Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Går det inte att köpa SRAM Force/Red och byta spindeln bara?Jag sitter och surfar vevpartier till ett troligt framtida bygge.
Tillverkas det fortfarande något med lite smalare q-faktor för kedjelinjen man får med 177 axel, eller är det 203-206 mm som gäller med SRAM's FAT4/FAT5 vevpartier?
Bra idé med slangarna, det ska jag fundera på.Du kan kanske sälja de gamla hjulen eller fälgarna? Har du nytta av dubbla par?
Budgetvarianten är att köpa lättare slangar. Jag kör med slangar från 27.5" plusdäck fram, sparar flera hundra gram.
Vad exakt är det som gör att ett par fälgar inte klarar av att köras slanglöst?
Annars tänker jag att Caffelatex borde funka för att göra vilka fälgar som helst slanglösa. Om inte annat borde du ju kunna fråga dem om det kan tänkas funka.
Ja, förutom att fälgarna i sig är rätt tunga, så har de ingen kant, så jag tror att de kommer att släppa. Jag har haft fatbike-däck som släppt från fälgar som haft en liten kant. I det fallet kunde jag lösa det med lite smal gorilla-tejp som gjorde kanten lite högre, men här finns det inte inget att bygga på direkt.Oavsett hur du löser tubeless så måste du ha antingen tejp, caffelatex/fattystripper eller splittub. Så det är mellanskillnaden mellan tätningen och din slang som är vinsten i ren vikt. Men - roterande vikt är mer värd än statisk och dessutom så gör tubeless att du slipper friktionen mellan däck och slang. Så även om minskning i vikt inte blir så stor så vinner du ändå mycket på tubeless.
Är problemet med dina nuvarande fälgar att de saknar kant för däcket att vila på vid tubeless?
Tack för tipsen. Jag har funderat på fattystripper, men kan inte däcket hoppa loss en del ändå?Behåll hjulen köp fattystripper det vulkar ihop med däcket = helt tätt även vid extremt lågt tryck.
Om du ändå vill byta då skulle jag kört på helt nya dt hjul, naven som sitter original på Big jon är ju inte direkt premium så dumt lägga 3000 spänn på att bygga på dem. Big Jon har 197x12 och 150x15 så DT bigride i de dimensionerna passar
Jag gjorde min och vännens White-fatbike tubeless med Fattystripper. Funkat hur bra som helst i två år.Tack för tipsen. Jag har funderat på fattystripper, men kan inte däcket hoppa loss en del ändå?
När jag kikade på detta förut såg jag även att folk använder en halv slang för att vulka ihop med däcket, men då behåller man ju en del av nackdelarna med slang antar jag (förutom just punkteringsrisken)?
Det har jag lyckats göra på Mulefüt också, som är tl-ready. Mina ? skickades i omloppsbana i garaget.. ?Jag provade fattystripper på ett hjul som var o-tl, gör jag inte om. Däcket smällde av, med ett skönt ringande i öronen och bromsspår i kallingarna som resultat.
Hur lågt tryck kör du med?Jag gjorde min och vännens White-fatbike tubeless med Fattystripper. Funkat hur bra som helst i två år.
Ingen halv slang - bara fälgtejp, Fattystripper, sås och däck.
Nu har jag sålt cykeln men så mjukt som behövdes för snö utan burpar, om det är vad du funderar på? Cykeln stod stilla större delen av året så fick flera gånger pumpa upp däcken från tomma och det funkade utan problem. Fattystripper gör TL-däck till tubdäck, typ.Hur lågt tryck kör du med?
Har en likadan cykel och blev nyfiken.. Det verkar vara en vanlig offset för canondale och fatbikes. Hittar massor av 30T men inga 32T online. :/Har en White 8Fat LTD med Sram NX-växlar. Jag skulle vilja byta ut 30T-drevet i fram till 32 (kanske?). Drevets offset är -4mm. Men sånna drev hittas ingenstans?
Hur gör jag då?
Inte köpt någon än, håller på att sourca delar än :) Menar du till DT eller Novatec? Kollar på Hope med. Vet inte vilka nav som är att föredra...Det går fint. Jag tror jag har rätt endcaps. Om du har endcaps för 197TA så byter jag gärna :)
Svårt att tänka mig JJ så lättrullade. Vill använda Puffin även till bikepacking och då blir det ibland längre sträckor väg.Enda i put jag har är att det blir svårt att hitta +däck som rullar bättre än ett par tubeless 4,8 Jumbo jim
Nä, det är svårt att tänka sig. Men vad har du tittat på för +däck som du tror ska rulla lättare än tubeless Jumbo Jim?Svårt att tänka mig JJ så lättrullade. Vill använda Puffin även till bikepacking och då blir det ibland längre sträckor väg.
Jag kör XR2 team issue 2,6x29 på min heldämpad stigcykel. Den cykeln är inte mitt första val om jag ska ta en 10-mila tur på väg. Min helstela Dude med 4,8 JJ är minst lika snabb, men roligare då. Hade XR2-däcken suttit på en helstel hoj så kanske det varit annorlunda?Personligen hade jag gått på 29+ för att få så stora hjul som möjligt. XR2 Team Issue tycker jag rullar grymt bra, men har inga belägg för det...
Vilka 29+ 2020/2021?
I ärlighetens namn så har jag inte mätt just 29x2.8 av Maxxis Rekon+ men kör däcket i 27.5 som höst/vinter/vår däck på ena Marinon på 40id fälg. Hittar många som klagar att 27.5x2.8 är bara lite bredare än 2.6". Men har bara hittat en som har mätt 29x2.8 och fick 2.76" = 70 mm. Jag gissar att...happyride.se
Ja jag har faktiskt aldrig pumpat upp något högre tryck i mina JJ så tvivlar inte på vad du säger :-)Jag kör XR2 team issue 2,6x29 på min heldämpad stigcykel. Den cykeln är inte mitt första val om jag ska ta en 10-mila tur på väg. Min helstela Dude med 4,8 JJ är minst lika snabb, men roligare då. Hade XR2-däcken suttit på en helstel hoj så kanske det varit annorlunda?
Det är som dig de flesta gör.Ja jag har faktiskt aldrig pumpat upp något högre tryck i mina JJ så tvivlar inte på vad du säger :-)
Ska jag köra mest väg så väljer jag en annan cykel helt enkelt.
Problemet är väl att 1,0 bar på fatbike inte är så festligt om man kommer till en stig? Det lär bli studsigt.
Absolut, det är en inte super med helstekt 29+ heller på stig, i alla fall inte om man vill cykla fort.En helstel 3-tummare med lufttrycket ställt för väg är heller inte jättetrevligt på stig.
Sedan skiljer det mycket mellan cyklister på vad man kan hantera. Jag kan hantera ganska många km stökstig med högt lufttryck utan att det blir för slitigt. Jag har heller inga problem med att ändra trycket om jag har missbedömt turen och valt helt galet tryck. Vet man att 80% av turen är väg så ställer man trycket för det och hanterar resten på bästa sätt.
Men då jag är uppväxt med att cykla stig med barncyklar och 10-växlad Puch med standardäck innan jag ens hade sett en vanlig MTB så kanske jag lärt mig att hantera stötighet och studs på ett annat sätt än vissa andra?
Absolut, det är en inte super med helstekt 29+ heller på stig, i alla fall inte om man vill cykla fort.
Jag har en 29+ med dämpad gaffel och den rullar på bra tycker jag, väldigt mycket bättre än med JJ4,8 , fast då kör jag JJ med slang och 0,5-0,6 bar...
Jag kör Fatbike året om! Fungerar klockrent och det rullar inte det minsta dåligt om man pumpar upp lite mer! Jag kör förövrigt med JJ.Det är som dig de flesta gör.
Jag tror många hade blivit förvånade över hur flexibel en helstel fatbike med tubeless 4,8 JJ är om man bara tar sig tid att justera lufttrycket istället för att byta däck eller cykel.