Miss Lycka skrev:
-------------------------------------------------------
> Cannondale har blandat aluminium och carbon med
> rätt så bra resultat.
Det kanske är så att de är undantaget som bekräftar regeln, för visst går blandmaterialramar sönder
Dessutom är även Cannondales blandmaterialramar inte riktigt lika bra som deras bästa i ett material
Ram Stabilitet Ramvikt STW Mätbar komfort
System Six 103Nm/° 1216g 85Nm/°/kg 283N/mm
Super Six 96Nm/° 1080g 89Nm/°/kg 269N/mm
STW = Stabiliteten/vikten är ett mått på hur "intelligent" ramen är konstruerad.
Hela Super Six-testet finns att läsa här:
http://www.tour-magazin.de/?p=1195
STW-mätningen är alltså den viktiga här. Även om skillnaden inte är stor så är det en skillnad.
Ted_B skrev:
-------------------------------------------------------
> Att limfogen skulle vara mycket känslig tror inte
> jag på.
och
> Håller det att limma en FS-mtb som fått en hel
> del stryk (främre ramdelen har också spruckit,
> efter fem år) så lär det alla gånger hålla
> på en lvg-racer.
Men vad väger den jämfört med om den hade varit gjord av enbart ett material?
Jag har ännu inte träffat på en blandmaterial-ram som är bättre, eller ens lika bra som en ram i ett material.
Det går att bygga utmärkta ramar i alu och det går också att bygga utmärkta ramar i kolfiber.
Att man bygger ramar med bakstag i kolfiber är ffa en kommersiell fråga.
Kolfiber är modernt, kolfiber säljer, att då köpa in redan färdiga kolfiber delar och snabbt och enkelt limma fast dem i resten av ramen
sparar både tillverkningstid och gör ramen mer säljbar, dessutom till ett högre pris.
Att baktriangelrör skulle påverka den upplevda komforten hos en cykel olika pga av att rören är i olika material är inte heller sant.
Men enbart om man inte förändrar geometrin hos ramen, dvs rörens längd och vinkel mot varandra och resten av cykeln.
Baktriangeln har för övrigt en minimal inverkan på ramens vertikala flex(=bekvämlighet).
Egentligen är baktriangel fel namn, det är inte en triangel det är en tetraeder (tror jag det geometriska namnet är), dvs sex rör som sitter ihop i ett rymdfackverk (hjulets bakaxel är den 6e axeln). Detta är samma form som de ursprungliga tetrapacken
och det är en av de starkaste mekaniska konstruktionerna som finns.
Att en 'baktriangel' är en väldigt stark konstruktion är något som länge har varit välkänt hos ramtillverkare, man behöver bara titta bara på diametern på rören i 'baktriangeln' och jämföra den med diametern på rören i huvudtriangeln.
Dessutom finns det andra problem med att blanda material i cykelramar på det sätt som är vanligast med alu-ramar med bakstag i kolfiber.
Oftast är det faktiskt så att en metall-ram med kolfiberbakgaffel blir:
-Tyngre
-Flexigare
-Ömtåligare
-Dyrare
Det beror på att om ramrören i övrigt är lika är det troligen så att kolfiberbakgaffeln gör ramen tyngre.
Eftersom kolfiber-rören limmas fast i de vanliga (alu-)rören så måste de ha mindre diameter och gå omlott.
Det gör dem tyngre.
Dessutom ökar risken för rambrott pga limskarven, det är svårt att kontrollera att en limskarv är OK.
Limskarven är dessutom känsligare än metall för temperaturvariatiner (olika temperaturutvidgningskoefficienter), vilket kan vara ngt att tänka på för den som vill använda sin cykel i minusgrader.
Praktiskt viktexempel från 2004: Carrera Icaro och Hercules RC,
http://www.carrera-podium.it
De tillverkades båda i Deda U2 rör
http://www.dedacciai.com , men Hercules RC har sittstag och kedjestag i kolfiber.
Hercules RC vägde då 1230g men hel-aluramen Icaro vägde 1040g
Ramen med kolfiberbakgaffel är alltså 18% tyngre (190g)
Det går alltså inte att generellt påstå att en ram med några bitar kolfiber-rör blir lättare.
OBS
Carrera är definitivt inte en av de sämre ramar man kan köpa, tvärtom, men 2004 hade de en osedvanligt bra och detaljerad hemsida med mkt info.
Jag hittar inte samma info på deras hemsida längre, jag hade sparat infon från ett gammalt inlägg.
Hmm, undrar varför de tog bort den?
/Håkan