Fatbike Q&A.

Bladin

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Hjälper tokbra! 👍 Tack å bock!
Ser ut som jag kan köra däcken jag tänkt, 2.35 bak å 2.5 fram. Eller om jag kör 2.35 både fram å bak. 🤔

Nibbe

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
På min On-One Fatty Trail med 100mm vevhus, ett SRAM GXP 100mm BSA Fatbike vevlager, samt SRAM X1 1000 FAT4 Chainset 175mm 30T (som satt på dom färdigbyggda cyklarna från On-One.
Axeln på vevpartiet är 10mm för lång mot framdrevet, på andra sidan sitter det rätt med lager och vevarm.
Finns det flera varianter på SRAM vevaxellängder? Tror det är från 2016.
På sidan 44:
Nån som har ett vevparti som kan tänkas passa? GXP och 30T helst.

Bilagor

MathiasJ

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Om du har "ratchet body" på DT Swiss bakhjulet så är det ett stort plus. DT Swissfälgarna är dock lite krångligare när man vill köra slanglöst. Mulefutfälgarna är utmärkta när man vill köra slanglöst men bakhjulsnavet är lite sämre om man jämför med DT Swiss med ratchetbody. Tror även att Mulefutfälgarna tål omild behandling lite bättre. Å andra sidan är DT Swissfälgarna lättare :)
Japp ratchet och kör de redan slanglöst. Men vikt mot hållbarhet är största dilemmat. Tror det blir mulefoot när jag endå gillar hållbarhet mer. Bara jag får 11 speed kasetten att passa, 10 nu så.

Lars.E

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Japp ratchet och kör de redan slanglöst. Men vikt mot hållbarhet är största dilemmat. Tror det blir mulefoot när jag endå gillar hållbarhet mer. Bara jag får 11 speed kasetten att passa, 10 nu så.
Min upplevelse är att DT-fälgarna tål mer stryk än Sunringle.
Kanske hade jag bara otur, men jag fick ett par rejäla flatspots på min Mulefut bakfälg.
Däremot upplever jag dt 2250 / 2300 / 710 hålla grundformen bättre även om man även på den kan behöva rikta bucklor i kanten efter några endurodagar.

DTs ratchetsystem är fantastiskt hållbart och har funkat felfritt för mig sedan 2016.
Vilket nav har du på mulorna?

Pepperazzi

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Då min lånefatbike fick akut ventilsläpp på ena slangen, och det inte verkar finnas en fatbikeslang att få tag på i hela Umeå, är det någon som provat slang i annan storlek? Skulle det funka hjälpligt med t ex en 27,5" slang för plusdäck?
Risk att vi måste ställa in helgens fikatur annars.

Tubeless är inte att tänka på, försökte men blåste däcket av fälgen när jag försökte, med ringande öron och behov av ett kalsongbyte som resultat. On-One´s fälgar funkade inte bra till det alls...

Edit: är till ett 4,4" Jumbo Jim

Senast ändrad:

BuTTuS

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Nu gissar jag bara, men om man kollar bilden Yonna postade ovan så borde väl en 27,5+ passa någorlunda iaf? Blir kanske lite lång mot insida fälg men där är det ju inget som rör på sig...

42Hz

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Hur akut är ventilsläppet? lagade roten på min fatbikeslangventil med sån där "Extreme reapair"-lim man kan laga typ gummistövlar med, fungerade utmärkt, det är ju inga större tryck vi talar om. :)

42Hz

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Ajdå, jobbigt! ;)

Klippa loss ventil från en annan slang (förslagsvis en redan trasig slang) spara rejält med gummi runt ventilen. Rugga upp kontaktytorna med sandpapper och limma dit slangbiten med ventil över det gamla hålet? Visst en tillfällig fullagning men räddar ju turen för stunden? =)

Här lagar dom bara den befintliga ventilen, men förfarandet blir ju rätt lika om man ersätter med en bit slang med helt ny ventil:

Senast ändrad:

dogday

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Ja, undrar vad som är minst dåligt, en större 26" eller 27,5+.
Den här modellen har jag köpt som lättare reservslang att ha i ryggan till 26x4,8 efter rekommendationer på nätet (kanske här på Happy?). Har dock inte använt den och bor i Stockholm så kan varken uttala mig om funktion eller bjuda på slang.

Specialized 40mm Presta Valve 26x2.3/3.0 Inch Inner Tube

onegear

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
27,5" +släng funkar bra, jag har till och med cyklat flera mil med en 29" slang av bättre kvalitet i ett 4" däck utan punka men däcket såg lite lattjo ut 🤣

Lars.E

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Du får vara lite försiktig i början när du pumpar då en sådan slang kan ge lite klent och ojämnt tryck mot kant-tråden från början. Men när däcket väl satt sig så brukar det vara lugnt.
Jag körde med 3,0 slangar förut ( både 26 och 27,5), men slutade med det då det inte var lika lätt att poppa däcken jämnt med dessa slangar (vissa fälg och däckkombinationer var besvärligare än andra).
Men självklart skippar man inte en fikatur pga. fel modell på slangen. De flesta slangar går att använda till alla möjliga däck om man har en fikatur på G.

arcamone

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Då min lånefatbike fick akut ventilsläpp på ena slangen, och det inte verkar finnas en fatbikeslang att få tag på i hela Umeå, är det någon som provat slang i annan storlek? Skulle det funka hjälpligt med t ex en 27,5" slang för plusdäck?

Edit: är till ett 4,4" Jumbo Jim
Kör Schwalbes 27,5 Freeride-slangar i samma JJ-storlek. Fungerat utmärkt. Kan de heta 21F månne?

Senast ändrad:

MathiasJ

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Min upplevelse är att DT-fälgarna tål mer stryk än Sunringle.
Kanske hade jag bara otur, men jag fick ett par rejäla flatspots på min Mulefut bakfälg.
Däremot upplever jag dt 2250 / 2300 / 710 hålla grundformen bättre även om man även på den kan behöva rikta bucklor i kanten efter några endurodagar.

DTs ratchetsystem är fantastiskt hållbart och har funkat felfritt för mig sedan 2016.
Vilket nav har du på mulorna?
Det är sunringles src nav på de. Intressant tycker jag sett så många med spruckna br2250 och lite mulefoot som haft problem blir att fundera lite mera och se hur det passar. Men klart naven spelar stor roll också.

Nibbe

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Hur mycket fel är kedjelinjen åt vilket håll?
Vad är det för offset på drevet?
Är vevarmarna på rätt plats?
Fat 4 bör bli rätt på en ram med 170mm baknav om man har rätt drev och vevlagrets distanser på rätt plats. Vad är det som är fel?
Det tar tvärstopp på klacken mot lagret på andra sidan som är inringat i rött på första bilden, så den bottnar inte korrekt, ca 7mm till 1cm kvar till den sitter korrekt i lagerbanorna på axeln

Bilagor

Lars.E

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Det tar tvärstopp på klacken mot lagret på andra sidan som är inringat i rött på första bilden, så den bottnar inte korrekt, ca 7mm till 1cm kvar till den sitter korrekt i lagerbanorna på axeln
Kanske bara jag som inte förstår, men...
Visst vet du att GXP ska ta tvärstopp i lagret på ena sidan och ligga flytande i lagret på andra? Sidoförskjutningen styrs med spacers mellan ramen och det lager som håller allt i sidled.

Nibbe

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Jo det förstår jag. Men axeln måste in minst 7mm till för att den ska hamna rätt på lagerbanorna samt nån vettig kedjelinje. Men går inte få in axeln mer

Lars.E

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Jo det förstår jag. Men axeln måste in minst 7mm till för att den ska hamna rätt på lagerbanorna samt nån vettig kedjelinje. Men går inte få in axeln mer
Bra att du verkar veta hur det funkar. Jag tänkte att du kanske inte visste att det ska ta tvärstopp på den inringade klacken.
Svårt att hjälpa då man inte ser grejerna live.

BuTTuS

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Hjälper tokbra! 👍 Tack å bock!
Ser ut som jag kan köra däcken jag tänkt, 2.35 bak å 2.5 fram. Eller om jag kör 2.35 både fram å bak. 🤔
Det ska nog gå bra, jag var nyss ner och jämförde några hjul, samma höjd på 29x2,25" Ice Spiker Pro och 26x4,6"(?) Wrathchild, 74,5cm. Sen har vi monstren 26x5,05" SnowShoe 2XL som är 78,5cm höga, så förstår att Pepperazzi fick lite mer pedalislag innan han gick till 29+ :-)

Laan84

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Det ska nog gå bra, jag var nyss ner och jämförde några hjul, samma höjd på 29x2,25" Ice Spiker Pro och 26x4,6"(?) Wrathchild, 74,5cm. Sen har vi monstren 26x5,05" SnowShoe 2XL som är 78,5cm höga, så förstår att Pepperazzi fick lite mer pedalislag innan han gick till 29+ :-)
Någon som har mått på de ”nya” 27,5 fatbike-däcken?

MathiasJ

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Hej fatbikers. Vad tror ni en ram dude cf 9.9 sl från 16 är värd? Är ram med bluto gaffel, nytt vevlager, kolfiber styre och sadelstolpe, raceface vevparti.
Saknar fälgar, bromsar, växelsystem.

Lars.E

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Hej fatbikers. Vad tror ni en ram dude cf 9.9 sl från 16 är värd? Är ram med bluto gaffel, nytt vevlager, kolfiber styre och sadelstolpe, raceface vevparti.
Utan att blinka ger jag 5000 iallafall.
Jag gissar att du kan få mer av rätt köpare.
Men... Man ska tänka på att bara hjul till den kostar runt 5000 begagnat.

psvensson

Medlem
Fatbike Q&A.
Jag tror att du får bäst betalt om du säljer ramen och gaffeln var för sig. Gaffeln är säkert värd 2500 - 3000 kr och ramen med vevparti borde gå att sälja för 5000 kr eller kanske mer...

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer