Fatbike Q&A.

Fatbike Q&A.
Tiki skrev:
-------------------------------------------------------
> Mitt slangmissbruk bottnar i att jag är oduglig
> att göra slanglöst på fatbikes.

Jag lyckades fixa slanglöst bak inför midsommarhelgen. Efter att ha behövt stödpumpa lite mellan provkörningarna runt kvarteret så höll det tätt redan under första natten.
Sedan var jag ute på en långtur andra dagen. Det fungerade fint tills jag körde ner från sista berget. Där lyckades jag få ett hål i däcksidan som bubblade och lät fint (ungefär som en snorig bäbis). Efter att ha lagt cykeln på sidan med hålet neråt och snurrat däcket några varv så pumpade jag ordentligt och fortsatte att snurra däcket tills det blev tätt... Plättlätt!
För säkerhets skull så pumpade jag däcket igen när jag kommit hem eftersom trycket hade sjunkit lite, jag snurrade däcket för säkerhetsskull, men morgonen efter var det platt.
Jag provade att pumpa igen, men det bubblade och fräste och vägrade bli tätt.
Nu kör jag feta slangar igen.

Fatbike Q&A.
Tiki skrev:
> Slog till på ett stycke Dunderbeist och ett
> Flowbeist som båda ska vara 4,6". Känns mycket
> mjukare, mera dämpande att köra med än Jumbo
> Jim 4.0. Dyrt men cykeln blir framförallt goare
> utför och de har 6 mm höga nabbar istället för
> 3 på JJ vilket märktes direkt i fäste när det
> blev mjukt. De vägde 1460 gram resp. 1420
> istället för 1090 på JJ. Slangarna som sitter i
> Duden väger förövrigt 360 gram i standard och
> de byttes ut mot lättare.
>
> Nedsidan är att cykeln blev något mindre rapp
> iväg men fördelarna väger klart upp.

Kul och intressant att du gillar däcken.
Dillinger 5 som jag misstänker är gjorda på samma stomme som "the beists" är även dom riktigt trevliga däck som klarar genomslag bra och har ett tryggt beteende trots ett relativt lågt mönster.
Dunder och Flow har ju dessutom ett möster som ser riktigt lovande ut (typ som en blandning av maxxis fina DH-däck Minion och AM-däckat Ardent).

Det ska bli intressant att höra mer om däcken när du kört mer på dom.

Gällande JJ så tycker jag att 4,8 liteskin är ett bra allrounddäck som rullar bra, har bra grepp och är lätt för sin storlek. Det går att hitta däck som är bättre på någon av punkterna, men som helhet så är det nog mitt favoritdäck för svensk sommar.
Jag tror att snakeskin varianten av JJ skulle passa mig ännu bättre då jag är en mästare på att köra sönder däcksidor.

Tiki skrev:
> Det kanske är någon som kan teoretisera hur
> nabbhöjd och totalt sett mer gummi påverkar
> känslan i däcken?

Det är nog ganska mycket som påverkar känslan i däcken.

Volymen är nog en av de saker man märker mest för komforten då det är längre "fjädringsväg" i dom.
Nabbhöjd/Nabbplacering och mer gummi gör skillnad för tålighet mot genomslag och hur lättrullat det är, men även fäste såklart.
Surly Bud/Lou 4,8 klarar genomslag bättre är ett Knard 4,8 innan slangen kläms sönder.
Knard rullar så sjukt mycket bättre än Bud/Lou.
Knard har däremot inget vidare superfäste i jämförelse med Bud/Lou.

Det är nog inte heller någon nackdel om det finns rejäla nabbar exakt där fälgkanten hamnar när man kör genomslag, det hjälper både slang och fälgkant att klara sig.

Fatbike Q&A.
Lars.E skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Borde ju funka med flesta slangar som går till
> > 3.0"?
>
> Nja... Vissa slangar är rejält förstärkta där
> ventilen sitter. Dom kan få en oönskad midja vid
> förstärkningen.

Ja, just ja, det har du rätt i!

Fatbike Q&A.
HasseL skrev:
> Tiki skrev:
> -----
> > Det låter som du har rätt däcktryck
> > Randigeralf. Jag vågar inte bedöma skillnaden
> > mellan JJ 4,8 och 45north- däcken men
> jämfört
> > med mina 4.0:or är det betydligt mjukare gång
> > främst säkerhet beroende på att det går att
> > köra lägre lufttryck. Nu kör jag 7 psi resp.
> > 8,5 istället för som tidigare 9 och 10,5. Ska
> > prova något lägre men vill inte gärna offra
> > hjulen heller....
> >
> > Det kanske är någon som kan teoretisera hur
> > nabbhöjd och totalt sett mer gummi påverkar
> > känslan i däcken?
> >
> > Slangarna är Specialized freerideslang (280
> gram)
> > som är gjord för 2,4-3.0"-däck. Den är
> > beprövad bland norska fatbikecyklister och
> funkat
> > fint för mig i över ett år med 4,8" och
> > 100mm-fälgar.
> >
> > Vill man vara djärv kan det gå med Schwalbe
> > 13f-slangen som väger 185 gram. Den har funkat
> > fint för mig tidigare med 4.0 däck och 80 mm
> > fälgar.
>
>
> Körde du med så mycket tryck i dina JJ 4,0? Jag
> kör oftast på stranden med 6,5 och 7 psi? Och
> när jag kör vårat "spår" så kör jag med 9
> och 11 oftast. (beror på hur stigen är så
> klart)
........................................
Det är några utförslöpor här som brukar vara en del av turen och de är inte salsgolvssläta så det känns vettigt att ha lite marginal mot genomslag. Dessutom väger jag 90 kg och är därför kanske inte den lättaste av cyklister men det låter som du kör lika tryck vid stigcykling HasseL?

Tack annars Lars.E för dina som alltid berikande reflektioner! Får hålla med dig att JJ är kanondäck i sommarföre men då helst med snakeskinskydd. Sannolikt det bästa valet när de går att köpa 2016. Tror mina bestar blir alldeles enastående i blöta förhållanden från september till april. Glömde att säga att de var ganska rejält trögrullade på asfalt men vem bryr sig om det?

Fatbike Q&A.
Ahha.. Tänkte inte på att du kanske vägde mer än mig ;) Våran stig är det iofs mycket sand på... Har faktiskt inte upplevt något genomslag p åstranden heller med massa stenar på den..

Jag ser mest framemot nya Maxxis däcken. Kan nog bli riktigt bra till Danmark..

Fatbike Q&A.
Hej, först time writer, long time reader här.
Tänkte slå till på en fatbike i god tid inför vintern för pendling till jobbet (5km enkel, både bilväg och cykelväg) och allehanda nöjescykling.
Vill bara dubbelkolla med er här inne så man inte gör något dumt då det ändå handlar om en hel del stålar.
Har varit insnöad på en Trek Farley 6 mest tack vare god service på Team Sportia här i Sundsvall på det märket men har sedan upptäckt Felt Double double 30 som matchar mina önskespecs bättre.
Både växlarna och bromsarna är jag väl bekant med från min Scott Sub Evo 30 som jag pendlar med i dagsläget och kolfiberstyre sägs vara trevligt på vintern.
Det hade inte varit något problem om man haft möjlighet att prova alla cyklar men nu blir det blindköp, oavsett om det blir i affär eller internet.

Åsikter om den hojen kontra alla andra som finns ute?
(Smärtgränsen ekonomiskt har ett övre tak på ~15.000)

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
Mordiiax skrev:
> Hej, först time writer, long time reader här.
> Tänkte slå till på en fatbike i god tid inför
> vintern för pendling till jobbet (5km enkel,
> både bilväg och cykelväg) och allehanda
> nöjescykling.
> Vill bara dubbelkolla med er här inne så man
> inte gör något dumt då det ändå handlar om en
> hel del stålar.
> Har varit insnöad på en Trek Farley 6 mest tack
> vare god service på Team Sportia här i Sundsvall
> på det märket men har sedan upptäckt Felt
> Double double 30 som matchar mina önskespecs
> bättre.
> Både växlarna och bromsarna är jag väl bekant
> med från min Scott Sub Evo 30 som jag pendlar med
> i dagsläget och kolfiberstyre sägs vara trevligt
> på vintern.
> Det hade inte varit något problem om man haft
> möjlighet att prova alla cyklar men nu blir det
> blindköp, oavsett om det blir i affär eller
> internet.
>
> Åsikter om den hojen kontra alla andra som finns
> ute?
> (Smärtgränsen ekonomiskt har ett övre tak på
> ~15.000)

Jag kör på lillebror til Felt DD 30. Men har gjort om den så den är likvärdig som DD70. Jag är sjukt nöjd med min. Jag tycker den är sjukt lekfullt och roligare än mina andra cyklar. Kan inte jämföra den med någon annan Fatbike än tyvärr..

Fatbike Q&A.
Mordiiax skrev:
> nöjescykling.

Fel cykel... Naturligtvis är det ditt eget val om du vill pendla på en feting, men bilväg/cykelväg.. nä.

Däremot är det skitkul i skogen med en feting.

Fatbike Q&A.
Mordiiax skrev:
> nöjescykling.

Har själv ingen feting, men köpte en mtb för pendling. Delvis för att det var den billigaste cykeln som gick att få tag på med hydraliska bromsar, men även för att ha en mtb att låna ut.
Efter att ha bytt till asfaltdäck och monterat stänkskärmar och pakethållare är den inte så intressant att ta med till skogen.
Vad jag menar är att det är knepigt att ha en cykel som passar till både och. Men köp cykeln och kör vidare på den gamla när du pendlar.

Fatbike Q&A.
Jag har en DD30 som jag cyklar 7,5 km till jobbet med. Har prövat lite olika cyklar men fetingen är den mest allsidiga hoj jag prövat. Kanske man inte sticker någon lång asfaltsrunda på den men det är den ju inte gjord för heller. Min tanke var bara att ha en cykel och feting verkar vara den som känns mest rätt. Jag har inte heller prövat någon annan fatbike men DD30:in funkar kanon tycker jag.
Du kanske har sett att sadelstolpen först var i kolfiber? De har bytt till aluminium och jag tycker den är bättre (lite längre). De i plast var bara skräp, 2 st gick av för mej men reklamationen gick kanonbra från bike discount.

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
Tack för svar :)
Jag jobbar på järnvägen och måste därför i många fall sticka till jobbet innan snöröjning på vägar/cykelvägar skett och därför har jag kommit in i fatbiketänket, i varje fall i teorin.
Den nuvarande cykeln kommer jag pendla på vår/sommar/höst och ha fatbiken som en rolig buscykel och snöpendlare.
Trist med sadelstolpens kvalité men det går ju att skifta själv annars sen om suget efter kolfiber faller på såklart.
Styret verkar hålla bra annars då?
Det är nästan bara backar på vägen till jobbet också så dit tar det på sommaren dryga 11 min och hem 14.

Ni som cyklar fatbike på vintern. Vad kör ni för skor och pedaler?

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
Skor kör jag med +3 storlekar för stora vinterpromenadkängor med membran. +3 storlekar upp är för att kunna ha en vinterstrumpa + en knähög vattentät Sealskinsstrumpa och fortfarande plats att röra på tårna.
Jag kör plattpedaler med långa pins för att få grepp även om det bygger lite is på pedalkroppen (skulle gärna prova plast med skruvade metallpins för att minimera is).

Att pendla 5 km funkar med valfri cykel, men ett par saker att tänka på är att en fatbike drar upp väldigt mycket vatten om det är blött på marken, och i vissa typer av snö så går den tyngre än en cykel med smala däck.

Om du är sugen på en TREK så har dom ett par nya på G med bättre plats för breda däck. http://www.trekbikes.com/us/en/bikes/mountain/trail/farley/farley_5/

farley.5.png

Fatbike Q&A.
Mordiiax skrev:
> nöjescykling.

5 km pendling på väg och cykelväg är inga problem. Det enda du behöver göra är att höja trycket i däcken till 12-15 psi så går den som ett skott på asfalt. När det blir snö och is bör du sänka trycket något för bättre grepp.

Fatbike däck med lågt rullmotstånd hjälper också, tex Surly Knard eller Surly Larry (helst 4 tums).

Uppgradera slangarna till lättare versioner (tex Schwalbe 13F) om orginalslangarna är tunga. Förmodligen den billigaste effektiva fatbikeuppgraderingen.

Fatbike Q&A.
Det verkar som om DD 30 har rätt så lätta hjul tack vare "Schwalbe Jumbo Jim Light Skin" som verkar vara något av ett lättviktsdäck.
Men det är helt klart något att ha i bakhuvudet att hålla nere vikten på den stora roterande massan.

Fatbike Q&A.
> Trist med sadelstolpens kvalité men det går ju
> att skifta själv annars sen om suget efter
> kolfiber faller på såklart.
> Styret verkar hålla bra annars då?
> Det är nästan bara backar på vägen till jobbet
> också så dit tar det på sommaren dryga 11 min
> och hem 14.
>
> Ni som cyklar fatbike på vintern. Vad kör ni
> för skor och pedaler?

Har fått ny sadelstolpe i aluminium på garantin, var nog ett känt problem. De hade tydligen problem med k-f modellen för de nyare har alu. Styret funkar som vanligt annars. Verkar vara smartare med ett plaststyre än alu (ivf om det ligger mot händerna någonstans) då alu leder bort värme från händerna. Nä jag skulle inte tveka på att köpa fatbike istf. mtb nu när jag prövat båda. Blir intressant att testa i vinter också.

En kul grej som hände nyss var att jag stannade vid ett rödljus i stan och ett par grabbar på moped körde upp bredvid och den ena killen sa "Nice bike bråo".... Trevligt att bli kallad så av ett par i 15 års åldern när man själv är 46 :)

Fatbike Q&A.
Mordiiax skrev:
> Slog till på Felt DD 30, hoppas på en rolig
> sensommar/höst/vinter/resten av livet ;)
Du hade ångrat om du inte gjort det ;) Var beställde du från?

Fatbike Q&A.
Mordiiax skrev:
> Bike-discount, köpte Shimano Saint pedaler och en
> Elite custom race-flaskhållare dessutom :)

Med de pedalerna blir den likadan som min. Lite dålig tajming bara med dollarkursen, hojen har blivit ca 2000 kr dyrare sedan i vintras.

Fatbike Q&A.
Gäller över hela spannet cyklar så det är bara bita i det sura äpplet. Får trösta mig med att jag hann med att köpa Scottcykeln i våras innan höjningen kom :P

Fatbike Q&A.
Najs. Gissar att det är JoeBlow Fat du har?
Jag har JoeBlow Mountain och har lite delade åsikter om den.
Lider din pump av samma astma som Mountainmodellen? Min Mountain blir alldeles varm om man pumpar 2st 4,8 däck... Alltså riktigt varm.
Jag tror att det är det som gjort att den numera har blivit dålig i backventilen eller packningen = pumpen går i friläge om man inte har tillräcklig fart på den.
Astman kan nog vara en bidragande orsak till detta.

Kan du kolla om din pump går tungt även utan mottryck? Jag tror nämligen att det stora mottrycket i min pump gör att den blir onödigt varm eftersom man blir tvungen att trycka rätt hårt under hela pumpningen.
Min pump har astma även om jag kopplar bort munstycket och slangen. Värsta strypningen är nog där man sätter fast slangen i pumpen.

Är lite nyfiken eftersom jag funderat på att beställa en JoeBlow Fat själv (eftersom min 1,5 år gamla Montain nästan gett upp).

Fatbike Q&A.
Nu har jag inte hunnit testa den så hårt, men som du säger så "gurglar" den.

Testade nu att ta den slangen från pumpen, och det är inte konstigt att den har astma symtom.
Det är inte ett stort hål all luft ska pressas ut igenom, en lite dålig lösning att strypa luftflödet redan där tycker jag.
Vi får se hur den håller, men en bra och tydlig mätare har den.

Nu ska jag bara hitta några roliga 4,8 däck till cykeln .

Fatbike Q&A.
MZ skrev:
> Nu har jag inte hunnit testa den så hårt, men
> som du säger så "gurglar" den.
>
> Testade nu att ta den slangen från pumpen, och
> det är inte konstigt att den har astma symtom.
> Det är inte ett stort hål all luft ska pressas
> ut igenom, en lite dålig lösning att strypa
> luftflödet redan där tycker jag.
> Vi får se hur den håller, men en bra och tydlig
> mätare har den.
>
> Nu ska jag bara hitta några roliga 4,8 däck till
> cykeln .

Misstänkte det...
Den ser ut att vara identisk så när som på färgen och mätaren.
Mountains mätare är inte heller så tokig, men den på Fat ser ut att vara ännu bättre.

Jag har varit lite sugen på att borra bort plastnippeln och montera en i metall som är lite grövre, men nu orkar jag inte när den ändå är på väg att ge upp. Kanske läge att experimentera på den om jag köper en Fat.

4,8 däck ÄR roliga ;-)

Fatbike Q&A.
Bullabus skrev:
> HasseL skrev:
> -----
> > Mmmm
> Right...

Nääää Left.. ;)

Fatbike Q&A.
HasseL skrev:
> Bullabus skrev:
> -----
> > HasseL skrev:
> >
>
> > -----
> > > Mmmm
> > Right...
>
> Nääää Left.. ;)

Right :)

Fatbike Q&A.
Ännu en slang och däck frustration.. Har inte lyckats få mitt on one floater att sitta rakt på bakfälgen. Provade att pumpa högt tryck och det ledde till pangpunka, lattjo;) Såg även att det sitter specialized 27,5x3" slangar i. Är det bäst att satsa på riktiga fattyslangar nu, typ on one eller liknande(kanske kan förbättra ljämnheterna också)? Fram funkar det bra men detta ojämna vobbalbde som oval bakdäck innebär gör ju att jag skumpar sönder på platten.

Eller har någon tips om slangar som löser biffen? Vad gäller nu?

Fatbike Q&A.
Fick min Felt DD30 idag. Har bara hoppat runt på den lite men det känns verkligen helrätt. Supercool typ av cykel :D
Fick med pedaler vilket det aldrig stod något om så det känns lite onödigt att man köpte till sådana extra, men det kan väl vara trevligt med ett par stora plastpedaler också som backup :)
Tc8EIjE.jpg

Fatbike Q&A.
Mordiiax skrev:
> Fick min Felt DD30 idag. Har bara hoppat runt på
> den lite men det känns verkligen helrätt.
> Supercool typ av cykel :D
> Fick med pedaler vilket det aldrig stod något om
> så det känns lite onödigt att man köpte till
> sådana extra, men det kan väl vara trevligt med
> ett par stora plastpedaler också som backup :)
> http://i.imgur.com/Tc8EIjE.jpg

Härligt, grattis!

Fatbike Q&A.
cola skrev:
> Ännu en slang och däck frustration.. Har inte
> lyckats få mitt on one floater att sitta rakt på
> bakfälgen. Provade att pumpa högt tryck och det
> ledde till pangpunka, lattjo;) Såg även att det
> sitter specialized 27,5x3" slangar i. Är det
> bäst att satsa på riktiga fattyslangar nu, typ
> on one eller liknande(kanske kan förbättra
> ljämnheterna också)? Fram funkar det bra men
> detta ojämna vobbalbde som oval bakdäck innebär
> gör ju att jag skumpar sönder på platten.
>
> Eller har någon tips om slangar som löser
> biffen? Vad gäller nu?

Surly har en lätt slang, som är märkt: 26" x 3.0" - 4.8"
Den väger 310gr och har artikelnummer TU0013
Fungerar bra för mig.

Fatbike Q&A.
Det verkar krävas åtminstone 20-25 psi för att däcket ska poppa till och hamna rätt. För egen del har det slarvats med att pumpa upp det till det trycket innan man släpper ut och hittar rätt tryck. Då blir det lätt ovalt. Sedan har nog slangarna betydelse och det testas lite olika på hojen. Bra tips där V-8 Robban.

Fatbike Q&A.
Tiki skrev:
> Det verkar krävas åtminstone 20-25 psi för att
> däcket ska poppa till och hamna rätt. För egen
> del har det slarvats med att pumpa upp det till
> det trycket innan man släpper ut och hittar rätt
> tryck. Då blir det lätt ovalt. Sedan har nog
> slangarna betydelse och det testas lite olika på
> hojen. Bra tips där V-8 Robban.

BeStällde hem några nya slangar, får pröva när de kommit! Tack för hjälpen!

Fatbike Q&A.
Beror nog på flera faktorer, var man cyklar, hur man cyklar, nu har jag en annan cykel med annan geometri, jag gillar dämpningen, speciellt i utförslöporna! =)

Fatbike Q&A.
Frågan vill jag minnas har stötts och blötts tidigare i denna tråd. Det enkla svaret är nog som 42Hz:arn är inne på gillar man framförallt snabba utförslöpor så är dämpare grejen. Klart att det också blir mjukare över hela registret med dämpare. Duden kändes fantastiskt fin med dämpning när den testades i Falun.

Själv gillar jag den direkta känslan odämpat ger och som kräver lite extra aktivitet/engagemang från dig själv på cykeln. Sedan är det gött att ha mindre att mecka med också... :-)

Fatbike Q&A.
desmo skrev:
> Ni som cyklat fatbike både med och utan dämpad
> framgaffel - är det stor skillnad?

Det korta svaret är ja. Men om det är viktigt eller ej beror på hur man använder sin fatbike.

Dämpning på en fatbike ökar komforten på ojämn stig och gör att man kan köra snabbare. Man blir snabbare

1) när underlaget är dåligt pga att dämpningen ger ökad kontroll så man har inte samma behov av att sakta ner för att bibehålla kontrollen eller rimlig komfort.

2) pga att dämpningen gör att man kan ha högre tryck i däcket (som har dämpare) och därmed får man lägre rullmotstånd medan man fortfarande har tillräcklig stötdämpning och grepp. Givetvis ej relevant för cykling på stranden eller andra lösa underlag.

3) man blir mindre trött i kroppen på längre snabba rundor på ojämnt underlag.

4) man behöver inte kryssa fram mellan rötter och sten i samma utsträckning utan kan välja en rakare linje och köra över istället.

Det kassa med dämpning är att reguljärt underhåll behövs, ökad kostnad och att jag personligen inte är sugen på att köra fatbikes med dämpning på stranden. Ökad komplexitet är heller inget att eftersträva på cyklar om det kan undvikas.

Jag körde min Salsa Mukluk helt utan dämpning (4 tums däck, 8cm fälgar) i fyra år utan att sakna dämpning alltför mycket. Man får jobba mer med kroppen, hålla styret löst när man kör över en sektion med mycket rötter/sten, samt försöka undvika de värsta delarna av stigen. Trycket i däcken är också mycket viktigt om man kör helt odämpat (lågt tryck --> bra dämpning men högre rullmotstånd och lite svårare att kontrollera i kurvor med hög fart och vice versa.

På senare tid har jag alternerat en del mellan min heldämpade Salsa Bucksaw och en polares framdämpade Canyon Dude. Båda dessa är betydligt snabbare och skönare att köra på ojämn stig jämfört med min odämpade Mukluk.

Den heldämpade Bucksaw är helt klart bekvämare för rumpan att köra än Dude när det är riktigt mycket rötter eller när hästar har gjort massa hål i stigen (trots att jag kör med 15 psi i däcken vilket är skyhögt för fatbikes), dvs man kan sitta ner och trampa på mer trots att stigen är ojämn. Man behöver inte heller bry sig lika mycket om vägval på stigen. Det är bara att köra över stock och sten. Däremot är Dude signifikant lättare och accelererar märkbart snabbare (kommer bli något mindre skillnad när jag sätter på Jumbo Jims men kommer aldrig komma ikapp helt). På ojämn stig känns Bucksaw snabbare och om det är någurlunda jämn stig med varierad hastighet så känns Dude snabbast. Båda är extremt roliga och jag hade helst haft båda i mitt stall...

Jag har precis kört min Bucksaw en dag på DH-slingor och den är extremt kapabel, snabb och förlåtande när det går brant nedåt på stenig bana/stig, så heldämpat öppnar upp mer för snabb DH/enduro åkning om man är sugen på det. Glöm “höga” hopp och dåliga landningar dock. Bluto’n känns som tandpetare jämfört med DH-dämpare.

Personligen hade jag inte köpt en fatbike utan framdämpare, men så länge ramen är designad för dämpare så kan man alltid uppgradera senare. Det kommer snart alternativ till Bluto’n och nyare modeller av Bluto’n så då kan man kanske uppgradera för lite lägre kostnad.

Om jag skulle köpa en odämpad fatbike utan intention att uppgradera senare så skulle jag välja 5-tumsdäck.

Tillbaka
Topp