Fatbike Q&A.

MathiasJ

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Hjälp. Skulle byta framdrev men det ville inte duden..gängorna paj där utragaren ska skruvas fast de stora gängorna på bild. Hur löser man detta smidigt utan att förstöra allt vill ju inte köpa nytt vevparti nu. E13 på en dude i kolfiber.
IMG_20201024_214419.jpg

IMG_20201024_214414.jpg

BuTTuS

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Möttes av tråkiga nyheter i inkorgen på mailen idag efter att ha väntat på min Taiga ram i en månad.

"Unfortunately, the frame didn't pass the last quality check. That was our last Velvet Black and last Large size frame."
Läste inte jag nånstans att det skulle komma nya färger på Taigan, så fler ramar måste vara på G, eller har jag drömt det?

waalis

Medlem
Fatbike Q&A.
Läste inte jag nånstans att det skulle komma nya färger på Taigan, så fler ramar måste vara på G, eller har jag drömt det?
Det här är vad deras kundservice sa till mig om nya ramar:

"At the moment we don't know when we get more Taigas. Most probably it's next year (summer/autumn) so it's a long time to wait."

Martinmat

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Hjälp. Skulle byta framdrev men det ville inte duden..gängorna paj där utragaren ska skruvas fast de stora gängorna på bild. Hur löser man detta smidigt utan att förstöra allt vill ju inte köpa nytt vevparti nu. E13 på en dude i kolfiber.
Visa bilaga 451434
Visa bilaga 451433
här finns diverse metoder en kille prövade men han lyckades tyvärr inte å tog till slut dremmeln och kapade veven så det gick att få loss den. Kräver ju dock sedan en ny vä vev. Men det lär det ju göra i vilket fall då gängorna är slut på din

MathiasJ

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
här finns diverse metoder en kille prövade men han lyckades tyvärr inte å tog till slut dremmeln och kapade veven så det gick att få loss den. Kräver ju dock sedan en ny vä vev. Men det lär det ju göra i vilket fall då gängorna är slut på din
Blir att skippa ovalt och köra slut på det man har då och kapa sedan när det blir aktuellt med lager eller drev byte..om inte man hittar någon super idé tänkte börja med att köra med bulten i fickan så kanske det lossnar under färd när man minst anar 😄

Martinmat

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Blir att skippa ovalt och köra slut på det man har då och kapa sedan när det blir aktuellt med lager eller drev byte..om inte man hittar någon super idé tänkte börja med att köra med bulten i fickan så kanske det lossnar under färd när man minst anar 😄
Ja men det är väl värt att se om den lossnar efter lite cyklande 😄

Lars.E

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
e13 brukar vara frikostiga med både tips och nya delar.
Kontakta dem via hemsidan så kan vi sedan jämföra hur det gick.
(Jag har en bättre modell av e13 till min 2016 Dude nu iallafall :cool:)

MathiasJ

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
e13 brukar vara frikostiga med både tips och nya delar.
Kontakta dem via hemsidan så kan vi sedan jämföra hur det gick.
(Jag har en bättre modell av e13 till min 2016 Dude nu iallafall :cool:)
Tackar för tipset ja de var frikostiga av sig så nytt vevparti är påväg hem nu kostnadsfritt😁✌ hade inte förväntat mig få något på garanti som är från 16 mera😄

Lars.E

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Tackar för tipset ja de var frikostiga av sig så nytt vevparti är påväg hem nu kostnadsfritt😁✌ hade inte förväntat mig få något på garanti som är från 16 mera😄
Då fick du lika bra hjälp som mig trots att att det gått två år till sedan jag fick hjälp. deras nya vevparti är inte så tokigt då det har ställbar kedjelinje, vilket medför att man utan problem kan köpa olika storlekar på drev (sram tex är lite svårt att hitta lämpliga drev om man vill ha högre utväxling.) Tyvärr inte lättaste veven på marknaden, men det kanske vägs upp av annat?

MathiasJ

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Fick orderbekräftelse idag och de bjöd även på nytt lager 🙂 nu till nästa bekymmer kör nu jj4.4 men skulle gärna ha större däck med bättre grepp nu och på snön sedan. Surly bud/lou är lite övet budget vad annat kan rekomenderas ?

MathiasJ

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Anlände ett paket idag. Däckena hade varit monterade slanglösa och ville inte förstöra mina revoloop slangar så blev att tubless konvertera. Hittade något konstigt latex band i jobbet som jag lade gorillatejp på direkt var inte riktigt bra när det försökte stetcha så tror det blir att testa gladpack back antingen mellan eller så lämnar jag bort tejpen helt.
IMG_20201112_191338.jpg

MathiasJ

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Idag anlände paket från tyskland🙂
IMG_20201116_180735.jpg

försökte få gamla att lossna..med utdragare och ett vinkeljärn jag spände mot vevarmen som tryckte på utdragaren samt kylde invändigt och värmde utvändigt men järnet krökte sig bara.. så blev att kapa.
IMG_20201116_195429.jpg

Använde distanserna som följde med så ja fick mera rum mellan ram och vevarm.
IMG_20201116_203449.jpg

Nästa problem blev muttern till drevena har inget verktyg och med 1x så slipper man på muttern med en polygrip men med 2x så är den infälld.
Jakt på verktyg i morgon och fortsättning.

Edit. 60gram tyngre var nya partiet men nöjd när man troligtvis får av detta vid nästa lager eller drev byte.

Senast ändrad:

frippegubben

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Nybörjarfråga från en som ännu inte tagit sitt första fatbiketramptag...
Kid1000 här säljer en 9zero7-ram från 2011 (om jag googlat rätt) och lite övriga delar, och sen hittar jag även en komplett white 3fat lite på k&s. Nån som vågar sig på en jämförelse av dessa två? Jag inser att mycket kommer att bero på vad man kompletterar ramen med, men om de är typ likvärdiga så blir den kompletta ett bättre/billigare köp, men om 9zero7-ramen med "lagom" delar blir betydligt bättre så kanske det är värt en högre prislapp.

BuTTuS

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Jag ska byta vevlager på en Dude. Har tagit bort en skruv som satt på drivsidan med insex 8. Nu antar jag att jag jag behöver en avdragare men är osäker på vilken som är rätt. Hittade denna, är den rätt?
https://www.cykelkraft.se/vevarmsavdragare-xlc-fyrkantsaxel-octalink-truvativ-isis
Visa bilaga 456378
Tjena, det där är min gamla tjockis va? Du måste kört många mil med den då lagren inte hade gått mycket när du köpte den :-)
Vet inte om det du länkade till passar men när jag bytte på den så använde jag https://www.ethirteen.com/products/...-for-1-deg-cranks?_pos=1&_sid=34ca42ac9&_ss=r
Lagerpress: https://happyride.se/forum/threads/billigt-lagerverktyg.3392147/post-3392247
Knackade ut lagren med ett "kluvet" rör: https://happyride.se/forum/threads/konvertera-dude-2x10-till-1x12.3371403/post-3383605

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
Tjena, det där är min gamla tjockis va? Du måste kört många mil med den då lagren inte hade gått mycket när du köpte den :-)
Vet inte om det du länkade till passar men när jag bytte på den så använde jag https://www.ethirteen.com/products/...-for-1-deg-cranks?_pos=1&_sid=34ca42ac9&_ss=r
Lagerpress: https://happyride.se/forum/threads/billigt-lagerverktyg.3392147/post-3392247
Knackade ut lagren med ett "kluvet" rör: https://happyride.se/forum/threads/konvertera-dude-2x10-till-1x12.3371403/post-3383605
Hej! Jovisst är det din gamla cykel. Den rullar mycket varje vecka så nu var det dags. Styrlagren var helslut nu och det börjar knastra om veven så det är övertid på lagersidan. Tack för länkarna! Du råkar inte veta vilka lagren är så jag beställer rätt?

BuTTuS

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Hej! Jovisst är det din gamla cykel. Den rullar mycket varje vecka så nu var det dags. Styrlagren var helslut nu och det börjar knastra om veven så det är övertid på lagersidan. Tack för länkarna! Du råkar inte veta vilka lagren är så jag beställer rätt?
Hittade ett mail som säger BB92/30 men någon annan får gärna bekräfta

Fatbike Q&A.
Hittade ett mail som säger BB92/30 men någon annan får gärna bekräfta
Tror detta måste vara del då det låter helt klart väldigt smalt för en feting.
Är väl 100/120mm som är std för gängat och feting och 121 när det kommer till PF.

Petter!
Har du möjlighet att mäta så borde du få ett mått på ca 120mm utan du pressar ut det :)

BuTTuS

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.

Fatbike Q&A.
Tror detta måste vara del då det låter helt klart väldigt smalt för en feting.
Är väl 100/120mm som är std för gängat och feting och 121 när det kommer till PF.

Petter!
Har du möjlighet att mäta så borde du få ett mått på ca 120mm utan du pressar ut det :)
Jag antar att ni menar yttre måttet mellan lagren? Utan att ta bort dem är det 123,7 mm och de sitter en bit in på varje sida så 120 låter ju troligt. Lagren har måtten: ytter 43mm, inner 30mm och bredd 10mm. Så då borde det vara BB92 / 30 mm spindle som jag ska beställa? Jag trodde i min enfald att det bara var att åka till lagergrossisten i stan och hämta ut...
1606939748352.png

Senast ändrad:

BuTTuS

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Jag antar att ni menar yttre måttet mellan lagren? Utan att ta bort dem är det 123,7 mm och de sitter en bit in på varje sida så 120 låter ju troligt. Men det ser ju ut som 2 vanliga vanliga rull-lager med måtten: ytter 43mm, inner 30mm och bredd 10mm. Eller sitter lagren ihop i ett stycke som man pressar in i ramen? Är det 2 fristående är det ju bara åka till min lagergrossist och hämta ut.
Visa bilaga 456529
Två separata lager, så de bryr sig inte om hur långt ifrån varandra de sitter. Dock följde det med en skyddshylsa i plast som ett skydd mot smuts mellan lagren men den var i kortaste laget tror jag, minns inte ens om jag satte dit den? Jag kan kila ner i garaget om en stund och kolla om jag har lådan kvar, men länken ovan borde vara det rätta

Fatbike Q&A.
Två separata lager, så de bryr sig inte om hur långt ifrån varandra de sitter. Dock följde det med en skyddshylsa i plast som ett skydd mot smuts mellan lagren men den var i kortaste laget tror jag, minns inte ens om jag satte dit den? Jag kan kila ner i garaget om en stund och kolla om jag har lådan kvar, men länken ovan borde vara det rätta
Jo din länk är den rätta. Hittade för halva priset på bike24 så det blir väl å beställa därifrån. Jo plasthylsan hade du satt in och den är som du säger för kort. Tack för all hjälp, grymt trevliga och hjälpsamma personer i denna tråd!

Bladin

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Köpte mig en White fatbike jag med. Men givetvis lyckades jag slarva bort en framnav adapter/distans när jag lastade in cykeln i bilen 😖
Nån som lyckats med samma och vet om nån annan adapter kan passa, eller ännu bättre, har en över? Den på vänster sida är den jag saknar.

Bladin

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Nån som har tips på nån tryckmätare som funkar bra vid låga temperaturer? Har cykeln inne vilket ställer till det lite när det är kallt ute.

BuTTuS

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Nån som har tips på nån tryckmätare som funkar bra vid låga temperaturer? Har cykeln inne vilket ställer till det lite när det är kallt ute.

Finns även under märket BBB.
Två decimaler, dvs ett måste för en fatbike. Mäter tyvärr inte under 0.2 bars tryck, men på vintern har man ju inte lägre än så i garagetryck, sjunker ju drastiskt när man kommer ut i kylan...

Bladin

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Ännu en fråga då... 😁
Är det nån som byggt 29" hjul med fatbike nav? Fick lite funderingar om man kunde använda sin fatbike till gubbcykling på lite snällare stig till sommaren. Fast det kanske är som att "svära i kyrkan" 😁

Pepperazzi

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Jag har ett par 29:or till Taigan, tycker det fungerar riktigt bra. Det är en betydlig viktskillnad när man får hänga av 5"-arna. :)

Rullar nu med 3" DHF/DHR, Rekon 2,6 som jag först köpte blev lite väl lågt med många pedalislag.
20200815_134205.jpg

Senast ändrad:

Pepperazzi

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Jag köpte färdigt, har inte gett mig på att bygga några hjul själv. Fick bra pris från Slam69, landade på lite drygt £430 i våras. Hope Fatsno-nav och Halofälgar, såhär i efterhand hade jag köpt med DT-nav istället då det är smidigt att flytta kassetten mellan hjulen då body och allt bara är att dra ut och flytta med.

Det ser lite anorektiskt ut med så smala däck på fatbiken, och det "råkade" leda till inköp av en Mastodon då det slet lite väl mycket på gubbkroppen att köra helstel smalhjuling. :)
1610452528918.png

Bladin

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Jag köpte färdigt, har inte gett mig på att bygga några hjul själv. Fick bra pris från Slam69, landade på lite drygt £430 i våras. Hope Fatsno-nav och Halofälgar, såhär i efterhand hade jag köpt med DT-nav istället då det är smidigt att flytta kassetten mellan hjulen då body och allt bara är att dra ut och flytta med.

Det ser lite anorektiskt ut med så smala däck på fatbiken, och det "råkade" leda till inköp av en Mastodon då det slet lite väl mycket på gubbkroppen att köra helstel smalhjuling. :)
Visa bilaga 464145
Jag får ta och leta runt lite efter färdigbyggda. Annars får man väl bygga själv. Du har inga andra tips än slam69 som kan tänkas ha färdigbyggda?

MathiasJ

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Liten fälg fråga. Har en uppsättning dt swiss 2250 och en mulefoot 80 och har svårt att välja vilka jag skall lämna med när jag har 2 st fatbike och en måste säljas. Alla har bra lager och dyl. så endast för och nackdelar här som får bestämma nu.

psvensson

Medlem
Fatbike Q&A.
Liten fälg fråga. Har en uppsättning dt swiss 2250 och en mulefoot 80 och har svårt att välja vilka jag skall lämna med när jag har 2 st fatbike och en måste säljas. Alla har bra lager och dyl. så endast för och nackdelar här som får bestämma nu.
Om du har "ratchet body" på DT Swiss bakhjulet så är det ett stort plus. DT Swissfälgarna är dock lite krångligare när man vill köra slanglöst. Mulefutfälgarna är utmärkta när man vill köra slanglöst men bakhjulsnavet är lite sämre om man jämför med DT Swiss med ratchetbody. Tror även att Mulefutfälgarna tål omild behandling lite bättre. Å andra sidan är DT Swissfälgarna lättare :)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer