Fatbike Q&A.

Fatbike Q&A.
ForesterGuy sa:
ooms sa:
Yonna sa:
Vet inte vad salt vatten gör med mjuk rubber, hoppas det sliter inte för snabbt.
Vinterdäck för bilar har ju mjuk gummiblandning, och de körs ju i saltslask på vägarna hela vintrarna utan att ta alltför mycket skada. Jag läste även att saltvatten används när man vill ha vätskefyllda däck på t.ex. traktorer. På senare tid har det ju också blivit vanligt med sopsaltade cykelbanor, det sliter ju rätt hårt på drivlinan, men jag har inte hört några klagomål att däcken skulle ta skada. Så jag tror inte att du ska oroa dig alltför mycket över att saltvatten ska förstöra däcken.

I traktordäck brukar man använda kalciumklorid. Det används ibland som vägsalt, men där är det vanligare med natriumklorid.
Jo, jag såg det, men båda är ju närbesläktade salter och jag misstänker att deras eventuella påverkan på gummi är likvärdiga. Havsvattnet innehåller ju mest natriumklorid (koksalt), men även andra salter, t.ex. kalciumklorid.

Fatbike Q&A.
Lars.E sa:
wenna sa:
Vafan när jag var i kontakt med dom så var inte vevlager något man fick reklamera.

Var du i kontakt med e13 (Garanti one year. no questions asked),
eller Canyon Sverige (6 månaders garanti) ?
Eller vem var det som sa att det inte gick att reklamera vevlagret?
Garanti och reklamation är dessutom inte 100% samma sak.
Sedan är det kanske så att vevlager räknas som slitdelar?

Var i kontakt med Canyon och det var mer än 6 mån efter jag köpt hojen. Men jag förklarade situationen med hur lagrena är drabbade då dom är utan inre tub mellan lagrena som skyddar dom så all skit och vatten som kommer in i ramen går raka vägen till lagrena.

Tyckte att även om det inte är garantiärende så är det definitivt goodwill på grund av dålig konstruktion.

Fatbike Q&A.
Hej,

Ny på detta med fatbikes. Hur fungerar det med hjulstorlek på fattys, finns det olika hjulstorlekar att välja bland 26/27,5/29 eller finns numera någon typ av standard?

Vad är en OK vikt för odämpad fatbike? Rimligt inte sy mkt tyngre än en AM, då man slipper vikt för dämpare mm

//johan

Fatbike Q&A.
Standard har väl varit 26" men nu finns ju ett gång +däck, se: http://dirtragmag.com/the-wheel-size-explainer/

Betydelse av vikt beror ju lite på användningsområde, ska du tour:a är ju vikt inte så noga, vill du race:a vill man hålla ner vikten.

Min Surly Pugsley var inte lätt men jag hade riktigt kul på den, går dock inte att jämföra med Canyon Dude som är en helt annan best! Den känns som en raket jämfört med ångvälten Pugsley! :)

Fatbike Q&A.
Någon som bytt vevparti på en Canyon Dude?
Vad fasen ska man ha?
Jag har förstått att man ska ha PF92 vevlager, är det 100 eller 124mm bredd på vevlagerhuset?
Q-faktor är hur mycket på den? är det 190mm?
Kedjelinje på duden? har ingen aning.
Vad ska man ha för längd på axeln?

Blir tokig att leta reda på något som passar då jag inte riktigt fattat vad jag ska kolla efter för spec på vevpartiet. Behöver inte passa med orginal vevlager för dom behöver ändå bytas så det beställs samtidigt med vevpartiet.

Fatbike Q&A.
Ok enligt mina egna mätningar så får jag fram följande mått på Duden:

Bottom Bracket shell width: 121mm
Q-Factor: 203mm
Rear Dropout: 197mm
Chainline: 71,5mm ((197/2 minus 27 (dropout till center kassett))
Någon som har andra mått?
Annars är det väl försöka hitta nått som kan passa.

Fatbike Q&A.
Nästan samma som jag satt och funderade på i detta nu! Jag tror inte jag behöver byta ut något men jag har ingen aning om t.ex. hur man demonterar vevarna på en 2015 Dude. E13-prylarna är som ett svart hål i kunskapsbanken. Behövs det specialverktyg?

Fatbike Q&A.
Kupa sa:
Nästan samma som jag satt och funderade på i detta nu! Jag tror inte jag behöver byta ut något men jag har ingen aning om t.ex. hur man demonterar vevarna på en 2015 Dude. E13-prylarna är som ett svart hål i kunskapsbanken. Behövs det specialverktyg?

Drivsidans vevarm och axeln sitter ihop. Du pressar lös vänstra vevarmen från axeln genom att lossa bulten som sitter där och sedan skruva in ett specalverktyg. En bult du gängar in i axeln och en annan bult som du gängar in i vevarmen. Sedan sätter man in en 8ans sexkantsnyckel som går in i båda bultarna samtidigt så du kan skruva lös vevarmen.

http://service.bythehive.com/Guide/How+to+remove+e*thirteen+cranks/44

Det funkar med en vanlig vevarms-avdragare om du har en bricka eller något i exakt rätt storlek som kan pressa mot axeln. Problemet med TRS vevpartiet är att gängorna i vevarmen som ska hålla emot när man pressar isär är 4 st små gängor i en aluminium vevarm. Sitter axlen hyffsat hårt som min gjorde nu så kommer dom gängorna inte att orka hålla emot och det blir gängsallad till lunch.

Finns bra instruktioner på "The Hive"s hemsida.

Jag har haft isär det flera gånger men den här gången blev det gängsallad och jag kommer få såga sönder skiten.

Ett tips är att vara noga med att fetta in det triangelformade slutet på axeln innan nu skruvar ihop det så det inte sätter sig för hårt.
Efter att gängorna gick sönder har jag provat värma vevarmen och slå med slägga på axeln utan att den rört sig det minsta.
Alt 2 blir när jag får hem nya gruppen att såga bort preloadern så jag kanske får en vanlig lageravdragare runt vevarmen att pressa lös med.
Alt 3 blir att såga av vevaxeln.

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
Kupa sa:

Om du vill köpa ett Eagle gruppset som passar din Dude så kan jag rekommendera r2-bike som är det klart billigaste jag hittat. Men du kommer behöva byta body på ditt BR-2250 bakhjul också.

Gruppset: https://r2-bike.com/SRAM-GX-Eagle-c...r-Fatbike-GXP-X-SYNC-2-Direct-Mount-Chainring
Du måste välja Fat5 gxp vevarmar och bb121 gxp vevlager.
Body: https://r2-bike.com/DT-SWISS-Freehub-Body-XD-for-SRAM-XX1-X01-Conversion-Kit
Du måste välja 12x197

Fatbike Q&A.
Har av någon anledning nu fått för mig att jag måste ha en fatbike och börjat sondera terrängen vad det finns att köpa.
Hade tänkt mig runt 15-20 k, hellre närmare 15 k.

Vad finns det för roligt att tillgå egentligen?
Trek Farley 5, 15 999 kr, https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/...rley/farley-5/p/1063000-2018/?colorCode=black
Canyon Dude CF 8.0, 19 399 kr, https://www.canyon.com/sv/mtb/dude/2018/dude-cf-8-0.html
Rose The Tusker 1, 14 548 kr, https://www.rosebikes.se/bike/rose-the-tusker-1-26/aid:884354

Av någon anledning lockar Trek'en mig, 4,5" däck för att mysa på snön, men är den onödigt dyr sett till vad man får?
Uppgradering till framdämpare kanske man ger sig på till sommaren, om man upplever att det behövs.

Fatbike Q&A.
Innan Duden får för många plus så slår jag ett slag för Treken. Har 27.5x4.5 fram på min ICT och det är riktigt trevligt :) Om Treken dessutom levereras med Bontrager Gnarwhal så är det bara att trycka i dubb och sedan är man redo för is och snö...

Fatbike Q&A.
Japp, har en svart glassbuss. Köpte ramset i Tyskland och byggde ihop med delar som passar min plånbok. Mastodon framgaffel och bakhjul för 27.5 står på tur. Kanske tomten kommer med något :)

Fatbike Q&A.
psvensson sa:
Japp, har en svart glassbuss. Köpte ramset i Tyskland och byggde ihop med delar som passar min plånbok. Mastodon framgaffel och bakhjul för 27.5 står på tur. Kanske tomten kommer med något :)
åhå, spännande! får du posta bilder på sen.

Såg man kunde hitta ramset på cykelkraft för 9 lax.

Den är väl lite tung fast väldigt fräck och ska man ut och bikepacka lär den vara finemang. Inte förstahandsvalet för en busåkare kanske. Ja, jag tänkte på hur "tokur" tänkte använda sin fatbike.

Fatbike Q&A.
Nej, gissar att Duden eller en Farleyn är roligare än en ICT. Har en Fatty Trail på sommaren men med 27.5 fram på glassbilen är den nästan lika rolig. Tänker att 27.5 bak och Mastodon fram kan väga över för glassbilen och då kanske jag kan klara mig med en feting (ett tag...).

Fatbike Q&A.
wenna sa:
Kupa sa:

Om du vill köpa ett Eagle gruppset som passar din Dude så kan jag rekommendera r2-bike som är det klart billigaste jag hittat. Men du kommer behöva byta body på ditt BR-2250 bakhjul också.

Gruppset: https://r2-bike.com/SRAM-GX-Eagle-c...r-Fatbike-GXP-X-SYNC-2-Direct-Mount-Chainring
Du måste välja Fat5 gxp vevarmar och bb121 gxp vevlager.
Body: https://r2-bike.com/DT-SWISS-Freehub-Body-XD-for-SRAM-XX1-X01-Conversion-Kit
Du måste välja 12x197

Vad innebär Fat5 resp Fat4 ang Eagle vevparti?

Fatbike Q&A.
Sambal Oelek sa:
psvensson sa:
åhå, spännande! får du posta bilder på sen.

Såg man kunde hitta ramset på cykelkraft för 9 lax.

Den är väl lite tung fast väldigt fräck och ska man ut och bikepacka lär den vara finemang. Inte förstahandsvalet för en busåkare kanske. Ja, jag tänkte på hur "tokur" tänkte använda sin fatbike.

Har väl som tänkt lite mer åt busåkare, ha skoj på lokala MTB-banor, skogen och isvägar i luleå.
Sen får den säkert extraknäcka som pendlare också under vintern, slipper man förhoppningsvis leda/bära cykeln lika ofta. :)

Fatbike Q&A.
Jag busåker då med min ICT här i Luleå ;) klättrar som en bergsget och går som ett spjut nerförs! På platten får man bita ihop lite dock ;)

Fatbike Q&A.
Älskar min Dude.... enda cykeln jag aldrig kommer sälja och enda cykeln jag haft mer än ett år. Ägt den i över 3 år nu.
Jag att köra riktigt hårt med, men se till att ha rätt däcktryck. Spräckte båda fälgarna vid en lite för hård landning på en massa rötter.

Fatbike Q&A.
Gaffel eller inte gaffel?

Jag har också nästan bestämt mig för att skaffa Fatbike och är lite inne på en Dude. Den är tänkt att användas för lek i skogen (ingen snö eftersom jag bor i Gbg) och lätt bikepacking. Det jag funderar på är om jag vill ha med dämpad gaffel eller ej. Jag har redan en HT och en FS så det känns som att jag har täckt in alla behöv ändå.

Fatbike Q&A.
Jag kan tycka att min Fatbike med fast gaffel blir lite studsig när det är stökigt utför, jämfört med en HT med dämpgaffel. Detta trots lågt lufttryck i däcken.
Så vill man cykla fort utför så kan dämpning vara en idé!

frid!

Fatbike Q&A.
Miracle sa:
Jag kan tycka att min Fatbike med fast gaffel blir lite studsig när det är stökigt utför, jämfört med en HT med dämpgaffel. Detta trots lågt lufttryck i däcken.
Så vill man cykla fort utför så kan dämpning vara en idé!

frid!

Är inte det en av nackdelarna med att bara förlita sig på däcken (fjädring utan dämpare)?
Jag tyckte att träken såg cool ut. Trots helskägg så är jag inte mogen nog för en fatbike än.

Fatbike Q&A.
...lite så är det, det är svårt att kompensera med armarna för dämpning om man gillar bomba på utför, och det är ju rätt ballt med en fatbike :)

För bikepacking däremot är det väl däremot bättre med stel gaffel, bättre möjlighet att fästa grejjer och mindre som kan krångla.

Fatbike Q&A.
Älskar helstelt med 4,8.
Självklart går det inte lika snabbt som med DH-cykeln när det blir lite stökigt i branterna, men fartkänslan är det inget fel på. Skrattack hela tiden när man dribblar sig fram i stenpartierna med helstelt.

Fatbike Q&A.
Farleyn ser ju bra göttig ut. Har en Rosetusker med bluto, slanglöst och 3st 40mm rörisolering i bakhjulet för å kunna ha lite mindre luft i. Har inte rört min Spectral sen jag köpte Tuskern, kanske blir en försäljning till våren... vi får c.
Läste av nån på forumet att det går att få i ettpar 4.6" däck bak i tuskern trots att Rose säger att det max går i 4". Har provat montera ett Surley Bud 4.8" eller om det var Lou bak som jag lånat lite snabbt. Det var precis så det inte tog i kedjan när man stod still. Har ej provat att cykla med det.

Men är sugen på att slänga på ettpar 4.6or, då tror jag att min Fs har rullat sin sista meter sen :p. Grymt kul å brassa på med fatbike bara man får till lufttrycket bak så man inte slår igenom eller studsar runt.

Fatbike Q&A.
aahlborg sa:
Gaffel eller inte gaffel?

Jag har också nästan bestämt mig för att skaffa Fatbike och är lite inne på en Dude. Den är tänkt att användas för lek i skogen (ingen snö eftersom jag bor i Gbg) och lätt bikepacking. Det jag funderar på är om jag vill ha med dämpad gaffel eller ej. Jag har redan en HT och en FS så det känns som att jag har täckt in alla behöv ändå.

Jag föredrar enbent gaffel.

Bilagor

• EFB8D409-592F-4579-8E50-0DE91AB28060.jpeg
    EFB8D409-592F-4579-8E50-0DE91AB28060.jpeg
    525.6 KB · Besök: 75
Fatbike Q&A.
Nu har jag också snöat in på Farley 5 efter att ha ändrat mig flera gånger när det gäller Dude och Beargrease. Farley 5 verkar väga in på mellan 14 och 15kg efter en snabb googling, den har singelklinga fram och pakethållaren från Trek/Bontrager verkar passa vilket är perfekt då den har snabbfäste till väskan jag har.

Leverans med 27.5" / 4,5"-däck redan från början, som dessutom går att komplettera med dubb.
Kompatibel med 29"-däck/hjul med 3" bredd.
Nån sorts stranglehold-montering för bakhjulet vilket jag förstått är en bra sak.
Dropperpost.
Tubeless-ready om man kirrar nån sorts kit.

Hur är Deore M6000?
Hur är SRAM Level-bromseriet?
Hur är geometrin för er som är insatta? Jag är ute efter stigcykling med lagom stök, tänker mig att jag kompletterar med en dämpgaffel om det studsar runt för mycket. Jag ska även cykelpendla i snö när snön blir för djup för min hybrid med dubb.

Cheers!

Fatbike Q&A.
2018 Farley 5 ser riktigt prisvärd ut med ett listpris på 15 999,00 SEK.
Ett LBS-alternativ som har det man vill ha till ett vettigt pris.
Mulefut 80 SL är en fälg som lämpar sig utmärkt att göra tubeless.
Dubbar man Gnarwhal 27,5x4,50" så har man nog marknadens kanske bästa vinterdäck med bra bäryta och dubb för att klara is.
Jag blir förvånad om Trek inte säljer slut på mellanstorlekarna av årets Farley 5 i vinter.

Fatbike Q&A.
Tänkte ta och invänta Black friday, utifall det dyker upp något bra erbjudande på Dude.
Men troligtvis kommer jag gå på en farley 5 om nu inte canyon lurar över en med förmånligt pris.

Men vad kör folk med för pedaler?
Har 45NRTH Wölvhammer med SPD, samt kör idag med Shimano M324 kombinationspedaler på cyclocrossen under vintern.
Men dessa upplever jag som värdelösa när jag måste använda "platta"-sidan pga snömodd gjort det omöjligt att klicka i.
Finns det bättre kombi.pedaler eller är det kanske lika satsa på bra "platta"?
Endast SPD känns inte rimligt, om man nu inte köper bägge varianterna och byter pedaler efter väder.

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
tokur sa:
Tänkte ta och invänta Black friday, utifall det duger upp något bra erbjudande på Dude.
Men troligtvis kommer jag gå på en farley 5 om nu inte canyon lurar över en med förmånligt pris.

Men vad kör folk med för pedaler?
Har 45NRTH Wölvhammer med SPD, samt kör idag med Shimano M324 kombinationspedaler på cyclocrossen under vintern.
Men dessa upplever jag som värdelösa när jag måste använda "platta"-sidan pga snömodd gjort det omöjligt att klicka i.
Finns det bättre kombi.pedaler eller är det kanske lika satsa på bra "platta"?
Endast SPD känns inte rimligt, om man nu inte köper bägge varianterna och byter pedaler efter väder.
Jag kör enbart SPD. Funkar perfekt både på sommaren och vintern.

Fatbike Q&A.
Kör med TIME clipless pedaler, funkar utmärkt för det mesta utom vid vissa omständigheter, oftast nära nollan, när snön fastnar på klossen under skon och det bildas is, går ofta att sparka loss mot pedalen. Antagligen fastnar det för att jag har för dålig isolering mot klossen så den blir varm så att snön fastna och fryser men inte varm nog att hålla den isfri, kanske funkar bättre med riktigt vinterskor som är bättre isolerade i sulan?

Gillar att sitta fast i pedalerna när man mosar sig fram genom snön, gör det klart enklare att hålla jämnt tryck på pedalerna under hela tramptaget.

Fatbike Q&A.
Bluto med 80 mm slaglängd på en White 5 Fat Pro?

Är inne på att skaffa en White 5 fat Pro (storlek XL) och montera en Blutodämpare med 80 mm slaglängd på. Är det en vettig kombo?
//Robert

Fatbike Q&A.
Nu har jag skakat fram en butik i Stockholm som kan leverera cykeln till Februari nästa år, för 16 lax. Det är absolut hanterbart, men de vill frånsäga sig bytesrätt och öppet köp. Är det standardprocedur när man köper sånahär cyklar?

Fatbike Q&A.
Jolikki sa:
Nu har jag skakat fram en butik i Stockholm som kan leverera cykeln till Februari nästa år, för 16 lax. Det är absolut hanterbart, men de vill frånsäga sig bytesrätt och öppet köp. Är det standardprocedur när man köper sånahär cyklar?
Bytesrätt/öppet köp är helt frivilligt från butikens sida (vid köp på plats i butik), däremot finns alltid enligt lag tre (3) års reklamationsrätt för kunden för fel som uppkommer och ej kan kopplas till normalt slitage.
-> https://www.hallakonsument.se/klaga-angra-eller-anmala/vad-lagen-sager/konsumentkoplagen/

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
Jolikki sa:

Ska det krävas till februari att få en tjockis...?
Problemet är väl att dom beställer hem en cykel specifikt till dig och kanske blir ståendes med en nishcykel som ingen annan vill köpa, antar jag. Köp från en annan butik som lagerför den så får du säkert parkeringsrulla den minst.

Tillbaka
Topp