Fatbike Q&A.

Fatbike Q&A.
Hittade denna lista på vikter för fatbike vevar.

Med RaceFace Turbine, E thirteen och SRAM XX1 för ca 2500 kr känns besparingen på 70g-160g för Next SL och Bor FB557-1X inte så motiverad när de går lös på kring 5000 kr.

Riktigt lätta vevar på 455g som Bor kommer med i februari.

WEIGHT COMPARISONS “SINGLE CRANKS”:
880 g : SRAM X1 (Fatbike 170RDS) (GXP) 94BCD incl 32T SRAM-X1-chainring (WITHOUT bearing kit)
850 g : FSA Comet (Fatbike 170RDS) incl 32T FSA-chainring (WITHOUT bearing kit)
660 g : RaceFace Turbine Cinch 1x11 (Fatbike 170RDS) incl 32T-Spiderless chainring (WITHOUT bearing kit)
650 g : eThirteen RDS Single (Fatbike 170RDS) (BB30) 104BCD incl 32T eThirteen-chainring (WITHOUT bearing Kit)
625 g : SRAM XX1 (Fatbike 170RDS) (GXP) 76BCD incl 32T SRAM-XX1-chainring (WITHOUT bearing kit)
555 g : B.O.R FB557-1X (Fatbike 170RDS) 76BCD incl 32T B.O.R-chainring (WITHOUT bearing kit)
500 g : RaceFace Next SL 1x11 (Fatbike 170RDS) incl 32T-Spiderless chainring (WITHOUT bearing kit)
455 g : B.O.R XC4X 1x11 (Fatbike 170RDS) 76BCD incl 32T B.O.R-chainring (WITHOUT bearing kit) - (Feb 2015)

Källan
http://bor-germany.de/en/product/123-fb557-1x-170-177-fatbike#tab-specs-weights

Fatbike Q&A.
kört med fatbiken ett par gånger nu, ont i arslet som fan, nybörjarkrämpor eller fel sadel? Inte cyklat på många år.

bromsarna tjuter som fan, nått man kan göra åt det?

Fatbike Q&A.
jomeister skrev:
-------------------------------------------------------
> kört med fatbiken ett par gånger nu, ont i
> arslet som fan, nybörjarkrämpor eller fel sadel?
> Inte cyklat på många år.
>
> bromsarna tjuter som fan, nått man kan göra åt
> det?

Ja, ge fan i och bromsa :p

Ont i röven får man - skaffa cykelbyxor om du inte har det.

Fatbike Q&A.
Skaffa en bra sadel så behöver du inte cykelbyxor annat än för de riktigt långa turerna.
Valet är ju personligt och beror på hur man är skapt. Min favorit är Brooks B17.

Frid!

Fatbike Q&A.
Sugen på 45nrth Dillinger 4" 120tpi, men hittar inte dem så lätt att köpa. Någon som vet vart man kan köpa den till bra pris? XXL har ju bara 27tpi versionen.

Fatbike Q&A.
nho1 skrev:
> Någon som testat Dillinger 28tpi 4" dubbdäck som
> XXL säljer?
> Verkar rätt tunga för ett 4" däck?
>
> Sugen på 45nrth Dillinger 4" 120tpi, men hittar inte dem så lätt att köpa. Någon som vet vart man
> kan köpa den till bra pris?
> XXL har ju bara 27tpi versionen.

XXL har även Dillinger 5. 120tpi DUBBADE.

Fatbike Q&A.
Undrar om det är någon här som cyklar på en White och kör tublöst?

Jag har försökt att få däcket att sätta sig och fylla upp det, men det är stört omöjligt. Börjar misstänka att däcket är något för stort ;) Har kollat på massa videos och mitt däck beter sig inte alls så som det gör på de youtube filmer jag kollat på.

Schwalbe får sätta lite fart nu. Vill inte slänga ut pengar på ett set "så länge".

Fatbike Q&A.
Jeppe_E skrev:
> Undrar om det är någon här som cyklar på en
> White och kör tublöst?
>
> Jag har försökt att få däcket att sätta sig
> och fylla upp det, men det är stört omöjligt.
> Börjar misstänka att däcket är något för
> stort ;) Har kollat på massa videos och mitt
> däck beter sig inte alls så som det gör på de
> youtube filmer jag kollat på.
>
> Schwalbe får sätta lite fart nu. Vill inte
> slänga ut pengar på ett set "så länge".

Har du testat Norska Rörläggarens system med Gladpack?
Det är nog det som är mest lättpumpat av de jag sett på nätet.

Fatbike Q&A.
Löjligt nöjd med mina 45NRTH HüskerDü på LargeMarge-fälgarna, sitter som gjutet, jag pressade ut däcket mot fälgkanten med vatten från duschslangen. =)

Fast det hjälper ju inte dig precis. ;)

Fatbike Q&A.
Lars.E skrev:

> Har du testat Norska Rörläggarens system med
> Gladpack?
> Det är nog det som är mest lättpumpat av de jag
> sett på nätet.

Nix.. får leta lite efter det då.

Fatbike Q&A.
RTL kallar dom det.
Dom spänner gladpack fätt över diket i fälge.. gladpacken flexar när du kränger på däcket, sedan tätar den mot däcket tills det är på plats, för att sedan tryckas mot fälgen när trycket ökar.
Det ser jätteenkelt ut, och det borde gå att använda gladpack till uppumpning av andra tubeless-system om man har problem att få i luften.

Fatbike Q&A.
Lars.E skrev:
> RTL kallar dom det.
> Dom spänner gladpack fätt över diket i fälge..
> gladpacken flexar när du kränger på däcket,
> sedan tätar den mot däcket tills det är på
> plats, för att sedan tryckas mot fälgen när
> trycket ökar.
> Det ser jätteenkelt ut, och det borde gå att
> använda gladpack till uppumpning av andra
> tubeless-system om man har problem att få i
> luften.

Hittade lite bilder. Detta måste prövas!

Fatbike Q&A.
En sak jag inte riktigt förstått vad gäller rörmokar-tubeless. Biltemas dubbelhäftande tejp kan tydligen sätta sig/komprimeras efter en tids körning och då finns viss risk för läckage. För att eliminera detta kan man från början bygga in xps från Bauhaus som bygger upp bädden. Jag gissar att man gör det mellan dubbelhäftande tejp och gladpack/pallplast?

Är det den här Xps:en man ska satsa på då eller finns det andra alternativ? http://www.bauhaus.se/underlag-xps-easy.html

Kan konstatera att det här med tubeless är inget för oss bônner utan externa köpcentra....
dubbelhäftande tejp från Biltema, pallplast från Jula och Xps från Bauhaus. :-)

Fatbike Q&A.
Tiki skrev:
> En sak jag inte riktigt förstått vad gäller
> rörmokar-tubeless. Biltemas dubbelhäftande tejp
> kan tydligen sätta sig/komprimeras efter en tids
> körning och då finns viss risk för läckage.
> För att eliminera detta kan man från början
> bygga in xps från Bauhaus som bygger upp bädden.
> Jag gissar att man gör det mellan dubbelhäftande
> tejp och gladpack/pallplast?
>
> Är det den här Xps:en man ska satsa på då
> eller finns det andra alternativ?
> http://www.bauhaus.se/underlag-xps-easy.html
>
> Kan konstatera att det här med tubeless är inget
> för oss bônner utan externa köpcentra....
> dubbelhäftande tejp från Biltema, pallplast
> från Jula och Xps från Bauhaus. :-)

Nja, det är väl inte den dubbelhäftande tejpen som komprimeras. I så fallär det väl snarare rörisoleringstejpen som komprimeras? Den dubbelhäftande tejpens funktion bör rimligen bara vara för att fixera plastfolien. Personligen vill jag inte addera för mycket jox i fälgen, då försvinner ju en av fördelarna med tubeless, nämligen viktminskningen. Originalslangen från Vee väger 480 gram. Det finns DH slangar på 2.5-3" som väger 200 gram. Jag ska väga fälgen före och efter operationen.

Fatbike Q&A.
Jeppe_E skrev:
> Nja, det är väl inte den dubbelhäftande tejpen
> som komprimeras. I så fallär det väl snarare
> rörisoleringstejpen som komprimeras? Den
> dubbelhäftande tejpens funktion bör rimligen
> bara vara för att fixera plastfolien. Personligen
> vill jag inte addera för mycket jox i fälgen,
> då försvinner ju en av fördelarna med tubeless,
> nämligen viktminskningen. Originalslangen från
> Vee väger 480 gram. Det finns DH slangar på
> 2.5-3" som väger 200 gram. Jag ska väga fälgen
> före och efter operationen.
----------------------------

Just det! Rörisoleringstejpen menade jag men skrev något annat. Håller med att det inte får bli för många grejer. Det verkar iofs vara väldigt lätta prylar de vi pratar om. Guckan är nog det som blir skurken i sammanhanget.

Själv har jag beställt och fått hem Tyvek som ersättning för fälgbanden som ska lackeras samt få pallplast ytterst som skydd mot fukt/smuts. Det ska tydligen spara runt 100 gram per fälg. Tyveken var väldigt lätt kan man konstatera och den känns även rivtålig.

http://www.ebay.com/itm/Genuine-Dup...et-/261331627459?ssPageName=ADME:L:OC:US:3160

Om några år när prylarna utvecklats kommer man nog skratta åt de här bohemiska lösningarna som nu görs.

Fatbike Q&A.
Vill ha Schwalbe Jumbo Jim till min fatbike.....!
Någon som vet varför dessa inte kommer ut förrän till våren (mars?)? Har de problem med utvecklingen/serietillverkningen av dessa?

Fatbike Q&A.
Jag gissar att det är för att det oftast blir så med fatbikedelar.
Det verkar som att det mesta kommer ett par månader senare än det först blir sagt.

Fatbike Q&A.
nho1 skrev:
> Vill ha Schwalbe Jumbo Jim till min fatbike.....!
> Någon som vet varför dessa inte kommer ut
> förrän till våren (mars?)? Har de problem med
> utvecklingen/serietillverkningen av dessa?

Jaha... är det mars nu? Det är liksom inte raketforskning vi pratar om.

Fatbike Q&A.
Jeppe_E skrev:
> Jaha... är det mars nu? Det är liksom inte
> raketforskning vi pratar om.

Beror på vad för mars vi pratar om...

Fatbike Q&A.
Crossmax skrev:
> Jeppe_E skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jaha... är det mars nu? Det är liksom inte
> > raketforskning vi pratar om.
>
> Beror på vad för mars vi pratar om...

Ja, med tanke på att detta inte är ett astronomiforum och konversationen som rådde byggde på tidigare svar där en tidsaspekt var närvarande, så lär ju inte diskussionen handla om planeten mars.

Fatbike Q&A.
Hur får ni med era fetingar när ni skall ta med dom i/på bil? När jag hade Vee rubber mission på min gamla fetcykel gick det bra att ha cykeln på taket i Thule 591 stället, men är tveksam till att det funkar med Surly nate eller med fetare däck för den delen. Jag har testat den på min Thule Xpress 970 också men där hänger den inte alls bra. Har sett att det finns större cykelhållare från Thule för DH cyklar men till dessa finns det bara konverteringssats till fetare däck i usa vad jag kan se. Hunden vill heller inte att den ligger jämte hans bur i bagagen. Snälla bullen, vad skall jag göra?
/Klabbe

Fatbike Q&A.
Lars.E skrev:
> Jag hänger min på en dragmonterad gammal
> standard-typ och fäster den med
> "krok-gummiband-krokar".

Ett av hjulen sticker ut så mycket om jag kör med sådan hängare, sticker ut mer än backspegeln.
Kanske skulle köpa nya fötter till takräcket och testa att dra hjulen med spännband ändå, eller se om man kan komma på en egen hållbar lösning för hjulen. Har en högre bil nu dessutom så det känns lite olustigt att ha den där.

Fatbike Q&A.
Klabbapan skrev:

> Ett av hjulen sticker ut så mycket om jag kör
> med sådan hängare, sticker ut mer än
> backspegeln.

Och? Om det stör dig, ta av framhjulet och lägg det i bagaget :)

Fatbike Q&A.
Jeppe_E skrev:
> Klabbapan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Ett av hjulen sticker ut så mycket om jag kör
> > med sådan hängare, sticker ut mer än
> > backspegeln.
>
> Och? Om det stör dig, ta av framhjulet och lägg
> det i bagaget :)

Då får jag all vikt på bakhjulet som redan hänger ner i marken.

Fatbike Q&A.
Klabbapan skrev:

> Då får jag all vikt på bakhjulet som redan
> hänger ner i marken.

Skum bil/cykelhållare =)

Jag sätter min cykel med det ena "stödbenet" mellan bakhjul och sadelröret och det andra antingen i ramen eller under undre ramröret. Sen en gummistrap på det. Kommer ingenstans. Alternativet är förstås att köra det ena stödbenet rakt igenom hjulet och låta cykeln hänga på fälgen. Lär ju inte belasta den mer, än när man sitter på cykeln.

Fatbike Q&A.
Jeppe_E skrev:
> Klabbapan skrev:
>
> > Då får jag all vikt på bakhjulet som redan
> > hänger ner i marken.
>
>
> Skum bil/cykelhållare =)
>
> Jag sätter min cykel med det ena "stödbenet"
> mellan bakhjul och sadelröret och det andra
> antingen i ramen eller under undre ramröret. Sen
> en gummistrap på det. Kommer ingenstans.
> Alternativet är förstås att köra det ena
> stödbenet rakt igenom hjulet och låta cykeln
> hänga på fälgen. Lär ju inte belasta den mer,
> än när man sitter på cykeln.

Har som sagt ett Thule Xpress 970 på en Subaru outback så där är inga konstigheter.
Har med ramens geo att göra, mina andra cyklar, förutom AM-hojen går att köra utan problem. Tror jag skall ha ett stag för damcyklar till den liggande, skall prova om det hjälper.

Fatbike Q&A.
Denna var praktisk. =)

45NRTH_Tire-Geometry_hires.jpg

Fatbike Q&A.
Intressant att fälgbredden verkar inte göra så stor skillnad på maxbredden för nobbarna men däremot för maxbredden på casingen. Sedan borde väl däcket få väldigt olika form beroende på vilken kombination fälg och däck som väljs. En slutsats som inte direkt är ny men här bekräftad kan vara att inte ha för smala däck för fälgen om fälgen ska ha ett visst skydd mot elaka stenar.

Fatbike Q&A.
Intressant tabell! Men borde inte däckstommens konstruktion också påverka hur däcket ”formar sig”? Är inte ett däck med 120tpi mjukare än ett med 27tpi?

Själv använder jag HüskerDü. Bytte från 27tpi på 80mm fälg, till 120tpi på 65mm fälg. Och tycker att jag fick ett mycket naturligare mtb-utseende på köpet. Vill att däcket ska se lite svullet ut! 65mm är fullt tillräckligt för ett fyra tums däck. Dessutom är en smalare fälg lättare! :-)

Fatbike Q&A.
Vet inte om vi har någon fatbike-filmtråd?
Men här är i alla fall en porrig film, som visar vad som kan hända om en BMX-åkare får tag på en NICOLAI Argon FAT.

Fatbike Q&A.
SPD har en förmåga att frysa ihop när det är runt nollan men är det kallt och torrt funkar det bra. Plattisar funkar jättebra när man väl kommer underfund med att man inte kan dra med pedalerna...
Har inga själv men har hört att plattisar i plast/komposit är att föredra då den stora pedalkroppen i metallpedaler leder kylan upp i foten.
Jag brukar ha så varma kängor när jag kör plattisar så jag har inte märkt något.

Fatbike Q&A.
Jag använder 45NRTH Heiruspecs. Mest beroende på att de kommer från en "Fatbike-firma" och att de är skapligt lätta.
45NRTH säljer även "Helva" som är en tunnare och lättare modell. 9mm och 308gram per par.

Fatbike Q&A.
Jag har nu plockat ner min White i beståndsdelar :)

Ram White 2 Lite: 2190 gram
Gaffel White: 920 gram
Styre White: 290 gram
Sadelstolpe White: 345 gram
Sadel Selle X1: 320 gram

Det jag fortfarande funderar på är om man kan montera en RS Bluto på den.

Den har 44mm diameter i båda ändarna. Borrdjupet är 8-9mm för att sedan smalna av till 41mm. Styrröret är 115mm

Har lite bekymmer med att hitta rätt undre styrlager. Man bör väl rimligen kunna köra med samma (original) övre lager?

Det bästa jag hittat är Cane Creek 40.EC44 Bottom Men den har 12mm bore depth..

http://store.canecreek.com/p/40-ec44-40-bottom-assembly

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
Låt oss veta om fortsättningen på Bluto gaffel till din White fatbike.
Finns det både RS och RL Bluto. Hittade bara RL Bluto på ebay. Vad är skillnaden?

Hur mycket tyngre kommer det bli med en Bluto gaffel jämfört med orginal?

Fatbike Q&A.
nho1 skrev:
> Låt oss veta om fortsättningen på Bluto gaffel
> till din White fatbike.
> Finns det både RS och RL Bluto. Hittade bara RL
> Bluto på ebay. Vad är skillnaden?
>
> Hur mycket tyngre kommer det bli med en Bluto
> gaffel jämfört med orginal?

En Bluto väger 1800 gram, originalgaffeln på 2Fat Lite väger 920 gram. Således en ökad vikt på 880 gram :/

Men det kan man ta igen på däck + slang om nu Schwalbe kan få tummarna loss någon gång...suck

Fatbike Q&A.
Lite mer fakta och kanske lite hjälp med resonemanget..

Originalgaffeln är 468mm och har en offset på 45mm

En Bluto med 80mm dämpning är 490mm, med 25% sag så blir den således 470mm.
En Bluto med 100mm dämpning är 510mm, med 25% sag så blir den således 485mm.
En Bluto med 120mm dämpning är 530mm, med 25% sag så blir den således 500mm.

Vinkeln är 69,5 grader med orginalgaffeln. Tillkommer gör då Cane Creek lagret som bygger ca 15mm eftersom styrröret bara är fasat till 44mm ca 8mm in och Cane Creek lagret är 12mm. Så förutom lagerkoppen, så kommer det att behövas en 4mm distans.

Så då blir A/C måttet ca 485mm med en 80mm gaffel (+17mm) och 500mm med en 100mm gaffel (+32mm)

Frågan är hur detta påverkar gaffelvinkeln på 69,5 grader. Kommer den att bli "rejsigare"?

Tillbaka
Topp