett säkerhetsproblem utan för att det ser för jävligt ut. Motiveringen utåt kommer dock vara att det är farligt att ha händerna några cm längre in.

Bengt-re

Aktiv medlem
Klart att UCI kommer sätta stopp för smala styren men inte för att det skulle vara ett säkerhetsproblem utan för att det ser för jävligt ut. Motiveringen utåt kommer dock vara att det är farligt att ha händerna några cm längre in.
Graeme_obree.jpg

Tyckte du inte Obree såg elegant ut? ;-)

Sam00

Aktiv medlem
La precis en beställning på ett Zipp Sl 70 aero styre i 380mm, att ersätta ett Metron 4D Flat i 420mm. Tänker bara på om det blir svårt att montera med tanke på att kablarna går igenom styret. Är det komplicerat att koppla loss hydrauliska bromsslangar från reglagen och sen montera tillbaks igen? Vet inte riktigt hur det där funkar. Får kanske lämna in den.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer