Fatbike dubbdäck

mimmimii

Medlem
Fatbike dubbdäck
Hejsan!
Vad har ni för åsikter om dillinger dubbdäck 4,6" eller 4,8" är det någon väsentlig skilnad?
Har en white fat 7pro med jumbo jim 4,8 nu ?

Fatbike dubbdäck
Jag har ingen egen erfarenhet men har hört av någon som provat att dubbdäck var en besvikelse på fatbike. Däcken är så mjuka att dubbarna inte får tillräckligt tryck att bita fast. Dyrt, tungt och utan nämnvärt bättre grepp var omdömet. Med lite tur dyker det upp någon som har provat själv.

Fatbike dubbdäck
mimmimii sa:
Hejsan!
Vad har ni för åsikter om dillinger dubbdäck 4,6" eller 4,8" är det någon väsentlig skillnad?
Har en white fat 7pro med jumbo jim 4,8 nu ?

D5 4,8 är inte tubeless ready och är inte lika breda som andra 4,8-däck (tex. Jumbo Jim).
D5 4,6 är tubeless ready och är ungefär samma bredd som D5 4,8.

Fatbike dubbdäck
Snelhest sa:
Jag har ingen egen erfarenhet men har hört av någon som provat att dubbdäck var en besvikelse på fatbike. Däcken är så mjuka att dubbarna inte får tillräckligt tryck att bita fast. Dyrt, tungt och utan nämnvärt bättre grepp var omdömet. Med lite tur dyker det upp någon som har provat själv.

Jag tycker att dubbade däck ger betydligt bättre isgrepp än odubbade däck.
Väljer man dessutom ett däck som har dubb även i mitten (vilket Dillinger inte har) så blir det riktigt bra grepp. Senaste åren har det kommit några feta däck som har märkbart bättre isgrepp än Dillinger.
Dillinger har dock tillräckligt bra grepp för att man ska känna sig tillräckligt trygg på is för att ha roligt även de dagar vissa gömmer sig i källaren istället för att njuta av naturen.
Själv kör jag dubbade Jonny 5 och har inga planer på att gå tillbaka till Dillinger.

Fatbike dubbdäck
Snelhest sa:

Har Dillinger 4 och är mycket nöjd, skulle aldrig kunna cykla utan dubb. Jo, om jag är livstrött.
De kör 4 eller 5 månader varje vintern och nu, efter fyra vintrar är de slitna och får jag köpa nya. Mycket pengar men nya tänder är dyrare ;)

Fatbike dubbdäck
Det är ju glädjande att jag varit felinformerad. Jag har ju ingen fatbike själv så för att dra iväg lite OT: När blir vanliga cykeln stående till förmån för tjockisen? Jag tycker aldrig att jag ser några spår i krokarna av Hellas och då kör jag året runt men det kanske inte är stigar som är grejen?

Fatbike dubbdäck
Har ingen vanlig MTB längre så det är inget problem! ;)

Jag kör på Wrathchild fram å Dillinger bak. Cyklar mer grusväg å mindre med stig på vintern så det funkar fint för mig. :)
Hade Dillinger även fram förut, men tyckte fästet var för dåligt.

frid!

Fatbike dubbdäck
Martinmat sa:
h.g.j sa:
Martinmat sa:
45nrth har flera olika varianter. Tyvärr sjukt dyra, senaste är wrathlorde med 300 dubb men det kostar 2890kr på bikeshop (styck) ?

Köpte sådana nu för 1784kr/st, fortfarande dyrt men bättre än det du skrev ovan....

Härligt, vart köpte du dem?

https://bikeshop.se/cykeldelar/dack...-xl-pigger-tubeless-ready-tr4661p-p0000261770

Kampanjen verkar vara igång fortfarande... ?

Fatbike dubbdäck
Invägning av 300 st dubb inför några timmars monotont handarbete och terapi på Salsans ännu odubbade Dillinger5 26x4.6".

IMG_20210227_105855278.jpg

Tänker inte fulldubba med 258 st per däck utan nöjer mig med att "ekonomidubba" med totalt 258 st fördelat på två däck, och på bakdäcket dubba de två innersta raderna med prio på drivgrepp, och på framdäcket förutom mittenraderna som bak även raden närmast utanför på varje sida för lite extra broms och styrgrepp/kantgrepp fram. Yttersta raden kommer således lämnas odubbad, åtminstone till att börja med, för utvärdering och prov. Varje radvarv har 43 st dubbhål så det kommer alltså att bli 86 st dubb i bakdäcket och 172 st dubb i framdäcket när allt är klart. Ganska försumbart viktpåslag ser det ut som.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp