Fatbike Q&A.

Fatbike Q&A.
ogami skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad säger de rutinerade? Gripshift eller triggers
> på Fatbike?
> (Tänker att gripshift är lättare med
> vinterhandskar.)

På vintern har man pogies och bara ett par tunna handskar under, så triggers fungerar bra.

Fatbike Q&A.
Yeti skrev:
> ogami skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad säger de rutinerade? Gripshift eller
> triggers
> > på Fatbike?
> > (Tänker att gripshift är lättare med
> > vinterhandskar.)
>
> På vintern har man pogies och bara ett par tunna
> handskar under, så triggers fungerar bra.

+1

Fatbike Q&A.
Jag har både och på fatbikes, och köpte nyligen ett nytt set gripshifters till nästa fatbike bygge. Jag var skeptisk till gripshifters för några år sedan när jag provade dem första gången, men nu föredrar jag dem. I det stora hela spelar det liten roll dock. Viktigast är att skaffa en fatbike (vilken som helst) och ut och njuta.

Fatbike Q&A.
lintott skrev:
> Jag har både och på fatbikes, och köpte nyligen
> ett nytt set gripshifters till nästa fatbike
> bygge. Jag var skeptisk till gripshifters för
> några år sedan när jag provade dem första
> gången, men nu föredrar jag dem. I det stora
> hela spelar det liten roll dock. Viktigast är att
> skaffa en fatbike (vilken som helst) och ut och
> njuta.
Haha.. sant! Det blir triggers iaf. Tack för input.

Fatbike Q&A.
Custom fatbike, Troika, Vlad Cycles .

IMG_5394.JPG

Fatbike Q&A.
Trevlig cykel 42Hz men finns det någon särskild anledning till att fatbikes lite till och från har sådana "gubbiga" styren? :) Handlar det om touringkomfort föredras före stigsmisk?

Fatbike Q&A.
"Gubbcyklar" man behöver man ingen raceställning. Är det tekniskt funkar det bättre med ett rakare styre, tycker jag. Trevligare att stå och vara aktiv (armbågarna utåt). Är det mer sitta ner och trumma på är det skönare med en annan vinkel.

Fatbike Q&A.
Hej alla glada!
Efter att ha läst alla fatbike-trådar här på forumet är jag nu säker på att det är en fatbike jag ska ha.
Då jag inte skiter pengar är det i första hand Onone fatty och Nakamura Bigbob som jag sneglat på.
Nu till frågorna:
Vilken bredd är att rekommendera på baknavet på en feting? 135mm,170mm,190mm( standard mtb 135mm??)?
Vill kunna ha alternativet att kunna få på 4.8" på orginalhjulen.
Vi kommer att inom en snar framtid att införskaffa en Chariot CX-vagn, och den måste passa ihop med fatbikens navbredd(om det inte finns en alternativ fästanordning?)?.
För / nackdelar med ovanstående fetingar?
Om jag vid senare tillfälle vill uppgradera till lättare/dyrare komponenter, vilken fatbike är att föredra?
Andra alternativ till fatbikes mottages gärna,
då självklart med dess fördelar...
Tack på förhand.
/Peter

Fatbike Q&A.
Fattyn har bara en klinga fram. Det är en stor nackdel när det går tungt. Sen saknas fästen för pakethållare/skärmar. Också en nackdel om man vill lasta saker utan cykelkärra och slippa stänk. Har läst nånstans att 190 mm bredd bak krävs för att få på bredare däck än 4", men jag har rätt mycket tillgodo i ram/gaffel/kedja på min Fatty.

Fatbike Q&A.
Håller med om att att bristen på fästen på Fattyn är ett minus. Gaffeln går iofs att byta till en Salsa Enabler med både flask och pakethållar fästen. 190 mm baknav är det väl bara 9ZERO7 och Specialized som kör. Det har väl mest att göra med kedjelinjen. Jag hade gått på en ram med 170 mm Där verkar det finnas mest att välja på. Huruvida det passar chariot vet jag inte. SVPE svarar nog på den frågan snart. ;) Ang 4.8 däck är det väl inte så många som tar det. Jag vet att Mukluken klarar 4.5. Fattyn och Nakamura vet jag inte heller. Surly Moonlander kan kanske vara ett alternativ. En annan sak jag personligen prioriterar är en ram som klarar tapered gaffel. Ryktet säger att både RS och Fox är på gång med Fatbike-gafflar. De blir garnaterat tapered.

Vad gäller övriga komponenter passar vanliga mtb. Vevparti behövs 100 mm bb men det är på g både X5 och X9 =)

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
Tror samtliga bredder funkar tillsammans med en Chariot. Det som händer är att vagnens centrum inte kommer vara exakt vid cykelns centrum då Charioten antagligen är anpassad för ett centrerat 135mm nav. På ett 190mm nav innebär det att vagnens centrum hamnar ungefär 27mm offset vilket jag inte tror märks.

Däremot om du vill koppla kärra på cykeln skulle jag välja en cykel med vertikala gaffeländar bak eftersom hjulet annars kan flytta på sig. Vilka modeller som har vertikala gaffeländar vet jag inte, men Surly har horisontella i alla fall.

Fatbike Q&A.
Tack alla för bra svar!
Men det gav också en del frågor...

Ja det är ett minus att Fattyn inte har fästen för skärmar och pakethållare.
Men tror mig ha sett alternativ som man fäster i sadelstolpen??

Att ramen tar 4.8" är inget måste. men det där med tapered gaffel lät självklart intressant.
Finns det inte någon slags adapter mellan rak och tapered?

svpe:
Jag trodde i min enfald att den genomgående "bulten" på cykelns QR skulle bli för kort när man ska montera Chariot cykelfäste. Och att det är därför man använder Chariots egna "längre" QR?.
Men den kan inte vara hur lång som helst, t,ex för 170 lr 190mm nav??.
Att cykelvagnen inte skulle bli centrerad tror jag inte skulle göra mig något...
Det där med horisontella gaffeländar var oroande.
Kan inte se något när jag försöker zooma bilder på varken Bigbob lr Fattyn.
Kanske någon vänlig själ som vet som kan svara?
Reslig som jag är(172cm),ligger jag oftast mellan small och medium.
Har fått för mig att jag ska gå på den mindre strl. Tänker jag fel??
Mvh/P

Fatbike Q&A.
Putta, du kan läsa lite om Nakamura och däckbredder på nedanstående länk. Däckbredden verkar variera en del med fälgbredd. Skumläser du hela tråden från typ sidan 50-114 så har du helt säkert svar på alla fatbike-funderingar om navbredd etc. :)

http://www.terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1649595&page=102

@42Hz, Min skäggväxt är för fjunig så då borde jag kunna svära mig fri från gubbstyre också. ;-) Snubblade på och beställde ett i kol till fetcykeln istället....

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
42Hz skrev:
> Kolstyre, det kan aldrig fungera! ;)
--------------------------------------------
:) Jo det är Vattenfall som dumpar priserna på sådana.

Fatbike Q&A.
> svpe
> Jag trodde i min enfald att den genomgående
> "bulten" på cykelns QR skulle bli för kort när
> man ska montera Chariot cykelfäste. Och att det
> är därför man använder Chariots egna "längre"
> QR?.
> Men den kan inte vara hur lång som helst, t,ex
> för 170 lr 190mm nav??.
> Att cykelvagnen inte skulle bli centrerad tror jag
> inte skulle göra mig något...
> Det där med horisontella gaffeländar var
> oroande.
> Kan inte se något när jag försöker zooma
> bilder på varken Bigbob lr Fattyn.
> Kanske någon vänlig själ som vet som kan
> svara?
> Reslig som jag är(172cm),ligger jag oftast mellan
> small och medium.
> Har fått för mig att jag ska gå på den mindre
> strl. Tänker jag fel??
> Mvh/P

Längden på qr kan också bli ett problem men jag tror det går att få tag i en qr lång nog.
En annan fundering är om 170 och 190-naven har 10mm axel som ett vanligt nav. Skulle tro det men har ingen koll.

Fatbike Q&A.
svpe skrev:

> Längden på qr kan också bli ett problem men jag
> tror det går att få tag i en qr lång nog.
> En annan fundering är om 170 och 190-naven har
> 10mm axel som ett vanligt nav. Skulle tro det men
> har ingen koll.

Har inte heller koll på axeldiameter 190 mm men på min Mukluk är det 170x10. Däremot verkar de flesta 190 mm komma med genomgående axel både bak och fram.

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
Hallo Fatbike lovers!

Ska bygga min första fatbike nu och har lite funderingar på hur/med vad?

Väntar på SRAM's X9 vevparti, och tänkte fortsätta med X9 bakväxel och framväxel.

Hydraliska eller mekaniska skivisar, vad fungerar bäst i vinterkylan?

Ska man gå all in på kolfiber i övrigt för att hålla ner vikten så mkt som möjligt?

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    54 KB · Besök: 173
Fatbike Q&A.
Shimanos XT hydraliska så behöver du aldrig tänka på bromsar mer!

Och kolfiber är aldrig fel:)
Dock gick min Ritchey Superlogic sadelstolpe av häromdagen på Sandmanen, blir nog en Thomson nu.
Den kan man även klubba ihjäl småvilt om man skulle köra bort sig i snön :)

Fatbike Q&A.
Slog till på en liten digital tryckmätare till Fattyn. Ingen aning om hur pass korrekt den mäter, men man får ett hum om vart man ligger i alla fall. Verkar omöjligt att hitta en pump med vettig skala på för fatbikes.

Bilagor

• 2013-08-06 17.59.56.jpg
    2013-08-06 17.59.56.jpg
    45.5 KB · Besök: 169
Fatbike Q&A.
Har svårt för att hålla mig från att köpa en fatbike, så tänkte göra slag i saken och beställa en från On-One. Fattyn verkar vara det mest stigorienterade som finns att tillgå (eller?), förutom Sandman då men sådana resurser finns ej.

Vilken storlek har ni som kör Fattyn? Är 183-184 och nästan 91 cm grenmått. 18" har 595 mm ETTL och 20" har 610 mm. Faller väl ganska exakt emellan med mina mått. Ska som sagt använda hojen för stigcykling.

Fatbike Q&A.
Kommer Fattbikes från massa tillverkare just nu men det kan ju dröja innan de finns att köpa, fast det kommer nog vara få som kommer vara lika prisvärda som Fattyn! Men när man väl bestämt sig vill man ju ha cykel på en gång. :) Storlekarna har jag ingen koll på.

Fatbike Q&A.
42Hz skrev:
> Kommer Fattbikes från massa tillverkare just nu
> men det kan ju dröja innan de finns att köpa,
> fast det kommer nog vara få som kommer vara lika
> prisvärda som Fattyn! Men när man väl bestämt
> sig vill man ju ha cykel på en gång. :)
> Storlekarna har jag ingen koll på.

Verkar finnas en hel del som släpps sen september och hela oktober, typ Genesis Caribou, Charge Cooker Maxi, Norco Growler etc. Nu har jag förvisso inte sett geometrin på dessa, mer än för Chargen, men Fattyn verkar vara det absolut vara mest stigorienterat. Vad jag lyckats läsa mig fram brukar fat bikes ofta ha problem med lågt BB, och de flesta har en relativt hög gaffelvinkel >70.

Vid köp av fattyn hade jag antagligen byggt den själv, vilket varit aningen tidsödande. Så att vänta till oktober eller sådär hade man väl kunnat göra om där fanns något färdigt och prisvärt vid denna tidpunkt :)

Fatbike Q&A.
Kul Johanhej, den blir säkert rolig den också om du slår till. Trist att Nakamuran verkar bli fördröjd.
Om man väntar 36 eller 38 veckor gör väl varken till eller från för en annan som ändå vant sig vid att vänta.

(jag har tyvärr inte hunnit svara på ditt sista pm)

Fatbike Q&A.
aptonym skrev:
> Så, vad behöver man skaffa sig innan
> vintersäsongen drar igång? Behöver man
> dubbdäck om man mest tänkt hålla sig på
> skoterspår? Pogies?

Dubbdäck behövs inte. Pogies kan man köpa billigt på biltema, funkar bra.
Varma skor känns som det svåraste att hitta bra.

Fatbike Q&A.
Tiki skrev:
> Kul Johanhej, den blir säkert rolig den också om
> du slår till. Trist att Nakamuran verkar bli
> fördröjd.
> Om man väntar 36 eller 38 veckor gör väl varken
> till eller från för en annan som ändå vant sig
> vid att vänta.
>
> (jag har tyvärr inte hunnit svara på ditt sista
> pm)

Känner att jag måste komma någonvart (om så bara med lite byggande), så får nog bli en On-One. Ser lite tråkigare ut än Nakamuran, men förhoppningsvis kan man fixa till det lite.

Har suttit och letat efter crankset + bb i ett par timmar nu och håller på att bli tokig. Vad finns det tillgängligt? Gärna 2x10 eller 1x10 och bash om möjligt.

EDIT: HIttar givetvis på fatbike.com och sådär, men kostar ju skjortan, ffa med tull+moms.

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
psvensson skrev:
> Vevlager 100mm.
> https://www.bike24.net/1.php?content=8;navigation=
> 1;product=7173;page=1;menu=1000,2,81;mid=170;pgc=0
>
>
> Vevparti med en klinga.
> 1;product=7172;page=1;menu=1000,2,88;mid=170;pgc=7
> 296:7301
>
> Tvådelat vevparti.
> 1;product=9954;page=1;menu=1000,2,88;mid=170;pgc=7
> 296:7299
>
> Enligt On-One använder dom 100mm vevlager med
> Truvativ Holzfeller vevparti.
> http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOFATX5/on_one_fatty
> _fat_bike
>
> Om jag har fått något om bakfoten får ni gärna
> kommentera det :o)

Vevlagret har jag hittat, men vevpartierna är ju väl för 8/9-kassetter, eller har jag fått helt fel för mig? Vill åtminstone kunna köra 1x10.

Hade gärna skaffat SRAMs nya X5 eller X9 vevparti, men blir inte klok på det här med BB. Om man tittar på bukten så hittar jag dem http://www.ebay.co.uk/itm/SRAM-2014...715329893?pt=US_Cranksets&hash=item53fc4f2165 , dock från USA. Varför finns dessa inte tillgängliga i EU, eller är jag bara dålig på att leta?

Fatbike Q&A.
Vevpartierna jag har länkat till är för 9-delat.
Jag har kört Shimano 2x9 vevparti tillsammans med 10 delat bak och kedja för tiodelat och det har fungerat bra.

Vet dock inte hur det blir med Sram men jag tror inte det blir några problem.

Någon som har kört kombon vevparti för 9-delat och Sram tiodelat?

Fatbike Q&A.
aptonym skrev:
> Jag har märkt att skägget blivit betydligt
> yvigare sen jag köpte fatbike, är det något man
> får räkna med?

Jo, det är väl en sidoeffekt, har du tur är det kompetensskägget som växer mest!

Tillbaka
Topp