Fatbike Q&A.

Örjan Lax

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Var inom EU köper man Salsa fatbikes nuförtiden? Är mer specifikt troligen på jakt efter nya Salsa Mukluk Deore 11 2021. Har hittat bara Foxcomp i Finland, är dom bra att handla hos, som svensk köpare?

Pepperazzi

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Var inom EU köper man Salsa fatbikes nuförtiden? Är mer specifikt troligen på jakt efter nya Salsa Mukluk Deore 11 2021. Har hittat bara Foxcomp i Finland, är dom bra att handla hos, som svensk köpare?

Charlie the Bikemonger har en Mukluk i lager, men sx-utrustad, och jag är osäker på årgång däremot.

Örjan Lax

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Charlie the Bikemonger har en Mukluk i lager, men sx-utrustad, och jag är osäker på årgång däremot.

Bikemonger i England säljer ju salsa annars

det är väl lite folk här på Happy som handlar av han o varitnöjda

Tack för era tips, men jag är fast besluten om just Deore-modellen 2021 i den lila-metallic färgen. Men dom kanske får in den senare under hösten.

muk21.jpg

kingmaker27

Ny medlem
Fatbike Q&A.
En liten fråga jag har svårt att hitta något konkret svar på i internets djupa djungel.
Jag ska eventuellt köpa en beggad fatbike, det sitter 60mm fälg på den just nu. Hur breda däck vågar man kränga på dessa fälgar? Sitter i dagsläget 2,5 tums vägdäck på cykeln. Är sugen på att få på ett par, iallafall 4 tum breda däck om jag skulle köpa denna. Tror ni det blir för breda däck för den fälgen?

Tack på förhand! / Blivande fatbike-entusiast :)

Senast ändrad:

dogday

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
En liten fråga jag har svårt att hitta något konkret svar på i internets djupa djungel.
Jag ska eventuellt köpa en beggad fatbike, det sitter 60mm fälg på den just nu. Hur breda däck vågar man kränga på dessa fälgar? Sitter i dagsläget 2,5 tums vägdäck på cykeln. Är sugen på att få på ett par, iallafall 4 tum breda däck om jag skulle köpa denna. Tror ni det blir för breda däck för den fälgen?

Tack på förhand! / Blivande fatbike-entusiast :)
Det ser bra ut på andra sidor av internet i alla fall!

Positiv länk

En till – nån som kör Bud&Lou @ 4,8" på 65mm

Och en till (sök på 60mm)

Fatbike Q&A.
Någon som vet var man kan köpa Jumbo Jim 4.0" billigt? Liteskin tänker jag mig...
Jag har kollat CNC, bike24.de och bike-discount.de men det kanske finns någon som har ännu bättre pris?

Örjan Lax

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Någon som vet var man kan köpa Jumbo Jim 4.0" billigt? Liteskin tänker jag mig...
Jag har kollat CNC, bike24.de och bike-discount.de men det kanske finns någon som har ännu bättre pris?
Något billigare här kanske?

Pepperazzi

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Fast €195/st för dubbade Johnnysar får mig fortfarande att tveka lite. Tror jag sluter bort dubbat även den här vintern.

Men finns det något dubbat 29+ däck som är trevligt och som inte kostar en njure så tar jag gärna tips. Minst 2,8, gärna 3".

Martinmat

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Fast €195/st för dubbade Johnnysar får mig fortfarande att tveka lite. Tror jag sluter bort dubbat även den här vintern.

Men finns det något dubbat 29+ däck som är trevligt och som inte kostar en njure så tar jag gärna tips. Minst 2,8, gärna 3".
jag tänker nog dubbfria då och sedan ev dubba själv med typ schwalbedubb som går hitta ganska billigt. Kommer iår testa skifta med plushjul med dubbade ice spiker 27,5x2.6

Dubbade 29 då är det väl 45nrth Wratchild som gäller?

Pepperazzi

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Wrathchild verkar bara finnas i 2,6" tyvärr, funkar kanske, men det blir lite lågt på Taigan tyvärr. Terrene CakeEater finns i 29x2,8, men nästan lika dyra som Johnny5 då, Foxcomp.fi verkar ha för €149.

Äh, jag lägger ner isracingplanerna och rullar vidare med odubbat. Har ju funkat bra sen 2013, så varför börja nu :)

Lars.E

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Vad blir priset för ett par Jonny om man lägger på alla avgifter?
Intressant iallafall att de verkar ha däcken i lager. Terrene har själv haft slut ett bra tag och verkar få in nya någon gång sent i höst... Sedan lär det väl ta ett tag att få dem till EU.

BuTTuS

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
jag tänker nog dubbfria då och sedan ev dubba själv med typ schwalbedubb som går hitta ganska billigt. Kommer iår testa skifta med plushjul med dubbade ice spiker 27,5x2.6

Dubbade 29 då är det väl 45nrth Wratchild som gäller?
Terrene har väl också, men så var det det här med hur många kroppsdelar man måste sälja...

Fatbike Q&A.

Demonen1

Medlem
Fatbike Q&A.
De har nedsatt pris på JJ på Tooorch (svensk sida för övrigt så snabb leverans) just nu. Till hyggliga priser också. https://www.tooorch.com/?s=jumbo+jim&post_type=product&dgwt_wcas=1

Jag köpte två st. liteskin för 499 kr st. https://www.tooorch.com/product/dack-schwalbe-jumbo-jim-addix-100-559-26x4-00-vikbart.

Finns även speedgrip om du vill ha de https://www.tooorch.com/product/dac...ip-super-ground-tle-100-559-26-x-4-00-vikbart .

Fatbike Q&A.
De har nedsatt pris på JJ på Tooorch (svensk sida för övrigt så snabb leverans) just nu. Till hyggliga priser också. https://www.tooorch.com/?s=jumbo+jim&post_type=product&dgwt_wcas=1

Jag köpte två st. liteskin för 499 kr st. https://www.tooorch.com/product/dack-schwalbe-jumbo-jim-addix-100-559-26x4-00-vikbart.

Finns även speedgrip om du vill ha de https://www.tooorch.com/product/dac...ip-super-ground-tle-100-559-26-x-4-00-vikbart .
Va bra, tack. Jag ska också beställa nya däck. På speedgrip står det ju "TLE". Jag antar att det betyder "Tubeless Easy" och då undrar jag om det kommer bli svårare att få till slanglöst med dem som inte har den beteckningen?

Demonen1

Medlem
Fatbike Q&A.
Va bra, tack. Jag ska också beställa nya däck. På speedgrip står det ju "TLE". Jag antar att det betyder "Tubeless Easy" och då undrar jag om det kommer bli svårare att få till slanglöst med dem som inte har den beteckningen?
Ja precis, TLE står för Tubeless Easy. Jag vet inte riktigt vad skillnaden ska vara mellan TLE och icke-TLE. Jag antar det ska vara lättare när det kommer till vätskan som ska pumpas in i däcket? Ingen aning, någon annan här har kanske tidigare erfarenhet med Schwalbes TLE däck?

Laan84

Medlem
Fatbike Q&A.
Ja precis, TLE står för Tubeless Easy. Jag vet inte riktigt vad skillnaden ska vara mellan TLE och icke-TLE. Jag antar det ska vara lättare när det kommer till vätskan som ska pumpas in i däcket? Ingen aning, någon annan här har kanske tidigare erfarenhet med Schwalbes TLE däck?
Allt som inte är tle är inte gjort för tubeless alls.

Demonen1

Medlem
Fatbike Q&A.
Har planer på att byta bromsarna på min fatbike, har i nuläget ett par bromsar som jag faktiskt inte vet vad det är för märke, skulle anta att det är något billigt kinaskit. Har ett par 26x4.0 däck på cykeln och jag har inte några kunskaper om vad för mer dimensioner jag behöver veta för att kunna göra ett köp. Söker bromsar både till fram och bak. Jag har möjlighet att ta mig till både Sportson/XXL så de kan byta bromsarna men hade gärna kikat på att beställa hem bromsarna själv.

Fatbike Q&A.
Har planer på att byta bromsarna på min fatbike, har i nuläget ett par bromsar som jag faktiskt inte vet vad det är för märke, skulle anta att det är något billigt kinaskit. Har ett par 26x4.0 däck på cykeln och jag har inte några kunskaper om vad för mer dimensioner jag behöver veta för att kunna göra ett köp. Söker bromsar både till fram och bak. Jag har möjlighet att ta mig till både Sportson/XXL så de kan byta bromsarna men hade gärna kikat på att beställa hem bromsarna själv.
Jag antar att du inte vet vilka "klossar" du ska beställa, på mina stod det en beteckning bak som jag kunde utgå från. Ta loss och kolla vet ja.

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
Ja både klossar och antagligen själva bromshandtagen. Vet inte om handtagen är universella men har kikat på ett par Shimano på Bikester. Får kika närmare på hur jag tar av bromsklossarna.
Handtagen är det nog inge fel på. Kolla/byt klossarna först. Om det är svampigt i handtagen och om du har hydrauliska bromsar luftar du dem och om de är mekaniska spänner du vajern. YouTube är din vän. Lycka till!

Senast ändrad:

onegear

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Ja både klossar och antagligen själva bromshandtagen. Vet inte om handtagen är universella men har kikat på ett par Shimano på Bikester. Får kika närmare på hur jag tar av bromsklossarna.
Ta några bilder på handtag, bromsok och hela hojen som du postar här så kan säkert någon ge dig råd på vad det är för bromsar och hur du servar dessa.

waalis

Medlem
Fatbike Q&A.
Har lagt en beställning på en Taiga ram och klurar nu på lite delar till hojen. Främst vevlager och vevar som jag är osäker på vad jag ska välja. Vad har man för olika bra alternativ till gängat BSA 120mm? SRAM DUB standarden verkar ju inte finnas i 120mm, bara 100mm.

BuTTuS

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Har lagt en beställning på en Taiga ram och klurar nu på lite delar till hojen. Främst vevlager och vevar som jag är osäker på vad jag ska välja. Vad har man för olika bra alternativ till gängat BSA 120mm? SRAM DUB standarden verkar ju inte finnas i 120mm, bara 100mm.
Raceface och Hope har som passar. Och du har PM ;-)

Fatbike Q&A.
Vad blev det för färg 😊?
Blir till 99% samma här när jag byter så fort dom får in några i "M" 😀

Pepperazzi

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Raceface och Hope har som passar.
Jag har Raceface cinch på min Taiga och skulle gissa att Hope är ett bättre val om man bygger själv.
Det har på senare tid börjat knaka nåt fruktansvärt, och efter lite efterforskning på internet verkar jag inte vara ensam om problemet. Tydligen direct mount-drevet som kan vara boven i dramat.
Läste att lösningen var "grease the hell out of it", får se imorrn om dagens mekning och ordentliga infettning i garaget löste problemet.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer