Fatbike Q&A.

Fatbike Q&A.
Fatbike Q&A.
Ja det där har jag funderat på, hur mycket påverkas trycket när man kommer ut i kylan? Nu är det förstås bara nollgradigt här och inte -22. Kanske får ta med mig mätaren ut och testa.
Mycket! Finns väl nån formel för det, men jag brukar alltid ladda i ett par extra hekto innan jag ger mig ut, sen kolla tryck efter tio minuter en kvart och släppa ur om det behövs. Hellre det än att plocka fram pumpen i kylan…
Om man alltid kör samma underlag skulle man ju inte behöva hålla på så, men det gör man ju inte…

Fatbike Q&A.
Som @BuTTuS säger påverkas trycket rejält, igår tog jag ut min ur varmgaraget och hade då ganska högt tryck, ute var det -17 och efter en 30 min kunde jag lätt trycka däcket mot fälgen utan problem. Har alltid med mig pump när jag kör fatbike på vintern för att kunna reglera trycker under turen

Fatbike Q&A.
Borde det inte gå att räkna ut med allmänna gaslagen, (pV = NRT) ?
Även om det ju är en förenkling att anta en monoatomisk, ideal gas när det gäller luft.
Det har givetvis redan avhandlats här på happy, men om någon kom fram till ett konkret svar är jag fortfarande inte helt säker på :-)

Fatbike Q&A.
då kan vi dra slutsatsen att du cyklade i 1 C.
Kan du bekräfta?

1atm ~= 14.5 psi

T_ut = [(P_ut/P_in)*T_in]-273 C = (20,9/21,9)*287 - 273 ~= 273,9 - 273 = 0,9 C

P_ut = 14,5 + 6,4 psi
P_in = 14,5 + 7,4 psi
T_in = 273 + 14 C

WorstCaseScenario, for rounding error -1,65C
BestCaseScenario, for rounding error 3,5C

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
Det var det jag var rädd för...
Och ja, det är 26x4.6 med mulefut fälgar på, för tillfället.
Orsaken till frågan är att jag har hittat ett par cakeeaters som är 27.5x4.6
Cake eater 27.5x4.6 är typ jättestora, tror det finns en risk att de inte går in i din ram oavsett. =)

1701536596153.png

Fatbike Q&A.
Det var det jag var rädd för...
Och ja, det är 26x4.6 med mulefut fälgar på, för tillfället.
Orsaken till frågan är att jag har hittat ett par cakeeaters som är 27.5x4.6
Här blir jag väldigt nyfiken.
Dels för att cake eater brukar vara dyra och dels för att de brukar vara 27,5 x 4,5.
Däremot brukar 26 tum finnas i 4,6 (och då skulle de ju passa på dina fälgar).
Något verkar tokigt här. Har du en länk så kan jag ta en titt.

Fatbike Q&A.
Här blir jag väldigt nyfiken.
Dels för att cake eater brukar vara dyra och dels för att de brukar vara 27,5 x 4,5.
Däremot brukar 26 tum finnas i 4,6 (och då skulle de ju passa på dina fälgar).
Något verkar tokigt här. Har du en länk så kan jag ta en titt.

Är.mest troligt jag som sett fel eller skrivit fel, för nu när jag tittar på deras hemsida så hittar jag inte dem

Fatbike Q&A.
Är.mest troligt jag som sett fel eller skrivit fel, för nu när jag tittar på deras hemsida så hittar jag inte dem

Om du nu är på däckjakt så har du väl inte missat den här tråden med mycket matnyttigt i:

Fatbike Q&A.
Jag körde en tur i söndags, med 5-10 cm snö på marken. Det var ca -8 i luften. Jag hade dock förvånansvärt dåligt grepp med mina JJ 4.0 . Min kompis som hade 2.8 Maxxis-minioner hade bättre fäste.

Det känns som fatbiken liksom inte riktigt kom ned till själva marken utan gled ovanpå mer; har någon av er upplevt detta med?

Sen kan jag justera positionen för bakhjulet på fatbiken (Wozo). Kan det hjälpa lite att flytta bak hjulet så att framhjulet får mer av vikten på sig? Det var framhjulet som hade sämst grepp.

Fatbike Q&A.
Ptja... jag kör JJ 4.8 och kom just hem från en tur på 5-10 cm snö med -3 i luften. Det snöade igår så det var fluffigt och rätt halkigt idag, snön skiktar sig när man lägger tryck på den. Kan säkert vara så att man får mer grepp på smalare däck som gräver sig ner lite mer. Men det var bättre grepp i förrgår när snön hade fått ligga några dagar, så det ändrar sig nog.

Fatbike Q&A.
Jag körde en tur i söndags, med 5-10 cm snö på marken. Det var ca -8 i luften. Jag hade dock förvånansvärt dåligt grepp med mina JJ 4.0 . Min kompis som hade 2.8 Maxxis-minioner hade bättre fäste.

Det känns som fatbiken liksom inte riktigt kom ned till själva marken utan gled ovanpå mer; har någon av er upplevt detta med?
JJ en lerig höstdag = noll grepp. Man bara glider ovanpå. ??

Tillbaka
Topp