FAT Racer

hille

Medlem
FAT Racer
Hej
Tänkte att jag åter skulle ta upp nötandet på en racercykel efter ett antal års uppehåll. Hade tänkt skaffa en ny cykel för att öka motivationen och tänkte sätta ribban på max 12 000. Kollat runt lite på forumet här och på nätet i övrigt och fastnat lite för tyska FAT. Frågan är om man skall satsa på Projekt Carbon 105 eller Projekt SL 105. Aluminium eller carbon? Eller är jag helt fel ute och skall satsa slantarna på nån helt annan cykel?

FAT Racer
FAT carbon ramen ska vara riktigt prisvärd o bra, så då har du en fin ram att bygga vidare på. visst, aluminium ramen ä väll oxå fin, men inte lika "prisvärd" även om den oxå egentligen ä prisvärd. låter konstigt :D men hoppas du förstår

FAT Racer
Battaglin var intressant, den hade jag missat. Ramen på den är inte helt i carbon utan en mix av aluminium och carbon om jag fattar rätt?
Grejen är ju den att man är lite osäker på om man får en bättre cykel om man uppgraderar aluminium FAT:en till ca 12000 spänn än att man köper carbon varianten och gör lite färre uppgraderingar på den så den hamnar på samma 12000.

FAT Racer
Jag håller med Jensen, satsa på FAT-cykeln och helst den i kolfiber.

Battaglinen är inget seriösdt alternativ, blandramar (dvs med några rör i kolfiber) kanske ser snygga ut. Men i verkligheten är de oftast både tyngre och isntabilare än de som görs i ett material. Trots detta är de dessutom ömtåligare, kolfibern limmas fast i alurören och limfogen är mkt känslig.
Battaglinen har dessutom ganska dåliga hjul och hög vikt tom på pappret, 8,6 kg utan pedler kan i verkligheten betyda >9,5kg

Kolfiber FATen finns tyvärr bara i fyra storlekar, men passar ngn av dem så är det enl mig inget att tveka på.
http://shop.cycles-4-u.de/shop/prod....html&XTCsid=a16ec8c528db6361f5bdafdbb9c49557
Men jag rekommenderar att du inte köper 'utgångsvarianten' på hemsidan utan använder uppgraderingssystemet och byter ffa hjulen och även gaffeln
(Jag skulle själv aldrig köpa en cykel med Aksium-hjul eller Columbus Tusk gaffel)

Men även med de uppgraderingar jag skulle göra kostar cykeln mindre än 1250 Euro:
Ritchey Pro-gaffel, WCS-styre, tapp och stolpe och WH-R6600-hjul

Iofs finns inte WH-R6600-hjulen bland alternativen hos FAT
Men bakom FAT-sidan finns det en cykelaffär Cycles4u http://www.cycles4u.de
och de har WH-R6600-hjulen i sin web-shop:
http://www.cycles4u.de/index.cfm?Be...pe1=Laufräder&gruppe2=Rennrad&gruppe3=Shimano
Jag utgår självklart ifrån att de utan problem (men kanske för en lite xtra kostnad?) kan byta till ngt av de hjul de har i shopen.

Ritchey-styret är bra, men du bör välja det styre som passar dina egna händer bäst.
Däremot skulle jag inte välja FSA-stolpe, mätningar visar att den är såpass mkt styvare än Ritchey-stolpen att det kan påverka komforten negativt.
Däremot är FSA K-Force en riktigt bra stolpe, men det kostar troligen en hel del att byta till den.

Du hittar ett test av bla FAT Carbon-cykeln här:
http://content.delius-klasing.de/interfaces/payment/?id=1952

/Håkan
EDIT: Ändrat länken till rätt test

Senast redigerad av en moderator:
FAT Racer
Att limfogen skulle vara mycket känslig tror inte jag på.

På min FS-Trek är baksvingen limmad, kolfiber och aluminium, det håller hur bra som helst.
Jag fick den utbytt på garanti när den gamla sprack, och den hade _inte_ spruckit i limningen utan på ett helt annat ställe.

Håller det att limma en FS-mtb som fått en hel del stryk (främre ramdelen har också spruckit, efter fem år) så lär det alla gånger hålla på en lvg-racer.

FAT Racer
Annars är den billigaste battaglinen helt i kolfiber riktigt nice. Fulcrum 5 hjulen är väl inte de styvaste som finns men nya hjul kan man ju skaffa sommaren efter. CC hade den nedsatt i höstas.

Klart du skall ha en racer andematt. Så drar vi med kaktus och så har vi ett gäng! =)

FAT Racer
Tack HåkanC för infon. I länken till testet hittar jag tyvärr inte FAT cykeln, skulle vara intressant att läsa den.
Hur är Fulcrum Racing 5 hjulen tror ni?

FAT Racer
hille skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack HåkanC för infon. I länken till testet
> hittar jag tyvärr inte FAT cykeln, skulle vara
> intressant att läsa den.
Nu skall länken funka
http://content.delius-klasing.de/interfaces/payment/?id=1952

> Hur är Fulcrum Racing 5 hjulen tror ni?
Posörhjul: Dvs man betalar för utseendet. De är relativt långsamma och inte särskilt lätta.
Men utseendet kanske uppväger det?

TEST-aero-wheels-table.jpg

http://www.rouesartisanales.com/article-15505311.html

/Håkan

FAT Racer
Tack för en mycket bra lista på hjulen Håkan. Kollat runt lite till och hittat följande cykel: http://www.bikebuster.se/detaljer/120166.html
Jag blir inte riktigt klok på storleken på den. Kan en L passa mig? Jag är 87 cm i grenen och skall ha en ram enligt nedan
The Competitive Fit (cm)
-------------------------------------------
Seat tube range c-c: 56.4 - 56.9
Seat tube range c-t: 58.1 - 58.6
Top tube length: 54.0 - 54.4
Stem Length: 11.2 - 11.8
BB-Saddle Position: 76.8 - 78.8
Saddle-Handlebar: 53.2 - 53.8
Saddle Setback: 6.3 - 6.7
Seatpost Type: NON-SETBACK

Har tidigare kört stålram c-c 58 cm, den kändes alltid lite för lång.
SRAM tror jag är okej, har tidigare haft Shimano 105 8-delat.

FAT Racer
hille skrev:
> Kollat runt lite till och hittat följande cykel:
> http://www.bikebuster.se/detaljer/120166.html
...
> Har tidigare kört stålram c-c 58 cm, den kändes
> alltid lite för lång.
> SRAM tror jag är okej, har tidigare haft Shimano
> 105 8-delat.

Den cykeln har hjul som är tom sämre än Fulcrum.
Aksium finns med i tabellen ovan, de har riktigt högt luftmotstånd.
Dessutom har de en uppmätt vikt på 1973g

Du bör alltså räkna med kostnaden för hjulbyte i inköpet.

/Håkan

FAT Racer
Sitter och kollar på alla möjliga cyklar på nätet och kommer hela tiden tillbaka till FAT:en. Är det någon som har köpt en som kan lämna ett utlåtande eller är det bara en cykel alla vet finns men ingen som har sett.

FAT Racer
Jag köpte en Project Alu 105 hösten/vintern 2006 och var väldigt nöjd med den, kanonram tyckte jag. Sålde den senare för rätt bra för att få råd med en cross. Kom fram till att en cross inte var lika bra på asfalt så nu har jag sålt den och ska bygga ihop en ny racer. Hade väldigt stora funderingar på FAT igen, även som ramkit men slutade med en Cannondale som låg ett snäpp längre upp i topplistan men till högre pris.

FAT Racer
FAT Racer
Fulcrum 5 hjulen tyckte jag var rätt flexiga. Luftmotstånd är jag fel man för att bedöma. Dock är de snygga och hållbara. Vi har budat på sådana hjul ett tag.

FAT Racer
hille skrev:
> Nogon som har erfarenhet av American classic 420?

:D

sök i forumet. Inte värdens mest uppskattade nav direkt ifa inte baknavet. Men fälgarna har väll en del fans tror jag.

FAT Racer
hille skrev:
> Nogon som har erfarenhet av American classic 420?

Jag har ett par som jag har tänkt sälja om du är intresserad. Nya SKF lager i baknavet. Har bara gått några få timmar på trainern sedan bytet. Bra pris...

FAT Racer
Miss Lycka skrev:
> Cannondale har blandat aluminium och carbon med
> rätt så bra resultat.
Det kanske är så att de är undantaget som bekräftar regeln, för visst går blandmaterialramar sönder
IMG_2149.jpg

Dessutom är även Cannondales blandmaterialramar inte riktigt lika bra som deras bästa i ett material
Ram              Stabilitet   Ramvikt   STW          Mätbar komfort
System Six       103Nm/°      1216g     85Nm/°/kg    283N/mm
Super Six         96Nm/°      1080g     89Nm/°/kg    269N/mm

STW = Stabiliteten/vikten är ett mått på hur "intelligent" ramen är konstruerad.
Hela Super Six-testet finns att läsa här: http://www.tour-magazin.de/?p=1195

STW-mätningen är alltså den viktiga här. Även om skillnaden inte är stor så är det en skillnad.

Ted_B skrev:
> Att limfogen skulle vara mycket känslig tror inte
> jag på.
och
> Håller det att limma en FS-mtb som fått en hel
> del stryk (främre ramdelen har också spruckit,
> efter fem år) så lär det alla gånger hålla
> på en lvg-racer.

Men vad väger den jämfört med om den hade varit gjord av enbart ett material?

Jag har ännu inte träffat på en blandmaterial-ram som är bättre, eller ens lika bra som en ram i ett material.
Det går att bygga utmärkta ramar i alu och det går också att bygga utmärkta ramar i kolfiber.
Att man bygger ramar med bakstag i kolfiber är ffa en kommersiell fråga.
Kolfiber är modernt, kolfiber säljer, att då köpa in redan färdiga kolfiber delar och snabbt och enkelt limma fast dem i resten av ramen
sparar både tillverkningstid och gör ramen mer säljbar, dessutom till ett högre pris.

Att baktriangelrör skulle påverka den upplevda komforten hos en cykel olika pga av att rören är i olika material är inte heller sant.
Men enbart om man inte förändrar geometrin hos ramen, dvs rörens längd och vinkel mot varandra och resten av cykeln.
Baktriangeln har för övrigt en minimal inverkan på ramens vertikala flex(=bekvämlighet).
Egentligen är baktriangel fel namn, det är inte en triangel det är en tetraeder (tror jag det geometriska namnet är), dvs sex rör som sitter ihop i ett rymdfackverk (hjulets bakaxel är den 6e axeln). Detta är samma form som de ursprungliga tetrapacken
och det är en av de starkaste mekaniska konstruktionerna som finns.
Att en 'baktriangel' är en väldigt stark konstruktion är något som länge har varit välkänt hos ramtillverkare, man behöver bara titta bara på diametern på rören i 'baktriangeln' och jämföra den med diametern på rören i huvudtriangeln.

Dessutom finns det andra problem med att blanda material i cykelramar på det sätt som är vanligast med alu-ramar med bakstag i kolfiber.
Oftast är det faktiskt så att en metall-ram med kolfiberbakgaffel blir:
-Tyngre
-Flexigare
-Ömtåligare
-Dyrare

Det beror på att om ramrören i övrigt är lika är det troligen så att kolfiberbakgaffeln gör ramen tyngre.
Eftersom kolfiber-rören limmas fast i de vanliga (alu-)rören så måste de ha mindre diameter och gå omlott.
Det gör dem tyngre.
Dessutom ökar risken för rambrott pga limskarven, det är svårt att kontrollera att en limskarv är OK.
Limskarven är dessutom känsligare än metall för temperaturvariatiner (olika temperaturutvidgningskoefficienter), vilket kan vara ngt att tänka på för den som vill använda sin cykel i minusgrader.

Praktiskt viktexempel från 2004: Carrera Icaro och Hercules RC, http://www.carrera-podium.it
De tillverkades båda i Deda U2 rör http://www.dedacciai.com , men Hercules RC har sittstag och kedjestag i kolfiber.
Hercules RC vägde då 1230g men hel-aluramen Icaro vägde 1040g
Ramen med kolfiberbakgaffel är alltså 18% tyngre (190g)

Det går alltså inte att generellt påstå att en ram med några bitar kolfiber-rör blir lättare.
OBS
Carrera är definitivt inte en av de sämre ramar man kan köpa, tvärtom, men 2004 hade de en osedvanligt bra och detaljerad hemsida med mkt info.
Jag hittar inte samma info på deras hemsida längre, jag hade sparat infon från ett gammalt inlägg.
Hmm, undrar varför de tog bort den?

/Håkan

FAT Racer
Om man nu säger att budgeten ligger på 12 000, vilket är då bäst att satsa på. FAT carbonram med de uppgraderingar som rymms i kostnaden eller att uppgradera aluminium ramen med bättre grejer till samma summa.
Ingen som har några objektiva kunskaper om SRAM Rival. Inget baserat på att man är Campa-fan eller dito Shimano. Har de kommit för att stanna inom racer?

FAT Racer
HåkanC skrev:

>Ted_B skrev:
> Att limfogen skulle vara mycket känslig tror inte
> jag på.
och
> Håller det att limma en FS-mtb som fått en hel
> del stryk (främre ramdelen har också spruckit,
> efter fem år) så lär det alla gånger hålla
> på en lvg-racer.

>Men vad väger den jämfört med om den hade varit gjord av enbart ett material?

En baksving till en Trek Fuel 90 helt i aluminium väger 870gram,
en baksving i limmad alu-kolfiber väger 800 gram.

FAT Racer
HåkanC nu är ju i o för sig systemsix o supersix sådär olika (ä ju inte SÅ stor skillnad faktiskt) mest pga. att de konstruerat dem lite olika. supersixen ä alltså byggd lite mer för komfort med stötupptagning osv.

de som testat dem båda, o kört dem båda, säger väll att systemsix känns mer agresiv, alltså lite mer styv. medan supersix känns lite mer linjeram. styv som sjutton, men lite mer dämpning.

så vetefan om ja skulle säga att den ena ä bättre än den andra, de ä ju bra på olika sätt.

att många tillverkare köper in t.ex. bakgafflar i kolfiber o bygger in i sina ramar pga. pris för att slippa utveckla och för att locka fler köpare, det kan ja hålla med om till viss del. det är nog sanningen i många fall. men jag tror nog man kan styra lite bättre hur baktriangeln uppför sig me kolfiber, såvida man vet vad man gör.

FAT Racer
hille skrev:
> Ingen som har några objektiva kunskaper om SRAM
> Rival. Inget baserat på att man är Campa-fan
> eller dito Shimano. Har de kommit för att stanna
> inom racer?

många skulle väll inte se mig som objektiv, men har ju i alla fall både kört på shimano ultegra och kör nu på sram rival, alltså testat själv o inte läst mig till "hur de ska vara". och jag skulle säga att du blir nöjd oavsett om du väljer shimano, campagnolo eller sram.
om sram här här för att stanna inom racer, absolut, råder ingen tvekam om det. bra att de rör om i grytan med

FAT Racer
hille skrev:
> Om man nu säger att budgeten ligger på 12 000,
> vilket är då bäst att satsa på. FAT carbonram
> med de uppgraderingar som rymms i kostnaden eller
> att uppgradera aluminium ramen med bättre grejer
> till samma summa.
Jag skulle i 1a hand satsa på ramen och om det behövdes spara på de andra komponeter tex hjulen.
Du skall ju ha ngt att köpa nästa år oxå, och det är enklare att byta hjul än ram.
Inköpet kan dessutom bli en hel del billigare genom att välja tex Ritchey Comp styre, tapp och stolpe för att senare uppgradera med tex WCS kolfiber.

> Ingen som har några objektiva kunskaper om SRAM
> Rival.

Långt ifrån alla vill kalla det här objektiva kunskaper
normal_Komponent-test_sammanst%C3%A4llning_-_Tour_2_2007.jpg

Det finns MYCKET mer att läsa om det testet här: http://happypics.zapto.org/thumbnails.php?album=264

Men det som är allra viktigast för dig:
Hur bra reglagen passar dina händer och hur bra/dålig växlingsrörelsen känns för dig.
Det kan bara du svara på.
Försök alltså få prova en cykel med SRAM Rival innan köp.

Men vad de flesta borde vara överens om som objektiva kunskaper är den dåliga tätningen hos både vevlager och rulltrissor hos Rival jämfört med konkurrenternas.
Iofs inget större problem om du bara använder Rival på sommarcykeln/uppgraderar när det behövs.

SRAM är förhoppningsvis här för att stanna.
Det behövs mer konkurrens för de stora och mer att välja på för oss cyklister. Förhoppningen är att det både leder till lägre priser och bättre prylar för oss cyklister.
SRAM Rival kommer nog inte att finnas kvar i sitt nuvaranade utförande särskilt länge, det verkar som den reas ut på många ställen och det brukar betyda att ngt nytt är på gång, eller att den helt kommer att försvinna.
Fördelen för oss cyklister är att då går det att fynda, åtminstone för den som gillar Rival...

/Håkan

FAT Racer
HåkanC skrev:

>
> Men vad de flesta borde vara överens om som
> objektiva kunskaper är den dåliga tätningen hos
> både vevlager och rulltrissor hos Rival jämfört
> med konkurrenternas.
> Iofs inget större problem om du bara använder
> Rival på sommarcykeln/uppgraderar när det
> behövs.

vetefan om vevlagrena ä så mycket bättre på shimano egentligen. men vi snackar ju egentligen om helt vanliga maskinlager som ä lätta att byta. trissorna har ja inte märkt nått av alls faktiskt.
>
> SRAM är förhoppningsvis här för att stanna.
> Det behövs mer konkurrens för de stora och mer
> att välja på för oss cyklister. Förhoppningen
> är att det både leder till lägre priser och
> bättre prylar för oss cyklister.
> SRAM Rival kommer nog inte att finnas kvar i sitt
> nuvaranade utförande särskilt länge, det verkar
> som den reas ut på många ställen och det brukar
> betyda att ngt nytt är på gång, eller att den
> helt kommer att försvinna.
> Fördelen för oss cyklister är att då går det
> att fynda, åtminstone för den som gillar
> Rival...
>

ungefär som att ultegra 2006 osv. reas ut? eller eller förra årets ramar reas ut?
men visst, rival kommer säkerligen få sig om översyn, troligen även force, men om detta sker 2009 eller liknande ä ju svårt att veta.

FAT Racer
Tack Jensen för den synpunkten. Min fråga beror på att jag inte kan bestämman mig för en FAT carbon eller denna http://www.bikebuster.se/detaljer/120166.html . HåkanC har svarat redan men då var svaret baserat på att hjulen var kass på Wiliern. Skit i hjulen, de duger att träna på så kan jag köpa ett par bättre senare. Så vad är bäst om man bortser hjulen, nu velar jag verkligen men måste snart beställa om jag skall ha något att köra på då jag sålde min 11 år gamla Crescent 2318 igår. Som sagt jag har ju haft några års uppehåll på vägen och vill igång igen.

FAT Racer
ja det ä ju en bra fråga. rent utseénde mässigt så ä ju wiliern finare, men det ä ju inte det man primärt ska gå efter, frågan ä väll hur den ramen är.

men samtidigt, oavsett vilken du väljer av dem, så tror jag det kommer kännas som en fin uppgradering.

FAT Racer
Jensen skrev:
> HåkanC skrev:
> --------------------------------------------------
> > SRAM Rival kommer nog inte att finnas kvar i sitt
> > nuvaranade utförande särskilt länge, det verkar
> > som den reas ut på många ställen och det brukar
> > betyda att ngt nytt är på gång, eller att den
> > helt kommer att försvinna.
>
> ungefär som att ultegra 2006 osv. reas ut

Mycket bra exempel på exakt vad jag menade.
Eftersom det nu finns Ultegra SL är det "ingen" som vill köpa den "föråldrade" Ultegra (utan SL)
Det verkar alltså som att nuvarande Rival kommer troligen att vara i samma sits väldigt snart.
Och som jag skrev tidigare:
För den som inte bryr sig om att prylarna ser gamla/"föråldrade" ut är det läge att fynda.

hille skrev:
Min fråga beror
> på att jag inte kan bestämman mig för en FAT
> carbon eller denna <Wilier Izoard>

Vilken ram som passar dig kan bara du svara på.
Det hänger inte enbart på passform utan du skall tycka att den är snygg och kul att cykla på oxå.

Men som ram betrakat är FAT Carbon överlägsen även Wilier LeRoi.

Från tidningen Tours test av 24 kolfiber-ramar i nummer 3 2008, dvs det senaste numret och årets ramar.
Ram              Stabilitet   Ramvikt   Vevpartistyvhet     Mätbar komfort
FAT Carbon        95Nm/°      1097g     55N/mm              287N/mm
Wilier LeRoi      78Nm/°      1149g     48N/mm              356N/mm

LeRoi är alltså både instabilare, en aning tyngre och mindre komfortabel än FAT Carbon.

Läs hela testet själv, köp marsnumret av Tour i en välsorterad lokal kiosk, eller: http://www.press-stop.se (sök på Tour)
28820803.jpg

Men för att återknyta till cyklarna så har jag svårt att tro att Wilier Izoard skulle vara 'bättre' (dvs både stabilare och lättare) än 'Wiliers flaggskepp' LeRoi.
Men återigen:
Det är inte jag som skall använda cykeln, det är du. Det är du som skall bli så nöjd som möjligt med det du köper.

/Håkan

FAT Racer
Tyvärr för den som köper så är det till syvene och sist att prova som ger svaret på vem som är skönast att cykla på, det är problemet när man köper över nätet. Som Jensen skrev så blir vilken cykel du än väljer en stor uppgradering jämfört med den gamla.

Gå gärna och prova racercyklar och testa den utrustning som sitter på för att se vad du gillar, gäller allt från växlar/reglage till styrets utformning, sadel etc. Mät upp cylarna kolla vilka vinklar dom har märker du någon skillnad?

Av dom två du tittar på så är Willier klart snyggast, men Fat verkar vara ett bättre alternativ om du inte gillar Sram samt att du kan speca Fat väldigt bra för en totalt sett liten slant. Tycker att HåkanC:s förslag verkar vettigt.

Lucka till!

/Mats

FAT Racer
Nu har jag beställt. Det blev FAT:en med PRO-gaffel, och WCS på tapp, styre och sadelstolpe. Shimano STI har jag ju haft innan och det vet jag att jag trivs med. Nu är det bara vänta och se vad det är som dyker upp. Tog en storlek 56 så jag hoppas deras måttskiss stämmer,gick på längden på överröret då det skall vara 56 cm. Jag har ju fått dessa mått när jag matat in mina mått:
The Competitive Fit
Seat tube range c-c 55.7 - 56.2
Seat tube range c-t 57.4 - 57.9
Top tube length 55.6 - 56.0
Stem Length 11.5 - 12.1
BB-Saddle Position 78.1 - 80.1
Saddle-Handlebar 54.5 - 55.1
Saddle Setback 5.3 - 5.7
Seatpost Type NON-SETBACK

Har tidigare haft en som var c-c 58 och 58 cm på överröret men den kändes aldrig perfekt, kändes för lång.

FAT Racer
Någon som har någon erfarenhet av storlekarna på FAT Project Carbon. Jag beställde som sagt en 56 men när jag nu kollar på de tester HåkanC länkat till och några andra jag hittat så är skisserna där inte alls lika med de FAT har på sin hemsida. Tetsade 58:or verkar mer hålla samma mått som FAT uppger att en 56:a skall ha. Det värsta är att de svara ju inte på mail när jag skriver till dem och påpekar detta. Känns lite surt och få en för liten cykel när man slänger ut 13000 spänn.
Här är det en länk till en test med storlek 58 står det. Är den inte otroligt kort i överröret för att vara en 58:a. I FAT:s katalog står det att en 56:a skall vara 560 mm i överröret.
http://shop.cycles-4-u.de/shop/medi...adrahmentest Alu & Carbon Maerz 2007 Tour.jpg

Senast redigerad av en moderator:
FAT Racer
HåkanC skrev:
> Jag håller med Jensen, satsa på FAT-cykeln och
> helst den i kolfiber.
>
> Battaglinen är inget seriösdt alternativ,
> blandramar (dvs med några rör i kolfiber) kanske
> ser snygga ut. Men i verkligheten är de oftast
> både tyngre och isntabilare än de som görs i
> ett material. Trots detta är de dessutom
> ömtåligare, kolfibern limmas fast i alurören
> och limfogen är mkt känslig.

Kolfiberramarna limmas också ihop, så borde inte de vara ett likadant problem där? Eller är limfogen starkare när det är samma matrial?

FAT Racer
HåkanC skrev:
> SRAM Rival kommer nog inte att finnas kvar i sitt
> nuvaranade utförande särskilt länge, det verkar
> som den reas ut på många ställen och det brukar
> betyda att ngt nytt är på gång, eller att den
> helt kommer att försvinna.

På WW-Forumet visas det nu bilder på nya Rival handtag i kolfiber
download.php

http://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?t=40783´

Stämmer det? Vem vet?

/Håkan

FAT Racer
Hille - jag tror det är felskrivet i testet. Både förra årets katalog och hemsidan anger 58 cm för överröret på 58'an. Hur fixade du betalningen?
/Jan

FAT Racer
Jag ligger i gränslandet mellan en 56 och 58:a. Jag mailade ned och ändrade till 58 istället för 56 och kortade styrstammen 1 cm. Det gick bra och de svarade rätt omgående med en uppdaterad arbetsorder.
Jag förde över pengar från min internet bank till deras konto. Har Skandiabanken och där var det väldigt smidigt, man angav bara Swift code och IBAN-nr som finns på deras hemsida.

FAT Racer
Fick min FAT Carbon Ultegra-sl vid lunch .
Snabbt hopmonterad , såg jävligt bra ut .
Började ställa in cykeln och vänta nu VAFAAAAAN .
Fel ramstorlek .
Fel vevarmslängd.
Fel sadelstolpe.
Fel styrstam.
Fel kasett .
Fel färg på styrlindan.
Och flera lackskador .
Cykeln numera nedpackad , FAT ordnar med transport .
De har bett SÅ mycket om ursäkt men vad hjälper det just nu .
TUR ATT DET SNÖAR !

Tillbaka
Topp