Fatbike Q&A.

Fatbike Q&A.
Fatbike Q&A.
Denna om du kan lägga 2K till när de har rea.

Eller begagnat – tycker oftast att det är äldre modeller av Whites fatbikes, dvs. 3Fat, 4Fat, 5fat, etc, som jag ser till vettigt pris för vettig cykel på begagnatmarknaden. Light-modellen avrådes från, pro-modellen rekommenderas (riktpris: 4–6K) pga bättre växlar och bättre fälgar. Värt det.

Fatbike Q&A.
Denna om du kan lägga 2K till när de har rea.

Eller begagnat – tycker oftast att det är äldre modeller av Whites fatbikes, dvs. 3Fat, 4Fat, 5fat, etc, som jag ser till vettigt pris för vettig cykel på begagnatmarknaden. Light-modellen avrådes från, pro-modellen rekommenderas (riktpris: 4–6K) pga bättre växlar och bättre fälgar. Värt det.
Är det mycket ”tyngre” med fatbike än vanlig MTB?

Fatbike Q&A.
Är det mycket ”tyngre” med fatbike än vanlig MTB?
Ja och nej. De kan upplevas lite segare att starta med från stillastående tex, men i gengäld så tappar man inte farten lika lätt över hinder.
Sen skiljer det en hel del mellan olika fatbikes; har man hyfsat lätta hjul, lätta (relativt) däck och slanglöst kan dom vara nästan lika lätta som en vanlig MTB.

Så ja, något mer trögrullade men det finns som sagt fördelar med det också

Fatbike Q&A.
Jungfrutur på fattyn idag efter att ha kört ht med 3" fat freddie i slask och is senaste tiden var det skönt med lite snö körning och 4.4 jj rullar lättare ff så man skulle inte ha velat svänga hemåt idag om de inte varit för blåsten.
Någon annan som har svårt att få däcken att hållas ut helt på fälg? När jag krängde på de fyllde jag över 2 bar innan de poppade och nu tömde jag till ca 0.6 till färd men när jag kom hem märkte jag att bakdäcket glidit ner tibaka så det kastade ganska mycke.
IMG_20200306_142635043_HDR.jpg

Fatbike Q&A.
Jungfrutur på fattyn idag efter att ha kört ht med 3" fat freddie i slask och is senaste tiden var det skönt med lite snö körning och 4.4 jj rullar lättare ff så man skulle inte ha velat svänga hemåt idag om de inte varit för blåsten.
Någon annan som har svårt att få däcken att hållas ut helt på fälg? När jag krängde på de fyllde jag över 2 bar innan de poppade och nu tömde jag till ca 0.6 till färd men när jag kom hem märkte jag att bakdäcket glidit ner tibaka så det kastade ganska mycke.
Visa bilaga 404916
Över två bar? Det är ju väldigt mycket för en fatbike och säkert mer än fälgarna är specade för... Nu vet jag inte vilka fälgar du har men om däcken glider ner igen så känns det ju som de inte har poppat som de ska? Testa att smörja med något, lite vattenspray längs kanterna kan hjälpa, om inte så blanda med lite såpa.

edit: vet inte om jag haft tur men med denna så har poppande aldrig varit enklare: https://r2-bike.com/SCHWALBE-Easy-Fit-Montagefluid-50-ml_1

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
Det var den man fluktade efter men så är det ibland. Nu fick jag en White 7fat Interceptor till vettigt pris och ska göra det bästa av situationen. Kanske uppdatera ramen i framtiden? ?

Fatbike Q&A.
Jo, mycket pengar är det ju. Har hänt lite med valutan sen jag köpte min också, fick betala 26' lite drygt. Men så mycket mer än en Dude, Farley eller ICT är det väl ändå inte? Okändare och osäkrare kort kanske.

Fatbike Q&A.
Taigan var helt klart en positiv överraskning att testa på GFBD. Inte chans att jag skulle vilja byta Duden mot en Taiga, men även jag tycker att det är lite konstigt att inte fler kör på Taigan.

Fatbike Q&A.

Förstår fortfarande inte varför man inte ser fler Taigor i Sverige.
Svenskar är snåla. Vi mår dåligt om vi inte gör ett klipp när vi ska köpa något. Man köper hellre en Fatbike på rea på xxl + någon annan skit än att skaffa det man egentligen vill ha.

Fatbike Q&A.
Tack vare tips om en Dude här i tråden har den blivit min ständiga träningskamrat. Frugan älskar den också men behöver en el-assisterad för att orka. Sökt runt på nätet men hittar mest billigt med Bafang-motor. Har nån något tips på nån med bra motor (typ Shimano, Bosch etc) som är beställbar hem till lilla Svedala? Ska tillägga att budget är nånstans runt 30

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
Tack vare tips om en Dude här i tråden har den blivit min ständiga träningskamrat. Frugan älskar den också men behöver en el-assisterad för att orka. Sökt runt på nätet men hittar mest billigt med Bafang-motor. Har nån något tips på nån med bra motor (typ Shimano, Bosch etc) som är beställbar hem till lilla Svedala? Ska tillägga att budget är nånstans runt 30

Haibike har el-fatbikes som är rätt ok.

Fatbike Q&A.
Kul att du gillar den!
Tips på eldrivna hade jag bara ett och det snodde Lars E ?

Fatbike Q&A.
Tjena,
Jag låser fast min med detta låset
och förvarar det i denna väskan
när jag behöver det.

Fatbike Q&A.
Tjena,
när jag behöver det.
Tjena,
när jag behöver det.
Det såg inte så dumt ut ?? Gissar att man får räkna med lite tyngre doningar..

Fatbike Q&A.
Tja. Hittade en specialized fatboy pro 2015 med 120mm bluto, som är lite rullad och bra servad. Hade menat köpa en nutrail 2018 för 1300€ men nu dök denna upp dock känns priset högt 1750€ och den är 5år gammal. Vad hade ni valt? Är fatboyn bra alternativ ? Kommer användas höst, vinter och vår när det är sämmre före istället för fullgungen. Kanske även någon längre tur under sommaren med packning.

Fatbike Q&A.
Spontant låter €1750 väldigt högt för en 2015? Har inte provat någon av dom, så dåligt med input tyvärr. Se till att de rymmer 4,8" däck bara, bär bättre på snön med mer volym.

Fatbike Q&A.
Jag tycker nog också att priset verkar för högt.

Tja. Hittade en specialized fatboy pro 2015 med 120mm bluto, som är lite rullad och bra servad. Hade menat köpa en nutrail 2018 för 1300€ men nu dök denna upp dock känns priset högt 1750€ och den är 5år gammal. Vad hade ni valt? Är fatboyn bra alternativ ? Kommer användas höst, vinter och vår när det är sämmre före istället för fullgungen. Kanske även någon längre tur under sommaren med packning.

Fatbike Q&A.
Vilka tillverkare har ramar som tar 27,5" hjul, är det bara Trek??
Har en fundering på att sälja min heldämpade fatbike och köra stelt med 27,5" hjul och hoppas på en snörik vinter?.

Fatbike Q&A.
Fatboyen verkar i mitt tycke dyr, sen har den ju också 190mm nav och QR vilket kanske inte är så sexigt längre?

Fatbike Q&A.
Kan ju bero på att det inte är lika stor försäljning på dom finare modellerna längre. Många håller nog hårt i sina nu.

Det skiljer nog lite från stad till stad, men hit till lilla Övik vet jag att det har sålts minst 2 nya Dude cf + 1 ny Farley cf + några nya alufatbikes av bra modell och ett gäng begagnade bara sista året.
Det är ungefär så det sett ut här sista åren utan större förändring.
Däremot är det många som håller hårt i sina fatbikes och inte vill sälja.
Men sett över hela landet kanske det är minskad försäljning? Eller så är det bara så att folk som inte gillar fatbikes har slutat att köpa fatbikes och därför blir det väldigt få till salu = högt pris på begagnat?

Fatbike Q&A.
Mina gissningar om varför det säljs få begagnade fatbikes:

Långsam utveckling, så varför byta. Förutom 2 delat fram är min gamla Dude helt modern.

Fatbikecyklister är inte så prestandafixerade. XC cyklister och Endurogubbar kanske fantiserar mer om att kapa 2 sekunder på strava eller klå alla polarna bara cykeln får en halv grads flackare gaffel och aeroram.

Många har fatbike som sin andracykel att använda på vintern och när andan faller på. Fincykeln (racer, XC, Rando, Gravel) byts oftare.

Fatbike Q&A.
Mina gissningar om varför det säljs få begagnade fatbikes:

Långsam utveckling, så varför byta. Förutom 2 delat fram är min gamla Dude helt modern.

Fatbikecyklister är inte så prestandafixerade. XC cyklister och Endurogubbar kanske fantiserar mer om att kapa 2 sekunder på strava eller klå alla polarna bara cykeln får en halv grads flackare gaffel och aeroram.

Många har fatbike som sin andracykel att använda på vintern och när andan faller på. Fincykeln (racer, XC, Rando, Gravel) byts oftare.

Jag tror att du är väldigt nära sanningen i din spaning (även om fatbiken är min nr:1 och att jag gillar att jaga både vinter och sommar-KOM:s mellan fikaturerna).
Har man en hyfsat lätt fatbike med 150mm axel fram och 197mm bak och tubeless-vänliga hjul som går att byta till valfri body på så har man typ det senaste även om man köpte den för 5 år sedan.

Fatbike Q&A.
Funderat en god stund nu. Och fatboyn var fin men lite väl dyr och nutrailen blev såld men idag hittade jag en annan nutrail race som verkade okej som jag skall åka och se på i helgen tror jag dock lite fundersam då den är storlek 19" L är 176cm och grenmått 81cm har en fs cube stereo som är storlek m 18" att jämföra med samt att jag hade en ht cube reaction som var 20". Tycker stereon känns lite liten ibland men ändå rätt för det mesta htn kändes för stor i skogen ibland och perfekt på väg när jag hade kortare stem. Så prickar jag rätt med 19" nu då eller vad kör ni andra i motsvarande längd med?

Fatbike Q&A.
Funderat en god stund nu. Och fatboyn var fin men lite väl dyr och nutrailen blev såld men idag hittade jag en annan nutrail race som verkade okej som jag skall åka och se på i helgen tror jag dock lite fundersam då den är storlek 19" L är 176cm och grenmått 81cm har en fs cube stereo som är storlek m 18" att jämföra med samt att jag hade en ht cube reaction som var 20". Tycker stereon känns lite liten ibland men ändå rätt för det mesta htn kändes för stor i skogen ibland och perfekt på väg när jag hade kortare stem. Så prickar jag rätt med 19" nu då eller vad kör ni andra i motsvarande längd med?
Kolla på Reach och Stack snarare än medium/large/19" osv, och jämför med cykel du har idag.
Och snälla, punkter och komman är gratis, använd dem oftare! ;)

Fatbike Q&A.
Söker lite råd och tips kring ett rambyte till höst/vintern ev.
Har idag en Farley som jag ändå är rätt nöjd med, däremot är ramen något för liten för min längd och främst det som motiverar bytet i dagsläget för hamna mer ergonomiskt rätt. (Kändes dock bra ovan som man var vid köp).

- Dom krav jag egentligen har är att ramen ska ha fäste för minst 1x vattenflaska men gärna 2x.
- Utöver ska ramen vara förberedd för pakethållare dom gånger man vill bikepacka med lite mer utrustning.
- 197/12 för bakhjul

Dom ramar jag kikat in är dels en större variant av Trek likt den jag har idag samt Pole Taiga.

Har ni fler tips eller andra inputs så är jag tacksam för detta.

Tillbaka
Topp