FATBIKE: Däckstråden

Miracle sa:
Med tvådelad framväxel får man inte plats med 4.8 bak på en Dude om jag fattat rätt så där funkar kanske 4.4?
Fram är det ingen diskussion, som jag ser på saken, utan där ska det vara 4.8! :)

frid!
Jodå, det funkar finfint! Däremot kanske man måste flytta bakaxeln till bakre läget.

Sambal Oelek sa:
eirisch sa:
gedubbla gehjulpar gewesen!
sicket lyx! är väldigt sugen på dubbdäck men har ingen lust att köpa förrän jag har råd med ett till hjulpar. Så jobbigt att byta annars ju.

Det är lite oplanerad lyx. Hade tänkt sälja det gamla hjulparet, men får inte tillräckligt betalt i relation till hur smidigt det är att ha ett extra par. Hade hoppats på att få uppåt 2.5k. Har blivit erbjuden 1.5. Då är det ju bättre att ha dem kvar.
Men vis av erfarenheten kommer jag väl köra med dubbdäcken max 4 rundor i feb-mars.

BuTTuS sa:
Miracle sa:
Med tvådelad framväxel får man inte plats med 4.8 bak på en Dude om jag fattat rätt så där funkar kanske 4.4?
Fram är det ingen diskussion, som jag ser på saken, utan där ska det vara 4.8! :)

frid!
Jodå, det funkar finfint! Däremot kanske man måste flytta bakaxeln till bakre läget.

+1, jag kör JJ 4.8 på Dude med tvådelad framväxel och det är inga som helst problem. Jag har flyttat hjulet till bakre läget. Finns bildbevis tidigare i tråden.

Kupa sa:
BuTTuS sa:
Miracle sa:

frid!

+1, jag kör JJ 4.8 på Dude med tvådelad framväxel och det är inga som helst problem. Jag har flyttat hjulet till bakre läget. Finns bildbevis tidigare i tråden.

Ok gött......då få det bli 4.8"

NickPick sa:
Med tanke på snömängden i Göteborgstrakten så kanske det är rätt bra som det är?:)

Haha....jo det har du rätt i fast det var allt rätt mkt snö förra året :) Blir ju lite tyngre med 1190grams däck mot 990gram sen kan jag nog inte köra med dom lätta Specialized 2.3-3.0" slangarna i 4.8.orna.....
PS Har en bild från min lägenhet då det var mest snö förra året..

Bilagor

• IMGP7632.JPG
    IMGP7632.JPG
    211.6 KB · Besök: 78
Tyngre, kostar mer och snömängden är rätt begränsad där du bor. Jobbade hela vintern i Göteborg så jag var med om den :) Riktigt kallt var det bitvis också. December - januari?Minns inte riktigt.

Men det är klart, du får ju teoretiskt sett 2cm bredare däck som även väger mer och då får du även ha tyngre slang.

Hur mycket sparar man med slanglöst på en fatbike? Det är ju underbart på vanlig mtb.

Ingen gfbd-cykling pga förkylning. Jag orkade däremot byta lite gummi, JJ 4,4". Blir eventuellt en kort tur imorrn om orken finns.

Bilagor

• PSX_20161203_200203.jpg
    PSX_20161203_200203.jpg
    238.9 KB · Besök: 83
Kan konstatera att Jumbo Jim 4,4" ryms utan problem på en On-one Fatty. Ingen provtur än, annat än att rulla lite på parkeringen för att se att inget tar i.

Bilagor

• PSX_20161204_120228.jpg
    PSX_20161204_120228.jpg
    273.6 KB · Besök: 130
42Hz sa:
Ni som har nöjet att rulla runt på JJ 4.8", vilka slangar kör ni med om ni använder sådant?
...................................
För JJ 4,8" funkar Specialized freeride-slang för 2,3-3,0"-däck och då på en 80 mm-fälg. Det är väl beprövat av många norrmän och även av mig i tre år. Min vikt är 90 pannor och jag 8,5 psi bak och 6,5 psi fram. Inga genomslag eller punkor sedan lång tid tillbaka. ☺

Edit: Får komplettera med att säga att slangen väger 285 gram. Schwalbe 13F-slangen (185 gram) funkar till däck upp till 4,0".

Senast ändrad:
Tiki sa:
42Hz sa:
Ni som har nöjet att rulla runt på JJ 4.8", vilka slangar kör ni med om ni använder sådant?
För JJ 4,8" funkar Specialized freeride-slang för 2,3-3,0"-däck och då på en 80 mm-fälg. Det är väl beprövat av många norrmän och även av mig i tre år. Min vikt är 90 pannor och jag 8,5 psi bak och 6,5 psi fram. Inga genomslag eller punkor sedan lång tid tillbaka. ☺

Edit: Får komplettera med att säga att slangen väger 285 gram. Schwalbe 13F-slangen (185 gram) funkar till däck upp till 4,0".

Perfa! Fått genomslag mot fälgkanten några gånger. Lät ju bra att man tydligen kan köra lite högre tryck också utan att det blir "studsigt".

Tiki sa:
42Hz sa:

Finns det något lättare alternativ som kan funka som reservslang i nödfall? Jag kör JJ 4,8" slanglöst på 80mm fälg.

Jag kör schwalbes 26 tum 13F i mina Minion FBF/FBR 4.8:or. Slangen stretchas duktigt men håller trycket bra och har inte punkat på 3 månader i stenig terräng... Peppar peppar...

Tjena - har en fatbike på väg hem men vädret har blivit helt uppåt väggarna här längst i norr. 7 plusgrader utlovas imorgon och givetvis minusgrader efter det. Det kommer vara isbana i hela kommunen. Tänkte att vintern skulle vara fortsatt normal så beställde ett par 4,8 JJ att byta ut 4.0orna med men nu börjar jag fundera om jag skulle skruva i dubb i JJ 4.0orna så jag kan pendla medan det är 100% is och sätta på 4,8orna sen när det blir normalföre igen.

Vad rekommenderas? Finns det några vettiga dubb att skruva i eller är det färdiga dubbdäck som gäller? Funderar även på ett extra par fälgar för att göra bytena snabbare.

Jo såg lite dyrt ut men nu är det isbana här som förutspått. Höll på att slå ihjäl mig några gånger till fots hem ikväll... Hittade billigare dubb på https://www.fatbike24.de/Fahrrad-Teile/Fatbike-Teile/Fatbike-Spikes och planen är att borra "fickor" i nobbarna och sedan mata i såna där. Frågan är om jag ska göra det i mina 4.8 JJ eller 4.0 JJ. Tänkte köra 4.8 för snöns skull på vintern (och kunna pendla vad vädret än bjudit på under natten) och ev sätta på 4.0orna för sommarpendling, stig och lite test på lokala DH-banan.

Men vet inte om jag kommer vilja köra 4.8 även på sommaren, isåfall får 4.0orna agera ispendling och 4.8 får sitta på 80%-90% av året... eftersom jag är total rookie på fatbike vet jag inte. Vill jag bara köra 4,8 året om blir det då ett TREDJE par däck (vill nån köpa ett par 4.0 JJ?? ;D)och då vill jag nog köra på ett grymt snödäck ifall JJ inte räcker till, typ bud/lou. Då är det är lika att dubba bud/Lou så har man ett par dubbfria 4,8 JJ till sommaren..... hoff

Vad tror ni? Och går de att dubba JJ på detta sätt, verkar som att en på mtbr gjort det iaf. Tänkte köra slanglöst hela tiden och då verkar skruvdubben där sticka in i däcket aningen mycket (6,2mm) utöver att dom är snordyra. Fördel att dom är lätta att skruva ur till sommaren. Men måste vara sjukt försiktig när man borrar hål för dom andra dubben också så man inte går för djupt...

Satans väder. Var perfekt före när man beställde hojen :)

Senast ändrad:
vadaren sa:
Jo såg lite dyrt ut men nu är det isbana här som förutspått. Höll på att slå ihjäl mig några gånger till fots hem ikväll... Hittade billigare dubb på https://www.fatbike24.de/Fahrrad-Teile/Fatbike-Teile/Fatbike-Spikes och planen är att borra "fickor" i nobbarna och sedan mata i såna där. Frågan är om jag ska göra det i mina 4.8 JJ eller 4.0 JJ. Tänkte köra 4.8 för snöns skull på vintern (och kunna pendla vad vädret än bjudit på under natten) och ev sätta på 4.0orna för sommarpendling, stig och lite test på lokala DH-banan.

Men vet inte om jag kommer vilja köra 4.8 även på sommaren, isåfall får 4.0orna agera ispendling och 4.8 får sitta på 80%-90% av året... eftersom jag är total rookie på fatbike vet jag inte. Vill jag bara köra 4,8 året om blir det då ett TREDJE par däck (vill nån köpa ett par 4.0 JJ?? ;D)och då vill jag nog köra på ett grymt snödäck ifall JJ inte räcker till, typ bud/lou. Då är det är lika att dubba bud/Lou så har man ett par dubbfria 4,8 JJ till sommaren..... hoff

Vad tror ni? Och går de att dubba JJ på detta sätt, verkar som att en på mtbr gjort det iaf. Tänkte köra slanglöst hela tiden och då verkar skruvdubben där sticka in i däcket aningen mycket (6,2mm) utöver att dom är snordyra. Fördel att dom är lätta att skruva ur till sommaren. Men måste vara sjukt försiktig när man borrar hål för dom andra dubben också så man inte går för djupt...

Satans väder. Var perfekt före när man beställde hojen :)

Det fryser snart på igen. Har du ingen annan cykel du kan köra på under de isiga dagarna? Att sitta och försöka borra och pilla i dubbar i däcken låter som tortyrarbete och lär ta tid.
Jag kör JJ4.8 året om.

Jag har köpt hem 100 st Bestgripkopior från Kina. Kvaliteten var eländig, 30 av 100 gick att använda.. Jag reklamerade dubben så nu är det en ny omgång på väg, få se hur dom är

Jo cannondale tortyr helt säkert.värre än när jag matade in ett x antal hundra coldcutters i mx-däcken vilket inte ens det var speciellt roligt. Tror dessutom man vill mata in lite lim i varje hål på däcket innan man trycket ner dubben om det ska hålla bra. En på terrengcykel som håller på med detta men han väntar på sina dubb just nu. Funkar det så är det ju 1-2k billigare då är man redo att ta smällen..

Japp fryser på igen såklart, redan gjort men måste bli ganska kallt innan isen blir tryggt sträv.

Köp riktiga dubbdäck. Jag tror det kommer bli dyrt och gå åt skogen att försöka dubba ett par JJ. Om jag minns rätt är mönstret, framförallt i mitten, för lågt för att man ska kunna skruva i dubben.

Jag körde 4.8 fram och 4.0 bak "året om" och det kändes riktigt bra. Det var på en odämpad fatbike.

Yes eveningstar kan mycket väl vara att det går åt pipan. Men är inte skruvdubb jag ska sätta, och kanske inte behöver dubba i mitten heller. Man är sjukt kluven iaf, tar nog beslut sen när hojen kommer. Kanske går att hanka sig till jobbet med 4,8or och riktigt lågt lufttryck tills isen blir strävare.

Wrathchildsen ser grymma ut, hade nog blivit ett par sådana om dom funnits... är inte så sugen på dillinger 5, iaf inte den ouppdaterade versionen.

Är det någon som prövat Maxxis minion FBF och FBR 4,8 exo? Har två fatboys en med bluto och en med carbon gaffel. Kör vanligtvis GC 4,6 på sommaren och Bud/Lou 4,8 på vintern. GC rullar lättare men har dåligt sidgrepp där är Bud/Lou överlägsna. Funderar på att pröva Maxxis minion FBF 4,8 front och GC bak någon som prövat den kombon?

Uppdatering, hojen har kommit och hunnit få några mil på den. Då jag inte cyklat mtb på en massa massa år utan mest kört lvgräser så känns 4,0orna mer än nog. Kommer köra på dessa. Skoterlederna är stenhårda och 4,0orna rullar ju helt sjukt bra på väg! Skönt till pendlingen. Brukar inte få så mycket snö från och med denna tid på året här....

Ska testa göra dom slanglösa i veckan om mina fattystripper hinner anlända, det ska väl gå även med liteskins utan större problem?

Ang dubb så hade det varit skönt men det är verkligen grymt fäste i jumbo jimsen mjuka gummi i kombo med lågt tryck. Nu har vi fått lite snö också och kallare så blankisen är lite strävare och inte lika utbredd...

vadaren sa:
Uppdatering, hojen har kommit och hunnit få några mil på den. Då jag inte cyklat mtb på en massa massa år utan mest kört lvgräser så känns 4,0orna mer än nog. Kommer köra på dessa. Skoterlederna är stenhårda och 4,0orna rullar ju helt sjukt bra på väg! Skönt till pendlingen. Brukar inte få så mycket snö från och med denna tid på året här....

Ska testa göra dom slanglösa i veckan om mina fattystripper hinner anlända, det ska väl gå även med liteskins utan större problem?

Ang dubb så hade det varit skönt men det är verkligen grymt fäste i jumbo jimsen mjuka gummi i kombo med lågt tryck. Nu har vi fått lite snö också och kallare så blankisen är lite strävare och inte lika utbredd...
Hade inte du ett par 4,8 på ingång också? Om jag var du skulle jag testa dom först... Jag har kört både 4 och 4,8 och gillar dom större bättre pga att de är lättare att hitta ett bra allroundtryck i, man kan ha högre tryck i dom utan att dom blir stötiga i skogen

Fatboyslimjim sa:
Är det någon som prövat Maxxis minion FBF och FBR 4,8 exo? Har två fatboys en med bluto och en med carbon gaffel. Kör vanligtvis GC 4,6 på sommaren och Bud/Lou 4,8 på vintern. GC rullar lättare men har dåligt sidgrepp där är Bud/Lou överlägsna. Funderar på att pröva Maxxis minion FBF 4,8 front och GC bak någon som prövat den kombon?

Jag har kört FBF/FBR EXO 4.8:or sedan i höstas. Min tidigare erfarenhet av däck begränsas till VeeTire SnowShoe 4.5 och On-One Floater 4.0. Jämfört med dessa däck är FBF/FBR helt överlägsna när det gäller grepp och stabilitet. Passar mej mkt bra i GBG där det är mkt blandat hällar, lera och rötter. Funkade även förvånansvärt bra på frusen is-modd. Är bara att stå på, däcken greppar!
Nackdelen är väl att de är lite tunga och inte rullar så bra på asfalt. Inget som stör mej dock.

Senast ändrad:
Låter intressant! Hur är det med rullmotståndet jämfört med de däck du prövat? Tycker ofta att man klarar sig rätt bra med ett köttigt däck fram om bakdäcket rullar ok

Tillbaka
Topp