Jeppe_E skrev:
-------------------------------------------------------
> Lars E. Du som verkar ha stenkoll. Jag har V8
> däck på min White (orginaldäck) men tycker de
> var lite för lite grepp i dem. Jag har sneglat
> lite på Schwalbes Jumbo Jim, som ska vara
> väldigt mycket lättare än Vee 8 och har mer
> grepp. Men de lyser ju som sagt med sin frånvaro.
> Vilket tycker du är det bästa däcket för
> blandad stigkörning?
>
> I värsta fall kommer ju inte Jumbo Jim förens
> 2015 som jag förstått det.
Det beror på hur, var och när du vill ha grepp. och hur lätt och lättrullat du vill ha.
Jumbo Jim ser lovande ut på många sätt.
Jag har ju inte provat speciellt många däck så det får bli lite gissningar blandat med egna erfarenheter.
Av de jag provat så är Bud/Lou 4,8 på många vis greppigast med sin stora luftkammare kombinerat med aggressivt mönster. Med lite luft i dom så hittar dom ofta något att ta tag i när dom formar sig runt rötter och stenar.
Men...
Silica-gummit som Vee använder i vissa av sina däck greppar ofta ännu bättre på blöta stenar och berghällar, även med lite mer lufttryck.
Men...
Silica gummit som är ett köldtåligt gummi rullar tyvärr dåligt på hårda och släta underlag, och Lou rullar även det illa på de flesta underlag med sitt grova mönster.
För blandad stigkörning året om så kanske man inte ska välja det greppigaste?
Och om din White har samma bredd i baksvingen som 2Fat pro så är inte 4,8 att rekomendera då det blir trångt om plats. Annars hade jag sagt Bud 4.8 fram och bak (fungerar på 2Fat pro om hjulet är spikrakt, centrerat och max 10 psi).
Så...
Billigaste allround-däcket som vi vet passar i din ram är On one Floater 4.0 (Har tyvärr lite självstyrning vid låga tryck, även om det inte är galet mycket).
Ett dyrare och trevligare däck med mer fäste är Surly Nate 3.8 (4.0).
I samma prisklass finns populära 45NRTH HuDu och Dillinger 4.0 som jag inte hunnit prova själv, men dom ska vara mer lättrullade än Nate.
Har du samma mått på ramen som 2Fat pro så tycker jag att Specialized Ground control 4,6 är svårslaget som allround däck av de jag provat. Kanske kombinerat med ett Bud fram?
I samma bredd (märkt 4.8 men är samma bredd som Ground control 4.6) finns Dillinger 5 som i slutet av förra vintern blev ett populärt däck bland dom som tävlade (finns både med och utan dubbar).
Kanske vill du ändå ha något greppigare däck inför vintern, och köra med V8 till sommarn igen?
Vilka ska vi stryka och vilka ska vi analysera djupare?