Fatbike Q&A.

Fatbike Q&A.
BuTTuS sa:
Stuvarn sa:
Plockade av orginalstyret på 760mm direkt jag fick min Dude å monterade på ett carbonstyre jag hade liggandes som kanske var i kortaste laget! Nu gillar jag Duden så jäkla mkt så jag tänkte belöna henne med ett nytt fint carbonstyre! Vill ha ett lowrizer men vilken bredd ska jag gå på? Sitter å kollar på styren från 710mm till 800mm!
Jag kapade mitt orginalstyre ca 2cm på varje sida och det passar mina 188cm bättre iaf. Jag tyckte den var för långsam i styrningen innan.

Tack för svar!
Mätte det Superlogicstyret jag har på nu å det var faktiskt 710mm...så då behåller jag nog det trots allt :)

Fatbike Q&A.
Hej

Jag har läst 43 sidor :-)

Tänkte bygga mig en fatbike och undrar om någon har några färska tips på ramar och hjul som jag kan beställa på nätet!

Tänkte köpa ram och hjul från samma place så är förhoppningsvis problemet löst med bredden på hjulaxlar och rambredd!

Tackar för svar

// micke

Fatbike Q&A.
mickethn sa:
Hej
Tänkte bygga mig en fatbike och undrar om någon har några färska tips på ramar och hjul som jag kan beställa på nätet!
Tänkte köpa ram och hjul från samma place så är förhoppningsvis problemet löst med bredden på hjulaxlar och rambredd!
Tackar för svar
// micke

Ungefär vad har du tänkt dig för budget, totalt eller för de olika delarna?

Fatbike Q&A.
Hej

Budget inte satt men troligen för mycket men gärna kolfiberram med kolfiberfälgar!

Har ett xx1 kitt med X1 bromsar liggande som skulle passa bra!

Behöver ram, hjul och vevparti !

Fatbike Q&A.
mickethn sa:
Hej

Tackar för svar

// micke

Buildkitt Sarma Shaman i Coolfiber med 170mm bakaxel. http://sarmabikes.com/cart
Buildkitt Sarma Vortex med ram i Alu och resten Coolfiber med 197mm bakaxel. http://sarmabikes.com/collections/a...-vortex/products/aluminium-fatbike-set-vortex
Men innan du köpt passande vev + däck + allt som du inte tänkt på så kostar den kanske mer än en färdig Dude? (Dude har DT Alu-hjul på gott och ont).
Annars kan du få mer specifika förslag om du berättar vad du ska ha cykeln till och vad delarna får kosta, typ av framgaffel, heldämpad, bra i snö, bikepacking eller annat du tänkt dig?

Fatbike Q&A.
mickethn sa:
Hej
Budget inte satt men troligen för mycket men gärna kolfiberram med kolfiberfälgar!

Jag hade prioriterat hjulen mest. Fixa något som det lätt går att köra slanglöst med.
Ska du köra snö/sand, välj bredare fälgar för maximal volym. Ska du köra som en galning i stöket, välj lite smalare fälgar.
Jag blev sjukt nöjd med de hjulen jag byggde på fälgar från light-bicycle. De kan också fixa hela hjul med Hope-nav om man inte vill bygga själv.

Fatbike Q&A.
mickethn sa:
Hej

Nu när du har möjligheter att välja komponenter själv, skall du se till att få så låg roterande vikt som möjligt. Det kommer att öka din cykelglädje betydligt! Har du ekonomiska förutsättningar, tycker jag att du skall välja kolfiberfälgar. Och inte bredare fälgar, än vad du verkligen behöver. Ökad bredd ger ökad vikt... Jag använder min fatbike som en vanlig MTB, och jag har 65mm fälg med 4tums däck. Däcket får också en naturligare form, på en smalare fälg.
Vill du beställa fälgar direkt från Kina, har Nextie mycket att välja på. Du kan även få dem lackade i olika kulörer.
http://www.nextie.net/
Här är en tråd på över 60 sidor, som handlar om dessa fälgar:
http://forums.mtbr.com/fat-bikes/nextie-bike-carbon-rims-890669-63.html

Jag beställde mina fälgar från Lamere i USA:
http://www.lamerecycles.com/
De har även ramar att sälja. $1800 för en ram med gaffel. Produkterna importeras från Asien.

Fatbike Q&A.
Välkommen in i whiteklubben :) Har inte funderat på pakehållare (än) men funderar på en camping/överlevnadscykling nu i sommar. Kanske kan vara något... Har tittat mest på sadelstolpsväskor tidigare

Fatbike Q&A.
Mr Handley sa:
Välkommen in i whiteklubben :) Har inte funderat på pakehållare (än) men funderar på en camping/överlevnadscykling nu i sommar. Kanske kan vara något... Har tittat mest på sadelstolpsväskor tidigare

Ni har väl inte missat XXLs ramväska för 349sek som Yeti rekommenderade tidigare? https://www.xxl.se/white-frame-bag-3fat-rammonterad-cykelvaska/p/1115666_1_style
Jag är helnöjd med min och den passar bra även på Canyon Dude.
Den är inte jättestor, men ett par extra handskar, en tunn överdrags-jacka, mössa, pump, slang, mulitiverktyg, lite gosaker och ett batteri lyckades jag pressa in.

Fatbike Q&A.
Mr Handley sa:

Tackar. Överlevnadsövning står jag över, det får jag gratis hos arbetsgivaren ; ) men camping blir det i år. Tält borde vara smidigast på en pakethållare. Vill inte ha en sadelväska för jag vill kunna luta mig bakom sadeln i backar.

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
Lars.E sa:
Ni har väl inte missat XXLs ramväska för 349sek som Yeti rekommenderade tidigare? https://www.xxl.se/white-frame-bag-3fat-rammonterad-cykelvaska/p/1115666_1_style
Jag är helnöjd med min och den passar bra även på Canyon Dude.
Den är inte jättestor, men ett par extra handskar, en tunn överdrags-jacka, mössa, pump, slang, mulitiverktyg, lite gosaker och ett batteri lyckades jag pressa in.

Den passar utmärkt även på Cube Nutrail. Jag postade precis ett par bilder i tråden "visa din fatbike" med väskan monteras, ramen är storlek M.

Fatbike Q&A.
Patrik414 sa:
Mr Handley sa:

Tackar. Överlevnadsövning står jag över, det får jag gratis hos arbetsgivaren ; ) men camping blir det i år. Tält borde vara smidigast på en pakethållare. Vill inte ha en sadelväska för jag vill kunna luta mig bakom sadeln i backar.

Mmm, liggunderlag, sovsäck, kniv, tändsaker och kanske ett sprit/gasolkök. Det är "camping" för mig :) Håller med om placeringen av tältet
Bra tips på ramväska, skall kolal in det!

Fatbike Q&A.
Tog av kassetten på Dude:n för lite rengöring. De tre största på spindel satt inte alls fast men delen med fem stiftade drev hade bitit sig fast förskräckligt i bodyn, hade varit bra om jag haft två kedjepiskor för att vicka loss den... Nu fick det bli lite milt våld med plasthammare +ANNAT.

image.jpeg

Fatbike Q&A.
Kupa sa:
Tog av kassetten på Dude:n för lite rengöring. De tre största på spindel satt inte alls fast men delen med fem stiftade drev hade bitit sig fast förskräckligt i bodyn, hade varit bra om jag haft två kedjepiskor för att vicka loss den... Nu fick det bli lite milt våld med plasthammare +ANNAT.

Märkte detsamma på min Dude så jag bytte ut kassetten mot en XT som är betydligt skonsammare mot bodyn!

Fatbike Q&A.
Pepperazzi sa:
Funderar på en Blutofiering, men har ju självklart fel nav idag. Någon som har tips på framhjul? Hittar en del, men oftast så är det hjulpar som säljs.

Visst är det en On-one Fatty du har idag?
Har du fått någon rätsida på vad för styrlager-delar man behöver köpa för att kunna trycka i tapered gaffel i ramen?
On-one var inte alls hjälpsamma när jag frågade dem...

Fatbike Q&A.
Jo, det är en On-One Fatty. Jag hade hoppats att det skulle räcka med On-Ones egna Crown Race för styrlagret, men måste erkänna att jag inte forskat så mycket mer i det. Ska man tro beskrivningen så borde det ju funka?

http://www.on-one.co.uk/i/q/HSOOSMC...tainless-steel-crown-race-for-15-inch-steerer

Ang framhjul så ser ju Halo Tundra rätt prisvärda ut, men jag har inte hittat någon webshop som verkar ha enbart framhjul.

Fatbike Q&A.
Jag orkar inte leta upp pundkursen men i euro kostar den 1450€ inklusive frakt vilket ger ca 13800kr. Jag har monterat en Bluto på min Fatty jag hade innan och det var inget problem med styrlagret. Bara att få tag i rätt crown race. Geon på Trailen är framtagen för en Bluto så det blir säkert mycket bättre. Vill du bygga själv kan du ju köpa ramen och flytta över delarna från din fatty :)

Fatbike Q&A.
Monterade idag enkelt slanglöst på Duden med 4,8" Jumbo Jim (snakeskin) .
1) Drog 7 varv pallplast och smälte ett hål för "No tubes-ventilen".
2) Satte en liten bricka under muttern som håller fast ventilen eftersom fatbike-fälgar är tunnare än vanliga mtb-fälgar.
3) Hällde i en kopp gucka. Borde kanske haft två men nu var det slut i flaskan.
4) Pumpade upp med en enklare sortens kompressor.
5) Friserade pallplasten som blev överflödig.
6) Voila'! Klart!

Återstår att se om det håller trycket? Undrar om det ska behövas någon beadlock-konstruktion?

Sparade drygt 200 gram per/hjul. Nu väger den in på 12,2kg med pedaler.

Fatbike Q&A.
Återrapporterar gärna om framstegen eller bakstegen.. ..Hmm det var kanske lite tidigt att ropa hurra. Den hade tappat lite tryck över natten, inte tvärpunka men har någon misstanke att det kan ske runt ventilen. Det kan nog vara smart med rätt mängd gucka (=120 ml). Ska hämta gucka i eftermiddag och fylla på. Ser i alla fall inte ut som det läckt kring däckkanten.

Känns ändå som det här borde gå att få till. Lite osäker bara om det finns risk för burp när man cyklar bland knöligheter? Håller sig däckkanten stabil eller behövs någon Jula-list eller dyl. för att fixera den? Spännande fulmek detta! :-)

Fatbike Q&A.
Fatbikes är ju sjukt coola!

Känns som om utvecklingen går fort framåt vad gäller heldämpade Fatbikes, Vilket jag tror kommer vara något jag själv vill ha i framtiden!
Hur lång tid innan det börjar finnas ett bredare sortiment av delar och en standard som gör att man kan bygga en själv eller köpa en vettig fatbike till en vettig peng?

Fatbike Q&A.
BUMP!
Noobonbike sa:
Fatbikes är ju sjukt coola!

Känns som om utvecklingen går fort framåt vad gäller heldämpade Fatbikes, Vilket jag tror kommer vara något jag själv vill ha i framtiden!
Hur lång tid innan det börjar finnas ett bredare sortiment av delar och en standard som gör att man kan bygga en själv eller köpa en vettig fatbike till en vettig peng?

Tillbaka
Topp