FATBIKE: Däckstråden

Avis på ditt däck. Varför bara ett? Gissar att du ska ha det fram?
Om jag fattat rätt så behöver du 218 dubbar fördelade på 6 rader per däck?
Men du vill ju ha likt på hö och vä, så då har du 3 radpar.
Nu får jag då 72.6666666667 dubbar per radpar om jag försöker att räkna, så jag har nog räknat fel :) Eller så missar jag något när jag tittar på bilderna som ser ut att ha jämnt fördelade rader.
Är det någon som är bra på att räkna så får ni gärna lista ut hur många dubb som behövs per radpar.
Kanske kan du som har däcken räkna hålen per rad?

Jag hade nog själv satsat på de spetsiga ytterst där det är minst vikt (då är det bra med en spets som tränger in trots liten kraft).
Sedan gillar jag den konkava dubben och hade fyllt på med den innanför den spetsiga.
De vanliga dubbarna hade jag satt i mitten där man ofta har mer vikt som trycker fast dubben (och där det inte heller är lika viktigt att det bettar).
Eller... Om det visar sig att någon av dubbtyperna är längre än de andra hade jag satsat på de längsta ytterst.
Men om antalet hål per radpar har någon slags hemlig mattematisk formel som gör att du kan sprida dina till synes udda antal dubbar på ett jämnt sätt så kan det kanske vara vettigare?

Har du sett att Trek/Bontrager har färdiga dubbsatser till Gnarwhal? (syns i din länk)
Har du verktyget för att montera dubben? Trek/Bontrager har ett med magnet.

Har ett framhjul med Jackalope 27.5 fälg men ska bygga mig ett bakhjul också. Postnord ska leverera däcket i morgon så då kan jag räkna hur många dubb och rader det har. På bilderna ser det ut som om det är fyra rader och om det är totalt 216 dubb och inte 218 så gör det 54 per rad. De vanliga dubbarna är aningen högre än Schwalbedubbarna men jag vet inte hur höga de konkava är. Schwalbedubbarna ska kanske sparas och så kör jag vanliga i de två mittre raderna och konkava ytterst, eller tvärtom... Får nog vänta med att bestämma mig tills jag har de konkava i handen. Dubbsatserna har jag sett men dom har inte dykt upp i någon webbshop nära mig :) Har Schwalbes dubbverktyg.

Tidigare har jag kört Bud/ Lou på min ICT men eftersom is numera är vanligare än snö så har jag sökt efter ett bra dubbdäcksalternativ. Tycker även att BB-höjden på min ICT är för låg för min smak så när jag hittade Gnarwhaldäcken kändes det som att jag kunde få flera fördelar på en gång. De stora Gnarwhaldäcken i 27.5 lär höja BB med minst en centimeter. Tror inte jag tappar allt för mycket bärighet jämfört med Bud/ Lou men det återstår att se. Har hunnit cykla en del med Barbegazi 27.5x4.5 fram och tycker att det rullar lättare och styr bättre än Bud. Det ska bli riktigt spännande den dag jag även har 27.5 bak :) För att husera 27.5x4.5 så har jag även en Manitou Mastodon på väg hem. Redan nästa vecka så kommer framänden vara helt uppdaterad men tyvärr måste jag vänta ett tag med bakänden. Tills vidare får Lou och D5 kämpa på där bak. Om allt går som planerat så blir ICT:n min åretruntcykel. Då kanske jag kan sälja min On-One :)

Spännande bygge.
Har varit i samma däck-tankar själv. Gnar 27,5 x 4,5 borde funka på Duden :)
Saknade dubben med Bud & Lou, men gillade den bärighet och driv som de gav.
Jag har sålt alla mina Bud & Lou och kör D5 på vintrarna nu då jag värderar dubb högre än bärighet och driv.
Men ska man tro det man läst så är Gnar 4,5 lösningen på allt ;)

4 dubbrader? kanske såg jag fel på bilderna jag såg? Vi får se när du får ditt däck.

Hoppas att du får ihop bakhjulet snart, så att du kan lämna en utförlig rapport.
Jag tror att du kommer att uppleva Gnar som betydligt större än Barb?

Jag gillar denna bild med Gnar 27,5 x 4,5 bredvid Bud 26 x 4,8.

http://forums.mtbr.com/attachments/...874-27-5x4-whos-excited-whos-not-8a3a3397.jpg

Första Barb 4,5 protodäcken man såg bilder på verkade finnas i 2 varianter som skiljde sig ganska mycket från varandra i storlek då vissa fick plats i Bluto och andra inte var i närheten av att få plats.
En kompis har Barb 4,5 som precis får plats i hans Bluto med millimeter passning. Därför verkar det som att Trek/Bontrager valde den mindre versionen till de färdiga däcken.
De bilder man sett när folk försökt att få in Gnar 4,5 i bluto ser ganska lika ut som de större prototyperna av Barb som inte fick plats i Bluto, så...
Kanske är det en större stomme? Eller så är det bara som det ser ut när det är ett rejälare mönster?
Du får mäta dina Barb och Gnar kanttråd till kanttråd innvändigt när det ligger utplattat så ser du om stommen är lika stor.

Fälg Jackalope och Bontrager Barbegazi 27.5 x 4.5 i Bluto. Varje centrumdubb tar i när man snurrar hjulet. Omkrets på Barbdäcket vid knappt 6 PSI är 243 cm.

Bilagor

• DSC_2498.jpg
    DSC_2498.jpg
    217.8 KB · Besök: 167
  • DSC_2497.jpg
    DSC_2497.jpg
    226.7 KB · Besök: 146
Mätt invändigt är Bargegazi (27.5 x 4.5) 249 mm bed to bed. Samma mått på ett helt nytt Gnarwhal (27.5 x 4.5) är 250 mm. Blir väl aningen bredare när det har sträckt sig.

Gnarwhal väger 1577 gram på vår gamla köksvåg.
Det har 6 rader med dubbhål och 36 hål i vardera rad, det finns alltså plats för totalt 216 dubbar. Enligt Lars.E förslag ovan så funderar jag på att sätta de gamla Nokiandubben (med höjd ca 5,5) i de två mittersta raderna, 45NRTH konkava (5,8 mm höga) i de båda näst yttersta raderna och ytterst blir var tredje dubb 45NRTH och två Schwalbe (5,7 mm höga) däremellan.

Vad tror du om det Lars.E?

psvensson sa:
Mätt invändigt är Bargegazi (27.5 x 4.5) 249 mm bed to bed. Samma mått på ett helt nytt Gnarwhal (27.5 x 4.5) är 250 mm. Blir väl aningen bredare när det har sträckt sig.

Gnarwhal väger 1577 gram på vår gamla köksvåg.
Det har 6 rader med dubbhål och 36 hål i vardera rad, det finns alltså plats för totalt 216 dubbar. Enligt Lars.E förslag ovan så funderar jag på att sätta de gamla Nokiandubben (med höjd ca 5,5) i de två mittersta raderna, 45NRTH konkava (5,8 mm höga) i de båda näst yttersta raderna och ytterst blir var tredje dubb 45NRTH och två Schwalbe (5,7 mm höga) däremellan.

Vad tror du om det Lars.E?

Jag tror att det blir finafisken :)

Det blev inget dubbande idag. Beställde en Manitou Mastodon i torsdags och den dök upp igår så jag var tvungen att montera den :) Trycker troligen i dubbarna i morgon efter att jag provkört nya gaffeln.

Vi har varken is eller snö än men jag återkommer med ett omdöme när jag har provat däcket i sitt rätta element. Kommande vecka står inkörning på schemat. Inte så kul men det ska göras :)

Snabb fråga;
Har en White Fat med Snowshoes 4.5. Har även ett JJ4.8 som jag inte monterat än.
Ska jag tänka JJ bak eller fram för bästa framkomlighet i allsköns snö?

Hej! Kan inte uttala mig om snowshoen men jumbo Jim är riktigt dåliga på lös snö. Fungerar ok på hårdpackat men katastrof när det behövs drivning. Hal som en tvål. Bud/Lou rekommenderas om löst. Jumbo fina och lättrullade på sommaren dock

Jag körde Jumbo Jim 4.8 fram å Snowshoe 4.5 bak på snö innan jag skaffade Dillinger 5. Tyckte det drev på helt ok bak, men var det riktigt löst sjönk det ju ner en del.

frid!

Finns det nåt enkelt sätt att se om ett däck är monterat tubeless eller med slang, utan att kränga däck? Jag har köpt en beg. fatbike där tidigare ägaren inte längre svarar på frågor. Ventilerna har löstagbar kärna.

Alfsomfan sa:
Finns det nåt enkelt sätt att se om ett däck är monterat tubeless eller med slang, utan att kränga däck? Jag har köpt en beg. fatbike där tidigare ägaren inte längre svarar på frågor. Ventilerna har löstagbar kärna.

Lossa på hela ventilen när det är luft i däcket, mina ventiler blir då rejält kladdig så det syns direkt när man tar lös inre delen... skaka på däcket och lyssna efter ljudet av vätskan osv

Senast ändrad:
Någon som testat och kör tubeless på däcken som sitter på 5fat pro?

VEE Rubber VRB-375 Snow Shoe XL 72 tpi, 26x4.8" ?

Inte direkt impad över hur de beter sig på skoterspår, har testat olika tryck men upplever att de sladdar omkring. Funderar på om det kan vara idé att byta men till vad ?

Norrhoppan sa:
Någon som testat och kör tubeless på däcken som sitter på 5fat pro?

VEE Rubber VRB-375 Snow Shoe XL 72 tpi, 26x4.8" ?

Inte direkt impad över hur de beter sig på skoterspår, har testat olika tryck men upplever att de sladdar omkring. Funderar på om det kan vara idé att byta men till vad ?

Bud & Lou 4,8 är bra när det är moddigt.

Inte moddigt här i spåren nu mest att skoterspåren är inte alls hårt packade på grund av all snö som kom på kort tid. Slirar omkring & svårt att styra. Körde en mil idag på promenadpackade stigar och det var helt annat före där.

psvensson sa:

trodde jag bestämt mig kring hjulvalet på mitt fettobygge men då hjulbyggaren i england inte svarar på mail på ett par dagar börjar jag titta igen och funderar på Jackalope 27,5. Trevlig plus är ju att man kan dubba däcken själv och schwalbedubb är ju billigt.

Hittar dock ingenstans ngn vikt på hjulen, Har du kolla på vad fram respektive bakhjul väger?

HUr tycker du jackalope baknavet är?

Har ingen koll på vikten. Mitt bakhjulsnav höll 5 månader innan frihjulsbodyn gav upp. Fick ny på garanti, få se hur länge det håller. Jackalopefälgarna är bland de enklaste att sätta upp slanglöst. Har köpt sådana på Triton Cycles men Cykelkraft har dom också. Och din lokala Trekhandlare kan säkert också få hem både fälgar och hjul. Köpte mitt bakhjul av den lokala Trekhandlaren. Kostade 3200 kr och det var nära till hjälp när frihjulsbodyn gick sönder :)

Hittade vikt på 26”

Då vägde bak 1530 och fram 1330, inte superlätt men inte heller bojsänke. Har klubbrabbat hos lbs som säljer trek/Bontrager så ska in o höra vad de har för pris

Dock känns ju baknavet som ett relativt enkelt nav. Hade ju tänkt hope nav om jag kör på 26” då jag fick ett schysst pris från slam69 men sedan jag mailade dem igen med lite frågor har jag inte hört ngt på ett par dagar. Ville bla veta frakten

Senast ändrad:
Nu när du ändå är uppe i den prisklassen...
DT hjulset sägs väga ca: 2250 för paret och har ett nav som håller bra. Dessutom ganska enkla att göra slanglösa.

Men men... Jackalope 27,5 med Gnar 4,5 verkar riktigt najs.

Lars.E sa:
DT hjulset sägs väga ca: 2250 för paret och har ett nav som håller bra. Dessutom ganska enkla att göra slanglösa.

Är br710 lätta tubeless ? De är ju inte klassade som tlr av DT själva. 6400kr finns det hjulsetet för på rosebikes.

Ev kan jag få 10-15% på jackalope och då landar vi runt 5200.

Skulle isåfall köra barbagazzi på sommaren och kanske dubbade gnarwhal om det är isig vinter.... alla dessa val.... hade ju som bestämt mig men när slam69 inte svarar på mail blir jag osäker igen plus risk att frakten landar på 100 pund

Martinmat sa:
Lars.E sa:

Är br710 lätta tubeless ? De är ju inte klassade som tlr av DT själva. 6400kr finns det hjulsetet för på rosebikes.

Ev kan jag få 10-15% på jackalope och då landar vi runt 5200.

Skulle isåfall köra barbagazzi på sommaren och kanske dubbade gnarwhal om det är isig vinter.... alla dessa val.... hade ju som bestämt mig men när slam69 inte svarar på mail blir jag osäker igen plus risk att frakten landar på 100 pund

710 är lätta att få täta och burpfria med latexband från Fattystripper. På Jackalope behövs inget latexband.
Barb på sommaren och Gnar på vintern låter som en bra kombo.

Ok men fattystripper krävs alltså, det är väl sådär om man tänkt byta däck ibland?

Får se vad de säger imorrn eller ifall jag får ngt svar från slam69

Martinmat sa:
Ok men fattystripper krävs alltså, det är väl sådär om man tänkt byta däck ibland?

Får se vad de säger imorrn eller ifall jag får ngt svar från slam69

Krävs är ett starkt ord som i detta fall inte överensstämmer med verkligheten.
Det finns även andra sätt att lösa slanglöst på dt 710, men då latexbandet är relativt billigt, enkelt och framför allt gör det väldigt burp-säkert så känns det värt att byta band vid däckbyte om man inte byter däck galet ofta.
Jackalope däremot "kräver" inget latexband eller liknande.

I nybygget kommer jag ha ett jumbo Jim 4.8 och ett GC 4.6, har ni några tankar om vad jag ska köra fram respektive bak?

Jj lågt rullmotstånd, fördel bak känns dock mysko att köra det fetaste bak o inte fram?! ?

Vad säger ni? Jj fram eller bak?

BuTTuS sa:
BuTTuS sa:
Yeti sa:
Äsch, dom skickar ju inte till Sverige :-(
Hittade dom på www.fatbike24.de , dyra som stryk men va faan, klick! Väntar med spänning :-)

24.99 EUR.
Vid nästa beställning får det nog följa med en iallafall.
Jag har alltid en reservslang i sadelväskan även då jag kör tubeless. Denna verkar lätt och smidig att släpa runt på.

Tillbaka
Topp