FATBIKE: Däckstråden

Globalistic skrev:
-------------------------------------------------------
> fasiken va phett! 4.8" är inga prblem på white?

Om du inte bytt ut Snow Shoe-däcket fram ännu på din fräsigt gröna White så kan jag verkligen rekommendera JJ 4.8 där.
Kööööp!

Nu har jag provkört JJ 4.8 ordentligt.

Vet inte vad jag har för tryck, men det är lågt. Kör med 220g lättviktsslang och whites halvkassa 80mm fälgar.

Jag kan bara jämföra med Snowshoe.
Kantgreppet är bättre, men även övrigt grepp. De känns mycket mer följsamma än SS. Har kört 35km i blandat halvfrusen snö, is och barmark runt 0 till 2 plus.
Jag är nöjd och tror mig känna en förbättring. Att de rullar förbannat trögt vid låga tryck är nog ofrånkomligt. Det märks dock inte i skogen. Där känns de rappa.
Jag är imponerad över att de även greppar helt OK på blank men ojämn is. Tillräckligt för att behålla viss kontroll och driv.

De var lättare att få rakt monterade på min fälg än SS. De tenderade att hamna snett.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    202.6 KB · Besök: 129
  • image.jpg
    image.jpg
    312.1 KB · Besök: 129
  • image.jpg
    image.jpg
    344.1 KB · Besök: 133
  • image.jpg
    image.jpg
    395.3 KB · Besök: 119
Dags för mig att byta också, men till vilka?

Körde med min White med snowshoe uppe i fjällen i helgen och det bara spann i branta partier (har kommit mer snö än sist, men nu är det lite lös). Fick släpa cykeln 3 ggr över krönen på väg upp till Jaktstugan denna ggr, så kan man ju inte ha det!

Så om man optimerar för snö och bärighet, är det JJ 4.8 eller Bud/Lou eller dunder/flow beist som gäller?

/Lars

Fjällgeten sa:
Så om man optimerar för snö och bärighet, är det JJ 4.8 eller Bud/Lou eller dunder/flow beist som gäller?

/Lars

Som åretruntdäck så är JJ som mellanmjölk i landet lagom. Bra på allt, men inte bäst på allt.

Bud & Lou lär vara svårslaget om du både behöver bärighet, sidogrepp och driv. Bud har väldigt lite självstyrning.
JJ 4,8 har inte lika bra sidogrepp och driv som B&L (JJ har bättre grepp än många andra däck trots att det inte når upp till B&L). JJ är lättare och rullar bättre än B&L. JJ rullar riktigt bra vid lite högre tryck. JJ har väldigt lite självstyrning.
Dunder & Flow sägs ha bra grepp, men bärigheten är väl sämre på D&F pga. betydligt mindre volym än B&L om jag fattat rätt.

Min favorit för vintercykling är dubbade Dilliger 5 som är en bra kompromiss. Bättre bärighet, driv och sidogrepp än snowshoe i snö. Bättre rull än B&L. Inte lika bra bärighet som B&L / JJ 4,8 men istället har dubbade D5 bättre isgrepp. D5 ligger ganska nära JJ 4,8 i snögrepp och rull i snö.
D5 har en liten tendens till självstyrning på hårt underlag, men bara lite jämfört med snowshoe.
Om JJ är mellanmjölk så är D5 varm O´boy.

Svaret på själva frågan är med andra ord...
Bud & Lou om du vill optimera för snö och bärighet.

Håller med dig Lars.E på allt utom D5 som jag aldrig haft och inte kan kommentera. Kan rekommendera Dunderflow/Flowbeist om man kör mycket i mjuka förhållanden och då nödvändigtvis inte snö. De är inte så bra på på blöta hällar och rötter men annars grymma som stigdäck i "vanliga" fuktiga svenska förhållanden. Bud är iofs heller inte så bra på blöta berg. Svårt att göra ett däck tåligt i mjukt gummi så man får helt enkelt välja egenskaper.

Jag tycker även dämpningen ofta glöms i diskussionen och där ger kraftigare sidoväggar en skönare plushare åkning (Bud/Lou & Dunder/Flowbeist än exempelvis ett Jumbo Jim liteskin som blir mera stötigt (men som istället blir mer distinkt och rappt). Smak och tycke vad man gillar....

Körde fatbike i förrgår och endurocykel igår. Kan bara konstatera att greppet är klart bättre på fatbiken och man får betydligt fler slängar och kast med endurocykeln på rötter. Man har väldigt roligt på bägge men det gäller att inte känna till hur det bättre alternativet känns. ;-)

Tiki sa:
.
...
Körde fatbike i förrgår och endurocykel igår. Kan bara konstatera att greppet är klart bättre på fatbiken och man får betydligt fler slängar och kast med endurocykeln på rötter. Man har väldigt roligt på bägge men det gäller att inte känna till hur det bättre alternativet känns. ;-)

Haha... Sant :)

Angående fäste på berghällar så är Vee`s silica compound riktigt bra (tyvärr suger det i övrigt).

Lars.E sa:

Om man nu ska tro bike24 så är bud&Lou optimerade för 100mm fälgar, frågan är hur de funkar på Whiten's 80mm fälg? Någon som kör Bud&Lou på en White?

Om man nu går på mellanmjölken JJ 4.8, kommer man ångra sig i påsk när man ska upp för backarna? Om snowshoe är 1 och Bud&Lou är 10, var kan man tro att JJ 4.8 hamnar?

Sen ska man byta vevparti, men det var ju en annan tråd. Man får trampa hårdare så länge...

/Lars

Fjällgeten sa:
Lars.E sa:

Om man nu ska tro bike24 så är bud&Lou optimerade för 100mm fälgar, frågan är hur de funkar på Whiten's 80mm fälg? Någon som kör Bud&Lou på en White?

Om man nu går på mellanmjölken JJ 4.8, kommer man ångra sig i påsk när man ska upp för backarna? Om snowshoe är 1 och Bud&Lou är 10, var kan man tro att JJ 4.8 hamnar?

Sen ska man byta vevparti, men det var ju en annan tråd. Man får trampa hårdare så länge...

/Lars

Jag har sett bilder här på happy med Bud & Lou på en 3Fat pro. Gissar att det fungerar bra?

Jag har kört Bud & Lou 4.8 på min 2Fat Pro (tyvärr skrapade Lou i kedjestaget ganska mycket). 2Fat Pro har 80mm Mulefut fälgar.
Jag har även kört Snowshoe 4.7 (samma som 4,5) silica compound, Bulldozer 4.7 single compound, JJ 4.8 liteskin, Knard 4.8 och dubbade Dillinger 5 på Whiten. På mina förra fatbikes körde jag även med Vee mission och On one floater.
Sedan har jag även provat andras fatbikes med diverse olika däck.

Svårt med skalan... JJ 4,8 är helt klart närmare Bud & Lou än snowshoe, så övre delen av skalan helt klart, men Bud & Lou har märkbart bättre grepp i snö.

Gällande skalan med snowshoe på 1... Undra hur många minus man sätter framför Mission ;)

Och gällande fälgbredd till Bud & Lou. 80mm fungerar finafisken.

-------------------------------------------
El är hur...

Jag kör Bud/Lou på originalhjulen (80 mm fälgar ) på min 3Fat Pro och det fungerar utmärkt. Kör med 0.3-0.4 fram och 0.4-0.5 bak som ger en plush framfart och bra grepp, men det går givetvis tungt på transportsträckorna. Vad gäller köregenskaper har jag mest testat på mjukt underlag och någon snö och min referens är jämförelsevis snorhala orginal SS. I lös djup nysnö är det svårt för snön flyttar sig ju men det räcker att någon gått till fots före så driver och bär det precis så bra man vill att det ska.
När det inte är snö tycker jag det mjuka gummit i B/L suger fast bra i underlaget på såväl rötter som sten, kan inte säga att det tjuvsläpper direkt. Men de tuggar fast rejält i högt gammalt gräs på grund av sidonabbarna så där kan jag tänka mig att JJ är betydligt snällare. Det får bli B/L tills vintern börjar släppa, sedan byte till JJ. Förresten, JJ 4.4:orna som Cube originalmonterar borde väl komma ut på marknaden vad det lider?

Jag testar igen:

BuTTuS sa:

Jag gillade Bontrager Hodag som satt på Farleyn skarpt, bra fäste och lättrullat, samt svalde ojämnheter bra utan att slå igenom.
Det sistnamnda antar jag har att göra med hur elastiskt däcket är? Jag kan bara jämföra med Dillinger 4 som jag kör på nu, men det känns som det töjer sig mer och har lättare att slå igenom vid samma tryck. Eller så är det bara inbillning?

Edit: Barbegazi 26x4,7" vekar väga kring 1360g

Senast ändrad:
Nu har jag testat på att köra lite lägre tryck i mina JJ på grund av slarv med mätning och oväntat stort temperaturdiff ute - inne.
Resultatet var ganska mycket självstyrning, mycket mer än On-one Floater vid lågt tryck. Stor skillnad mot i söndags då jag hade lite mer luft. Får bli att vara lite noggrann i fortsättningen.

Eveningstar sa:
Nu har jag testat på att köra lite lägre tryck i mina JJ på grund av slarv med mätning och oväntat stort temperaturdiff ute - inne.
Resultatet var ganska mycket självstyrning, mycket mer än On-one Floater vid lågt tryck. Stor skillnad mot i söndags då jag hade lite mer luft. Får bli att vara lite noggrann i fortsättningen.

Konstigt att du upplever mer självstyrning i JJ än Floater. Jag upplever det tvärt om och måste även säga att båda däck har relativt lite självstyrning jämfört med många andra däck (enligt hur jag upplever det).

Tycker mina JJ är mkt neutrala i styrning men har kört med lite högre däckstryck typ 1.0bar! Sänkte till 0.6/0.7 bar å fortfarande helt ok!
Men nu när halkan kom sänkte jag till 0.4/0.5 bar å jäklar va skumt det blev trodde först jag hade punka fram! Så min gräns går vid 0.7bar för att styrningen ska kännas helt neutral :)
Ps Bifogar bild då jag gillar bilder :)

Bilagor

• IMGP7305.JPG
    IMGP7305.JPG
    492.3 KB · Besök: 128
Stuvarn sa:
Tycker mina JJ är mkt neutrala i styrning men har kört med lite högre däckstryck typ 1.0bar! Sänkte till 0.6/0.7 bar å fortfarande helt ok!
Men nu när halkan kom sänkte jag till 0.4/0.5 bar å jäklar va skumt det blev trodde först jag hade punka fram! Så min gräns går vid 0.7bar för att styrningen ska kännas helt neutral :)
Ps Bifogar bild då jag gillar bilder :)

Så tror jag att de flesta däck beter sig. och ärligt talat så hade det klassats som punka om det varit 0,4 bar i ett vanligt däck.
Jag kör för övrigt 0,4 som standard-tryck att utgå ifrån när det är snö.

Tyskar har nu vägt Kenda Juggernaut Pro 26x4.0
De har även provcyklat, och är nöjda med egenskaperna.

Bilagor

• Kenda-Juggernaut-Pro-Gewicht.jpg
    Kenda-Juggernaut-Pro-Gewicht.jpg
    124 KB · Besök: 131
AdventureRider sa:
velovin skrev:
-------------------------------------------------------
> Ingen RR, men väl ett litet omdöme efter första
> turen med JJ Snakeskin 4,8:
>
> Däcket känns väldigt följsamt, med sjukt bra
> grepp på dagens hala rötter och stenhällar. Det
> finns tendenser till självstyrning, men i
> jämförelse med andra däck jag provat är det
> bäst hittills.
>
> Den maffiga luftvolymen gör att bunnyhop går som
> en dans, man får verkligen en liten extra kick
> uppåt. Inget som stör i vanlig stigåkning,
> snarare ett plus på tekniska partier eller om du
> vill ha lite extra tid i luften vid vanliga hopp.
>
>
> Till min glädje går 4,8 in i bak på min Rose
> Tusker med axeln i främre läget, med liten men
> godkänd marginal till kedja och stag.

Kan bara hålla med. Självstyrningen var ingen skillnad från 4,0 till 4,8:orna. Funkade mycket bra. Är bara när det var riktigt rejält lerigt det slirade. Mycket nöjd:)

Några bilder från dagen.

Härligt! Nu ser Duden ut som en riktig fatty. Har alltid tyckt att den ser spinkig ut med 4,0.

Igår var det definitivt D5-underlag i Leksandstrakten. Det var oftast djupare sorbet än vad som syns på första bilden.

001.jpg

Halare än så här blir det inte!

002.jpg

iza sa:
Ser att du flyttat bakaxeln,Finns det skaplig marginal för D5 både i ram och bluto?Hade liknande före i helgen.

Nu är det ju inte mig du frågar... Men jag svarar ändå :)
D5 är inte i närheten av 4,8 som det står på däcket, så det borde finnas plats i både ram (även i främre läget) och i gaffel.

KÖP!

iza sa:
Ser att du flyttat bakaxeln,Finns det skaplig marginal för D5 både i ram och bluto?Hade liknande före i helgen.

Förlåt, jag såg inte din fråga. Men det stämmer helt som Lars.E skriver, det går bra med D5 även i främre läget. Tyvärr är däcket mer åt 4.2" än något annat.

Jag flyttade axeln för att jag strax innan fotot togs hade provat mina nya JJ 4.8, och *de* behöver bakre läget.

Cannondale jekyl 1000 sa:
Idag fick jag mina Jumbo jim 4.8 snakeskin. Bara kört en kort provrunda då det är halv snöstorm ute men dom känns riktigt bra. Vad kör ni med för tryck på era JJ i snö?

Jag brukar lämna hemmet med ca: 0,4 bar och sedan pysa till lagom tryck för att få cykeln att gå på ett ungefär dit jag siktar.
Det roliga är ju att man kan komma undan med högre tryck i ett bredare däck samtidigt som det går att sänka till lägre tryck än ett smalare om det skulle behövas.

Fick du bara däcken idag, eller fick du något annat kul samtidigt?

Lars.E sa:
Idag fick jag mina Jumbo jim 4.8 snakeskin. Bara kört en kort provrunda då det är halv snöstorm ute men dom känns riktigt bra. Vad kör ni med för tryck på era JJ i snö?

Jag brukar lämna hemmet med ca: 0,4 bar och sedan pysa till lagom tryck för att få cykeln att gå på ett ungefär dit jag siktar.
Det roliga är ju att man kan komma undan med högre tryck i ett bredare däck samtidigt som det går att sänka till lägre tryck än ett smalare om det skulle behövas.

Däcken kom färdigmonterade på fälg som i sin tur var färdigmonterade på nav som i sin tur var färdigmonterade på en ram. På ramen satt det en drös med andra prylar också. Blev bara en kort provtur igår men det känns riktigt bra än så länge.

Däcken kom färdigmonterade på fälg som i sin tur var färdigmonterade på nav som i sin tur var färdigmonterade på en ram. På ramen satt det en drös med andra prylar också. Blev bara en kort provtur igår men det känns riktigt bra än så länge.

Men alltså, om du fått din Fat Caad 1 - var är bilderna?!? =)

Eveningstar sa:

Men alltså, om du fått din Fat Caad 1 - var är bilderna?!? =)

Otagna än så länge.

Bytte däck på min white 3fat lite. Bud & Lou fick plats bra.

Bud = 1553g
Lou = 1591g

Snowshoe däcken vägde ca 1350g och 1500g, så inte så stor viktskillnad. Det var skönt att bli av med självstyrningen som snowshoe hade.

Bilagor

• DSC_0273 - Kopia.JPG
    DSC_0273 - Kopia.JPG
    53.6 KB · Besök: 127
  • DSC_0274 - Kopia.JPG
    DSC_0274 - Kopia.JPG
    53.6 KB · Besök: 109
Lars.E sa:

Tog mej in till Arvidsjaur idag för att se om det gick att cykla på skoterlederna. Det har kommit ca 15cm snö under gårdagen och natten som naturligtvis blivit nerkört under morgonen. Det var rejält löst och spårigt. Jag tog mej knappt fram och det var nära ett totalfiasko men jag sänkte trycket ett par gånger och prövade igen. Jag gick ner tills mätaren slog om till 0,1bar och då gick det att cykla om än något slirigt men vansinnigt kul och bra träning för balansen.
Och så en bild på däcken....

Bilagor

• DSCF7417.JPG
    DSCF7417.JPG
    236.8 KB · Besök: 124
...
Det var rejält löst och spårigt. Jag tog mej knappt fram och det var nära ett totalfiasko men jag sänkte trycket ett par gånger och prövade igen. Jag gick ner tills mätaren slog om till 0,1bar och då gick det att cykla om än något slirigt men vansinnigt kul och bra träning för balansen.

Fina däck..
Kanske svårt att bedöma om det är löst underlag, men... Kändes däckhållaren bra?

Här i Örnsköldsvik gick cykeln spikrakt med 0,2bar i snömosen. 0,3 hade nog funkat på 80% av rundan men 0,2 var perfekt där det var som lösast.

Lars.E sa:
...
Det var rejält löst och spårigt. Jag tog mej knappt fram och det var nära ett totalfiasko men jag sänkte trycket ett par gånger och prövade igen. Jag gick ner tills mätaren slog om till 0,1bar och då gick det att cykla om än något slirigt men vansinnigt kul och bra träning för balansen.

Fina däck..
Kanske svårt att bedöma om det är löst underlag, men... Kändes däckhållaren bra?

Här i Örnsköldsvik gick cykeln spikrakt med 0,2bar i snömosen. 0,3 hade nog funkat på 80% av rundan men 0,2 var perfekt där det var som lösast.

Jag skulle behöva köra några turer till och på lite hårdare underlag också för att kunna ge ett ordentligt omdöme men däckhållaren är ett rejält lyft från den förra. Den smalare Q-factorn gjorde underverk. Såklart inte som en vanlig MTB men klart bättre än den förra. Styrningen känns helrätt. Den är långt ifrån lika nervös i låga farter som på whiten och mer direktsvängd i högre farter. Jag tyckte att jag fick bryta mer i whiten för att få den dit jag ville. Gaffeln får jag nog testa lite mer när det frusit till innan jag säger något. Upplevde mindre problem med frusna bromsar än på cyklarna med shimanobromsar men det kan ju bero på väderförhållandena också.

eirisch sa:
ursäkta, men vad är en "däckhållare"?

ps, jag är onykter

Det är ett kasst skämt i detta fall.
C. jekyl 1000 ville uppgradera med Jumbo Jim 4,8 till sin "gamla" fatbike. Då dom inte fanns att beställa löst så beställde han dom färdigmonterade med tillhörande grejer.
Man behöver inte vara speciellt onykter för att inte fatta den långsökta beskrivning av en ny cykel :)

Jag skulle behöva köra några turer till och på lite hårdare underlag också för att kunna ge ett ordentligt omdöme men däckhållaren är ett rejält lyft från den förra. Den smalare Q-factorn gjorde underverk. Såklart inte som en vanlig MTB men klart bättre än den förra. Styrningen känns helrätt. Den är långt ifrån lika nervös i låga farter som på whiten och mer direktsvängd i högre farter. Jag tyckte att jag fick bryta mer i whiten för att få den dit jag ville. Gaffeln får jag nog testa lite mer när det frusit till innan jag säger något. Upplevde mindre problem med frusna bromsar än på cyklarna med shimanobromsar men det kan ju bero på väderförhållandena också.

Kul att du upplever ett lyft (fattas bara annat).
Q-faktor är inget jag märker mer än att det kan bli lite trångt att komma fram genom smala partier.
Ska bli kul att höra vad du tycker när skoterspåren satt sig.
Mina billiga shimanobromsar har blivit riktigt tysta och bra sedan jag monterade BBB bromsbelägg, men det är fortfarande en bit kvar till nivån som sram Guide rs håller på Duden.

Tillbaka
Topp