Hittade ingen allmän fixie-frågetråd, och eftersom det är också en fatbikefixiefråga frågar jag här i stället, hoppas nån vet svar :)
Jag beställer just nu nya fatbikedelar (vevlager, kedja os) och undrar om jag har allt vad behövs för att också bygga en fixie, alltså en fixed fatty. Har hemma en 65mm fälg, 135mm fixed baknav, bakdrev (surly dingle cog), offset framgaffel (offset-bakhjulet blir också cykelns framhjul) och har nu kastat i kundvagnen fat fälgtejp. Har jag glömt nåt? Har aldrig byggt en fixie och en fatfixie som man får genom att byta fram/bakhjul är också nåt speciellt, hittar iaf ingen info. Kanske en annan kedja? Har en 10sp kedja nu och en 9sp kassett, går kedjan på en fixed gear cog? Jo, jag är liiiite osäker :)
Undrar också om det behövs en låsring (vet inte vad det heter på svenska, en lockring för fixed cogs). När jag googlar hittar jag folk som tror att det är skitsnack att ha en låsring för man trampar ju bakdrevet/cog fast; framförallt tävlingscyklister använder inga ringar (mer vikt); några använder bara loctite; men det finns också folk som kallar en fixie utan låsring en själmordcykel. Vad tror ni?
Vet inte heller om det finns plats för en låsring, hur kan man veta det? Och en Surly låsring är 19euro (inte billigt), undrar om det går att använda en annan låsring (som är billigare), eller har varje nav sin egna ring?