Fatbike Q&A.

Fatbike Q&A.
Blev en svart i Large. Har ju varit helt slut om man kollat i webshopen, men efter att ha mailat med kundtjänst några veckor lyckades de hitta en ram till mig. Lät som det skulle dröja ett tag innan de producerade några nya ramar.
Ja exakt, fick samma känsla när jag maila med dom tidigare.
"Spring/Summer 2021"

Ni med Taigor här, är det någon som ligger mellan storlekar och känner att ni valt fel?
Ligger mellan M/L men o andra sidan kollar man geometrin på Taiga resp min Farley jag har idag så kommer Taigan vara betydligt "större"

BuTTuS

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Tror bara det är jag och @BuTTuS som kommit ut som Taigaägare än så länge. Jag har en XL till mina ca 188cm, och är väldigt nöjd med storleken.
Japp och 188 cm här också men kör på en Large och stormtrivs med det. Jag hade ju möjlighet att testa Pepperazzis innan jag beställde min och tyckte den var lite väl lång för min smak.

waalis

Medlem
Fatbike Q&A.
Buttus och Pepparazzi är ni nöjda med BR2250 hjulsetet? Känns ju som ett ganska säkert kort med välkända och lättservade komponenter. Finns det några roligare alternativ någon vill tipsa om?

Komponentlistan närmar sig färdigställande. Kan posta den här sen så får ni tycka till och övertala mig om andra delar

BuTTuS

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Dom är väl bland de lättaste och jag har inte haft några problem alls med de tre set jag ägt/äger. Har iofs inte testat några andra heller :-) Jo förresten ett till som jag inte minns vad det var, på en gammal Farley 6.

psvensson

Medlem
Fatbike Q&A.
Jag tycker att 27,5x4,5 tar sig över stenar och rötter bättre än 26". Huvudanledningen till att jag har gått över till 27,5 är dock att det höjer BB en aning. Nya Dude ser ju riktigt trevlig ut :)

338federal

Medlem
Fatbike Q&A.
Vad blir priset för ett par Jonny om man lägger på alla avgifter?
Intressant iallafall att de verkar ha däcken i lager. Terrene har själv haft slut ett bra tag och verkar få in nya någon gång sent i höst... Sedan lär det väl ta ett tag att få dem till EU.
Jag beställde från Finland verkkokauppa.com de 2 sista Johnny5. Får dom imon.

Fatbike Q&A.
Buttus och Pepparazzi är ni nöjda med BR2250 hjulsetet? Känns ju som ett ganska säkert kort med välkända och lättservade komponenter. Finns det några roligare alternativ någon vill tipsa om?

Komponentlistan närmar sig färdigställande. Kan posta den här sen så får ni tycka till och övertala mig om andra delar
Kan flika in och utvärdera både SR och DTs alternativ.
Båda har håller bra utan anmärkning, SR lite tyngre totalt sett men inget som är kännbart.

Däremot har jag haft mer strul att DT fälgarna ska hålla tätt även med FS.
Hade jag med facit i hand lagt pengarna så skulle det bli på ett par Nextie Wild Dragon 90mm då du ändå får DT nav på dessa, så har du budget för lägga någon tusing mer så skulle jag kört på dessa :)

mamme1

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Söker lite råd och tips kring ett rambyte till höst/vintern ev.
Har idag en Farley som jag ändå är rätt nöjd med, däremot är ramen något för liten för min längd och främst det som motiverar bytet i dagsläget för hamna mer ergonomiskt rätt. (Kändes dock bra ovan som man var vid köp).

- Dom krav jag egentligen har är att ramen ska ha fäste för minst 1x vattenflaska men gärna 2x.
- Utöver ska ramen vara förberedd för pakethållare dom gånger man vill bikepacka med lite mer utrustning.
- 197/12 för bakhjul

Dom ramar jag kikat in är dels en större variant av Trek likt den jag har idag samt Pole Taiga.

Har ni fler tips eller andra inputs så är jag tacksam för detta.
Hur lång är du och vilken storlek på Farleyn är det?

BuTTuS

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Är det någon som lyckats få fram någon info om Dude 2021, är det en ny ram? Det skiljer lite i geometritabellen, längre reach men lägre stack, brantare gaffel och flackare sadelstolpe vilket ju går tvärt emot dagens trend (allt detta utifrån mina egna anteckningar, så rätta mig om jag har fel)

Martinmat

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Det måste ju vara en ny ram med tanke på att den nu kommer med 27,5 och 120mm gaffel. Annars skulle ju geon ändrats mer, den borde blivit flackare istället för brantare etc

Lars.E

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Det måste ju vara en ny ram med tanke på att den nu kommer med 27,5 och 120mm gaffel. Annars skulle ju geon ändrats mer, den borde blivit flackare istället för brantare etc

De har verkligen lyckas trolla med framförallt styrhuvud då en Mastodon 120 EXT är betydligt längre. Att vevparti dessutom är sänkt i förhållande till hjulaxlarna samtidigt som att gaffelvinkeln är brantare borde innebära att det borde synas skillnad direkt man man jämför bilderna, men... Canyon har maskerat förändringarna bra och lyckats behålla utseendet från den Dude jag har.

Lars.E

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Är det någon som lyckats få fram någon info om Dude 2021, är det en ny ram? Det skiljer lite i geometritabellen, längre reach men lägre stack, brantare gaffel och flackare sadelstolpe vilket ju går tvärt emot dagens trend (allt detta utifrån mina egna anteckningar, så rätta mig om jag har fel)
Jag har lite svårt att få ihop i mitt huvud hur de tänkt och gjort med nya geon. Men...
På pappret har geo blivit mer lik Trek Farly vilket kan ses vara helt ok. Farlyn är nog den fatbike som känts mest lik Duden av alla jag tesat. Det borde innebära att den kanske fortfarande känns ungefär som första Duden. Och det är i så fall bra då jag gillar min gamla Dude.

Martinmat

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Jag har lite svårt att få ihop i mitt huvud hur de tänkt och gjort med nya geon. Men...
På pappret har geo blivit mer lik Trek Farly vilket kan ses vara helt ok. Farlyn är nog den fatbike som känts mest lik Duden av alla jag tesat. Det borde innebära att den kanske fortfarande känns ungefär som första Duden. Och det är i så fall bra då jag gillar min gamla Dude.
har du tänkt byta till den nya duden? Om så varför?

Lars.E

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
har du tänkt byta till den nya duden? Om så varför?
Om...
Om den nya Duden Hade kunnat ta 26 x 4,8 JumboJim i främre läget utan att riskera att kantdobbar tar och att den kunnat ta 27,5 x 4,5 dubbdäck i bakre läget så hade ett byte legat nära till hands.
Tyvärr har inte Canyon Sverige kunnat bekräfta något av detta utan bara kunnat säga att 27,5 max 3,8 rekommenderas. De säger även att bakdelen är uppdaterad för att kunna användas med olika hjulstorlekar vilket enligt hemsidan då även är 26 x 4,5 eller 29 x 3.
Om någon villig försökskanin köper en och provar vad som fungerar i verkligheten och att det skulle visa sig att man utan problem kan frångå Canyon rekommendation och använda däck enligt mina önskemål, så är det risk att jag åker och pantar alla flaskor jag kan hitta, säljer min själ och ställer mig i ett gathörn och väntar på att pengarna ska komma.

BuTTuS

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Om...
Om den nya Duden Hade kunnat ta 26 x 4,8 JumboJim i främre läget utan att riskera att kantdobbar tar och att den kunnat ta 27,5 x 4,5 dubbdäck i bakre läget så hade ett byte legat nära till hands.
Tyvärr har inte Canyon Sverige kunnat bekräfta något av detta utan bara kunnat säga att 27,5 max 3,8 rekommenderas. De säger även att bakdelen är uppdaterad för att kunna användas med olika hjulstorlekar vilket enligt hemsidan då även är 26 x 4,5 eller 29 x 3.
Om någon villig försökskanin köper en och provar vad som fungerar i verkligheten och att det skulle visa sig att man utan problem kan frångå Canyon rekommendation och använda däck enligt mina önskemål, så är det risk att jag åker och pantar alla flaskor jag kan hitta, säljer min själ och ställer mig i ett gathörn och väntar på att pengarna ska komma.
Eller snowshoe 2XL, det var ju nära på gamla modellen 😊

Bilagor

psvensson

Medlem
Fatbike Q&A.
Det ser ju ut som att 27.5 x 4.5 borde gå in på den gamla ramen i alla fall. Tror att dom i det närmaste har lika stor diameter som 2XL, dock smalare. Någon har kanske redan provat?

Lars.E

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Eller snowshoe 2XL, det var ju nära på gamla modellen 😊
Ja, 2XL hade inte varit tokigt att kunna använda.
Hade bara gamla versionens klyka mot vevlagerhylsan rundats av lite och kedjestaget fått gå lite närmare klingan istället, så hade Duden uppfyllt mina önskemål om förbättringar.
Men jag tvivlar inte en sekund på att även den lösning Canyon valt har sina fördelar.

Lars.E

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Synd att de inte säljer lösa ramar, jag frågade idag
Inget problem.
Jag kan fixa ett Dude ram ramset till dig för samma pris som Trek tar för Farley C.

Farley C ramset 23 799,00 SEK

Beställ en Dude CF 8 så kommer jag förbi och hämtar delarna som inte ingår i ett ramset och ger dig samtidigt 1100 SEK
Dude CF 8 24.899,00 SEK

Deal?

Lars.E

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
När man ser de jämförande siffrorna är det svårt att påstå att Canyon inte har bra pris även om jag kan tycka att Trek har sjukt hög finnisch med den genomskinligt blå färgen och andra små detaljer som känns snäppet exklusivare än Duden.
Komplett Farley kostar 10.000 mer än ramsetet. Hade man dragit bort 10.000 från Duden så hade ett ramset varit ganska vettigt prissatt.

338federal

Medlem
Fatbike Q&A.
Idag skall jag kränga fram däcket Terrene Johnny5 med sunringle fälgar till en Tunturi Emax. Bakfälgen skall testas om växlarna fungerar ihop. 12s växelpaket sram med 11s växelförare. 11-42 är samma 12s har bara 50 kugg som jag inte behöver använda.
Men vilka feta dubbdäck. Ser ut som en motorcykel däck.

mamme1

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Nån som vet vad en original WHITE FAT AL 26 (15x150mm)-gaffel väger?
Vilken kolfibergaffel är standard att byta till, tänker mest sparad vikt per krona?
On-one tycks ha utgått ur sortimentet.

Till en 7FAT PRO, (31,6mm) vilken sänkstolpe är vettig? Vågar man satsa på en med intern dragning? (går den att få igenom vid vevpartiet, eller måste både sadelrör & diagonalrör borras?) Tänker att 120mm drop räcker, men upp till 150mm borde vara ok.

Martinmat

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Nån som vet vad en original WHITE FAT AL 26 (15x150mm)-gaffel väger?
Vilken kolfibergaffel är standard att byta till, tänker mest sparad vikt per krona?
On-one tycks ha utgått ur sortimentet.

Till en 7FAT PRO, (31,6mm) vilken sänkstolpe är vettig? Vågar man satsa på en med intern dragning? (går den att få igenom vid vevpartiet, eller måste både sadelrör & diagonalrör borras?) Tänker att 120mm drop räcker, men upp till 150mm borde vara ok.
Om du ska ha billig carbon gaffel är det väl kina som gäller annars finns ju ex salsas men de kostar ju en hel del....

dropper fungerar brand x bra. Har det på alla hojar. Kör den med extern dragning på min fatbike. Ganska diskret dragning på brand x ascend II
81360A67-64D7-47FA-8F22-8D48D1B0FCB8.jpeg

Yeti

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Ja, 2XL hade inte varit tokigt att kunna använda.
...
2XL är bra om man kör mycket snö som är på gränsen till åkbar. På hårdare underlag rullar 2 XL riktigt uselt, i alla fall om man kör med det låga däckstryck som krävs för svåra förhållanden. Jag hade dom monterade en vinter innan jag sålde dom. Bristen på dubbar är också en nackdel där det finns is.

BuTTuS

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
2XL är bra om man kör mycket snö som är på gränsen till åkbar. På hårdare underlag rullar 2 XL riktigt uselt, i alla fall om man kör med det låga däckstryck som krävs för svåra förhållanden. Jag hade dom monterade en vinter innan jag sålde dom. Bristen på dubbar är också en nackdel där det finns is.
Ja de vita är inga raketer på väg även om de blev bättre slanglösa. Någon som testat svarta gummiblandningen också och kan jämföra mellan de två?

mamme1

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Om du ska ha billig carbon gaffel är det väl kina som gäller annars finns ju ex salsas men de kostar ju en hel del....

dropper fungerar brand x bra. Har det på alla hojar. Kör den med extern dragning på min fatbike. Ganska diskret dragning på brand x ascend IIVisa bilaga 446391
Leveransen av kinaköp är så oförutsägbart numera, så det hoppar jag.
Hittade denna:
Visst är det väl en tapered gaffel på white?

Tack för stolptips.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer