Fatbike Q&A.

Lars.E

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Senast ändrad:

Lars.E

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
detvanligavartaget sa:
Den där hade precis lagom med snack! Det jag menade var såna där bikecheck videos som ju kan vara ganska trista.

Lars.E sa:
Kanske för mycket snack och för lite action för din smak, men... Feelgoodfavoriter.
Jag vet inte vilken av de två i det citerade inlägget du menade. Off the Beaten Path är iallafall min favorit.

En annan skön feelgood-film är 45NRTs Ride Groomed

MathiasJ

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Hej. Sålde min fatbike en 4fat pro och har konstaterat att man behöver en fatbike i garaget så nu ska tomrummet fyllas med en billig begagnad. Har kikat på en lätt begagnad onone fatty men den har bara 4" däck nu och jag undrar hur breda det går att få på den? Går flowbeist/dunderbeist 4.6 eller är det bara att glömma?

Tacksam för snabbt svar för jag måste bestämma mig ikväll om jag ska ha den eller aå har han en annan köpare.

MathiasJ

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Blev så jag köpte fattyn. Tro det blir jumbo jim 4.4 bak och 4.8 fram. Hämtade och skruvade sönder den för tvätt och smörjning. Tänkte borra fälgarna men hur stora hål vågar man borra är typ 50mm mellan ekrarna så tänkte borra med 32mm dosborr jag har hemma är det för stort eller vad tror ni? Fälgarna är väl 70mm breda. Blir de för svaga att borra varje? Någon som borrat och erfarenhet?
IMG_20200125_165429600.jpg
IMG_20200125_165650022.jpg

cola

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Jag har borrat mina (ligger ett inlägg om det i denna tråd någonstans tror jag) körde med 32mm ( vill jag minnas) mellan varje men inte i skarven, kylde med t-röd. Inga problem! Som du ser i inlägget kör jag med karta som fälgband, har funkat sedan dess utan problem! Det är en riktigt rolig ram- perfekt för stig men satsa på kolfiber gaffeln den gör hela hojjen!

cola

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.

här var visst sidan..

MathiasJ

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.

här var visst sidan..
Hittade den sidan via lite googling faktist👍 verkar va svårt att hitta kolfiber gaffeln begagnad och nya hade de inte mera när jag kollade. Kanske dyker upp någon här i finland eller på ebay förr eller senare.

Pepperazzi

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Borrade mina med 32mm också, inga problem med hållbarhet efteråt. Pyntade med blingstrip.
PSX_20180211_121342.jpg

Tubeless lyckades jag däremot inte alls med på dom fälgarna, vare sig med tejp eller fattystripper.

MathiasJ

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Får bli 32mm hål då👍 behöver bara få riktat bakfälgen lite först. Hittade fruns några yoga band i orange som jag tror blir offrade (i smyg). Tänkte sedan använda tunn foam matta ovan och sedan försöka mig på tubeless med packplast. Körde med gorilla tape på whiten jag hade men märkte den började läcka mer och mer så tror guckan åt upp limmet på tapen.

Pepperazzi

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Kan säkert funka bättre med nån sorts foam, så däcket ligger kvar. Tycker det var svårt överlag att få däcken att sätta sig på On-Ones fälgar, jag gav upp tubeless-konvertering på dom när jag blåste däcket av fälgen innan det ens var 1,5bar i, med ett skönt tjutande i öronen och lite fukt i byxan som bonus.

MathiasJ

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Blev lite fundersam med tubeless men googlade runt lite och hittade flera finnar som använt sig av plast till vakuumpackare som går att köpa metervis och verkar vara enkelt att montera, hållbart och framförallt låg vikt så ska pröva mig på det bara jag får riktat , borrat fälgarna och beställt hem däcken.

Laan84

Ny medlem
Fatbike Q&A.
Finns det någon fatbike-entusiast i Eskilstuna som kan tänka sig att låta mig testa en fatbike? Jag är himla nyfiken på att köpa en, men har aldrig haft möjlighet att prova..

Fatbike Q&A.
Hej!
Jag letar efter en cykel till min son som är 11år, ca 150cm. XXL säljer en White 7Fat Lite för 6999. Jag har försökt läsa ang vanlig MTB vs Fat o tycker själv en Fat verkar rolig(han tycker den är cool :)).
Han cyklar till o från skolan och hänger med mig ut i skogen då o då.
Idag cyklar han på en Specialized 27,5” som börjar bli för liten.
Så vad tror ni. Blir en Fat för tung/otymplig för honom? Prisvärd?

Mvh Raine

Fatbike Q&A.
Jag tror att i den åldern är det nog viktigast att han tycker att det är roligt. Verkar han tycka att det är tråkigt när det går trögt/uppför, så kanske en fatbike inte är det bästa valet, om den inte är riktigt lätt.

Hej!
Jag letar efter en cykel till min son som är 11år, ca 150cm. XXL säljer en White 7Fat Lite för 6999. Jag har försökt läsa ang vanlig MTB vs Fat o tycker själv en Fat verkar rolig(han tycker den är cool :)).
Han cyklar till o från skolan och hänger med mig ut i skogen då o då.
Idag cyklar han på en Specialized 27,5” som börjar bli för liten.
Så vad tror ni. Blir en Fat för tung/otymplig för honom? Prisvärd?

Mvh Raine

Fatbike Q&A.
Hörni fatbikers. Jag såg precis om en fatbike-tävling i Vindeln; det verkar ju kul, men det är lite för långt dit för mig. Vet ni om det finns några fatbike-race eller grupp-cyklingar längre söderut? Det vore kul att träffa lite likasinnade...

UH

Medlem
Fatbike Q&A.
Ngn som vet om man kan köpa en stel kolfibergaffel till en Dude? (orginal dvs) spontanköpte en nästan ny i höstas men den är ju så mycket tyngre än den gamla fatboyen o jag använder den i princip bara till vintercykling så stelt funkar fint... Frågat på Canyonsidan men ingen respons...

Lars.E

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
2019-2020 9,0 Trail gissar jag?
Tänkte att det kanske hade gått att göra någon slags bytesaffär om min gamla Medium gaffel inte var för kort. Dessutom har gaffeln som ligger i garaget grönfärgen från 2016.

UH

Medlem
Fatbike Q&A.
Mmm, såg ett du var ute efter en dämpare...😉 men grön..njaä, Beställer jag en så får Du ett bra pris på Mastodonten!

Lars.E

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Jag har ju även en Röd...
1581979007476.png

Tyvärr även den en Medium med kortare gaffelrör än du behöver.
Och jag tror att du sett någon annan som var ute efter dämpare, men en Mastodon till bra pris på skulle vara trevligt på sommarens endurorundor trots viktstraffet.
1581979537148.png

Örjan Lax

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Är det någon som vet hur stor framklinga man kan ha på en Canyon Dude?

De levereras ju 2020 med 30T original, men funderar på om man kan byta till t.ex. en 34T för dom tillfällena med lite längre äventyr med långcykling/bikepacking, och slippa känna sig som en skogsmaskin utan mer som en traktor ;) på landsväg om man ska avverka några mil en dag. Nån som provat?

BuTTuS

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.

De levereras ju 2020 med 30T original, men funderar på om man kan byta till t.ex. en 34T för dom tillfällena med lite längre äventyr med långcykling/bikepacking, och slippa känna sig som en skogsmaskin utan mer som en traktor ;) på landsväg om man ska avverka några mil en dag. Nån som provat?
Har inte kvar cykeln och hittar ingen bra bild, men 32 var inga problem iaf. Hade även en 34a liggandes men tyckte det räckte med 32 så den blev aldrig testad, minns dock inte om jag provmonterade den eller inte. Så nu har jag lyckats svara utan att ge dig ett svar :)

IMG_4589.JPG

Lars.E

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.

Största frågan är...
Var hittar man större klinga med rätt offset som passar på original vevparti?
Jag har original 30t men känner att det hade gått att ha större då jag ofta använder högsta växeln men sällan lägsta. Nackdelen är sämre markfrigång om man gillar riktigt stök.
Jag kör med 10-51 bak. Vad har du bak?

Örjan Lax

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Största frågan är...
Var hittar man större klinga med rätt offset som passar på original vevparti?
Jag har original 30t men känner att det hade gått att ha större då jag ofta använder högsta växeln men sällan lägsta. Nackdelen är sämre markfrigång om man gillar riktigt stök.
Jag kör med 10-51 bak. Vad har du bak?
11-50 bak.
Jaha, det är alltså svårt att hitta större klingor som passar. Har ett Truvativ Stylo dub-parti.

Lars.E

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
11-50 bak.
Jaha, det är alltså svårt att hitta större klingor som passar. Har ett Truvativ Stylo dub-parti.
Jag har inte hittat någon 32t fram till sram med rätt offset än, men har heller inte letat så mycket. Kan tänka mig att det finns vanliga WN-drev från andra tillverkare som går att trixa dit baklänges med hyfsat resultat, men eagle-klingan har riktningsbestämda kuggar för maximal prestanda.
Det är ju lite dyrare att uppgradera bak, men byter du till 10 där så är det inte så långt ifrån 2t ändring fram och det räcker ganska långt så länge man inte har race-tempo på väg.

Hittar du ett vettigt framdrev till dub-veven så får du gärna upplysa om vad och var.

Jag har även ett e-13 vevparti med 24mm axel liggande med olika klingor, så när det är dags att byta vevlager på dub-veven byter jag kanske hela veven tros att den är lite tyngre. Till e-13 har jag 28, 30, 32 och dubbelklinga.

Plush

Moderator
Forumvärd
Fatbike Q&A.
Stämmer.

Vid en koll så verkar Cannondale AI ha negativ offset så man kanske kan hitta något där som kan passa....?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer