Fatbike Q&A.

Fatbike Q&A.
Jo, slänger in en bild från första försöket till hopmontering. Har bestämt mig för att köra helstelt och med 27.5" fälgar med 45 mm innerdiameter. Kommer antagligen att köra med Hodag 27.5 x 3.8. XT bromsar och SLX 1x11 med 28 fram och 11-46 bak. Har precis satt igång med att byta fälg på bakhjulet. Postar några bilder när hjulet är klart.

IMG_20180217_131919588.jpg

MZ sa:
psvensson sa:
Ja, det är klart. Gärna byggtråd :)

Har inte du med en "ny" ram att göra byggtråd med??

Fatbike Q&A.
White Fat5 Pro med Bluto 120 mm?

Skall i veckan lämna in gaffeln på service och är inne på att öka slaglängden från dagens 80 till 120 mm. Men har svårt att helt förutse hur det kommer påverka hur cykeln blir. Kommer den suga uppför? Vill ju inte behöva ligga på styret så snart det lutar uppåt. Är en måttligare ökning till 100 bättre. Hjärtat säger att klart jag vill ha 120 men tänkte att jag för en gång skull skall testa att göra något genomtänkt... ha ha! Länk till min cykels geometri nedan. ALL input uppskattas enormt!

http://whitebikes.se/cyklar/5-fat-pro/

Fatbike Q&A.
RobertRaden sa:
White Fat5 Pro med Bluto 120 mm?

Skall i veckan lämna in gaffeln på service och är inne på att öka slaglängden från dagens 80 till 120 mm. Men har svårt att helt förutse hur det kommer påverka hur cykeln blir. Kommer den suga uppför? Vill ju inte behöva ligga på styret så snart det lutar uppåt. Är en måttligare ökning till 100 bättre. Hjärtat säger att klart jag vill ha 120 men tänkte att jag för en gång skull skall testa att göra något genomtänkt... ha ha! Länk till min cykels geometri nedan. ALL input uppskattas enormt!

http://whitebikes.se/cyklar/5-fat-pro/

Det är som med vanlig mtb. Längre gaffel än rekomenderat fuckar upp geo och gör ramen svagare. Eventuell garanti uteblir. Skulle rekomendera att köra 100mm. Whiten verkar ha 468 mm gaffellängd, en 120 mm Bluto har 531 mm axel to crown.

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
Äh, blev ivrig, så det hanns ingen byggtråd. Inte mycket bling ändå, då det mesta är 5 år gammalt.
PSX_20180228_230313.jpg

Upplever baken som lite trängre än på Fattyn, JJ 4,4" går in, men tror du blir svårt med något större.
PSX_20180228_231230.jpg

Fatbike Q&A.
Snyggt! Den där färgsättningen är inte så dum. Förutom det där bojsänket till gaffel då, matchar väl sådär. Några uppdateringsplaner för gaffeln? Hade själv en Fatty v1 en gång i tiden och byte stålgaffeln mot On-ones egna kolplastgaffel, det blev en extrem skillnad att kapa ett kilo från gaffeln. Tyvärr verkar det som att de inte lagerför plastgaffeln längre...

Fatbike Q&A.
Jo, tanken fanns att uppgradera till kolfibergaffeln en gång, men nu tror jag den får gå så här tills den pensioneras. Kanske kostar på den en sprayburk färg som mest.
Köper jag nytt blir det till något som tar 4.8" nästa gång.

Fick svar från On-One ang min spruckna ram, men dom beklagade bara att den spruckit, 2 års garanti, och min är från 2013. Allt Fatbikerelaterat verkar vara borta från On-One idag, bara några ramar av Fatty V2 kvar i lager.
Det lät inte som om det fanns några planer på nån nyproduktion av orginal-Fattyn, men att det kanske skulle komma en Fatty Trail igen nästa år.

Fatbike Q&A.
Pepperazzi sa:
Upplever baken som lite trängre än på Fattyn, JJ 4,4" går in, men tror du blir svårt med något större.

Jag har gjort precis samma ofrivilliga uppgradering ;). Jag upplever BB som lägre, vilket inte är helt orimligt med tankte på att trailen kom med bluto, och jag precis som du har stel gaffel. Det borde också ge något brantare gaffelvinkel. Jag gick även ner 15 mm i längd på stammen i samband med bytet. Jaja, utan att teoretisera för mycket är slutsatens att cykeln svänger bättre men att framhjulet inte är riktigt lika villigt att lyfta. Den nya ramen är lättare (om det spelar någon roll) och fulare (subjektivt). Jag föredrar cyklingsegenskaperna på den senare men skulle inte uppgradera om det inte var nödvändigt.

Fatbike Q&A.
Så har Fatty Trailen fått smaka lite snö och is. Lite för kort tur för att avgöra några större skillnader från fattyn, men något lättare inbillar jag mig att den känns.

Bilagor

• PSX_20180304_141951.jpg
    PSX_20180304_141951.jpg
    147.8 KB · Besök: 211
Fatbike Q&A.
Var inne på Jula och fick syn på deras Kayoba Fatbike och blev faktiskt helt seriöst sugen!
Tre lax kostar den och verkar faktiskt helt ok. Nya bromsar, växlar o styre från skrotlådan/bike discount så tror jag man har en funkis fatbike. Jag är 182cm och storleken kändes rätt när jag rullade runt i butiken.
DSC_0895.JPG

/T

Fatbike Q&A.
Det skulle vara intressant att veta vilken typ av baknav/frihjul/kassett det sitter på den. Går det att montera en shimano/sunrace 10-delad på den?
Vad är det för typ av vevlager? Går det att montera ett gammalt avdankat skimano vevparti med fyrkantsfattning och mindre klinga, eller går det att byta drev på befintligt?

Köp och gör en detaljerad bygg/uppgraderings-tråd.
Så kan vi andra fråga om det inte vore vettigare att köpa en begagnad White eller Nakamura istället.

Fatbike Q&A.
Lars.E sa:
Det skulle vara intressant att veta vilken typ av baknav/frihjul/kassett det sitter på den. Går det att montera en shimano/sunrace 10-delad på den?
Vad är det för typ av vevlager? Går det att montera ett gammalt avdankat skimano vevparti med fyrkantsfattning och mindre klinga, eller går det att byta drev på befintligt?

Så kan vi andra fråga om det inte vore vettigare att köpa en begagnad White eller Nakamura istället.

Heheee...

Fatbike Q&A.
Lars.E sa:

Jag är sjukt sugen ska du veta!
Baknavet är ordentligt brett iaf så borde passa med 10 delat (för så breda nab måste ju va med ny standard tänker jag)

Edit: vevlagret är oxå brett så gissar på kompatibelt med moderna grejer. Kollade inte så noga på det då jag utgår från att det är ett bojsänke.

Ca1500:- får man nya växlar o bromsar o dylikt för. Fortfarande billigt totalt sett....

/T

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
tmalm sa:
Lars.E sa:

Jag är sjukt sugen ska du veta!
Baknavet är ordentligt brett iaf så borde passa med 10 delat (för så breda nab måste ju va med ny standard tänker jag)

Edit: vevlagret är oxå brett så gissar på kompatibelt med moderna grejer. Kollade inte så noga på det då jag utgår från att det är ett bojsänke.

Ca1500:- får man nya växlar o bromsar o dylikt för. Fortfarande billigt totalt sett....

/T

Den kommer även med uppgraderingarna att ha en ganska omodern geometri med väldigt långa kedjestag, men det skulle vara kul om du köpte den och startade en tråd där man får följa projektet.

Fatbike Q&A.
Det vore lång näsa åt JULA-hånarna om det blev ett lyckat projekt, kör bara!
(jag är neutralt inställd än sålänge)

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
Ja! Ja! Ja!
(jag har efter moget (alltså livsförnekande tråkigt) övervägande insett att jag kanske har nog med projekt och inte riktigt tid för en cykel till.
Får se när jag råkar ha vägarna förbi jula igen och om min karaktär är så svag som jag önskar... :-) )

/T

Fatbike Q&A.
DC85F0EB-CADE-4531-A20E-87FB0481574D.jpeg
Prövade fat Bike för första gången igår. Hyrde och trampade uppför och runt ett fjäll i lite drygt 2h.
Mer rullmotstånd än jag hade önskat dock inte mer än väntat. Galet jobbigt men fantastiskt roligt när det gick utförs!
Kommer knappast köpa en egen men gärna hyra igen ngn ggn.

Fatbike Q&A.
Hittade ingen allmän fixie-frågetråd, och eftersom det är också en fatbikefixiefråga frågar jag här i stället, hoppas nån vet svar :)

Jag beställer just nu nya fatbikedelar (vevlager, kedja os) och undrar om jag har allt vad behövs för att också bygga en fixie, alltså en fixed fatty. Har hemma en 65mm fälg, 135mm fixed baknav, bakdrev (surly dingle cog), offset framgaffel (offset-bakhjulet blir också cykelns framhjul) och har nu kastat i kundvagnen fat fälgtejp. Har jag glömt nåt? Har aldrig byggt en fixie och en fatfixie som man får genom att byta fram/bakhjul är också nåt speciellt, hittar iaf ingen info. Kanske en annan kedja? Har en 10sp kedja nu och en 9sp kassett, går kedjan på en fixed gear cog? Jo, jag är liiiite osäker :)

Undrar också om det behövs en låsring (vet inte vad det heter på svenska, en lockring för fixed cogs). När jag googlar hittar jag folk som tror att det är skitsnack att ha en låsring för man trampar ju bakdrevet/cog fast; framförallt tävlingscyklister använder inga ringar (mer vikt); några använder bara loctite; men det finns också folk som kallar en fixie utan låsring en själmordcykel. Vad tror ni?
Vet inte heller om det finns plats för en låsring, hur kan man veta det? Och en Surly låsring är 19euro (inte billigt), undrar om det går att använda en annan låsring (som är billigare), eller har varje nav sin egna ring?

Fatbike Q&A.
Slangtips efterlyses.... Jag har kört på lättviktsslangar från Schwalbe sv13f men blandat resultat. Vissa har varit bra och vissa expanderar för ojämnt för att däcken ska sätta sig rätt på fälgen. Efter punka köpte jag istället sv21f och tänkte att dessa skulle funka bättre - men icke. Har ni tips på lättviktsslangar som funkar för 4.8? Jag tänkte att det nu med alla pluscyklar borde finnas bra alternativ.

Fatbike Q&A.
De flesta fixad drev är 1/8” medan växlade kedjor är 3/32”. Du behöver alltså troligen ny kedja. Låsning anbefalles! Det kan gå att klara sig utan, men om du håller emot (bromsar) med vevarna så kan drevet lossna. Det är samma gängor på alla låsringar och drev. Plats för låsring finns om navet är avsett för fixed.

Annars saknade jag ekrar i inköpslistan.

Yonna sa:
Hittade ingen allmän fixie-frågetråd, och eftersom det är också en fatbikefixiefråga frågar jag här i stället, hoppas nån vet svar :)

Jag beställer just nu nya fatbikedelar (vevlager, kedja os) och undrar om jag har allt vad behövs för att också bygga en fixie, alltså en fixed fatty. Har hemma en 65mm fälg, 135mm fixed baknav, bakdrev (surly dingle cog), offset framgaffel (offset-bakhjulet blir också cykelns framhjul) och har nu kastat i kundvagnen fat fälgtejp. Har jag glömt nåt? Har aldrig byggt en fixie och en fatfixie som man får genom att byta fram/bakhjul är också nåt speciellt, hittar iaf ingen info. Kanske en annan kedja? Har en 10sp kedja nu och en 9sp kassett, går kedjan på en fixed gear cog? Jo, jag är liiiite osäker :)

Undrar också om det behövs en låsring (vet inte vad det heter på svenska, en lockring för fixed cogs). När jag googlar hittar jag folk som tror att det är skitsnack att ha en låsring för man trampar ju bakdrevet/cog fast; framförallt tävlingscyklister använder inga ringar (mer vikt); några använder bara loctite; men det finns också folk som kallar en fixie utan låsring en själmordcykel. Vad tror ni?
Vet inte heller om det finns plats för en låsring, hur kan man veta det? Och en Surly låsring är 19euro (inte billigt), undrar om det går att använda en annan låsring (som är billigare), eller har varje nav sin egna ring?

Fatbike Q&A.
Alfsomfan sa:
De flesta fixad drev är 1/8” medan växlade kedjor är 3/32”. Du behöver alltså troligen ny kedja. Låsning anbefalles! Det kan gå att klara sig utan, men om du håller emot (bromsar) med vevarna så kan drevet lossna. Det är samma gängor på alla låsringar och drev. Plats för låsring finns om navet är avsett för fixed.

Annars saknade jag ekrar i inköpslistan.

Tack du Alfsomfan !

Glömde säga att killen som ska bygga fathjulet för mig har ekrar (jag vågar inte bygga själv)!

Har beställt en låsring och en 9speed kedja :)
Men glömde en skivbroms. Och hoppas att det går att byta bromsen från den non-offset gaffeln till den offset-gaffeln. Har inte tänkt på att den kanske behöver en bak skivbroms caliper/adapter för den får ju ett bakhjul.

Pfff , inte lätt när man vill ha en cykel med två bakhjul !

Fatbike Q&A.
Är på jakt efter hjul till fatbikebygget och utbudet är ju inte jättestort... helst inte om man vill hålla sig kring 5000kr

Har kollat slam69, best bike parts

Best bike parts har ”billiga” hjul med mulefut 80 SL byggda med antingen sun ringle scr, novatec fat SL eller O-lite nav för under 5000kr

Halo hjulsettet finns också till rätt peng men de fälgarna verkar inget kul att göra tubeless.

Sun Ri gles baknav verkar ha lite svajig kvalitet, alu axeln har gått av för flera...

Hur är novatecs nav?

Tips på andra bra hjul runt 4000-5000kr mottages

Ska vara 15x150 o12x197

Fatbike Q&A.
Har kollat lite på dem med, fälgarna är ruskigt lik halos, se bild. Tyvärr lite knölig tubeless då. Naven lär väl vara rebrandade kinamat, typ KT eller chosen el dyl. De är ju hyfsat lätta iaf och priset är svårslaget...

Bilagor

• 439F8B11-10E3-465E-BA3A-61BAA2A3A8EF.jpeg
    439F8B11-10E3-465E-BA3A-61BAA2A3A8EF.jpeg
    26.8 KB · Besök: 201
  • C50976F2-C5C5-4545-9310-6BD24498038D.jpeg
    C50976F2-C5C5-4545-9310-6BD24498038D.jpeg
    37 KB · Besök: 197
Fatbike Q&A.
Martinmat sa:
ogami sa:

Njaaa, euron ligger ju på drygt 11 så rosé är billigare o R2 har dem inte i lager

Ska se vad slam69 kommer med för förslag på byggen också, mailade dem idag

Åfan, hade inte koll på att euron var så dyr. Visst kör BR 710 på Hopenav. Jag kör inte slanglöst just nu men ska fixa det nu till sommarn. DT lär vara lätta att sätta upp slanglöst.

Slam bygger fina hjul. Han byggde mina förra som nu sitter på hustruns Mukluk. Kan vara dyrt med frakten dock.

Fatbike Q&A.
Vad tror ni om denna? Tänkte beställa denna eller något liknande från allas våran Marino. Den nya bilden kommer nog snart med uppdaterade mått på Axel to Crown och rätt däckstorlek.

Bilagor

• AEABFE2C-DEF9-4F1F-86F5-86AD1B7304D8.jpeg
    AEABFE2C-DEF9-4F1F-86F5-86AD1B7304D8.jpeg
    75.6 KB · Besök: 231
Fatbike Q&A.
HasseL sa:
Vad tror ni om denna? Tänkte beställa denna eller något liknande från allas våran Marino. Den nya bilden kommer nog snart med uppdaterade mått på Axel to Crown och rätt däckstorlek.

Alla tycker ju olika, så om du vill ha den som på bilden så är det ju bra för dig.
Men...
Jag hade nog föredragit minst 2 gärna 3 cm kortare kedjestag och brantare sadelrör om jag skulle få iden om en heldämpad custom-fetis.
Men jag gillar ju helstelt bäst på fatbikes, så mina åsikter är nog inte relevanta i detta fall :)

Fatbike Q&A.
Lars.E sa:
HasseL sa:

Alla tycker ju olika, så om du vill ha den som på bilden så är det ju bra för dig.
Men...
Jag hade nog föredragit minst 2 gärna 3 cm kortare kedjestag och brantare sadelrör om jag skulle få iden om en heldämpad custom-fetis.
Men jag gillar ju helstelt bäst på fatbikes, så mina åsikter är nog inte relevanta i detta fall :)
Den är 1,3 cm längre än Foes heldämpade Fatbike. Sen saddelröret ville jag ha brantare men herr Marino rekommenderade inte detta...

Fatbike Q&A.
HasseL sa:
Lars.E sa:
HasseL sa:

Men...
Den är 1,3 cm längre än Foes heldämpade Fatbike. Sen saddelröret ville jag ha brantare men herr Marino rekommenderade inte detta...

Är det kedjestaget eller hela cykeln som är 1,3 cm längre än Foes?
Det skulle vara intressant att veta varför han inte rekommenderar brantare sadelrör.

Fatbike Q&A.
Lars.E sa:
HasseL sa:
Lars.E sa:
HasseL sa:

Men...

Det skulle vara intressant att veta varför han inte rekommenderar brantare sadelrör.
Kejestaget. Ser nu att jag har lagt upp fel bild. Här är den rätta med 74 graders sadelrör.

DF954DF9-3AD5-4B6C-8759-6334E9C76F5F.jpeg

Fatbike Q&A.
HasseL sa:
Lars.E sa:
HasseL sa:
Lars.E sa:
HasseL sa:

Men...

Kejestaget. Ser nu att jag har lagt upp fel bild. Här är den rätta med 74 graders sadelrör.

Najs... 74 känns vettigare.
450 mm kedjestag på det så hade jag bokat en provkörning i bikeparken ;)

Fatbike Q&A.
Tipsar även här om att xxl har en Bits pakethållare för 26-29” cyklar som råkar vara gjord för Fatbike, 199kr! Känns felprisad, allt som passar fatbike = dyrt.

Bilagor

• 8FFD5003-F5E8-45DC-9094-A2117EBE3A75.jpeg
    8FFD5003-F5E8-45DC-9094-A2117EBE3A75.jpeg
    569.9 KB · Besök: 427
  • 6DC03DD3-BC57-4C5F-AC30-DC3799ADD077.jpeg
    6DC03DD3-BC57-4C5F-AC30-DC3799ADD077.jpeg
    552.5 KB · Besök: 422
Fatbike Q&A.
Vevlager och Dude... Beställde nya lager för två (?) år sedan men oljudet försvann i samma veva så de blev aldrig bytta. Nu är dock ljudet tillbaka och eftersom jag ändå ska konvertera till singelklinga så tänkte jag byta vevlagren nu också. Men, avdragare, passar denna som jag redan har: https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=4647;menu=1000,185,191 eller måste jag ha e thirteens egna?
Själva lagren, sitter de hårt så så att det behövs någon avdragare till de också eller går de att knacka ut från andra sidan?

Tillbaka
Topp