Fatbike Q&A.

dogday

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Denna om du kan lägga 2K till när de har rea.

Eller begagnat – tycker oftast att det är äldre modeller av Whites fatbikes, dvs. 3Fat, 4Fat, 5fat, etc, som jag ser till vettigt pris för vettig cykel på begagnatmarknaden. Light-modellen avrådes från, pro-modellen rekommenderas (riktpris: 4–6K) pga bättre växlar och bättre fälgar. Värt det.

Te5tman

Medlem
Fatbike Q&A.
Denna om du kan lägga 2K till när de har rea.

Eller begagnat – tycker oftast att det är äldre modeller av Whites fatbikes, dvs. 3Fat, 4Fat, 5fat, etc, som jag ser till vettigt pris för vettig cykel på begagnatmarknaden. Light-modellen avrådes från, pro-modellen rekommenderas (riktpris: 4–6K) pga bättre växlar och bättre fälgar. Värt det.
Är det mycket ”tyngre” med fatbike än vanlig MTB?

Fatbike Q&A.
Är det mycket ”tyngre” med fatbike än vanlig MTB?
Ja och nej. De kan upplevas lite segare att starta med från stillastående tex, men i gengäld så tappar man inte farten lika lätt över hinder.
Sen skiljer det en hel del mellan olika fatbikes; har man hyfsat lätta hjul, lätta (relativt) däck och slanglöst kan dom vara nästan lika lätta som en vanlig MTB.

Så ja, något mer trögrullade men det finns som sagt fördelar med det också

MathiasJ

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Jungfrutur på fattyn idag efter att ha kört ht med 3" fat freddie i slask och is senaste tiden var det skönt med lite snö körning och 4.4 jj rullar lättare ff så man skulle inte ha velat svänga hemåt idag om de inte varit för blåsten.
Någon annan som har svårt att få däcken att hållas ut helt på fälg? När jag krängde på de fyllde jag över 2 bar innan de poppade och nu tömde jag till ca 0.6 till färd men när jag kom hem märkte jag att bakdäcket glidit ner tibaka så det kastade ganska mycke.
IMG_20200306_142635043_HDR.jpg

BuTTuS

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Jungfrutur på fattyn idag efter att ha kört ht med 3" fat freddie i slask och is senaste tiden var det skönt med lite snö körning och 4.4 jj rullar lättare ff så man skulle inte ha velat svänga hemåt idag om de inte varit för blåsten.
Någon annan som har svårt att få däcken att hållas ut helt på fälg? När jag krängde på de fyllde jag över 2 bar innan de poppade och nu tömde jag till ca 0.6 till färd men när jag kom hem märkte jag att bakdäcket glidit ner tibaka så det kastade ganska mycke.
Visa bilaga 404916
Över två bar? Det är ju väldigt mycket för en fatbike och säkert mer än fälgarna är specade för... Nu vet jag inte vilka fälgar du har men om däcken glider ner igen så känns det ju som de inte har poppat som de ska? Testa att smörja med något, lite vattenspray längs kanterna kan hjälpa, om inte så blanda med lite såpa.

edit: vet inte om jag haft tur men med denna så har poppande aldrig varit enklare: https://r2-bike.com/SCHWALBE-Easy-Fit-Montagefluid-50-ml_1

Senast ändrad:

MathiasJ

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
On-one orginalfälgar? Mina gamla var också så, både svåra att få att poppa, och har en förmåga att krypa in efter ett tag.
Japp orginal. Hade planer på tubeless men fick inte de att funka heller så kör med slang nu ska försöka utan snart igen när däcken format sig och kanske de limmas fast med guckan så de hålls på plats.

quattroman

Ny medlem
Fatbike Q&A.
Det var den man fluktade efter men så är det ibland. Nu fick jag en White 7fat Interceptor till vettigt pris och ska göra det bästa av situationen. Kanske uppdatera ramen i framtiden? 🤘

Pepperazzi

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Jo, mycket pengar är det ju. Har hänt lite med valutan sen jag köpte min också, fick betala 26' lite drygt. Men så mycket mer än en Dude, Farley eller ICT är det väl ändå inte? Okändare och osäkrare kort kanske.

Lars.E

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Taigan var helt klart en positiv överraskning att testa på GFBD. Inte chans att jag skulle vilja byta Duden mot en Taiga, men även jag tycker att det är lite konstigt att inte fler kör på Taigan.

Fatbike Q&A.

Förstår fortfarande inte varför man inte ser fler Taigor i Sverige.
Svenskar är snåla. Vi mår dåligt om vi inte gör ett klipp när vi ska köpa något. Man köper hellre en Fatbike på rea på xxl + någon annan skit än att skaffa det man egentligen vill ha.

Fatbike Q&A.
Tack vare tips om en Dude här i tråden har den blivit min ständiga träningskamrat. Frugan älskar den också men behöver en el-assisterad för att orka. Sökt runt på nätet men hittar mest billigt med Bafang-motor. Har nån något tips på nån med bra motor (typ Shimano, Bosch etc) som är beställbar hem till lilla Svedala? Ska tillägga att budget är nånstans runt 30

Senast ändrad:

Lars.E

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Tack vare tips om en Dude här i tråden har den blivit min ständiga träningskamrat. Frugan älskar den också men behöver en el-assisterad för att orka. Sökt runt på nätet men hittar mest billigt med Bafang-motor. Har nån något tips på nån med bra motor (typ Shimano, Bosch etc) som är beställbar hem till lilla Svedala? Ska tillägga att budget är nånstans runt 30
Haibike har el-fatbikes som är rätt ok.

BuTTuS

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Kul att du gillar den!
Tips på eldrivna hade jag bara ett och det snodde Lars E 😊

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer