Fatbike Q&A.

tonimakaroni

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Helst vill jag byta eftersom delarna som sitter på är av, vad ska jag säga, sämre kvalité.
Eller hade ni behållt samma delar men kanske försöka byta vevlagret? Hur kan jag mäta bredden själv på vevlagret? Jag antar att det är avståndet från ena sidan till den andra, tumstock?

Hade ett nytt vevparti gjort skillnad på upplevelsen när jag trampar är i så fall min fråga?

Det finns lite rost nere mellan vevpartiet och vevlagret, tror dock att det endast är ytrost som man kan ta bort själv.

Hade ett nytt vevlager gjort skillnad på upplevelsen när jag trampar?
Ah det förklarar saken!
Är det inget fel på vevlagret (Läs) Glapp eller missljud/skit som kommit in i lagerbanorna så är det ingen mening att byta lagret då det inte är något som skulle märkas när du sitter på cykeln.

Gällande vevpartiet får du lossa och mäta bredden på det så du får tag i ett som är tillräckligt brett/passar din ram.

Pepperazzi

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Helst vill jag byta eftersom delarna som sitter på är av, vad ska jag säga, sämre kvalité.
Eller hade ni behållt samma delar men kanske försöka byta vevlagret? Hur kan jag mäta bredden själv på vevlagret? Jag antar att det är avståndet från ena sidan till den andra, tumstock?

Hade ett nytt vevparti gjort skillnad på upplevelsen när jag trampar är i så fall min fråga?

Det finns lite rost nere mellan vevpartiet och vevlagret, tror dock att det endast är ytrost som man kan ta bort själv.

Hade ett nytt vevlager gjort skillnad på upplevelsen när jag trampar?
Nu gissar jag bara, men ett finare/lättare vevlager/vevparti till vad som verkar vara en elfatbike av billigaste sort tror jag inte gör varken från eller till. Den väger ju ändå 25kg enl spec.
Så länge det inte glappar eller är trasigt på annat sätt har jag svårt att se någon vinst i att byta.

Edit: om det inte är rent estetiska skäl som ligger bakom bytet, placeboeffekten är ändå rätt påtaglig av snyggare delar. :)

Senast ändrad:

Demonen1

Medlem
Fatbike Q&A.
Nu gissar jag bara, men ett finare/lättare vevlager/vevparti till vad som verkar vara en elfatbike av billigaste sort tror jag inte gör varken från eller till. Den väger ju ändå 25kg enl spec.
Så länge det inte glappar eller är trasigt på annat sätt har jag svårt att se någon vinst i att byta.

Edit: om det inte är rent estetiska skäl som ligger bakom bytet, placeboeffekten är ändå rätt påtaglig av snyggare delar. :)
Håller med om placeboeffekten, bytet av handtagen, pedalerna och sadeln gjorde cykeln lite "attraktivare" om man säger så.

BuTTuS

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Fasen vad rörigt det känns med vevlager till Dude... begriper ju inte vad jag ska ha. Det knakar när jag lägger mycket kraft på pedalerna, tänkte klicka hem avdragarverktyget från E13 men kanske lika bra att köpa ett nytt lager också. Är det BB92 / 24 mm https://www.ethirteen.com/collectio...ss-fit-bottom-brackets?variant=29367277486183 jag vill ha? (Slut i lager förstås..)
Ett sånt här bytte jag till för några år sedan, men slut här också...

Kupa

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Ett sånt här bytte jag till för några år sedan, men slut här också...
Tack, bra att ha nåt att gå på i alla fall.
... hmm... den heter ju BB20.P-BB92.K på din länk, och den har de ju i lager på https://ethirteen.eu/products/press-fit-bottom-brackets?variant=30346964467809

€70, bra pris.. fan.

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
Fasen vad rörigt det känns med vevlager till Dude... begriper ju inte vad jag ska ha. Det knakar när jag lägger mycket kraft på pedalerna, tänkte klicka hem avdragarverktyget från E13 men kanske lika bra att köpa ett nytt lager också. Är det BB92 / 24 mm https://www.ethirteen.com/collectio...ss-fit-bottom-brackets?variant=29367277486183 jag vill ha? (Slut i lager förstås..)
Jag köpte detta från Bikester (fast från svenska sajten) och det funkade bra. Avdragare lyckades jag fixa genom att kombinera en Shimano-avdragare med en egen bussning men det funkade sådär så jag skulle köpa avdragaren från E13 om jag var dig. Såg att svenska sajten har den modellen i nåt pläterat material men det kanske är lite overkill... :)
Guld-lager

Det är iaf dem där beteckningarna/måtten som funkar

Lars.E

Aktiv medlem
Fatbike Q&A.
Mitt e13 brukar knaka mellan innerbana och Axel. Avhälps enklast genom att släppa justeringen för axialspelet och droppa smörj på axeln och skjuta axeln axiellt fram och tillbaka några gånger innan man justerar bort axialspelet igen. Men är det själva lagret som gett upp så hjälper inte mitt trick.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer