Fatbike Q&A.

Fatbike Q&A.
Fått tag i en bakaxel av en annan ”tjockis” älskare så den kommer med posten till veckan ??

Edit: det visade sig vara en 1.5 Axel så tillbaka på ruta 1

Ngn som har en 1.75 att sälja?

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
Är ni nyfikna på att följa bygget så har jag startat en byggtråd här

Fatbike Q&A.
Jag sitter och surfar vevpartier till ett troligt framtida bygge.
Tillverkas det fortfarande något med lite smalare q-faktor för kedjelinjen man får med 177 axel, eller är det 203-206 mm som gäller med SRAM's FAT4/FAT5 vevpartier?

Fatbike Q&A.
Jag funderar lite på att byta hjul eller fälgar på min fatbike. Jag har nyligen köpt en Scott Big jon -21 ( https://www.cykelkraft.se/fatbike-scott-big-jon-svart ). Jag köpte den ytterst lätt begagnad för 12000. Den är rätt trevlig men jag upplever hjulen som lite väl tunga. Nu är det visserligen Jumbo Jim 4.8" på den och de väger ju ca 1400 g styck, men jag vill nog gärna fortsätta köra med 4.8:or.

Problemet är att fälgarna verkar inte tillåta slanglöst. Det kan möjligen gå att fixa med diverse "ghetto-tricks" men en hel del av viktbesparingen försvinner då och dessutom är fälgarna i sig rätt tunga.
Jag har vägt framhjulet utan bromskiva och fick vikten till ca 1460 gram, vilket ju är ganska mycket.

Både bike-discount och bike24 har DT Swiss BR710 fälgar för cirka 1000 kronor styck. Dessa är både lätta och kan köras slanglöst. Med nya ekrar och lite hjälp av LBS för att spänna upp hjulen blir det i runda slängar 3000 kronor för att byta fälgarna. Jag räknar med att byte till dessa fälgar, inkl slanglöst, sparar ca 1100 gram. Dessutom blir det ju lite mindre friktion när man kör slanglöst.

Ett annat alternativ är ju att köpa helt nya hjul. Även där har de tyska butikerna DT Swiss BR 2250, som har samma fälgar som ovan, samt 350 nav. Detta är ju superfina hjul och de väger endast 2250 gram totalt. Problemet är förstås att de kostar nästan 6000 kronor. Möjlig viktbesparing uppskattar jag till cirka 1400 gram, troligen lite mer.

Så jag velar lite hur jag ska göra? Som jag ser det är för nackdelarna:

Helt nya hjul:
+ Viktbesparingen
+ Bra nav
+ Ett extra hjulpar
- Dyrt
- Kanske onödigt till en fatbike i den aktuella prisklassen
- Passar naven ramen? Jag tror det men är inte helt 100; jag har lite dålig koll på vilka "standarder" som finns för fatbikes.

Byta fälgar:
+ Billigare
+ Mycket bättre pris/sparade gram än att byta hjul
+ Mer rimlig uppgradering med tanke på vilken cykel det rör sig om
+ Säker på att naven passar ramen
- Inte lika fina nav
- Får inte ett hjulpar till

Vad har ni för tankar/synpunkter? Har jag glömt att ta med något i beräkningen?

Fatbike Q&A.
Vad exakt är det som gör att ett par fälgar inte klarar av att köras slanglöst?
Annars tänker jag att Caffelatex borde funka för att göra vilka fälgar som helst slanglösa. Om inte annat borde du ju kunna fråga dem om det kan tänkas funka.

Fatbike Q&A.
Du kan kanske sälja de gamla hjulen eller fälgarna? Har du nytta av dubbla par?

Budgetvarianten är att köpa lättare slangar. Jag kör med slangar från 27.5" plusdäck fram, sparar flera hundra gram.
Bra idé med slangarna, det ska jag fundera på.

Jag kanske kan sälja hjulen, men fatbike är ju lite nischat i Sverige, så det kanske är svårt att hitta köpare.

Ytterligare alternativ är väl att vänta och se ifall några dyker upp begagnat, men det är väl samma problem där, man kan få vänta länge.

Fatbike Q&A.
Oavsett hur du löser tubeless så måste du ha antingen tejp, caffelatex/fattystripper eller splittub. Så det är mellanskillnaden mellan tätningen och din slang som är vinsten i ren vikt. Men - roterande vikt är mer värd än statisk och dessutom så gör tubeless att du slipper friktionen mellan däck och slang. Så även om minskning i vikt inte blir så stor så vinner du ändå mycket på tubeless.

Är problemet med dina nuvarande fälgar att de saknar kant för däcket att vila på vid tubeless?

Fatbike Q&A.
Vad exakt är det som gör att ett par fälgar inte klarar av att köras slanglöst?
Annars tänker jag att Caffelatex borde funka för att göra vilka fälgar som helst slanglösa. Om inte annat borde du ju kunna fråga dem om det kan tänkas funka.

Jag har provat att tejpa framhjulet med gorilla-tejp och sedan försöka "poppa" däcket. Det kan gå, men det finns ingen kant som håller kvar däcket ordentligt tror jag, så kör man med lågt tryck tror jag att det kan lossna från fälgen. Det finns ju folk som tex använder bitar av liggunderlag mm för att liksom låsa fast däcket, men då måste man tejpa denna så att den inte suger upp all tätningsvätska antar jag.
Bara gorillatejpen som krävdes för mitt lilla test vägde nästan 140 gram, så ska man dessutom ha en dryg deciliter tätningsvätska blir det inte mycket viktbesparing kvar. Men man slipper ju friktionen som slangar ger.

Vad gäller caffelatex har jag inte provat, men de kostar ju en del och löser väl inte problemet ovan, dvs att däcket kan släppa igen?

Fatbike Q&A.
Oavsett hur du löser tubeless så måste du ha antingen tejp, caffelatex/fattystripper eller splittub. Så det är mellanskillnaden mellan tätningen och din slang som är vinsten i ren vikt. Men - roterande vikt är mer värd än statisk och dessutom så gör tubeless att du slipper friktionen mellan däck och slang. Så även om minskning i vikt inte blir så stor så vinner du ändå mycket på tubeless.

Är problemet med dina nuvarande fälgar att de saknar kant för däcket att vila på vid tubeless?
Ja, förutom att fälgarna i sig är rätt tunga, så har de ingen kant, så jag tror att de kommer att släppa. Jag har haft fatbike-däck som släppt från fälgar som haft en liten kant. I det fallet kunde jag lösa det med lite smal gorilla-tejp som gjorde kanten lite högre, men här finns det inte inget att bygga på direkt.

Fatbike Q&A.
Kanten på mina Mulefüt-fälgar ser inte mycket ut för världen men de funkar fint. Såg i något amerikanskt forum att nån nämnde att de körde 80mm synchros tubeless.
Testa ensilagetejp från Granngården istället för gorillatejpen. Väger mindre och funkar för många inklusive mig.

Fatbike Q&A.
Behåll hjulen köp fattystripper det vulkar ihop med däcket = helt tätt även vid extremt lågt tryck.

Om du ändå vill byta då skulle jag kört på helt nya dt hjul, naven som sitter original på Big jon är ju inte direkt premium så dumt lägga 3000 spänn på att bygga på dem. Big Jon har 197x12 och 150x15 så DT bigride i de dimensionerna passar

Fatbike Q&A.
Behåll hjulen köp fattystripper det vulkar ihop med däcket = helt tätt även vid extremt lågt tryck.

Om du ändå vill byta då skulle jag kört på helt nya dt hjul, naven som sitter original på Big jon är ju inte direkt premium så dumt lägga 3000 spänn på att bygga på dem. Big Jon har 197x12 och 150x15 så DT bigride i de dimensionerna passar
Tack för tipsen. Jag har funderat på fattystripper, men kan inte däcket hoppa loss en del ändå?
När jag kikade på detta förut såg jag även att folk använder en halv slang för att vulka ihop med däcket, men då behåller man ju en del av nackdelarna med slang antar jag (förutom just punkteringsrisken)?

Fatbike Q&A.
Jag har dubbla set fälgar med däck. Vinter och sommar. Vinter är mulefut fälgar med original fälgband+finsk älgsäck dubbelvikt. Alexrims blir till sommarn med original fälgband+bred gorillatape+älgsäck. Mulefuten har fungerat nu hela vintern. 0.2bar som lägst. Nu testar jag med 0.5bar pumpade ute i -15.

Fatbike Q&A.
Tack för tipsen. Jag har funderat på fattystripper, men kan inte däcket hoppa loss en del ändå?
När jag kikade på detta förut såg jag även att folk använder en halv slang för att vulka ihop med däcket, men då behåller man ju en del av nackdelarna med slang antar jag (förutom just punkteringsrisken)?
Jag gjorde min och vännens White-fatbike tubeless med Fattystripper. Funkat hur bra som helst i två år.

Ingen halv slang - bara fälgtejp, Fattystripper, sås och däck.

Fatbike Q&A.
Har en White 8Fat LTD med Sram NX-växlar. Jag skulle vilja byta ut 30T-drevet i fram till 32 (kanske?). Drevets offset är -4mm. Men sånna drev hittas ingenstans?
Hur gör jag då?

Fatbike Q&A.
Har en White 8Fat LTD med Sram NX-växlar. Jag skulle vilja byta ut 30T-drevet i fram till 32 (kanske?). Drevets offset är -4mm. Men sånna drev hittas ingenstans?
Hur gör jag då?
Har en likadan cykel och blev nyfiken.. Det verkar vara en vanlig offset för canondale och fatbikes. Hittar massor av 30T men inga 32T online. :/
Närmsta alternativ borde vara 0-offset men då kan det vara risk att drevet tar i kedjestaget och att kedjan tar i däcksidan.

Fatbike Q&A.
Jag har fördärvat Bontrager, Novatec och Powerway baknav. DT Swiss 350 är det enda som har fungerat. Har dock inte provat Hope men tvivlar på att det är bättre DT Swiss. Synd att DT Swiss bara finns i tråkigt svart...

Fatbike Q&A.
Big Ride är nog hjulet och Classic navet. Förr fanns det också DT350 nav med "pawls" istället för deras fina ratchet. Har inte sett att man kan köpa något annat nav än ratchetvarianten. Pawlsvarianten satt bland annat på äldre Canyon Dude av enklare modell.

Fatbike Q&A.
Plockar sakta ihop en Singular Puffin mk1 med excentriskt vevlagerhus så det går justera positionen på vevpartiet. Ska bygga extra hjulset för stigcykling/bikepacking och står i valet mellan 27.5+, 29 eller 29+. Har olika fäljar att välja mellan och ett par extra nav med 135/170mm old så ska bara att få tummen ur.
Tacksam för input!
Edit.

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
Svårt att tänka mig JJ så lättrullade. Vill använda Puffin även till bikepacking och då blir det ibland längre sträckor väg.
Nä, det är svårt att tänka sig. Men vad har du tittat på för +däck som du tror ska rulla lättare än tubeless Jumbo Jim?
Jag har gjort flertalet 10mila turer med mina JJ 4,8 i sommar och blir ofta förvånad över hur bra de rullar på väg med 1 bars tryck.

Fatbike Q&A.
Personligen hade jag gått på 29+ för att få så stora hjul som möjligt. XR2 Team Issue tycker jag rullar grymt bra, men har inga belägg för det...

Fatbike Q&A.
Personligen hade jag gått på 29+ för att få så stora hjul som möjligt. XR2 Team Issue tycker jag rullar grymt bra, men har inga belägg för det...
Jag kör XR2 team issue 2,6x29 på min heldämpad stigcykel. Den cykeln är inte mitt första val om jag ska ta en 10-mila tur på väg. Min helstela Dude med 4,8 JJ är minst lika snabb, men roligare då. Hade XR2-däcken suttit på en helstel hoj så kanske det varit annorlunda?

Fatbike Q&A.
Jag kör XR2 team issue 2,6x29 på min heldämpad stigcykel. Den cykeln är inte mitt första val om jag ska ta en 10-mila tur på väg. Min helstela Dude med 4,8 JJ är minst lika snabb, men roligare då. Hade XR2-däcken suttit på en helstel hoj så kanske det varit annorlunda?
Ja jag har faktiskt aldrig pumpat upp något högre tryck i mina JJ så tvivlar inte på vad du säger :-)
Ska jag köra mest väg så väljer jag en annan cykel helt enkelt.

Fatbike Q&A.
Ja jag har faktiskt aldrig pumpat upp något högre tryck i mina JJ så tvivlar inte på vad du säger :-)
Ska jag köra mest väg så väljer jag en annan cykel helt enkelt.
Det är som dig de flesta gör.
Jag tror många hade blivit förvånade över hur flexibel en helstel fatbike med tubeless 4,8 JJ är om man bara tar sig tid att justera lufttrycket istället för att byta däck eller cykel.

Fatbike Q&A.
Tack, lutar mot 29+ hjul med 29x3'' alt. 29x2.6'' bak. Puffin Mk1 har egentligen inte plats men med lite dremel-magic av bryggan mellan kedjestagen ska det gå. De var någon cm längre på Mk2:
Ingick ett Bontrager XR2 Team 29x3'' (Chupacabra) med fälgarna så om något har ett till liknande lättrullat 29x3-2,6'' däck över får ni gärna höra av er!

Fatbike Q&A.
Problemet är väl att 1,0 bar på fatbike inte är så festligt om man kommer till en stig? Det lär bli studsigt.

En helstel 3-tummare med lufttrycket ställt för väg är heller inte jättetrevligt på stig.
Sedan skiljer det mycket mellan cyklister på vad man kan hantera. Jag kan hantera ganska många km stökstig med högt lufttryck utan att det blir för slitigt. Jag har heller inga problem med att ändra trycket om jag har missbedömt turen och valt helt galet tryck. Vet man att 80% av turen är väg så ställer man trycket för det och hanterar resten på bästa sätt.
Men då jag är uppväxt med att cykla stig med barncyklar och 10-växlad Puch med standardäck innan jag ens hade sett en vanlig MTB så kanske jag lärt mig att hantera stötighet och studs på ett annat sätt än vissa andra?

Fatbike Q&A.
En helstel 3-tummare med lufttrycket ställt för väg är heller inte jättetrevligt på stig.
Sedan skiljer det mycket mellan cyklister på vad man kan hantera. Jag kan hantera ganska många km stökstig med högt lufttryck utan att det blir för slitigt. Jag har heller inga problem med att ändra trycket om jag har missbedömt turen och valt helt galet tryck. Vet man att 80% av turen är väg så ställer man trycket för det och hanterar resten på bästa sätt.
Men då jag är uppväxt med att cykla stig med barncyklar och 10-växlad Puch med standardäck innan jag ens hade sett en vanlig MTB så kanske jag lärt mig att hantera stötighet och studs på ett annat sätt än vissa andra?
Absolut, det är en inte super med helstekt 29+ heller på stig, i alla fall inte om man vill cykla fort.
Jag har en 29+ med dämpad gaffel och den rullar på bra tycker jag, väldigt mycket bättre än med JJ4,8 , fast då kör jag JJ med slang och 0,5-0,6 bar...

Fatbike Q&A.
Absolut, det är en inte super med helstekt 29+ heller på stig, i alla fall inte om man vill cykla fort.
Jag har en 29+ med dämpad gaffel och den rullar på bra tycker jag, väldigt mycket bättre än med JJ4,8 , fast då kör jag JJ med slang och 0,5-0,6 bar...

Exakt.
Vill man bums köra med slang och inte justera lufttryck så kan det vara lättare att byta till en cykel med relativt hårda och smala däck med dämpare, än att sega sig fram på en segt inställd fatbike.

Fatbike Q&A.
Det är som dig de flesta gör.
Jag tror många hade blivit förvånade över hur flexibel en helstel fatbike med tubeless 4,8 JJ är om man bara tar sig tid att justera lufttrycket istället för att byta däck eller cykel.
Jag kör Fatbike året om! Fungerar klockrent och det rullar inte det minsta dåligt om man pumpar upp lite mer! Jag kör förövrigt med JJ.

Tillbaka
Topp