Fatbike Q&A.

Fatbike Q&A.
Landsvägscyklister har som sagt ett jämnare underlag som ger cykeln jämn och fin framdrift, och 29-tummare får nog inte heller samma belastning trots samma ytterdiameter.
Sättet som tex Lou 4.8 tar tag i marken de gånger man slirar-till över en rot när man kämpar brant uppför på ettan med låg kadens är minst sagt lite speciellt, och även utan slir så kan pedalen plötsligt bli väldigt tung-tryck om man fastnar i en grop eller mot en sten.
Sedan är det som sagt vanligt med tungrullat underlag i långa partier då momentet tillåts vara högt en lång period. Fatbike-starter på ettan där "normala personer" hellre leder cykeln än att försöka att börja om är nog inte heller riktigt bra för grejerna.
Att låga temperaturer är dåligt för smörjning är helt klart, men det förklarar inte varför många har problem med bodys även i varma delar av värden.

En annan sak som diskuteras ibland, är om det blir ännu sämre med 190 mm quick-release där vissa tror att flexet i navet/axel gör att klackarna hela tiden ligger och bryter lite i ingreppspunkten. Men problemet finns ju även på offsett-ramar med 135 baknav och 190/197 baknav med 12mm axel, så det är nog mer än flex som spelar in, även om det verkar vara värst på 190 quick.

Det känns inte bra att argumentera mot Kid1000, så jag får väl skylla på att jag googlade dåligt när mitt nav rasade... om det visar sig att jag har helt fel :)

Fatbike Q&A.
Makten skrev:
-------------------------------------------------------
...
> jag cyklar
> långsammare och ofta använder lägre växel, det
> vill säga jag använder ett lägre vridmoment och
> ångvältar mig fram istället för att bryta som
> en tokstolle på hög växel.

Jag vet inte hur du cyklar.
Men jag använder låg växel och ångvältar mig fram med all kraft jag har och bryter som en tokstålle i uppförsbackarna.
Och mina mekanikkunskaper är inte bättre än att jag inbillar mig att momentet på klackarna blir högt då.

> Möjligen skulle navets bredd kunna inverka. Jag
> har sett att hela bakramen flexar såpass mycket
> att vajern till framväxeln slackar en smula när
> den är på minsta klingan. QR är jävulens
> påfund, men standard på alla HT-hojar vad jag
> vet.

Ja där hann jag skriva lite medan du skrev fortare = se mitt förra inlägg.
Edit: Min 135 offsett QR, flexar betydligt mer än min 190 QR, (synligt flex. hur det är inuti navet är en annan sak).

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
Flexet inne i navet är inte helt orelevant. Jag har böjt en POP baknav axel och strax därefter dog bodyn. Så snedbelastning på bodyn där pawlsen greppar fel kan leda till att bodyn rasar ja. Navet ifråga var 135mm QR.

Så ihop med låga temperaturer och flexande axel är en dålig kombination kan jag nog säga.

Plötsliga belastningar när ett 4.8 däck greppar borde innebära att bodyn går sönder direkt, inte långt efteråt.

Oavsett vad, köp något nav som går att serva snabbt hemma när sådant händer. det är nog att gilla läget.
Bodys är en förbrukningsvara på vissa nav.

Fatbike Q&A.
Men om man har samma lårmuskler och samma kadens, så borde det inte vara i själva trampandet problemet ligger? Man ligger väl inte och fiskör, bara för att man cyklar på en annan mtb? Och spinner så mkt gör det inte heller.

Fatbike Q&A.
Kid1000 skrev:
> Flexet inne i navet är inte helt orelevant. Jag
> har böjt en POP baknav axel och strax därefter
> dog bodyn. Så snedbelastning på bodyn där
> pawlsen greppar fel kan leda till att bodyn rasar
> ja. Navet ifråga var 135mm QR.
>
>
> Så ihop med låga temperaturer och flexande axel
> är en dålig kombination kan jag nog säga.
>
> Plötsliga belastningar när ett 4.8 däck greppar
> borde innebära att bodyn går sönder direkt,
> inte långt efteråt.
>
> Oavsett vad, köp något nav som går att serva
> snabbt hemma när sådant händer. det är nog att
> gilla läget.
> Bodys är en förbrukningsvara på vissa nav.

Mitt 190 QR knakade uppför rotiga och höstblöta backar några gånger innan det helt gav upp när jag snärtade-på fart för att kunna rulla över en medium-stor sten. Temperaturen låg runt noll då det hände. Men som sagt... detta är ett vanligt problem även i varmare delar av världen.
Förhoppningsvis är den uppdaterade bodyn jag fick mer driftsäker då den har andra klackar och ett hårdare material i bodyn.
Bodyn är lätt att serva... om man får tag på delar.

Fatbike Q&A.
Fredrik Z skrev:
> Men om man har samma lårmuskler och samma kadens,
> så borde det inte vara i själva trampandet
> problemet ligger? Man ligger väl inte och
> fiskör, bara för att man cyklar på en annan
> mtb? Och spinner så mkt gör det inte heller.

Du har ju självklart rätt i teorin, men i verkligheten så blir det inte alltid som man vill då man räknar på det.
Jag känner mig ganska övertygad om att många belastar bodyn på sin fatbike hårdare än dom belastar bodyn på sin vanliga MTB. Detta genom att oftare ligga på låg växel med riktigt hög belastning på låg kadens med sin fatbike.

Men jag (och andra världen över) kanske har fel? Jag har haft fel förut.

Fatbike Q&A.
42Hz skrev:
> Genomgående axel känns helt ok på Duden. =)

+ En annan typ av frihjulsmekanism, som enligt rykten ska fungera bra på fatbike (åtminstone på 135-naven med sin relativt korta axel).

Fatbike Q&A.
V8-Robban skrev:
> nho1 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Finns några slangar som är "lätta" och som
> är
> > tänkta för dimensionen (inte sugen på att
> köra
> > mindre slangar och använda utanför tänkt
> > dimension)?
> Jag använder den "ultralätta" slangen från
> Surly. Vikt: 310gr Den har artikelnummer TU0013
> och är märkt 26 x 3.0 - 4.7
>
> Satt nyss och surfade runt, och hittade en ny tysk
> tjockis-butik: http://www.fatbike24.de/
> Butik med bara fatbikeprylar alltså! Skall bli
> spännande att följa hur den utvecklar sig.

Var kan man köpa Surly TU0013 slangen?

Fatbike Q&A.
Lars.E skrev:
> 42Hz skrev:
> -----
> > Genomgående axel känns helt ok på Duden. =)
>
> + En annan typ av frihjulsmekanism, som enligt
> rykten ska fungera bra på fatbike (åtminstone
> på 135-naven med sin relativt korta axel).

Det är nån ratchet-historia? Blir mina första DT Swiss nav. =)

Fatbike Q&A.
Själv har jag också förbrukat två "bodys" under den lite drygt 1,5 år korta fatbikekarriären. En body med första fetingen som hade 135 mm axel och en med nuvarande som har 190 mm. Tidigare "vanliga" fulldämpade har jag inte förbrukat någon body på 7 år så jag är nog inne på det som Lars.E skriver. Tuffa belastningar pga. väldigt bra grepp och ofta med mycket motstånd i underlaget, företrädesvis låga farter. Många starter från stillastående. Sedan blir det också mycket skak pga. odämpat i kombination med en hel del bryt med de feta däcken som kränger fram.

Att jämföra det med en landsvägsracer så anser jag som hobbytyckare att det är helt olika förutsättningar för mekaniken att verka i. Mycket snällare på vägen med mindre vibrationer, renare miljö och inte så mycket motstånd från underlaget.

Är själv väldigt sugen på en Dude då en av anledningarna är att det är kralligare axlar. Någon skrev någonstans att det är lövtunna bodys i hjul med 12 mm axel? Stämmer det?

Fatbike Q&A.
Jäpp där dödade jag glädjen ja... inte så snällt :-) Nää men den verkar vara väldigt trevlig den där Duden. Får se vad torsdagens skattebesked kan öppna för feta möjligheter?

Fatbike Q&A.
nho1 skrev:
> V8-Robban skrev:
> -----
> > nho1 skrev:
> >
>
> > -----
> > > Finns några slangar som är "lätta" och som
> > är
> > > tänkta för dimensionen (inte sugen på att
> > köra
> > > mindre slangar och använda utanför tänkt
> > > dimension)?
> > Jag använder den "ultralätta" slangen från
> > Surly. Vikt: 310gr Den har artikelnummer TU0013
> > och är märkt 26 x 3.0 - 4.7
> >
> > Satt nyss och surfade runt, och hittade en ny
> tysk
> > tjockis-butik: http://www.fatbike24.de/
> > Butik med bara fatbikeprylar alltså! Skall bli
> > spännande att följa hur den utvecklar sig.
>
> Var kan man köpa Surly TU0013 slangen?
Jag köpte mina från en butik i USA. De levererade snabbt och bra. Har handlat av dem tidigare också, med goda erfarenheter.
http://www.universalcycles.com/shopping/product_details.php?id=65956

Fatbike Q&A.
Fatbike Q&A.
Lars.E skrev:
> Fredrik Z skrev:
> -----
> > Men om man har samma lårmuskler och samma
> kadens,
> > så borde det inte vara i själva trampandet
> > problemet ligger? Man ligger väl inte och
> > fiskör, bara för att man cyklar på en annan
> > mtb? Och spinner så mkt gör det inte heller.
>
> Du har ju självklart rätt i teorin, men i
> verkligheten så blir det inte alltid som man vill
> då man räknar på det.
> Jag känner mig ganska övertygad om att många
> belastar bodyn på sin fatbike hårdare än dom
> belastar bodyn på sin vanliga MTB. Detta genom
> att oftare ligga på låg växel med riktigt hög
> belastning på låg kadens med sin fatbike.
>
> Men jag (och andra världen över) kanske har fel?
> Jag har haft fel förut.

Jag har också haft fel en gång förut ;)
Det ligger säkert något i det, eftersom det uppenbarligen går sönder. Men jag får inte ihop det ändå. Möjligtvis att ett bredare nav är mer känsligt för flex eller något, men inte att man skulle belasta det hårdare på annat vis. Å andra sidan så jämför jag bara med mig själv, och jag har nog inte använt lilla klingan fram på min..

Och som sagt, jag har haft fel förut jag med, och har det möjligtvis nu också (det tar emot att erkänna) men jag förstår inte riktigt hur det hänger ihop med att fästet skulle göra någon markant skillnad.

Fatbike Q&A.
Fredrik Z skrev:

> men inte att
> man skulle belasta det hårdare på annat vis. Å
> andra sidan så jämför jag bara med mig själv,
> och jag har nog inte använt lilla klingan fram
> på min..

Har du inte använt lilla klingan fram, eller monterat ett 42-drev bak, så tror jag inte att ditt nav tillhör riskgruppen.
För mig är det inte ovanligt att jag ligger på lilla fram och stora bak långa sträckor tex när man ska upp ett par hundra höjdmetermeter.

> jag förstår inte riktigt hur det
> hänger ihop med att fästet skulle göra någon
> markant skillnad.

Testa att cykla uppför långa branta stökiga uppförsbackar där du inte orkar ta dig upp på 2ans växel och lyssna på cykeln så kanske du förstår. Ljuden från hjul, kedja +ANNAT lyckas jag bara bara höra när jag cyklar fatbike, och av ljuden att döma så är det rätt mycket kraft inblandat.
Tar jag AM-cykeln med 2,5 däck så har jag tappat fästet innan dessa ljud kommer.

Fatbike Q&A.
Låga varvtal tillsammans med bra grepp sliter hårdare på en drivlina.
Är precis likadant på bilar i offroadsammanhang när man maler på med lågväxeln i och stora däck med bra fäste!
Ju lägre utväxling man har desto större vridmoment blir det på vissa delar. Det tillsammans med bättre fäste ökar risken för ras väsentligt!

Fatbike Q&A.
Fråga.
Går det att fånga bärs med motorsåg?

Svar.
Ja! Iallafall enligt denna länk http://www.pinkbike.com/news/feel-pink-video-2015.html

FEEL_PINK.jpg

Fatbike Q&A.
RasmusH skrev:
> Låga varvtal tillsammans med bra grepp sliter
> hårdare på en drivlina.
> Är precis likadant på bilar i offroadsammanhang
> när man maler på med lågväxeln i och stora
> däck med bra fäste!
> Ju lägre utväxling man har desto större
> vridmoment blir det på vissa delar. Det
> tillsammans med bättre fäste ökar risken för
> ras väsentligt!

Såklart.. Jag vidhåller dock att jag inte hade fel, utan hade lite otur bara.

Fatbike Q&A.
Lars.E skrev:
> Fråga.
> Går det att fånga bärs med motorsåg?
>
> Svar.
> Ja! Iallafall enligt denna länk
> http://www.pinkbike.com/news/feel-pink-video-2015.
> html
>
>
Trevliga bilder och filmer!
Det som gör det till en så härlig upplevelse att köpa cykel i Tyskland, är att man kan få så många ”individuella önskemål” tillfredsställda. Inte ens ett rosa Rohloff är omöjligt... :-)

Om man tittar bort från bilderna, och dyker ner i texten, kan man ju läsa att ett däckföretag anser att: ”the fat bike scene is not really taking off”
Tycker att det låter lite märkligt, eftersom det annars verkar som att däcktillverkarna inte klarar av att möta efterfrågan.

Fatbike Q&A.
V8-Robban skrev:

> Om man tittar bort från bilderna, och dyker ner i
> texten, kan man ju läsa att ett däckföretag
> anser att: ”the fat bike scene is not really
> taking off”
> Tycker att det låter lite märkligt, eftersom det
> annars verkar som att däcktillverkarna inte
> klarar av att möta efterfrågan.

Jag tror att dom har både rätt och fel.
Jämför man med andra däckstorlekar så är väl fatbikedäcken fortfarande ingen riktig storsäljare.
Dessutom är det mycket som händer i utvecklingen på fatbike just nu.
Det gör ju att fabrikerna inte törs göra allt för stora serier, då risken för ett överlager är stor. Men det gör ju även att dom produkter som är mest hypade just denna månad tar slut väldigt fort.

Gissningsvis så har Vee gjort en bra affär på att snabbt komma med nya däck och kunna garantera leverans till Cykelfabrikerna.
OnOne (tillverkade av Vee) har nog sålt många Floater till privatpersoner som behövt uppgradera från tex Vee mission, eller av andra anledningar vill ha nya däck utan att behöva tömma bank-kontot.

MAXXIS däremot... Dom kom in i bilden lite sent och ser inte ut att tillföra något nytt med sin enda modell (förmodligen ett bra och lättrullat däck? men det sticker inte ut från mängden), dom tycker förmodligen inte att fatbike-däck säljs bra jämfört med andra däck i deras sortiment.

Tittar man dessutom på eftermarknad så är det även bra om det finns många äldre cyklar som kan behöva nya däck.

Även om det procentuellt sålts fler fatbikes för varje år sista åren, så står ju fatbiken fortfarande för en relativt liten del av totala cykelförsäljningen, och en mycket liten del av totala cykelbeståndet världen över.

Fatbike Q&A.
Säga vad man vill om bodys och orsaken men min gav upp imorse.

Jinxa mig själv genom att läsa om detta igår och tänka vilken tur jag har då jag inte haft några problem.

Fatbike Q&A.
Är det något som fatbike-världen behöver så är det fälgar som är lätta att fixa slanglöst med. Eller kanske snarare fälgband som håller tätt utan tejp. För så hiskeligt tunga som både däck och slangar är så vill man verkligen kapa så mycket vikt som möjligt.

I övrigt så skulle jag nog valt en Dude som enda stigcykel om jag börjat från noll idag. Fatboy:en känns bra som komplement till min FS, men den är ändå så jäkla rolig att cykla på att jag nog kommer använda den mycket. Ska man aldrig cykla på annat än stig så ser jag inga nackdelar med en fatbike utom just hjulvikten. Det rullar faktiskt rätt skapligt även på asfalt, konstigt nog, och framkomligheten i terräng är verkligen suverän.

"Jaha, ett stenröse, då cyklar jag rakt fram då!" :-)

Edit: Surt att höra Swebender! Det verkar ju nästan gå troll i det där med frihjul på fatbike:-/
Man kanske borde ordna ett riktigt biffigt om det ändå är läge att uppgradera? Jag känner rätt ofta att jag skulle vilja ha fler POE när jag cyklar i skogen, oavsett cykeltyp.

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
Lars.E skrev:
> 5,5 tum brett. (5,05 märkningen stämmer inte med
> verkligheten)
> 32 tum högt. (26 tums fälg)
>
> Det klart att det behövs!
>
> :)

Hur många ramar/gafflar finns det på marknaden som tar 5,5"?

Fatbike Q&A.
Crossmax skrev:
> Hur många ramar/gafflar finns det på marknaden
> som tar 5,5"?

Det finns nog ingen serietillverkad ram som tar det däcket?
Bredden är en sak... höjden en annan.

fredrik168 skrev:
> Har kört moonlander med 5tum och kan tycka det
> gick väl tungt gämfört med marvil med 4tum

5 tum?
Så breda däck tror jag inte det var. Troligtvis var det 4,8.
Mönstret och lufttrycket gör nog mer skillnad på rullen är vad bredden gör?

Fatbike Q&A.
Pepperazzi skrev:
> När kommer det en Fatty med 29x5? :)

Gissar att ett sådant däck skulle bli ganska högt. 24x5 hade nog fått en vettigare ytterdiameter?

Fatbike Q&A.
42Hz skrev:
> Någon som sett om det börjat levereras några
> Dudes ännu?

Är det inte du som är först i kön?

Fatbike Q&A.
Lars.E skrev:
> Pepperazzi skrev:
> -----
> > När kommer det en Fatty med 29x5? :)
>
> Gissar att ett sådant däck skulle bli ganska
> högt. 24x5 hade nog fått en vettigare
> ytterdiameter?

Jag tror också att 24x5 skulle få en vettig ytterdiameter. 26x5.5 - däcket som visas på mässan just nu, är "högt". En passande ram blir ju lite udda. Långa kedjestag, och kanske ett högt vevparti. Och om det blir tungstyrt med så breda däck, kanske man måste ha gaffel som inte lutar så mycket som vanligt, och då lär tårna krocka med de "höga" däcken när man försöker att svänga.

Fatbike Q&A.
Lars.E skrev:
> 42Hz skrev:
> -----
> > Någon som sett om det börjat levereras några
> > Dudes ännu?
>
> Är det inte du som är först i kön?

Jag hoppas det! =)

Fatbike Q&A.
42Hz skrev:
> Sådärja, 21408,69 kronor fattigare men full av
> förväntan! =)

Grattis....är den alltså ivägskickad(under leverans)?

Fatbike Q&A.
Stuvarn skrev:
> 42Hz skrev:
> -----
> > Sådärja, 21408,69 kronor fattigare men full
> av
> > förväntan! =)
>
> Grattis....är den alltså ivägskickad(under
> leverans)?

Ja, som jag förstått så får man betala när cykeln är på G. Håller tummarna på leverans nästa vecka! :)

[Edit] Eller är jag för optimistisk?

Advance payment:
If your bike is available within the next three weeks, shortly after being sent an automatic order confirmation you will receive a pre-payment invoice. In order to expedite a smooth processing of your order, please remit payment stating your customer and order number at least seven working days prior to the advised delivery date of your bike. As soon as the payment has been received, your bike will be immediately sent to you. If you have chosen a bike with a delivery date which exceeds three weeks, you will receive an order confirmation immediately upon receipt of your order, and around three weeks before the scheduled delivery date a separate pre-payment invoice. After you have received your invoice then please proceed as described above.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp