Fatbike Q&A.

Fatbike Q&A.
Jag kan intyga att Lars. E är sjukt snabb på JJ4,8. :)
Det var grymt kul att se honom dundra förbi stora delar av startfältet på Glassbonden gravel challenge för något år sedan. (inkl mig, på "riktig" grushoj med lätta 38mm däck)

Tackar för uppskattningen :)
Jag skryter stolt med loggen så ofta jag kan ;)
Canyon Dude Helstel med tubeless JumboJim 4,8 pumpat till 1 bar.

1643841879849.png

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
Jag har en uppsättning 29+hjul till Taigan, och visst blir den betydligt lättare än med 5, 05-orna, men jag har en bra bit kvar innan jag håller Lars.E's grustempo :)

Den går lättare och snabbare, men Taigan är fortfarande lång som en pråm, så speciellt snärtig kanske den inte automagiskt blir med lättare hjul.

Ska jag vara ärlig så är det på något sätt ändå roligare med fläskig däck än dessa smått anorektiska 3". Saknar en del grepp och monstertruckkänslan när allt går att rulla över. Har säkert att göra med att jag saknar teknik och är bra på att göra dåliga spårval.
Hela förra sommaren behöll jag 5:orna på.
20200815_134225.jpg

Mullet, ska det kanske vara nåt?
20200831_175145.jpg

Fatbike Q&A.
Jag har en uppsättning 29+hjul till Taigan, och visst blir den betydligt lättare än med 5, 05-orna, men jag har en bra bit kvar innan jag håller Lars.E's grustempo :)

Den går lättare och snabbare, men Taigan är fortfarande lång som en pråm, så speciellt snärtig kanske den inte automagiskt blir med lättare hjul.

Ska jag vara ärlig så är det på något sätt ändå roligare med fläskig däck än dessa smått anorektiska 3". Saknar en del grepp och monstertruckkänslan när allt går att rulla över. Har säkert att göra med att jag saknar teknik och är bra på att göra dåliga spårval.
Hela förra sommaren behöll jag 5:orna på.
Visa bilaga 537197

Mullet, ska det kanske vara nåt?
Visa bilaga 537199
Med fläskdäcken på, upplever du ändå att cykeln blir bättre som hardtail? Är som sugen att testa själv, men tycker den är tung nog med stel gaffel :-)

Fatbike Q&A.
Jag tycker det funkar alldeles lysande med Mastodonten på, med både 26- och 29-orna.
Helstel tog gubbkroppen lite för mycket stryk med 29x3, så därför blev det en uppgradering för något år sedan. Har inte ens övervägt att byta tillbaka, ens vintertid sedan dess, även om det är ett nåt kilos viktstraff.

Detta med reservation att jag inte har cyklat annat än fatbikes i skogen, skaffade den första 2013, så jag är inte rätt person att göra någon sorts rättvis jämförelse med en "vanlig" mtb.

Men jag tycker fortfarande den är skitkul, så jag ser ingen anledning att byta än på ett bra tag. Jag har inga ambitioner att vara snabbast i tävlingar eller hugga KOM:s på stravasegment.
Är väl egentligen bara hjulbasen som ibland känns något lång. Sjukt tryggt ner det börjar peka utför däremot :)

Fatbike Q&A.
Men hallå! Testar Stoviks ensilagetejp men de fäster ju inte ?! Har kört fattystripper tidigare men tänkte testa tejp som många verkar köra. Helt hopplöst att få fast tejpen på fälgen, som toapapper ungefär!!! Vad är fel?

Fatbike Q&A.
Men hallå! Testar Stoviks ensilagetejp men de fäster ju inte ?! Har kört fattystripper tidigare men tänkte testa tejp som många verkar köra. Helt hopplöst att få fast tejpen på fälgen, som toapapper ungefär!!! Vad är fel?
Jag har bara kört ensilagetejpen från Granngården och den fäster bra. Dock har jag säkrat slutet med silvertejp.

Fatbike Q&A.
Jag har också upplevt att Stoviks produkter är rent av dåliga... Kastade bort en ny silvertejpsrulle som var helt omöjlig att dra av tejpen på för den bara spjälkade sig i rimpor...
Nu ska jag väl inte bara klaga här i frågetråden utan faktiskt också fråga en sak...

Någon som har gröna fälgband till 80 fälg att sälja eller vet nått företag som har på lager på det stora intranätet? Jag har då inte hittat nått med mina dåliga sökskills...

Fatbike Q&A.
Min erfarenhet är att Stokvis funkar men inte Swedols tejp. Se här:

...och här:

Jag brukar göra typ 4dm överlapp och säkra med en bit byggfolietejp (den gröna superklistriga) i skarven.
Ang. Stokvistejpen så kan man sträcka den lite när man sätter dit den och sen får man gå runt ett varv med fingertopparna och trycka ner tejpen på hyllan där däcket ska vila. Det är lätt att den liksom spänner från fälgkant till fälgkant annars och inte fäster i mitten mot fälgen och fälgbandet.

Fatbike Q&A.
Min erfarenhet är att Stokvis funkar men inte Swedols tejp. Se här:

...och här:

Jag brukar göra typ 4dm överlapp och säkra med en bit byggfolietejp (den gröna superklistriga) i skarven.
Ang. Stokvistejpen så kan man sträcka den lite när man sätter dit den och sen får man gå runt ett varv med fingertopparna och trycka ner tejpen på hyllan där däcket ska vila. Det är lätt att den liksom spänner från fälgkant till fälgkant annars och inte fäster i mitten mot fälgen och fälgbandet.
Varför inte köra enbart med byggfolietejp? Den är ju helt otrolig.

Fatbike Q&A.
Varför inte köra enbart med byggfolietejp? Den är ju helt otrolig.
Helt enkelt för att den inte går att få bort. :) Jag testade faktiskt med den tejpen yttersta varvet en gång (annan dålig tejp under) men upplevde att den inte var så slitstark mot nötning. Mina Mulefat-fälgar har en ganska vass kant på "hyllan" där kanttråden ska ligga och det kändes som att byggfolie-tejpen ville skava hål där.

Fatbike Q&A.
Hur gör ni när ni tejpar och det är fälg med hål i? Låter ni fälgbandet sitta kvar? Gör jag det blir det väldigt lite fälg att tejpa mot, men tar jag bort fälgbandet blir det ju bara tejp utåt (och med den klibbiga sidan utåt i hålen)...

Fatbike Q&A.
Jag har gjort båda varianterna och som du säger är det inte mycket fälg att fästa tejpen i om bandet är kvar, men det funkar.
Sist så tog jag bort fälgbandet och tejpade ett varv åt fel håll med Julas orangea byggtejp, dvs med klistret utåt. Säkra med en rättvänd tejpbit i början.
50mm tejp täckte precis mina hål. Sen tejpade jag två varv åt rätt håll men lite förskjutet åt sidorna (men inte lika brett som fälgbandet).
Sen avslutade jag med 1,5varv ensilagetejp.

Fatbike Q&A.
Jag har gjort båda varianterna och som du säger är det inte mycket fälg att fästa tejpen i om bandet är kvar, men det funkar.
Sist så tog jag bort fälgbandet och tejpade ett varv åt fel håll med Julas orangea byggtejp, dvs med klistret utåt. Säkra med en rättvänd tejpbit i början.
50mm tejp täckte precis mina hål. Sen tejpade jag två varv åt rätt håll men lite förskjutet åt sidorna (men inte lika brett som fälgbandet).
Sen avslutade jag med 1,5varv ensilagetejp.
Aha, ska kolla Jula då; jag har ju orange färgband idag..., Tack!

Fatbike Q&A.
Hej,
Kan någon hjälpa mig med storlek på xxl 8 fat? Jag är 182, ska jag ha M eller L? Någon som har erfarenhet? Hjärtligt tack

Geometritabell:​

7Fat​

M/17"L/19"XL/21"
Reach428 mm450 mmm472 mm
Stack601 mm611 mm620
Head tube Angle69°69°69°
Bottom Bracket Drop65 mm65 mm65 mm
Wheelbase1127 mm1153 mm1178 mm
Chainstay Length450 mm450 mm450 mm
Head Tube Length125 mm135 mm145 mm
Top Tube Length596 mm621 mm645 mm
Seat Tube Angle73,5°73,5°73,5°
Standover Height775 mm810 mm845 mm

Fatbike Q&A.
Hej,
Kan någon hjälpa mig med storlek på xxl 8 fat? Jag är 182, ska jag ha M eller L? Någon som har erfarenhet? Hjärtligt tack

Geometritabell:​

7Fat​

M/17"L/19"XL/21"
Reach428 mm450 mmm472 mm
Stack601 mm611 mm620
Head tube Angle69°69°69°
Bottom Bracket Drop65 mm65 mm65 mm
Wheelbase1127 mm1153 mm1178 mm
Chainstay Length450 mm450 mm450 mm
Head Tube Length125 mm135 mm145 mm
Top Tube Length596 mm621 mm645 mm
Seat Tube Angle73,5°73,5°73,5°
Standover Height775 mm810 mm845 mm
Om du har en cykel sedan tidigare som känns lagom kan du ju leta in den på exempelvis https://geometrygeeks.bike/ och sedan jämföra. Top tube längd ger storleken för sittande cykling och reach för stående. Cykeln är dock inte särskilt lång så jag skulle spontant säga L.

Fatbike Q&A.
Om du har en cykel sedan tidigare som känns lagom kan du ju leta in den på exempelvis https://geometrygeeks.bike/ och sedan jämföra. Top tube längd ger storleken för sittande cykling och reach för stående. Cykeln är dock inte särskilt lång så jag skulle spontant säga L.
Vilket guldtips! Om jag får låna dina ögon också så kan man tro att M funkar också baserat på min nuvarande helstela? Tack

E3798FAA-B9CA-4F68-B0B1-F2D77394DD87.png

Fatbike Q&A.
Vilket guldtips! Om jag får låna dina ögon också så kan man tro att M funkar också baserat på min nuvarande helstela? Tack

Visa bilaga 549913
Ser att vitusen har 90mm styrstam och Whiten 60mm. Det betyder att large kommer kännas som Vitusen när du sitter. Jag är 180 och har två hardtails. Båda större än Whiten i large så jag skulle lätt kört på large. Skulle den kännas lång kan du sätta på något kortare stam.

Fatbike Q&A.
Ser att vitusen har 90mm styrstam och Whiten 60mm. Det betyder att large kommer kännas som Vitusen när du sitter. Jag är 180 och har två hardtails. Båda större än Whiten i large så jag skulle lätt kört på large. Skulle den kännas lång kan du sätta på något kortare stam.
Jaha där ser man! Tänkte att vitusen var mycket närmare M i alla dimensioner

Fatbike Q&A.
Ok tackar för det.

Då ska man vara bestämma mig för den för 9999kr eller den dyrare. Någon åsikt? Har en gammal rabatt för ett struligt reklamationsärende på 25% så tycker båda blir prisvärda.

Fatbike Q&A.
Se till att du får 150x15 på framgaffeln och 197x12 bak så blir det enklare om du ska ha nya hjul eller om du i framtiden vill skaffa en dämpad framgaffel. Mulefutfälgarna på den dyrare är designade för att användas tubeless. Den dyrare är klart prisvärd och även framtidssäkrad :)

Fatbike Q&A.
Som psvenssson skriver så är ramen på den dyrare bättre då du får genomgående axlar med 12x197 och 15x150 som underlättar mkt om du vill byta hjul elller gaffel på sikt. Har du råd ta den dyrare

Fatbike Q&A.
Läste precis att (bil)däck är sådant som det kan bli brist på pga kimrök kommer från Ryssland. Tror ni att det kommer bli svårt att få tag på fatbike-däck? Är det bara jag som redan tycker tillgången är rätt skral redan, eller söker jag på fel ställen? Tips på butiker med bra lager, kanske i Tyskland?

Fatbike Q&A.
Läste precis att (bil)däck är sådant som det kan bli brist på pga kimrök kommer från Ryssland. Tror ni att det kommer bli svårt att få tag på fatbike-däck? Är det bara jag som redan tycker tillgången är rätt skral redan, eller söker jag på fel ställen? Tips på butiker med bra lager, kanske i Tyskland?
Kanske det märks på hela däckmarknaden och inte bara fatbikedäck?

Fatbike Q&A.
Jo jag har märkt att Jumbo Jim har varit svårt att hitta de senaste veckorna när jag letat. Men tillslut köpte jag två 4.4" JJ här på Bike-Components men vet inte om det är det du vill ha. Men det ser iallafall ut som att just 4.4" fortfarande finns kvar några stycken:

Fatbike Q&A.
Maxxis snart i lager (27/4)

Tillbaka
Topp