Fatbike Q&A.

Fatbike Q&A.
perzzon skrev:
-------------------------------------------------------
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Plattisar i metall har en tendens att bygga upp
> en
> > isbula precis under foten och den är snudd på
> > omöjlig att få bort utan att ta till något
> > verktyg, skulle kunna tänka mig att testa
> > plastplattisar i snö för att slippa det problemet!
>
>
> DET skulle jag också vilja testa :D
>
> Kan man inte tänka sig några med väldligt
> luftig korg annars?

Plastplattisar, sorry, lite för tidigt på morgonen. ;)

Fatbike Q&A.
42Hz skrev:
> Blir nog en stel gaffel som vintergaffel. :)

Blir nog bra det här så fort jag får en axel som är rätt, tydligen finns det "QR" med "plupp" i ena änden, förhoppningsvis dröjer det innan snön kommer så der ju ingen ko på isen ännu. ;)

VbSQ2JrgIu4MZh6XqmHDoGz8OfMZ6N7M1yh7STrTRzv3EbXSZHaGyGhCa_nlP2V0jWSU5nhXT3rM3dQKxdMBmrwfJJY4Be1G11bp6rZA8gehHKQVlLCPfENkugAv9qLx9VJgjGrfOXsl6X2F-nK5o-xxSTaUUwf2JnHgQEMvRMpjXHP96HqmmzbAqx_eyn8vmsYl4MOrEoljp4HMurCpKoCgbrjvivgMYCYlwdeC5lL0HfcFkXqZOO6EsXxIYseiLYcR0j6Nau8zf0a6o1A-1IOpHL7iSfPUoB2pe17IqZYBGsaqCD8Fyqv_NxZdyNOY0E042pqQo5tSRlvDR_ZL_4lUGVPalSNedvY9PTRwg7RNUlZJpr1VglKVi_QjSwBGtkW2j1XDubkonFUUkFfEp8HIYrbM9dOEjPN-VSCqXdEPUoYWNSUlcLBNtne1uhRX8pFmvLMfPiXm90geBDy7VpdUk9N4tBdw--SNQKx4GD6Kwcl5VSECGeZJSJGrTHD3zFRCpMo-mrwcEwDclHVy3__pKeQaleI8ioYR_uFSsSzp=w760-h1013-no

8LOHbAEpmhxRgnwatp23syzohB3vHku1zk_3XsvZlvvO7nIqIqyyNsh4yE9jI1qqQK8XAJ1ROZih-snu0e5ckIN2UfUTbC0R-6GTz2Revyd6eedAtk4Uo-97G2hgFhjbEw8aaZJ5cSbbEAGrha3jMKa_MWgTmKsgPDGCOgjUqzreKQ5FAhVNOry6NDnUZpasNbMNZSMSYJSh-YDs_p-D67pHNJ5oYBgHQD2Oi20_RlDQlKY_Ni1wbyWGq8ixLeZFEjzjggHtvzoEM1mFpsPLnyzLzLjbRWE3Nrkwkb7TJxd8sGTozvapI3GJZ8b2A-OB5UB_hKrXiuUDANhYcwAoFYm_BhHO6cNc5_ezRCk0dWuxqbFKwtS6bgdeaqYt7qmrcJczPPxTXooBv_xrU-xLr-C2xuLG3nQg5qjSPbPj-Lv8Y6L_8EK5Sblvfy9EiahJVvk3C8EebJQ8PQfx2-pmp5vrGP0HckR-L2frl1JQWy5n-B-VIqrgAscDFrdEDcRCtzaqr9IQ3EBwurqGtWdsUdGZ3F6SJYU5OJyVEpjFt2Cn=w929-h1013-no

Fatbike Q&A.
Vågar inte lova, men det fanns luft mellan däcket och gaffeln, hur mycket mer bygger 4,8" på var sida och hur mycket marginal vill man ha?

Fatbike Q&A.
Har varit sugen på en 27,5+ hoj, och hade tänkt mig ett litet bygge i vinter.
Men har funderat om en uppsättning nya hjul (27,5x3 på 35-40mm fälg) med Fattynav och en Bluto vara ett budgetalternativ? Någon som gett sig på något liknande?

Iofs är On-Ones Fatty ingen lättviktare, så en annan ram kanske skulle bli grymt mycket roligare (och N+1 och allt det där), men budgeten är lite ansträngd efter 7 månaders föräldraledighet.

Fatbike Q&A.
SweBender skrev:
> Så, body nr 2 på ett år som rykt. Börjar bli
> lite tjatigt.

Typ av nav?

Har kört hela förra vintern och fram tills nu med Hope PRO EVO fatsno 197mm baknav utan bekymmer.
Dragit loss bodyn någon gång imellan och rengjort/smörjt bara.

Däremot är hjulet ombyggt då bara 80mm fälgen lever kvar sen cykeln va ny förra hösten.

Det satt ett Chosen 197mm nav monterat som exploderade vid tredje turen.
Jag trampade uppför och hastigt men ej lustigt krasade det till och voila hade jag en fixie.
Det gick inte ens att ta i sär och det syntes spricka utvändigt på midjan samt en deformation eller bula.

Så det finns saker som håller och nav tillverkade i så kraftiga material som tenn - ungefär.
Dessutom är ju Hope nav trevligt enkla att underhålla just för att bodyn är så enkel att trä av.

Fatbike Q&A.
När vi ändå pratar nav, nån som har koll på detta nav DT swiss 350 cl big ride???
Funderar på att få ett par 29+ uppbyggda med antingen DT navet el Hope Fatsno, vilket är att föredra?

Fatbike Q&A.
Hej
Varför är FATbakhjulen ibland bara ekrade till hålen på ena sidan av fälgen? Och varför är de ekrade till drivlinesidan av fälgen då? Det borde väl bli en mer symmetrisk ekerlängd om man väljer hålen på bromssidan?
Fattar inte. Upplys mig gärna

Fatbike Q&A.
Hittat några enstaka 150mm x 15mm axlar på eBay, nån som shoppat en sådan tidigare?

Det ska vara med en ändplutt att skruva i som på bilden.

ICAN-Fat-bike-skewers-Thru-frame-axle-quick-release-aluminum-197x12-190x12-135x15-15x150-for-thru.jpg_640x640.jpg

Fatbike Q&A.
42Hz skrev:
> Hittat några enstaka 150mm x 15mm axlar på eBay,
> nån som shoppat en sådan tidigare?
>
> Det ska vara med en ändplutt att skruva i som på
> bilden.
>
> http://g01.a.alicdn.com/kf/HTB1v2nuHVXXXXXlXFXXq6x
> XFXXX7/ICAN-Fat-bike-skewers-Thru-frame-axle-quick
> -release-aluminum-197x12-190x12-135x15-15x150-for-
> thru.jpg_640x640.jpg

Okej.. som en QR-axel men ändå inte.. Verkar ju logiskt...not.

Fatbike Q&A.
flight skrev:
> Hej
> Varför är FATbakhjulen ibland bara ekrade till
> hålen på ena sidan av fälgen? Och varför är
> de ekrade till drivlinesidan av fälgen då? Det
> borde väl bli en mer symmetrisk ekerlängd om man
> väljer hålen på bromssidan?
> Fattar inte. Upplys mig gärna

Om man konstruerar ramen till en Fatbike för att användas med ett vanligt MTB-baknav, måste bakhjulet byggas med ”offset” , annars kommer det inte att fungera. Navet med "vanlig bredd" är helt enkelt för smalt för att fungera ihop med feta däck. Däck och kedja konkurrerar om samma utrymme.

Fälg och däck måste förskjutas några millimeter i sidled, åt vänster i förhållande till navet, för att gå fritt från kedjan / drivremmen. Men hjulet sitter ändå rakt och fint, i cykelns centrumlinje.

Om du enbart använder ekerhålen "på bromssidan" kommer du at flytta fälgen åt höger, och det blir inte så lyckat.

Fatbike Q&A.
Då har fetingen äntligen kommit. Lika roligt i skogen som väntat! Däcken var förvånansvärt bra tycker jag. Men de ser förjävliga ut så de kommer bytas innan snön landar.

Marvil snowcross, enkel men fullt fungerande och jävligt rolig fatbike. Den får 4 av 5 i betyg. Hade det vart rätt däck från början och något bättre växlar så hade vi vart uppe på 5/5.

Bilagor

• IMG_20151002_170419.jpg
    IMG_20151002_170419.jpg
    85.6 KB · Besök: 53
Fatbike Q&A.
V8-Robban skrev:
> flight skrev:
> -----
> > Hej
> > Varför är FATbakhjulen ibland bara ekrade
> till
> > hålen på ena sidan av fälgen? Och varför
> är
> > de ekrade till drivlinesidan av fälgen då?
> Det
> > borde väl bli en mer symmetrisk ekerlängd om
> man
> > väljer hålen på bromssidan?
> > Fattar inte. Upplys mig gärna
>
> Om man konstruerar ramen till en Fatbike för att
> användas med ett vanligt MTB-baknav, måste
> bakhjulet byggas med ”offset” , annars kommer
> det inte att fungera. Navet med "vanlig bredd" är
> helt enkelt för smalt för att fungera ihop med
> feta däck. Däck och kedja konkurrerar om samma
> utrymme.
>
> Fälg och däck måste förskjutas några
> millimeter i sidled, åt vänster i förhållande
> till navet, för att gå fritt från kedjan /
> drivremmen. Men hjulet sitter ändå rakt och
> fint, i cykelns centrumlinje.
>
> Om du enbart använder ekerhålen "på bromssidan"
> kommer du at flytta fälgen åt höger, och det
> blir inte så lyckat.

Tack som fan för det, lite visare idag med!

Fatbike Q&A.
flight skrev:
> Ny fråga, vad heter den typen av styrlager som
> sitter i white fat pro ramarna?

Hur menar du nu?

Internt, även benämnt IS. Tapered, dvs 1 1/2 i botten och 1 1/8 upptill. Sedan behöver man förstås veta vilken diameter som styrröret har.

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
Jeppe_E skrev:
> flight skrev:
> -----
> > Ny fråga, vad heter den typen av styrlager som
> > sitter i white fat pro ramarna?
>
>
> Hur menar du nu?
>
> Internt, även benämnt IS. Tapered, dvs 1 1/8 i
> botten och 1 1/2 upptill. Sedan behöver man
> förstås veta vilken diameter som styrröret har.

Nu blev det nog fel va?

Fatbike Q&A.
WSB skrev:
> Jeppe_E skrev:
> -----
> > flight skrev:
> >
>
> > -----
> > > Ny fråga, vad heter den typen av styrlager
> som
> > > sitter i white fat pro ramarna?
> >
> >
> > Hur menar du nu?
> >
> > Internt, även benämnt IS. Tapered, dvs 1 1/8
> i
> > botten och 1 1/2 upptill. Sedan behöver man
> > förstås veta vilken diameter som styrröret
> har.
>
> Nu blev det nog fel va?

Nä, som jag sa...fast tvärtom :p Man ska inte svara på inlägg när man har huvudet fullt av annat :p

Fatbike Q&A.
Lars.E skrev:
> Tapered?
> 1 1/2 upptill?
> Nu blev det nog lite fel...
> Har inte den cykeln rak 1 1/8?

De nya fetingarna från White har konat styrrör :)

1 1/2" nedtill naturligtvis :)

Fatbike Q&A.
3 fat pro har tapered ja.
Frågan var Fat pro. Den har rakt.
Men han kanske har en 3 Fat pro? Jag hänger inte riktigt med när alla köper massa nya fina fetisar :)

Fatbike Q&A.
Tycker inte en fatbike ersättaren FS. Både och! ;)
Men vill du cykla stökig skog hela året så tror jag en bra FS bör vara första prio. Min fatbike är främst för geggigt väder och vinter. Självklart är fatbiken riktigt rolig då det är torrt också, men inte så jag skulle avstå min FS.
Decisions, decisions... ;)

Fatbike Q&A.
Nu har On-One en liten rabatt på sin försenade Fatty Trail - Bluto dämpargaffel och lättare hjul än deras tidigare modeller hade. Storleken och geometrin på 20-tummaren verkar stämma riktigt bra för mig - lagom långt överrör (642 mm), bra vinklar, och att det är 450 mm kedjestag ser jag inte som något problem alls. Lite tung, men min egen övervikt är nästan lika mycket som hela cykeln så va fan...

fatty.jpg

Är mycket mycket lockad att slå till på deras budget X5-modell - 2x10 SRAM, Avid DB3-bromsar:

16 300 kronor inkl frakt för X-5 med Rockshox Reverb 125mm drop post. http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOFATTRLX5/on-one-fatty-trail-sram-x5-fat-bike

Har aldrig frågat om köpråd för någonting nånsin tidigare, men nu gör jag det... är det någon som har något råd eller påpekande? Eller har tips om att titta på någon annan fet dämparhoj? Har inte sett någon annan cykel som är lika prisvärt, men det kanske finns något att tänka på?

Fatbike Q&A.
Naugas skrev:

> Har aldrig frågat om köpråd för någonting
> nånsin tidigare, men nu gör jag det... är det
> någon som har något råd eller påpekande?

Klistra en lagom stor svensk flagga på gaffeln så är du hemma ;)

Fatbike Q&A.
Naugas skrev:

> Har aldrig frågat om köpråd för någonting
> nånsin tidigare, men nu gör jag det... är det
> någon som har något råd eller påpekande? Eller
> har tips om att titta på någon annan fet
> dämparhoj? Har inte sett någon annan cykel som
> är lika prisvärt, men det kanske finns något
> att tänka på?

Ingen annan rekommendation direkt (finns så många att välja på), men något att dubbelkolla: Om du är intresserade av att kunna köra ännu fetare däck (4.5+) så kolla att de får plats. Jag blev lite förvånad då vissa modeller jag övervägde (Corratec m.fl.) hade anpassat ramen till max 4 bak, 4.5-bredd hade aldrig funkat.

Fatbike Q&A.
Fulmekfattysanpassning av cykelhållare. Har sålt både ht och fs xc-hoj så den behöver bara passa Duden. 110 mm avloppsrör, 4 st farmarskruv samt 2 st Biltema spännband som kläms mellan rörhalvorna och hållaren. Funkar bättre än originalet ihop med cx-cykel.

Bilagor

• 20151009_211902.jpg
    20151009_211902.jpg
    132 KB · Besök: 43
Fatbike Q&A.
flight skrev:
> Det är den första typen av fat pro (1)
> Rakt och internt och är st skjutmått för att
> veta ytterdiameter på lagren?

Ok. Det är ett rakt rör och med lite vilja (och borrfräs) så kan man få dit ett 44mm externt lager. Misstänker att du vill ha på en bluto?

Kan inte säga exakt, men tror att innerdiametern var 42mm? från början.

http://happymtb.org/forum/read.php/1/2583414/page=1

Fatbike Q&A.
Tackar för nedanstående.
Nja inte en bluto men jag lekte med tanken på flackare styrvinkel. Ett works components lager tex, men måste ju veta vad den variant som sitter i heter då.

Jeppe_E skrev:
> flight skrev:
> -----
> > Det är den första typen av fat pro (1)
> > Rakt och internt och är st skjutmått för att
> > veta ytterdiameter på lagren?
>
>
> Ok. Det är ett rakt rör och med lite vilja (och
> borrfräs) så kan man få dit ett 44mm externt
> lager. Misstänker att du vill ha på en bluto?
>
> Kan inte säga exakt, men tror att innerdiametern
> var 42mm? från början.
>
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/2583414/page=
> 1

Fatbike Q&A.
Robban skrev:
> Fulmekfattysanpassning av cykelhållare. Har sålt
> både ht och fs xc-hoj så den behöver bara passa
> Duden. 110 mm avloppsrör, 4 st farmarskruv samt 2
> st Biltema spännband som kläms mellan
> rörhalvorna och hållaren. Funkar bättre än
> originalet ihop med cx-cykel.

Bra med flaskhållare när man mekar ???

Fatbike Q&A.
Ja, nu slog jag till på den där Fatty Trail iallafall... Hittade ingenting i samma prisklass att jämföra med, och jag tror jag blir nöjd. Ska läsa på om slanglöst och beställa lite grejer för det, det verkar vara en bra modifikation. Just däcken väger fläsk - de är kanske de sämsta av alla komponenter som ingår. 1800 g styck, det låter helt sjukt mycket. Får se hur de känns, om det är läge att byta - jag är ju faktiskt ingen finsmakare vad gäller MTB, utan får prova mig fram.

Är de riktigt snabba med leveransen så finns en teoretisk möjlighet att jag hinner med att testa cykeln på barmark, men det har legat lite snö på marken i uppåt en vecka nu (Kiruna), och blir det inte en period med varmluft från golfströmmen i väster så kommer snölagret bara att byggas på.

Jag är dock lite fundersam på hur geometrin fram kommer att kännas och fungera - ganska lång hjulbas i kombination med flack gaffelvinkel. Large är min storlek. Väldigt "modern" trail-geometri, men hur blir det med 4-tumshjul och det långsamma sätt jag puttrar runt i skogen på? Nog är det en del utför också, men det är mycket smala stigar med sten man trixar sig runt och över.

geo.png

Fatbike Q&A.
Jag har en Fatboy Trail sedan ett par veckor. Jag tycker den känns förvånansvärt pigg och smidig. Har kört den på torra väldigt tekniska stigar och den tog sig fram lika bra som min FS, fast på ett annat sätt (är ju mer som att trampa en monstertruck). :)

Fatbike Q&A.
Vad f-n gör jag för fel?
Tips motages tacksamt hur man på bästa sätt tar av å speciellt sätter på bakhjulet igen utan att skrapa insidan på nedre staget på min Dude!
Skivan sitter mkt nära finns även en skyddsfolie på insidan som jag har bytt ut då jag skrapade sönder den med skivan vid återmonteringen av bakhjulet! Har bara detta problem med Duden inte med mina andra cyklar!
Brukar som vanligt lägga kedjan på minsta/minsta när jag tar av hjulet....nått fel måste jag göra!

Bilagor

• IMGP7434.JPG
    IMGP7434.JPG
    117.2 KB · Besök: 41
  • IMGP7436.JPG
    IMGP7436.JPG
    118.1 KB · Besök: 46
Fatbike Q&A.
Stuvarn skrev:
> Vad f-n gör jag för fel?
> Tips motages tacksamt hur man på bästa sätt tar
> av å speciellt sätter på bakhjulet igen utan
> att skrapa insidan på nedre staget på min Dude!
> Skivan sitter mkt nära finns även en skyddsfolie
> på insidan som jag har bytt ut då jag skrapade
> sönder den med skivan vid återmonteringen av
> bakhjulet! Har bara detta problem med Duden inte
> med mina andra cyklar!
> Brukar som vanligt lägga kedjan på minsta/minsta
> när jag tar av hjulet....nått fel måste jag
> göra!

Robban skrev:
> Håller med ovan. Skaffar snart en 140 mm skiva ;)

Låt mig gissa utan att ens ha sett en Dude i verkligheten...

När man läser fatbiketester så finns det vissa saker som det ibland klagas på.

1. För stor Q-faktor.
Dude har helt ok mått för att vara 197mm bak.

2. Fötter som tar i kedjestag och sittstag när man trampar.
Dude ser ut att ha ordentlig S-bend på stagen för att minimera detta.

3. Långa kedjestag.
Dude har ganska korta stag.

När man tittar på bilderna så ser det ut som att Canyon har gjort allt dom kan för att slippa dessa (för vissa) irriterande saker som det ofta klagas på.
Skulle ni köra kedjestagen i långa läget så kanske "problemet" skulle försvinna?
Eller så är ni lite försiktig när ni monterar hjulet och är glad över att Canyon inte gjort cykeln onödigt bred ;)

/Vilda gissningar av en som gärna skulle vilja se en Dude Live.

Fatbike Q&A.
Lars.E skrev:

> Skulle ni köra kedjestagen i långa läget så
> kanske "problemet" skulle försvinna?

Tror du har rätt där! Skulle man få bakhjulet 15-20mm längre bak skulle "problemet" troligtvis försvinna!

Tack för tipset!

Fatbike Q&A.
Nån som redan har flyttat bak bakhjulet/axeln på Duden! Tar tacksamt emot råd hur jag går tillväga!
Sen har jag insett jag behöver en "kraftigare" pump till fetingen som jag ändå kan ta med mig på cykelturen!
Har 2 pumpar jag funderar på:
Topeak Mini Morph eller den något större/tyngre Topeak Turbo Morph...vilken är den vettigaste?

Bilagor

• Topeak-Mini-Morph-Minipumpe-universal-universal-8a80a911d6f619f347ab63d9d49f110b.jpeg
    Topeak-Mini-Morph-Minipumpe-universal-universal-8a80a911d6f619f347ab63d9d49f110b.jpeg
    32.7 KB · Besök: 48
  • Topeak-Turbo-Morph-Minipumpe-universal-universal-a19fe30bfb324464c797a697f70fbcfd.jpeg
    Topeak-Turbo-Morph-Minipumpe-universal-universal-a19fe30bfb324464c797a697f70fbcfd.jpeg
    11.5 KB · Besök: 47
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp