FATBIKE: Däckstråden

Testat Addix 4.8 snakeskin mot slitet liteskin 4.0. Det gick tyngre och hade bättre grepp. :)

Troy det är svårt att utvärdera om man inte bytt bort ett likadant oslitet däck mot ett nytt Addix. Varför man nu skulle göra det.

Jag bytte till Addix 4,8 SS från 3star 4,8 LS bak på klubben lånefatbike.
Kan inte påstå att jag eller någon annan märkt någon jätteskillnad på lånecykeln.
Jag har alltid haft 3star SS 4,8 på min och jag har alltid varit nöjd med 3star så länge det inte är lös snö.
På nybygget valde jag att montera 3star trots att jag även hade ett par Addix liggande. Kanske valde jag fel? Hade jag blivit mer än nöjd, inte märkt någon skillnad eller blivit missnöjd om jag monterat Addix istället?

BuTTuS sa:
Har det kommit några nya lättrullade dubbdäck på marknaden?
Wrathchild är inte mer lättrullad mot Dillinger. Men så här blir vinterns kombination. Men jag tycker Dillinger går olika tungt beroende vilket håll det rullar, men det kan vara inbillning.

Bilagor

• 20181201_115114.jpg
    20181201_115114.jpg
    377.5 KB · Besök: 267
Hepp! Blivit med fatbike, en Surly Pugsley. Orginaldäcken satt på när jag köpte den (Nate 3.8 27psi), fälgarna är Surly Marge lite. Bytte ut däcken mot nya Jumbo Jim SS addix 4.0 och jisses vad mycket kvickare feeling. Körde också med freerideslang 190g för att få ner vikten men punkade rätt så omgående. Beställde så Fattystripper, ventil och gucka, skulle fixa det ikväll.

Men nej. Det finns inte chans i helsicke att det där ska gå att få tätt. Däcket sitter så löst på fälgen att det nästan fladdrar omkring. Testade även med gamla Natedäcket. Samma sak.

Nu har jag ingen kompressor och måste kanske testa det innan jag gnäller mer, men många vittnar ju om att "jag har poppat alla med vanlig golvpump". Jag hade såpat strippen, hällt i gucka, tagit ur käglan och pumpade allt vad jag var värd.
Är det något tips jag har missat (förutom en kompressor..). Slutade med att jag muttrande satte in tjockslangar igen, och cykeln blev några hekto tyngre.

BuTTuS sa:
Har det kommit några nya lättrullade dubbdäck på marknaden? Jag tycker mina Dillinger 5 går sååå trögt jämfört med JumboJim, men det kanske man får räkna med?
Aldrig blir man nöjd... Nu vekar ju snön vara här för att stanna å dubb behövs egentligen inte längre, nu vill jag ha bättre bärighet! Vad ska man satsa på som är fetare än Dillinger 5? Plats verkar finnas, jag har 12-13 mm kvar mellan kedja och D5orna.

De är rejält tunga typ 2kg, kolla först att de ens får plats. Bra för riktigt lössnö men tror tex att surly bud/Lou är mer allsidiga o fortf bra bärighet

Martinmat sa:
Sant, just nu är det tufft mkt lös kall snö, hade ett helvete idag på groundcontrol o jumbo Jim.

Hyfsat pris för 2xl

https://www.fatbike24.de/products/F...ee-Tire-Snow-Shoe-2XL-Fatbikereifen-2016.html
HIttade en snubbe i gruppen Fatbike Sweden på fejjan som klämt ditt ett 2XL bak, så det verkar funka på Duden!
Jag har nu beställt ett par så får vi se om jag ångrar mig efter första turen... Tog den vita varianten eftersom de verkar ha en mjukare gummiblandning, med risk för att de inte kommer att se lika feta ut som i svart :-)
Synd de är odubbade bara, men det behövs iofs inte just nu. Får se i vår eller nästa höst när isen kommer tillbaka om man kanske kan dubba dom själv?

Jag vet, det är liksom vitsen med dom :-)
Tror dock inte tomten hinner komma med dom då paketstatus bara är "elektronisch an DHL übermittelt" än så länge så väntar otåligt till mellandagarna.
Jag har dock en tendens att gå händelserna i förväg och sitter nu och grubblar på rotationsriktning och om jag har råd att dubba dom, men får väl tygla mig tills jag vet om dom går in i ramen :-)

Jag är också sugen, men rymmer just precis 4,4" i mitt gamla skrälle. Ska nog kanske skicka en önskelista om tjockare cykel till Tomten först.

2XL är riktigt tröga och har sin plats då snön är just på gränsen rill cykelbar. De är riktigt stora på 100 mm fälg. Jag sålde mina efter en vinter...

Terrene Johny 5 är ett intressant alternativ. Kan dubbas, är nästan lika bred som 2XL men lägre. Ska rulla hyfsat, skulle nog skaffa sådana om jag skulle välja nu.

Yeti sa:
2XL är riktigt tröga och har sin plats då snön är just på gränsen rill cykelbar. De är riktigt stora på 100 mm fälg. Jag sålde mina efter en vinter...

Terrene Johny 5 är ett intressant alternativ. Kan dubbas, är nästan lika bred som 2XL men lägre. Ska rulla hyfsat, skulle nog skaffa sådana om jag skulle välja nu.
Å det säger du nu? :-)
Men dom verkar vara äckligt dyra och finns inte i europa än?

BuTTuS sa:
...
Men dom verkar vara äckligt dyra och finns inte i europa än?

En kompis har redan ett par på cykeln och min lokala cykelbutik här i Åbo säljer sådana både odubbade och med dubb. Färdigt dubbade är de dyra (235 €), men det är bara att köpa odubbat och sätta dit Schwalbes dubbar, som inte kostar mycket. Blir runt 1500 kr stycket.

Rimligtvis bör de finnas annanstans i Europa också.

Hade 2XL för två år sedan:
P1000686.jpg

Senast ändrad:
Ja va ska man ha för däck? Körde min premiär på Fatbike nu i kväll och märkte att Ground Control blev riktigt hårda och noll fäste på sten/berg...inte så bra i snö heller?.

Jag köpte mina av tyska försäljaren som är listad på TERRENE:s hemsida. Mycket bättre pris än i Finland, men fortfarande inte ett dugg billigt :)
J5-JJ.jpg

Tobbe A sa:
Nej, gummit blir ju hårt som en hockeypuck.

Undra hur mycket lufttryck det är i en Hockeypuck?
Jag har en hel del vänner som kör Ground Control och det är ett bra allround-däck som funkar halvbra till det mesta.
Jag har svårt att säga att Ground Control är ett dåligt däck även om VEE med silica-gummi ofta har bättre fäste på blöta berg och stenar. Att Bud & Lou eller VEE 2XL har bättre fäste i snö är sedan gammalt.

Lars.E sa:
Tobbe A sa:

Jag har en hel del vänner som kör Ground Control och det är ett bra allround-däck som funkar halvbra till det mesta.
Jag har svårt att säga att Ground Control är ett dåligt däck även om VEE med silica-gummi ofta har bättre fäste på blöta berg och stenar. Att Bud & Lou eller VEE 2XL har bättre fäste i snö är sedan gammalt.

Själva gummit blir hårt, körde väl med 0.2-0.3 i lufttryck på slutet, dom borde finnas med Griptongummit?.

BuTTuS sa:
Ids du mäta bredden på dom?

Har inget bra mätverktyg tillgängligt, men stommen kant till kant invändigt är ganska lika som JJ 4,8 ( kanske någon mm bredare?).
Bredden på Luftkammaren är inte mycket större än JJ 4,8 men totalbredden och höjden är större då den har rejälare gummiklackar både i mitten men framförallt går mönstret ut längre över däcksidorna.

Med toleranser, tryck och fälgar hit och dit, så skulle jag kunna avrunda och påstå att däcket är storleksmässigt ganska likt Bud & Lou 4,8 (vilket är en bra storlek på ett dubbdäck för mig som är van att åka med Dillinger 5 som är ett betydligt mindre däck).

Lars.E sa:
Jag köpte mina av tyska försäljaren som är listad på TERRENE:s hemsida. Mycket bättre pris än i Finland, men fortfarande inte ett dugg billigt :)
Jag hittar bara en tysk där, utan webadress?
Hur rullar dom? Och har du inte satt det åt fel håll?
Och det viktigaste, bredden... Ids du mäta dom?

Tobbe A sa:
Lars.E sa:
Tobbe A sa:

Själva gummit blir hårt, körde väl med 0.2-0.3 i lufttryck på slutet, dom borde finnas med Griptongummit?.

Jag är inte helt säker på att en mjukare gummiblandning har tillräckligt stora fördelar för att uppväga nackdelarna, men vill du ha det så vill du ha det :)

Jag körde med VEE rubber snowshoe 4,7 med silica-gummit en höst för några år sedan. Det var riktigt najs med det klistriga gummit bland stenar och rötter trots att det är ett i mitt tycke skitdäck i övrigt. Däremot på transportsträckor så sög det big time med ett rullmotstånd som överträffade mina vänners rullmotstånd till den grad att jag låtit däcken ligga och skämmas i garaget sedan dess.
Snovshoe 4,7 har dessutom väldigt lite sidogrepp i snö och silica-modellen packar fast rikligt med snö i mönstret vid vissa snötyper. (Det däckets självstyrning är inte heller något jag saknar.)

45NRTH hade tidigare en variant av Dillinger som hade mjukare gummiblandning. Älskat av ett fåtal, men utgick ur sortimentet av en eller flera anledningar.

Lars har du länk till tysk sajt?

Kör GC bak o tycker det är ett hyggligt allrounddäck, däcksidorna håller bra trots mkt lågt tryck 4 psi. Upplever inte hårt gummi som ngn ovan sa

BuTTuS sa:
Lars.E sa:

BuTTuS sa:
Lars.E sa:

Jag ids inte mäta dom med den mätutrustning jag förfogar över. Men som sagt... Min bedömning är att de ligger väldigt nära Bud & Lou i storlek.

Heter Tysken Jörg S så är det honom jag handlat av. En entusiast som har detta som hobbyverksamhet vid sidan av ett bra jobb på ett stort företag i en helt annan branch.
Han skötte allt snyggt med regelbundna uppdateringar i processen, men jag kan lova att jag att jag kände mig lite nervös att betala massa pengar till en random snubbe.

Har bara kört ett par timmar på däcket idag.
Föret ger inte rättvisa åt en åsikt angående rull mm, men det kändes bra i snön och det lilla vi körde på plogad väg. Inget super-rull i det mjuka föret såklart, men inte heller störigt segt det lilla man hann känna efter i snön.

Mönstret är konstigt och jag vände och vred på det ett antal gånger och kliade mig i huvudet innan jag hittade något som ser ut som en pil.
J5-pil.jpg

Jag hoppas att jag tolkat det rätt även om mönstret är nästan lika knasigt som mitt gamla Bulldozer 4,7.

Martinmat sa:

Kör GC bak o tycker det är ett hyggligt allrounddäck, däcksidorna håller bra trots mkt lågt tryck 4 psi. Upplever inte hårt gummi som ngn ovan

Jag har bara kört dom i -7 till -11 grader och då är gummit inte roligt på berg/sten om man jämför man gummit mot GC med Griptongummit.

Martinmat sa:

Nej... Men hittar du en tysk Jörg S. på TERRENE:s hemsida så är det nog den snubbe jag köpte av.
Det var en kompis som letat rätt på honom, men han köpte annat, så jag tog över mail-konversationen.
Han var trevlig och ringde mig för att säkerställa beställningen (och prata om sina USD-gafflar och San Andreas cyklar och fatbikes).
Känner man att det inte känns bra att förbetala pengar till ett privat konto så bör man handla av någon annan :)

Lars.E sa:
BuTTuS sa:
Lars.E sa:

Jag ids inte mäta dom med den mätutrustning jag förfogar över. Men som sagt... Min bedömning är att de ligger väldigt nära Bud & Lou i storlek.

Heter Tysken Jörg S så är det honom jag handlat av. En entusiast som har detta som hobbyverksamhet vid sidan av ett bra jobb på ett stort företag i en helt annan branch.
Han skötte allt snyggt med regelbundna uppdateringar i processen, men jag kan lova att jag att jag kände mig lite nervös att betala massa pengar till en random snubbe.

Föret ger inte rättvisa åt en åsikt angående rull mm, men det kändes bra i snön och det lilla vi körde på plogad väg. Inget super-rull i det mjuka föret såklart, men inte heller störigt segt det lilla man hann känna efter i snön.

Mönstret är konstigt och jag vände och vred på det ett antal gånger och kliade mig i huvudet innan jag hittade något som ser ut som en pil.

Jag hoppas att jag tolkat det rätt även om mönstret är nästan lika knasigt som mitt gamla Bulldozer 4,7.
Tack.
Är det orginaldubbarna på bilden eller köpte du utan och dubbade själv?

Jag mailade honom igår och frågade efter priser men inget svar än.
Edit: Fast det kanske du kan svara på Lars? För både dubbat och inte?

Senast ändrad:
BuTTuS sa:
Jag mailade honom igår och frågade efter priser men inget svar än.
Edit: Fast det kanske du kan svara på Lars? För både dubbat och inte?

Jag kan inte svara på prisfrågor då han själv inte kan göra det rent generellt. Han räknar ut priset vid förfrågan beroende på hur stor beställning han lyckas få ihop och vad frakten då kommer att kosta hem till den som vill köpa.
Hade han haft ett lager och kört med listpris så hade det blivit dyrare iallafall.
Kanske hade jag tur med tajming då det gick på bara några veckor från första kontakt tillfället tills att jag hade däcken? Under tiden skickade han bilder på order och fraktsedlar + på däcken vid omlastning hos honom. Men man får räkna med att det inte går jättesnabbt då de kommer från andra sidan atlanten.

Lars.E sa:
BuTTuS sa:
Lars.E sa:

Vad väger dom?
Funkar dom bra att köra TL?
Har alltid kört JJ SS 4.8 men man funderar ju om det finns något bättre.

Cannondale jekyl 1000 sa:
Lars.E sa:
BuTTuS sa:
Lars.E sa:

Vad väger dom?
Funkar dom bra att köra TL?
Har alltid kört JJ SS 4.8 men man funderar ju om det finns något bättre.

Jag vet inte vad som hände när jag skulle montera däcken... vågen fanns där på bordet inom synhåll, klar att användas.
Men helt plötsligt satt däcken monterade tubeless med fattystripper innan jag ens han tänka tanken på att väga dem. Snabbt enkelt och ganska tätt redan utan vätska. Efter ett dygns vila var det fortfarande ganska mycket luft kvar även om de inte var lika stenhårda som jag först pumpat dem. Jag släppte då ut luften och fyllde vätska innan jag tog premiärturen.
Det var inga problem att få däcken på plats med vanlig golvpump (Topeak Dualie) och de knäppte till några gånger när de poppade på plats på DT-fälgarna.
Det finns många däck som fungerar bättre än JumboJim i snö, tex detta.

Tillbaka
Topp