FATBIKE: Däckstråden

iza sa:
Någon som har tips vid byte av Fälgband på fatbikefälgar,håller på att bryta fingrarna ur led!

Det beror på vilket fälgband du har. Specialized fatboy tex. har kardborreskarv som är lätt att dela.
Annars så är 3 långa skruvmejslar bra (gärna slitna så dom inte är vassa eller kantiga). För in alla mejslar mellan fälg och fälgband hela vägen över båda fälgkanter. Börja med mejslarna nära varandra med den mittersta mejselns skaft utstickande åt andra hållet än de 2 yttre. Dra de yttre mejslarna åt varsitt håll tills du med hjälp av den mittersta kan kränga bandet över kanten.

Jag gissar att det finns andra sätt att göra på... men så gör jag.

Kanske en knäpp fråga men undrar då mitt bakdäck börjar ta slut (JJ 4.0") kan jag ersätta detta med ett fetare JJ 4.8" å fortsätta köra med 4.0" fram...eller måste jag byta även fram?

Eftersom att en större del av vikten ligger på bakhjulet kan de vara en fördel med 4.8 bak,ger mer bärighet på snö och annat löst underlag.

Risken är att geometrin förändras på ett icke önskvärt sätt.
Om du köper ett nytt 4.8 hade jag satt det fram och flyttat bak det 4.0 du har fram idag.

Eveningstar sa:
Risken är att geometrin förändras på ett icke önskvärt sätt.
Om du köper ett nytt 4.8 hade jag satt det fram och flyttat bak det 4.0 du har fram idag.

Ok det var just det jag var rädd...tror jag cyklar lite till då å sen byter båda däcken!

Jag har gjort om tre hjul till slanglöst, ett One-Onehjul med ett begagnat On-One Floater däck och splitt tube, en Mulefutfälg med Snowshoe 5.5 och en Mulefut med ett begagnat Bulldozer 4.7. Jag använde 120ml/ hjul och det har fungerat bra

LinusE sa:
någon som vet om det går att få på större däck än 4" på rose tuskern ?

Kan bli tajt men däckets profil/bredd är nog det som avgör om ett fetare däck kommer gå frit från kedjan. Här med ett par Schwalbe Jumbo Jim 4" med kedjan på kassettens största drev.

150226_RoseTheTusker22015_IMG_0573-Redigera.jpg

//Källis

ja ser onekligen tajt ut :)

nästa fråga till dig blir ju då om du fått känslan att du vill ha bredare och isåfall varför eller varför inte :)

Nej, men så har jag också inte cyklat på större däck än 4" :) Känns som lagom avvägning mellan rapphet och skön mjuk gång.

//Källis

Oh stora samlade kunskap. Förlåt en syndare som inte orkar läsa hela tråden. Har groundcontrol idag. Vad skall jag ha för däck för skoterledscykling? Det släpper bak så fort det blir lite uppför. Lederna är ganska mjuka i nuläget. Tror framdäcket får bli kvar, funkar ok.

Tack på förhand.

Flurken sa:
Oh stora samlade kunskap. Förlåt en syndare som inte orkar läsa hela tråden. Har groundcontrol idag. Vad skall jag ha för däck för skoterledscykling? Det släpper bak så fort det blir lite uppför. Lederna är ganska mjuka i nuläget. Tror framdäcket får bli kvar, funkar ok.

Tack på förhand.

Har du prövat att sänka trycket? Man vill väl ha bredaste möjliga däck för skoterleder. Vad har du för bredd på nuvarande däck och hur breda får plats på din cykel?

Källis sa:
Nej, men så har jag också inte cyklat på större däck än 4" :) Känns som lagom avvägning mellan rapphet och skön mjuk gång.

//Källis

ett alternativ skulle ju kunna vara 4" bak o större fram.
t.ex jj som verkar finnas i 4.4 även om de verkar vara svårt att finna :)

eller kanske 4" 45nrth bak o 4,6 fram för utan o ha kört en tjokis känns dt som att bredden fram är viktigare än bak, eller kanske helt fel på de :)

LinusE sa:
Källis sa:

//Källis

ett alternativ skulle ju kunna vara 4" bak o större fram.
t.ex jj som verkar finnas i 4.4 även om de verkar vara svårt att finna :)

eller kanske 4" 45nrth bak o 4,6 fram för utan o ha kört en tjokis känns dt som att bredden fram är viktigare än bak, eller kanske helt fel på de :)

När det är löst så är det oftast bak som skär igenom först... så jag skulle vilja säga att det är lika viktigt med brett bak för att inte köra fast.

Flurken sa:

Tack på förhand.

Har du inte tillräckligt fäste när fälgen börjar att ta i marken så är det isåfall Lou 4,8 som möjligtvis kan hjälpa dig att komma en liten bit längre.
Groundcontrol är ett bra däck, men Lou tar det ett litet steg till när det är löst. Lou kombineras gärna med Bud fram för extra bra styrning och skrå-egenskaper.

Okay. Har 4.6 groundcontrol. Provade sänka ännu mer i trycket idag och det blev lite bättre. Finns det inget som är markant bättre för snö kör jag vidare på det. Tack för svaren.

Flurken sa:
Okay. Har 4.6 groundcontrol. Provade sänka ännu mer i trycket idag och det blev lite bättre. Finns det inget som är markant bättre för snö kör jag vidare på det. Tack för svaren.

Du kommer att märka skillnad med Lou 4.8 eftersom dobbarna är större/högre + att den ökade luftvolymen gör att du kan sänka trycket ytterligare lite till innan fälgen tar i backen.
Om du skulle tycka att skillnaden är "markant" är svår att svara på, men du borde helt klart märka skillnad iallafall.

Har beslutsångest! Kör idag med Jumbo Jim 4" på helstel fatbike men är sugen på 4,8", varför vet jag inte riktigt? Kör mest grusväg och stig blandat i varje runda så mer bärighet behöver jag egentligen inte, vinterdäck har jag redan. Vill inte ha med pump för att justera tryck inför varje avsnitt utan försöker hitta något medeltryck som funkar innan jag drar iväg. Försöker hitta sweetspoten som rullar lätt på grus/asfalt utan att det blir för stötigt på rötter och stenar i skogen. Skulle den bli lättare att hitta med fetare däck, eller blir allt bara ännu trögare? Hjälp!

Jag hade svårt att hitta rätt tryck fram med 4.0"-däck. Antingen var det stötigt som f*n eller genomslag och sladdrig styrkänsla.
Blev mycket bättre när jag satte på JJ 4.8" fram.
Blev bättre geometri (eller vad man ska kalla det) med 4.8" fram och 4.0" bak.

Jag har inte kört JJ 4.0. Men kör JJ 4.8 efter att jag bytt från Snowshoe.
Jag upplever det du söker, dvs jag har lätt för att bli nöjd med trycket. Vid lågt tryck lär de rulla lika bra/dåligt som dina 4.0.

Egentligen vet jag inte vilket tryck jag kör, men jag kan nästan trycka igenom till fälgen med två tummar om jag tar i ordentligt. Trots detta slår det sällan igenom trots aggressiv körning. Jag väger ca 73 kg. Kör hård terräng, men är någorlunda följsam i min körning.

BuTTuS sa:
Så "lagom" tryck kan vara lättare att hitta med fetare däck? Hur mycket påverkas rullmotståndet?

Jag vet som sagt inte tryck. Om jag kör lite mer än "tumme-till-fälg-tryck" så går det bra trögt. Kompenserar genom att öka trycket lite i bak, behåller lågt tryck i fram. Då går det prima även på asfalt.

JJ rullar ju väldigt bra tycker jag. Då jämför jag med min vanliga HT där jag kör Trail-King 2.4 bak.

Äh, det är väl bara att testa då antar jag! Beställning på JJ 4,8 liteskin lagd från bike24 tillsammans med en reservslang och kedja ifall jag behöver flytta bak hjulet. Kontot 1782 pengar lättare :-)

Eveningstar sa:
Jag hade svårt att hitta rätt tryck fram med 4.0"-däck. Antingen var det stötigt som f*n eller genomslag och sladdrig styrkänsla.
Blev mycket bättre när jag satte på JJ 4.8" fram.
Blev bättre geometri (eller vad man ska kalla det) med 4.8" fram och 4.0" bak.
+1 på detta, eller 2 rättare sagt eftersom jag nu bytt båda.
Och jag håller med, man kan ha högre tryck utan att det blir för stötigt i skogen och således lättare att hitta ett medel som funkar hyffsat på alla underlag. Jag väger 75ish och landade på 0.65/0.45 bak/fram.
Så det här var ju tråkigt för plånboken eftersom jag nu börjar fundera på att byta ut mina Dillinger 4 mot 5 till vintern nu då också...

Jag gillar mina Dillinger 5.
Nästan lika bra bärighet som Jumbo Jim 4,8.
Nästan lika bra grepp i snö som JJ 4,8.
Nästan lika bra rull som JJ 4,8 i snö.
Tillräckligt bra isgrepp för att det inte ska kännas farligt med isfläckar/blanka sjöar och skogsvägar.

För övrigt måste jag säga att trots priset på D5:orna så är dom värd var enda krona. Det är ofta som bäst ute i skogarna när det finns dödsis i var och var annan solglänta och skogsvägarna inte ens går att leda en dubbfri cykel över utan att riskera någon gammal kroppsdel.

Kommande veckor blir det Eurobike och sedan Interbike. Jag hoppas att 45 NRTH presenterar sina nya dubbdäck med dom nya större "hålpipsdubbarna" då.
Hoppas på "äkta 4,8" med lite rejälare mönster.

Lars.E sa:
Jag gillar mina Dillinger 5.
Nästan lika bra bärighet som Jumbo Jim 4,8.
Nästan lika bra grepp i snö som JJ 4,8.
Nästan lika bra rull som JJ 4,8 i snö.
Tillräckligt bra isgrepp för att det inte ska kännas farligt med isfläckar/blanka sjöar och skogsvägar.

För övrigt måste jag säga att trots priset på D5:orna så är dom värd var enda krona. Det är ofta som bäst ute i skogarna när det finns dödsis i var och var annan solglänta och skogsvägarna inte ens går att leda en dubbfri cykel över utan att riskera någon gammal kroppsdel.

Kommande veckor blir det Eurobike och sedan Interbike. Jag hoppas att 45 NRTH presenterar sina nya dubbdäck med dom nya större "hålpipsdubbarna" då.
Hoppas på "äkta 4,8" med lite rejälare mönster.
Nog tycker väl jag att Dillinger har bättre snögrepp än Jumbo Jim? Har iofs bara jämfört D4 och JJ4, men har nu uppgraderat båda till 5.

XXL har dillinger 5 till överlägset bäst pris.
För tillfället har dom inga på Webben, men det brukar dyka upp några lite nu och då.
De flesta butiker brukar ofta ha ett par hemma, men dom kan ligga undanplockade över sommaren.
Har man lite is i magen kan man hoppas på att dom har däcken när det är vänners vänner dagar med 20 - 25% rabatt.

BuTTuS sa:
Nog tycker väl jag att Dillinger har bättre snögrepp än Jumbo Jim? Har iofs bara jämfört D4 och JJ4, men har nu uppgraderat båda till 5.

Nja... det beror på vilken snötyp det är.
D5 har ett mönster som kramar snön på ett fint sätt och sedan släpper snön fint utan att bryta sönder den, medans JJ 4,8 har rejäla kantdubbar som krafsar ordentligt.
JJ 4,8 är dessutom större än D5 vilket märks när det är riktigt mjukt.

En stor del av förra vintern hade jag tillgång till 3 st fatbikes, varav 2 var "lånecyklar" som mina vänner och klubbkamrater brukade låna. 2 av dom hade JJ 4,8 och en hade D5. Det var ganska lik framkomlighet på dessa, men ofta var det JJ som drog det längsta strået i snön (JJ 4,8 med lågt lufttryck greppar bättre i snö än D5 med högt tryck och tvärt om).
På is eller stenhårt packad snö är däremot JJ väldigt lömska, medan D5 känns trygga.

Då det var folk med JJ 4.0 eller D4 med på turerna så hade dom ofta betydligt sämre grepp i snö än JJ 4,8 och D5.

Jag fick en jättepunka på mitt JJ4.8 när jag cyklade på en grusväg. En stor sten skar in i däcket och följde med runt några varv. Tog tyvärr inget kort på stenen i däcket. Hålet är nog 2cm långt. Kan det gå att laga ett sådant hål? Vill helst köra utan slang.

Tillbaka
Topp