Fatbike Q&A.

Fatbike Q&A.
Surly Ice Cream Truck:

http://fat-bike.com/2014/02/world-premier-surlys-new-fatty-ice-cream-truck/

P1120497.jpg

Fatbike Q&A.
PeterA skrev:
-------------------------------------------------------
> Böjde växelörat på min White Fat igår. Har
> försökt snoka reda på var jag kan beställa ett
> nytt utan att lyckats. (Denna siten
> http://www.derailleurhanger.com/ har mycket, men
> inget till White)
>
> Någon som kan tipsa?
> /Peter

Dum fråga, men har du kollat med XXL?

De flesta White-ramar tillverkas annars av Kinesis, vet dock ej om de tillverkar Fat-ramen.

Fatbike Q&A.
Drygade ut kaffekassan för en mekanisk verkstad som byggde om en Fork Up från 15 mm axel till att passa Big bobens axel och avstånd mellan drop outsen. Kan vara ett tips om man grunnar hur man får nytta av sitt gamla takräcke.

Bilagor

• DSC_0095.JPG
    DSC_0095.JPG
    60.8 KB · Besök: 90
Fatbike Q&A.
Oj tjusiga hojar på länken. Den här skulle gå att leva med.

1394851241407-1jpfi69s0gg2o-500-70.jpg

Ps. Intressant att fatbiken slagit så hårt i Norge men inte i Sverige. Cykeltypen har förbättrat min cyklingskapacitet både tekniskt och fysiskt i vinter samt att den bidragit till att öka den norska läsförståelsen via Terrengsykkel.no .... Själv hävdar jag fortfarande att cykeltypen är helt kanon som höst-vinter-vår-cykel och gillar man fulldämpat och lite teknisk terräng så är det bara att börja spara till en. Nej den är inte särskilt trögtrampad på stigen!

Fatbike Q&A.
Tiki skrev:

> Ps. Intressant att fatbiken slagit så hårt i
> Norge men inte i Sverige. Cykeltypen har
> förbättrat min cyklingskapacitet både tekniskt
> och fysiskt i vinter samt att den bidragit till
> att öka den norska läsförståelsen via
> Terrengsykkel.no .... Själv hävdar jag
> fortfarande att cykeltypen är helt kanon som
> höst-vinter-vår-cykel och gillar man fulldämpat
> och lite teknisk terräng så är det bara att
> börja spara till en. Nej den är inte särskilt
> trögtrampad på stigen!

Om svenska Intersport och Stadium skulle börja ha Fatbikes i klass med Diamuran för 9.999 sek i sina butiker så är jag ganska säker på att det skulle ta fart här oxå.
Det är MÅNGA tanter, farbröder och ungdomar som vill köpa en cykel som min när dom efter att ha ställt 1000 frågor får veta vad jag betalat för min (förhandspris 8.000 nok). Tyvärr blir dom lite tveksam när jag säger att man måste åka till Norge eller handla på nätet och då betala en bit över 10.000 sek.

Och angående Fatbikens förträfflighet... Har man inte bråttom när man cyklar (vilket jag sällan har) så är Fatbiken riktigt bra och fantastiskt rolig att cykla på. Den klättrar som en bergsget både uppför tekniska branter och den känns förvånansvärt trygg nerför riktigt branta krux.
Är det dessutom sådant före som det var här i söndags så är den cyklarnas motsvarighet till svävare (som norsken sa), då man kan köra i delvis borttöade skidspår med lera, sten, vatten, skare, bark och alldeles perfekt skateingskidspår i en lagom blandning. Fina stigar i sydsluttningar som helt plötsligt blir ett skoterspår i skuggan, eller friåkning på skaren på norrsidan... Nu är det Fatbikens årstid.
Det är roligt att cykla.

Fatbike Q&A.
Jag tror inte tillgången till billiga fatbikes räcker som förklaring till varför det ökat så kraftigt i Norge. Finland torde ha i stort sett samma fatbiketäthet som Norge, dvs skillnaden mot Sverige är ordentligt stor, trots att vi inte alls har några billiga fatbikes här, utan största delen är vanliga Salsa och Surly, kompletterat med lite 907 och en del On-One. Dock är det kanske inte så lätt att se från Sverige p.g.a språkbarriären.

Jag tycker själv att fatbikes är förträffliga, men man ska ändå vara realistisk. För de flesta som bara vill cykla snabbt i skogen är nog en heldämpad cykel ett bättre val. För oss livsnjutare däremot, är ju en fatbike alldeles ypperlig.

Fatbike Q&A.
Yeti skrev:
> Jag tror inte tillgången till billiga fatbikes
> räcker som förklaring till varför det ökat så
> kraftigt i Norge. Finland torde ha i stort sett
> samma fatbiketäthet som Norge, dvs skillnaden mot
> Sverige är ordentligt stor, trots att vi inte
> alls har några billiga fatbikes här, utan
> största delen är vanliga Salsa och Surly,
> kompletterat med lite 907 och en del On-One. Dock
> är det kanske inte så lätt att se från Sverige
> p.g.a språkbarriären.
>
> Jag tycker själv att fatbikes är förträffliga,
> men man ska ändå vara realistisk. För de flesta
> som bara vill cykla snabbt i skogen är nog en
> heldämpad cykel ett bättre val. För oss
> livsnjutare däremot, är ju en fatbike alldeles
> ypperlig.

Självklart är billiga fatbikes inte hela förklaringen. Men att vanligt folk får chans att se, prova och kunna köpa en om dom blir sugna skulle nog kunna hjälpa försäljningen. Här i Sverige har allt för få sett en fatbike live, än mindre fått chans att provcykla. Det är inte många cykelbutiker här som haft en Fatbike för intresserade att klämma på (oavsett prisklass).
Vad tror du att det är som fått finska livsnjutare och äventyrare att köpa Fatbikes?
Att en heldämpad MTB många gånger är snabbare än en Fatbike är det ingen tvekan om, men alla har inte bråttom i skogen.

Fatbike Q&A.
C-dale skrev:
> Norrmän går på tur.
> Svenskar går all in på sociala media.

Visst ligger det mycket sanning i det påståendet. Men gällande fatbike på sociala medier så är ju svenskarna inte med i matchen mot norrmännen.

Er fat-bike et bra konsept? 6125 inlägg.

Fatbike: Den store dekktråden 1060 inlägg.

Fatbike: Modding av Diamura 715 inlägg.

Och så fortsätter det med fler fatbiketrådar på Terrengsykkel.no. Såå...
Även om norrmännen är duktiga på att gå på tur så hinner dom gå all in och köra ifrån oss på sociala medier ändå.
Denna tråd har 376 inlägg nu som en jämförelse.

Fatbike Q&A.
En intressant iakttagelse jag gjort är att jag cyklar snabbare på min Fatty på de flesta stigarna om jag jämför med mina andra MTB. (SC Bullit, Ragley Piglet AM). På grus, asfalt och enklare stigar så går det dock betydligt snabbare på min Avanti helstela XC.
Fattyn är utan tvekan den av mina cyklar som är mest allsidig (följt av Bulliten)
Just nå står det flesta cyklarna bara och skräpar i garaget...
/Peter

Lars.E skrev:
> ...
>
> Och angående Fatbikens förträfflighet... Har
> man inte bråttom när man cyklar (vilket jag
> sällan har) så är Fatbiken riktigt bra och
> fantastiskt rolig att cykla på. Den klättrar som
> en bergsget både uppför tekniska branter och den
> känns förvånansvärt trygg nerför riktigt
> branta krux.
> Är det dessutom sådant före som det var här i
> söndags så är den cyklarnas motsvarighet till
> svävare (som norsken sa), då man kan köra i
> delvis borttöade skidspår med lera, sten,
> vatten, skare, bark och alldeles perfekt
> skateingskidspår i en lagom blandning. Fina
> stigar i sydsluttningar som helt plötsligt blir
> ett skoterspår i skuggan, eller friåkning på
> skaren på norrsidan... Nu är det Fatbikens
> årstid.
> Det är roligt att cykla.

Fatbike Q&A.
Kul att läsa era kloka inlägg. Jag upplever likt PeterA att den inte går långsammare än en fs på svensk kvalitetsstig som huvudsak rör sig i farter kring 7-13 km/h med en skön mix av rötter och stenar. Tvärtom, när det är blött vilket det ofta är, så greppar den bättre och man klarar fler svårigheter.

Minuset är snabba och stökiga utförskörningar som känns lite våldsamma mot grejerna men man lär sig att köra följsammare där med. Ett annat plus är att den är lättskött i sörjiga tider.

Hade jag startat från scratch idag med cykelinköpen så hade resurserna allokerats främst till en riktigt vass och lätt fatty. Men en vacker dag så.......

Fatbike Q&A.
Efter att ha blivit kvitt en seg förkylning har jag nu kört några rundor på Bullyn vilken byggts upp av samma delar som satt på min 907.

När jag jämför de båda upplever jag Bullyn mer som en vanlig lekfull XC cykel. Jag tycker den ger lite samma känsla som jag minns riktigt gamla Inbreden (versionen som bara hade v-bromsar). Den känns kompakt och väldigt lättmanövrerad. På slingriga stigar är det aldrig problem att lägga ner och komma runt i snabba svängar vilket jag ibland upplevt med 907.
Nu har jag inte kört mkt på snö där 907 är riktigt stabil men det får väl bli nästa vinter...

Geon skiljer sig från 907 med kortare kedjestag, lägre headtube och hjulbasen borde bli ca 3 cm kortare.
SnipImage.JPG

Några bilder
22cyclesBully5.jpg

22cyclesBully3.jpg

22cyclesBully4.jpg

Fatbike Q&A.
Tiki skrev:
> Kul att läsa era kloka inlägg. Jag upplever likt
> PeterA att den inte går långsammare än en fs
> på svensk kvalitetsstig som huvudsak rör sig i
> farter kring 7-13 km/h med en skön mix av rötter
> och stenar. Tvärtom, när det är blött vilket
> det ofta är, så greppar den bättre och man
> klarar fler svårigheter.
>
> Minuset är snabba och stökiga utförskörningar
> som känns lite våldsamma mot grejerna men man
> lär sig att köra följsammare där med. Ett
> annat plus är att den är lättskött i sörjiga
> tider.
>
> Hade jag startat från scratch idag med
> cykelinköpen så hade resurserna allokerats
> främst till en riktigt vass och lätt fatty. Men
> en vacker dag så.......

Håller med om utmaningen att köra snabbt i stökig terräng/utför, det är lite enklare med en FS som sväljer undan lite dålig teknik :-)
Att köra transport på asfalt/grus är ingen höjdare om man är ute efter fart...
Så här i leriga tider är det ett stort plus att man inte alls sjunker ned som med smala däck och det blir mer riktningsstabilt. Även om när man forcera hinder i långsammare fart ger de stora däcken en fördel.

Om jag bara skulle få ha en hoj kvar skulle det nog ändå bli FS-cykeln, de väger ungefär lika mkt men FS:en känns ändå lite mer mångsidig och rolig.

Fatbike Q&A.
Lars.E skrev:
> ...
> Vad tror du att det är som fått finska
> livsnjutare och äventyrare att köpa Fatbikes?
> ...

En bra fråga som jag inte har något bra svar på. Den första artikeln om Surly Pugsley jag läste var i finska cykeltidningen Fillarilehti år 2006, så nog var vi ändå ganska tidigt ute här. När jag skaffade min hösten 2010 kunde antalet kanske till och med räknas på ena handens fingrar, så en nischprodukt var det ändå länge. Vinter 2010-2011 började fatbikes synas i media, både i vanligt dagstidningar och i Retki-lehti, som är Finlands motsvarighet till Utemagasinet. Följande vinter hade antalet cyklar antagligen tiodubblats och syntes också i TV. Därefter steg antalet kraftigt och har nog åter en gång tiodubblats.

En sak som säkert haft åtminstone någon betydelse är att jag och några andra gjort diverse utflykter på fatbikes och skrivit om det på nätet och i tidningar, samt dessutom synts i TV med fatbikes. Baserat på en del feedback jag fått, tror jag faktiskt att det här haft betydelse för min typ av cyklister, dvs sådana som gärna kombinerar fatbikes med friluftsliv och naturupplevelser. En annan kategori cyklister, som ändå torde vara i minoritet är all världens hipsters, som tröttnat på att bara sladda runt på sina fixies och sedan kompletterat med fatbikes. Så småningom har dessa två grupper fått sällskap av vanliga terrängcyklister och så har vi nått dagens läge.

Fatbike Q&A.
Dudster skrev:
> Efter att ha blivit kvitt en seg förkylning har
> jag nu kört några rundor på Bullyn vilken
> byggts upp av samma delar som satt på min 907.

Shit, va snygg!

Varför ser vi aldrig dig på torsdagscyklingarna? Det är för lite fat bikes i Uppsalaskogarna.

Fatbike Q&A.
Sverige är sååå 2011 nu :)
Det känns som att denna vinter (eller vad det nu varit för konstig årstid) varit första vintern då fatbikes börjat dyka upp i var och varannan stad i ett mindre antal. Tidningar har börjat skriva lite om dessa intressanta cyklar och vissa man träffar har koll på vad det är då dom hunnit sett en fatbike i någon tidning. Vissa har t.o.m sett en fatbike på XXL.
Nu saknar vi bara en äventyrlig kändis som får vara med i något stort reportage så kommer det att hända grejer. Att min cykel var med på bild i lokaltidningen med en 10årig(?) tjej som knappt nådde över ramen när hon stod och cyklade ger inte riktigt samma effekt som om någon riktig äventyrare skulle visas på TV med en fatbike.

Fatbike Q&A.
Men vi har ju Martin Stenmark så om nästa års mello kan bjuda på lite fatbike så lyfter det. ;-)

Bilagor

• 14814.jpg
    14814.jpg
    38 KB · Besök: 99
Fatbike Q&A.
s skrev:
> Dudster skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Efter att ha blivit kvitt en seg förkylning
> har
> > jag nu kört några rundor på Bullyn vilken
> > byggts upp av samma delar som satt på min 907.
>
> Shit, va snygg!
>
> Varför ser vi aldrig dig på torsdagscyklingarna?
> Det är för lite fat bikes i Uppsalaskogarna.

Tack och det beror att det är just på torsdagar... Den dagen snickras det möbler på istället :-)

Insåg när jag träffade några cyklister för ett tag sedan att jag måste bli bättre på att hänga med, inte minst för att lära mig lite nya stigar.

Fatbike Q&A.
s skrev:
> Fast vi hojar nästan aldrig på just torsdagar.
> Det är mer en livsstil.

Då ska jag börja följa den tråden :-)

Fatbike Q&A.
Jag köpte min fatbike lite på en chansning för drygt ett år sedan, och har inte ångrat mig en sekund. Råkade se något på facebook om dom, och blev efter en hel del googlande tvungen att slå till på en Fatty. Jag hade inte cyklat nån sorts riktig mtb innan, men kände att gubbkroppen behövde röra lite mer på sig, och jag har lyckats byta många sofftimmar mot cykeltimmar sen dess.

Det går alldeles lagom fort för min del, och att kunna ta sig fram nästan överallt gör att man blir sugen på att utforska alla småstigar i skogen. Stenar, rötter, stubbar och småvilt går oftast att rulla över.

Det är fortfarande många som stannar en och funderar på vad fan det är man cyklar på, både mtb-cyklister i tights och vanligt löst folk, så lite mer publicitet och uppmärksamhet skulle fatbikarna inte må dåligt av. :)

Fatbike Q&A.
Bild för den som inte lusläser terrengsykkel-forumet.... Läcker plastfeting från våra norska själsfränder som finns för leverans i september. Får man gissa att den väger in komplett under 10 kg?

Bilagor

• NBigBog_70_zps2f02aafa.jpg
    NBigBog_70_zps2f02aafa.jpg
    41.6 KB · Besök: 103
Fatbike Q&A.
42Hz skrev:
> Synd att spagettiöverröret förstör
> helhetsbilden. :(

Mm hur tänkte de där? Den var ju råläcker fram tills man tittade en gång till på överröret. Hatar de här "fräsiga" böjarna på måna moderna cyklar.

Fatbike Q&A.
Jag böjde för övrigt mitt tredje växelöra på min White ikväll. Börjar bli dyrt att cykla på de minsta stigarna. (Köpte två extra öron från XXL men glömde att kolla vem leverantören var. Behöver hitta ett billigare alternativ än 175kr om jag ska fortsätta så här)
Är det bara jag som utnyttjar terrängen på rätt sätt;-)
Ingen annan som böjer växelöron?

Hittade en för mig ny stigslutt på kvällens pannlampstur. Det var givetvis på den som jag böjde örat:-(
/Peter

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
glitch skrev:
> 42Hz skrev:
> -----
> > Synd att spagettiöverröret förstör
> > helhetsbilden. :(
>
>
> Mm hur tänkte de där? Den var ju råläcker fram
> tills man tittade en gång till på överröret.
> Hatar de här "fräsiga" böjarna på måna
> moderna cyklar.
------------------------------------------
För ett drygt år sedan tyckte jag fatbikes hade stora däck nu uppfattar jag det som vanliga mtb har spinkiga däck så det är bara att bli hjärntvättad och titta på nog många krokiga eller smala rör så vänjer man sig. ;-)

PeterA, jag ska montera på ett nytt växelöra idag med du leder så här långt.

Fatbike Q&A.
PeterA skrev:

Är det bara jag som utnyttjar terrängen på
rätt sätt;-)
Ingen annan som böjer växelöron?

Jag pendlar till jobbet på min, är det fel?

Fatbike Q&A.
Jag har pendlat med fat bike. Jobbigt om det är blöt för det stänker 4r gg så mkt som en vanlig mtb utan skärmar. Men till fint väder går det bra, snö och kallt gärna.

Fatbike Q&A.
Tiki skrev:
> Bild för den som inte lusläser
> terrengsykkel-forumet.... Läcker plastfeting
> från våra norska själsfränder som finns för
> leverans i september. Får man gissa att den
> väger in komplett under 10 kg?

Kul att det kommer fler kolfibermodeller även om toppröret på denna lämnar lite att önska.

10 kg blir nog svårt med 4.7 däck och så breda fälgar. Jag har försökt bygga min minimalistisk och den väger in på 10.3-10.4 kg med slanglösa Knards 3.8 (1290g+gucka), trial fälg (610g) och DT revolution ekrar.

Fatbike Q&A.
Tiki skrev:
> glitch skrev:
> -----
> > 42Hz skrev:
> >
>
> > -----
> > > Synd att spagettiöverröret förstör
> > > helhetsbilden. :(
> >
> >
> > Mm hur tänkte de där? Den var ju råläcker
> fram
> > tills man tittade en gång till på
> överröret.
> > Hatar de här "fräsiga" böjarna på måna
> > moderna cyklar.
> ------------------------------------------
> För ett drygt år sedan tyckte jag fatbikes hade
> stora däck nu uppfattar jag det som vanliga mtb
> har spinkiga däck så det är bara att bli
> hjärntvättad och titta på nog många krokiga
> eller smala rör så vänjer man sig. ;-)
>
Haha, jag har försökt, får titta på kamelpucklar. ;)

Fatbike Q&A.
PeterA skrev:
> Jag böjde för övrigt mitt tredje växelöra på
> min White ikväll. Börjar bli dyrt att cykla på
> de minsta stigarna. (Köpte två extra öron från
> XXL men glömde att kolla vem leverantören var.
> Behöver hitta ett billigare alternativ än 175kr
> om jag ska fortsätta så här)
> Är det bara jag som utnyttjar terrängen på
> rätt sätt;-)
> Ingen annan som böjer växelöron?
>
> Hittade en för mig ny stigslutt på kvällens
> pannlampstur. Det var givetvis på den som jag
> böjde örat:-(
> /Peter

Läge för ett alfine nav?

Fatbike Q&A.
Klabbapan skrev:
> PeterA skrev:
> -----
>
> Är det bara jag som utnyttjar terrängen på
> rätt sätt;-)
> Ingen annan som böjer växelöron?
>
> Jag pendlar till jobbet på min, är det fel?

Det går faktiskt rätt bra at cykla på asfalt tycker jag. Det som känns konstigt är när man svänger.
Vad kör du med för däck?
/Peter

Tillbaka
Topp