Läste inte jag nånstans att det skulle komma nya färger på Taigan, så fler ramar måste vara på G, eller har jag drömt det?Möttes av tråkiga nyheter i inkorgen på mailen idag efter att ha väntat på min Taiga ram i en månad.
"Unfortunately, the frame didn't pass the last quality check. That was our last Velvet Black and last Large size frame."
Det här är vad deras kundservice sa till mig om nya ramar:Läste inte jag nånstans att det skulle komma nya färger på Taigan, så fler ramar måste vara på G, eller har jag drömt det?
här finns diverse metoder en kille prövade men han lyckades tyvärr inte å tog till slut dremmeln och kapade veven så det gick att få loss den. Kräver ju dock sedan en ny vä vev. Men det lär det ju göra i vilket fall då gängorna är slut på dinHjälp. Skulle byta framdrev men det ville inte duden..gängorna paj där utragaren ska skruvas fast de stora gängorna på bild. Hur löser man detta smidigt utan att förstöra allt vill ju inte köpa nytt vevparti nu. E13 på en dude i kolfiber.
Visa bilaga 451434
Visa bilaga 451433
Blir att skippa ovalt och köra slut på det man har då och kapa sedan när det blir aktuellt med lager eller drev byte..om inte man hittar någon super idé tänkte börja med att köra med bulten i fickan så kanske det lossnar under färd när man minst anarhär finns diverse metoder en kille prövade men han lyckades tyvärr inte å tog till slut dremmeln och kapade veven så det gick att få loss den. Kräver ju dock sedan en ny vä vev. Men det lär det ju göra i vilket fall då gängorna är slut på din
YT Capra Owners - Page 1425 - Pinkbike Forum
YT Capra Owners in All Mountain, Enduro & Cross-Countrym.pinkbike.com
Ja men det är väl värt att se om den lossnar efter lite cyklandeBlir att skippa ovalt och köra slut på det man har då och kapa sedan när det blir aktuellt med lager eller drev byte..om inte man hittar någon super idé tänkte börja med att köra med bulten i fickan så kanske det lossnar under färd när man minst anar![]()
Tackar för tipset ja de var frikostiga av sig så nytt vevparti är påväg hem nu kostnadsfritte13 brukar vara frikostiga med både tips och nya delar.
Kontakta dem via hemsidan så kan vi sedan jämföra hur det gick.
(Jag har en bättre modell av e13 till min 2016 Dude nu iallafall)
ja det var sjukt bra av den,cudos till sånna företag som backar upp sina produkter till 100%Tackar för tipset ja de var frikostiga av sig så nytt vevparti är påväg hem nu kostnadsfritthade inte förväntat mig få något på garanti som är från 16 mera
![]()
Då fick du lika bra hjälp som mig trots att att det gått två år till sedan jag fick hjälp. deras nya vevparti är inte så tokigt då det har ställbar kedjelinje, vilket medför att man utan problem kan köpa olika storlekar på drev (sram tex är lite svårt att hitta lämpliga drev om man vill ha högre utväxling.) Tyvärr inte lättaste veven på marknaden, men det kanske vägs upp av annat?Tackar för tipset ja de var frikostiga av sig så nytt vevparti är påväg hem nu kostnadsfritthade inte förväntat mig få något på garanti som är från 16 mera
![]()
Svårt att hitta något likvärdigt för mindre pengar.Fick orderbekräftelse idag och de bjöd även på nytt lagernu till nästa bekymmer kör nu jj4.4 men skulle gärna ha större däck med bättre grepp nu och på snön sedan. Surly bud/lou är lite övet budget vad annat kan rekomenderas ?
Köpte mig begagnade bud/lou idag som var körda endast en vinter till ett bra pris så nu blir det att vänta på paketSvårt att hitta något likvärdigt för mindre pengar.
Tjena, det där är min gamla tjockis va? Du måste kört många mil med den då lagren inte hade gått mycket när du köpte den :-)Jag ska byta vevlager på en Dude. Har tagit bort en skruv som satt på drivsidan med insex 8. Nu antar jag att jag jag behöver en avdragare men är osäker på vilken som är rätt. Hittade denna, är den rätt?
https://www.cykelkraft.se/vevarmsavdragare-xlc-fyrkantsaxel-octalink-truvativ-isis
Visa bilaga 456378
Hej! Jovisst är det din gamla cykel. Den rullar mycket varje vecka så nu var det dags. Styrlagren var helslut nu och det börjar knastra om veven så det är övertid på lagersidan. Tack för länkarna! Du råkar inte veta vilka lagren är så jag beställer rätt?Tjena, det där är min gamla tjockis va? Du måste kört många mil med den då lagren inte hade gått mycket när du köpte den :-)
Vet inte om det du länkade till passar men när jag bytte på den så använde jag https://www.ethirteen.com/products/...-for-1-deg-cranks?_pos=1&_sid=34ca42ac9&_ss=r
Lagerpress: https://happyride.se/forum/threads/billigt-lagerverktyg.3392147/post-3392247
Knackade ut lagren med ett "kluvet" rör: https://happyride.se/forum/threads/konvertera-dude-2x10-till-1x12.3371403/post-3383605
Hittade ett mail som säger BB92/30 men någon annan får gärna bekräftaHej! Jovisst är det din gamla cykel. Den rullar mycket varje vecka så nu var det dags. Styrlagren var helslut nu och det börjar knastra om veven så det är övertid på lagersidan. Tack för länkarna! Du råkar inte veta vilka lagren är så jag beställer rätt?
Kollar man Canyons hemsidaHej! Jovisst är det din gamla cykel. Den rullar mycket varje vecka så nu var det dags. Styrlagren var helslut nu och det börjar knastra om veven så det är övertid på lagersidan. Tack för länkarna! Du råkar inte veta vilka lagren är så jag beställer rätt?
Tror detta måste vara del då det låter helt klart väldigt smalt för en feting.Hittade ett mail som säger BB92/30 men någon annan får gärna bekräfta
![]()
E*Thirteen
Our BB30 and PF30 bottom brackets are thread-together systems, which eliminate the creaks common in non-thread-together bottom brackets. Our BB92 bottom bracket uses industry-exclusive, dual-row bearings to fit big performance into a small BB shell, with a center tube to seal the BB shell.www.ethirteen.com
Jag antar att ni menar yttre måttet mellan lagren? Utan att ta bort dem är det 123,7 mm och de sitter en bit in på varje sida så 120 låter ju troligt. Lagren har måtten: ytter 43mm, inner 30mm och bredd 10mm. Så då borde det vara BB92 / 30 mm spindle som jag ska beställa? Jag trodde i min enfald att det bara var att åka till lagergrossisten i stan och hämta ut...Tror detta måste vara del då det låter helt klart väldigt smalt för en feting.
Är väl 100/120mm som är std för gängat och feting och 121 när det kommer till PF.
Petter!
Har du möjlighet att mäta så borde du få ett mått på ca 120mm utan du pressar ut det :)
Två separata lager, så de bryr sig inte om hur långt ifrån varandra de sitter. Dock följde det med en skyddshylsa i plast som ett skydd mot smuts mellan lagren men den var i kortaste laget tror jag, minns inte ens om jag satte dit den? Jag kan kila ner i garaget om en stund och kolla om jag har lådan kvar, men länken ovan borde vara det rättaJag antar att ni menar yttre måttet mellan lagren? Utan att ta bort dem är det 123,7 mm och de sitter en bit in på varje sida så 120 låter ju troligt. Men det ser ju ut som 2 vanliga vanliga rull-lager med måtten: ytter 43mm, inner 30mm och bredd 10mm. Eller sitter lagren ihop i ett stycke som man pressar in i ramen? Är det 2 fristående är det ju bara åka till min lagergrossist och hämta ut.
Visa bilaga 456529
Jo din länk är den rätta. Hittade för halva priset på bike24 så det blir väl å beställa därifrån. Jo plasthylsan hade du satt in och den är som du säger för kort. Tack för all hjälp, grymt trevliga och hjälpsamma personer i denna tråd!Två separata lager, så de bryr sig inte om hur långt ifrån varandra de sitter. Dock följde det med en skyddshylsa i plast som ett skydd mot smuts mellan lagren men den var i kortaste laget tror jag, minns inte ens om jag satte dit den? Jag kan kila ner i garaget om en stund och kolla om jag har lådan kvar, men länken ovan borde vara det rätta
Nån som har tips på nån tryckmätare som funkar bra vid låga temperaturer? Har cykeln inne vilket ställer till det lite när det är kallt ute.
Ser fint utJag har ett par 29:or till Taigan, tycker det fungerar riktigt bra. Det är en betydlig viktskillnad när man får hänga av 5"-arna. :)
Rullar nu med 3" DHF/DHR, Rekon 2,6 som jag först köpte blev lite väl lågt med många pedalislag.Visa bilaga 464106
Jag får ta och leta runt lite efter färdigbyggda. Annars får man väl bygga själv. Du har inga andra tips än slam69 som kan tänkas ha färdigbyggda?Jag köpte färdigt, har inte gett mig på att bygga några hjul själv. Fick bra pris från Slam69, landade på lite drygt £430 i våras. Hope Fatsno-nav och Halofälgar, såhär i efterhand hade jag köpt med DT-nav istället då det är smidigt att flytta kassetten mellan hjulen då body och allt bara är att dra ut och flytta med.
Det ser lite anorektiskt ut med så smala däck på fatbiken, och det "råkade" leda till inköp av en Mastodon då det slet lite väl mycket på gubbkroppen att köra helstel smalhjuling. :)
Visa bilaga 464145
Är det där en ”vanlig” 29” gaffel, eller bluto? Är lite inspirerad att göra något motsvarande.Brorsan kör 29+ på sin Ice Cream Truck om somrarna fast med dämpgaffel dårå.Visa bilaga 464274...
Ser ut som en vanlig mtp på avstånd till däcket och specifikt en Pike mtp på klibbanÄr det där en ”vanlig” 29” gaffel, eller bluto? Är lite inspirerad att göra något motsvarande.
Oups, får skaffa mig bättre synSer ut som en vanlig mtp på avstånd till däcket och specifikt en Pike mtp på klibban![]()
Vanlig Pike 29+Är det där en ”vanlig” 29” gaffel, eller bluto? Är lite inspirerad att göra något motsvarande.
Om du har "ratchet body" på DT Swiss bakhjulet så är det ett stort plus. DT Swissfälgarna är dock lite krångligare när man vill köra slanglöst. Mulefutfälgarna är utmärkta när man vill köra slanglöst men bakhjulsnavet är lite sämre om man jämför med DT Swiss med ratchetbody. Tror även att Mulefutfälgarna tål omild behandling lite bättre. Å andra sidan är DT Swissfälgarna lättare :)Liten fälg fråga. Har en uppsättning dt swiss 2250 och en mulefoot 80 och har svårt att välja vilka jag skall lämna med när jag har 2 st fatbike och en måste säljas. Alla har bra lager och dyl. så endast för och nackdelar här som får bestämma nu.